Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2012

Geldend van 03-10-2012 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2012

Intitulé

Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2012

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Druten, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

Overwegende dat,

 

de benoemingstermijn van de heer dr. J.J.M. Franssen als gemeentelijk ombudsman op 31 december 2011 is verstreken;

de heer Franssen te kennen heeft gegeven geen nieuwe termijn te ambiëren;

het wenselijk is om aansluiting te zoeken bij de ombudsman en haar plaatsvervanger van de regiogemeenten;

het gelet daarop noodzakelijk is enkele aanpassingen in de Verordening door te voeren;

Gelezen het voorstel van het college van 21 augustus 2012;

gehoord de Ondernemingsraad d.d. 28 augustus 2012;

gelet op de desbetreffende bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

Besluiten vast te stellen:

Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2012

Deze Verordening omvat:

A. De interne klachtenregeling, gebaseerd op hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

B. De externe klachtenregeling (ombudsvoorziening), gebaseerd op Hoofdstuk IV C van de Gemeentewet en hoofdstuk 9, titel 9.2 van de Awb.

Algemene bepalingen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a. klacht: een uiting van ongenoegen over een gedraging van een (gewezen) ambtenaar, bestuursorgaan of leden daarvan, in de uitoefening van hun functie.

b. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door respectievelijk: een bestuursorgaan, de voorzitter of lid van een bestuursorgaan of een ambtenaar, in de uitoefening van zijn/haar functie. Een gedraging van een ambtenaar, verricht in de uitoefening van zijn functie, wordt aangemerkt als een gedraging van het bestuursorgaan waarbij hij in dienst is.

c. bestuursorgaan: in de zin van artikel 1:1, lid 1 van de Awb:

- de burgemeester, ofwel;

- het college van burgemeester en wethouders, ofwel;

- de gemeenteraad, ofwel;

- een commissie waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad, van het college of van

de burgemeester zijn toegekend.

d. ambtenaar: een ieder die in dienst van de gemeente Druten werkzaam is of was, met uitzondering van het onderwijzend personeel.

e. klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht of een verzoek tot onderzoek van een klacht heeft ingediend, of diens gemachtigde.

f. klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die is belast met de procedurele bewaking en de administratieve afwerking van een klacht.

g. ombudsman: degene die door de gemeenteraad van Druten is benoemd, om klachten te behandelen.

h. rechterlijke instantie: personen of college, bij personen of colleges, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk, voor zover het deze rechtspraak betreft.

i. wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening: zoals bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman, met uitzondering van de klachtenregeling in hoofdstuk II van deze wet.

Artikel 2 Indiening van de klacht

  • 1 Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend. Mondelinge klachten worden door de klachtencoördinator op schrift gesteld.

  • 2 Een klacht moet worden ingediend bij het bestuursorgaan, gericht aan de klachtencoördinator. De klager of diens gemachtigde kan hierbij de hulp inroepen van de klachtencoördinator.

  • 3 De ambtenaar of het lid van het bestuursorgaan op wie de klacht betrekking heeft, kan alle documenten en gegevens inzien die daarmee samenhangen.

    A. Interne klachtenregeling

Artikel 3 Klachtencoördinator

De klachtencoördinator heeft als taak:

a. registratie van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid.

b. zendt de ingekomen klacht zo spoedig mogelijk door naar de klachtbehandelaar en zendt tegelijkertijd een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd.

c. de klachtencoördinator stuurt de klager uiterlijk binnen twee weken na indienen van de klacht een ontvangstbevestiging. In die ontvangstbevestiging staat vermeld of de klacht in behandeling wordt genomen en zo ja, hoe de verdere behandeling van de klacht verloopt.

d. de klachtencoördinator bewaakt de voortgang van de klachtenbehandeling en rapporteert aan de klachtbehandelaar.

e. het opstellen van een jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 6.

Artikel 4 Behandeling van de klacht

  • 1 De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester afzonderlijk machtigen de klachtenbehandelaars om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 van de Awb.

  • 2 Als klachtbehandelaar worden aangewezen:

    - afdelingshoofd/-manager, indien de klacht betrekking heeft op een medewerker;

    - gemeentesecretaris, indien de klacht betrekking heeft op een afdelingshoofd/-manager;

    - burgemeester, indien de klacht betrekking heeft op de gemeentesecretaris;

    - burgemeester, indien de klacht betrekking heeft op de griffier;

    - burgemeester, indien de klacht betrekking heeft op de burgemeester;

    - college van burgemeester en wethouders, indien de klacht betrekking heeft op (een lid

    van) het college, of een ander bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1, sub c.

  • 3 Elke klacht wordt vertrouwelijk behandeld. De mate van vertrouwelijkheid wordt besproken met de klager.

  • 4 De klachtencoördinator en degene over wiens gedraging is geklaagd, ontvangen een kopie van de afdoening.

Artikel 5 Termijnen

Voor de behandeling van een klacht worden de termijnen in acht genomen, zoals bedoeld in artikel 9:11 van de Awb.

Artikel 6 Jaarverslag

  • 1 De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college van burgemeester en wethouders verslag uit van alle klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeente zijn behandeld.

  • 2 Het verslag bevat informatie over het aantal en de aard van de klachten dat in behandeling is genomen, een weergave van de wijze waarop alle klachten zijn behandeld en de getroffen maatregelen. Persoonlijke gegevens worden niet vermeld.

  • 3 Het verslag is openbaar en wordt ter kennisneming aan de raad gebracht.

     

    B. Externe klachten

Artikel 7 Verwijzing naar externe klachtbehandeling

  • 1 Indien de klager niet tevreden is met de klachtafhandeling, staat voor hem een externe klachtvoorziening open bij de gemeentelijk ombudsman.

  • 2 Van deze mogelijkheid wordt mededeling gedaan bij de kennisgeving als bedoeld in artikel 9:12 van de Awb.

Artikel 8 Ombudsman

  • 1 Er is een ombudsman voor de gemeente Druten, alsmede een plaatsvervanger.

  • 2 De ombudsman en diens plaatsvervanger worden beiden voor een termijn van 6 jaar benoemd door de gemeenteraad, op voordracht van het college van burgemeester en wethouders.

  • 3 De gemeenteraad besluit ten minste 6 maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van de ombudsman en diens plaatsvervanger.

  • 4 De ombudsman is voor wat betreft de taakuitoefening niet ondergeschikt aan enig gemeentelijk orgaan.

Artikel 9 Onverenigbare betrekkingen

In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, lid 1 van de Gemeentewet.

Tot ombudsman zijn niet benoembaar:

a. de burgemeester;

b. degenen die lid zijn van een van de in artikel 1, sub c genoemde organen of van overige gemeentelijke commissies;

c. ambtenaren bedoeld in artikel 1, sub d;

d. bestuurders en personeelsleden van enig publiekrechtelijk of privaatrechtelijk samenwerkingsverband waarin de gemeente Druten deelneemt;

e. degenen die een functie, beroep of bedrijf uitoefenen waarvan de gemeenteraad oordeelt, dat die onverenigbaar zijn met de functie van ombudsman;

f. degenen die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders, de raad gehoord.

Artikel 10 Ontslag

De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.

Artikel 11 Rechtspositie

De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.

Artikel 12 Werkinstructie

Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.

Artikel 13 Finaciële middelen

  • 1 De ombudsman ontvangt op declaratiebasis een vergoeding voor zijn werkzaamheden in verband met klachtenbehandeling:

    - per klacht waarover een rapport is uitgebracht: € 750,-;

    - per klacht die na bemiddeling is afgehandeld: € 300,-;

    - overige werkzaamheden m.b.t. klachtenbehandeling: € 65,- per uur;

    - jaarverslag: € 40,-.

  • 2 De raad verschaft de ombudsman voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van zijn werkzaamheden. In elk geval wordt jaarlijks een bedrag van € 200,- in de begroting opgenomen voor overige werkzaamheden als bijeenkomsten voor ombudsmannen, congressen, lidmaatschap van de Vereniging voor Klachtrecht en andere soortgelijke activiteiten.

Artikel 14 Taak

De ombudsman behandelt de verzoekschriften zoals bedoeld in artikel 9:18 van de Awb.

Artikel 15 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1 De ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2 Indien de ombudsman een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Awb instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoek aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging(en) wordt geklaagd.

Artikel 16 Jaarverslag

  • 1 De ombudsman brengt jaarlijks een schriftelijk verslag van zijn werkzaamheden uit aan de gemeenteraad.

  • 2 Het jaarverslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.

    Slotbepalingen

Artikel 17 Inwerkingtreding

  • 1 1. Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2012.

  • 2 Op die datum wordt de Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009, vastgesteld op 8 oktober 2009, ingetrokken.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2012”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 27 september 2012;
de raadsgriffier,                             de (plv.) voorzitter,
 
G.J. Bouwmeester                        P.M. Haverkamp