Regeling vervallen per 31-12-2011

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Geldend van 23-12-2010 t/m 30-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Druten,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 november 2010,

en gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet,

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011 (Legesverordening 2011). 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december. 

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;b. diensten die op grond van hogere wettelijke regelingen zijn vrijgesteld.  

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt. 

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijn van betaling

1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen. 

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag. 

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:a. van zuiver redactionele aard zijn;b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);7. hoofdstuk 11 (kansspelen);een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden. 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 De ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010’ van 10 december 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011

  • 4 Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 december 2010.
de raadsgriffier,        de voorzitter,
 
drs. J.W. Meerbeek  drs. L.J.E.M. van Riswijk

Tarieventabel behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges 2011 1

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Geo-informatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 11

Kansspelen

Hoofdstuk 12

Telecommunicatie

Hoofdstuk 13

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14

Diversen

 

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering Gereserveerd

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Gereserveerd

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Evenementen, markten en overige A.P.V. gerelateerde leges

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Brandveiligheid

Titel 1 Algemene dienstverlening Hoofdstuk 1 Burgelijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

Maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur

€ 285,00

1.1.1.2

Maandag om 9.00 en 9.15 uur

Kosteloos

1.1.1.3

Zaterdag en op andere tijden dan hiervoor genoemd

€ 500,00

1.1.2

Voor een voltrekking van een huwelijk/partnerschapregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis of een bijzonder huis als bedoeld in de wet, wordt het tarief onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 of 1.1.1.3 verhoogd met een extra tarief van

€ 160,00

1.1.2.1

De huwelijkslocaties “Mulders” te Puiflijk en “Huis te Horssen” berekenen extra kosten bovenop de gemeentelijke huwelijksleges.

 

1.1.3

Het tarief voor het aanwijzen van externe ambtenaar bedraagt per dag

€ 100,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.4.1

Een trouwboekje of partnerschapsboekje met kleurenopdruk

€ 40,00

1.1.4.2

Calligrafisch inschrijven van trouwboekje of partnerschapsboekje (inclusief verzendkosten)

€ 18,00

1.1.4.3

Calligrafisch bijschrijven van kind(eren) in trouwboekje of partnerschapsboekje (inclusief verzendkosten)

€ 10,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,00

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. En de in artikel 1, eerste lid, van het Legesbesluit akten burgerlijke stand genoemde tarieven.

 

1.1.7

Voor elke verklaring genoemd in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (verklaring huwelijksbevoegdheid)

€ 20,70

1.1.8

Voor het verkrijgen van stukken genoemd in artikel 2, eerste lid, onder a, b en d van de Wet rechten burgerlijke stand (een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand)

€ 11,50

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen en voor elk tweede paspoort

€ 52,00

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52,00

1.2.1.4

Tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij aanvraag nieuw reisdocument per kind

€ 9,20

1.2.1.5

Tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 per kind 

€ 21,50

1.2.1.6

Tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 43,85

1.2.1.7

Tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 9,20

1.2.1.8

Tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 10,50

1.2.1.9

Indien het aanvragen van een document als bedoeld onder 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.6 en 1.2.1.7 het gevolg is van vermissing of diefstal wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de administratiekosten

€ 27,50

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 alsmede 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

1.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,40

1.2.4

Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en bij het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 36,00

1.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 7,70

1.3.3

Indien het aanvragen van een document als bedoeld onder 1.3.1 het gevolg is van vermissing of diefstal wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de administratiekosten van

€ 27,50

1.3.4

Het tarief voor de Eigen verklaring wordt door het CBR vastgesteld.

 

 

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,70

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

1.4.2.2.1

voor 25 verstrekkingen

€ 98,00

1.4.2.2.2

voor 50 verstrekkingen

€ 185,00

1.4.2.2.3

voor 100 verstrekkingen

€ 295,00

1.4.2.2.4

voor 500 verstrekkingen

€ 1.233,00

1.4.2.2.5

voor het verstrekken van gegevens aan afnemers op magneetband of magneetschijf, per band of schijf

€ 23,00

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie en bevolkingsregister, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,00

1.4.4

Voor het verstrekken van een persoonslijst bedraagt het tarief

€ 11,70

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van inlichtingen uit het geautomatiseerde bestand:

 

1.4.5.1

per selectie

€ 196,00

1.4.5.2

per 1000 verstrekkingen geldt een toeslag van

€ 6,10

1.4.6

Het tarief bedraagt voor gegevensverstrekking aan afnemers en bijzondere derden per verstrekking

€ 2,27

 Hoofdstuk 5 Verstrekking uit het Kiezersregister

1.5

 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

 € 0,35

 

met een maximum per bericht van

 € 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

 € 25,00

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

 € 5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

 € 25,00

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 € 5,00

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 

1.7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

Een afschrift van de gemeentebegroting inclusief toelichting

€ 185,00

1.7.1.2

Een afschrift van de gemeenterekening inclusief toelichting

€ 185,00

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

Tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1.1

Een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,85

1.7.2.1.2

Een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,85

1.7.2.2

Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.2.2.1

Op de stukken van de raadsvergaderingen incl. commissiestukken

€ 60,00

1.7.2.2.2

Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld

 

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1

Een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 30,00

1.7.3.2

Een afschrift van de Bouwverordening van de gemeente Druten

€ 185,00

1.7.3.3

Een afschrift van de nadere regelen, behorende bij de Bouwverordening van de gemeente Druten

€ 20,00

1.7.3.4

Een afschrift van een andere niet met name genoemde verordening, regeling of voorschrift, per pagina

€ 25,00

1.7.3.5

Een afschrift van een gemeentelijk programma, nota, plan (zoals milieu- of welzijnsprogramma), ongeacht het aantal pagina’s

€ 20,00

 

In kleur

€ 25,00

1.7.3.6

Een afschrift van de voorschriften of een exemplaar van de toelichting behorende bij een bestemmingsplan, per pagina

€ 0,85

 

Ieder met een maximum van

€ 25,00

1.7.3.7

Een afschrift van de beschrijving en toelichting bij het structuurplan

€ 25,00

1.7.3.8

Een ongekleurde kaart van een bestemmingsplan of structuurplan

€ 15,00

 Hoofdstuk 8 Geo-informatie

1.8.1

Kadastrale informatie

 

1.8.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,00

1.8.1.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie uit het gemeentelijk kadastraal informatiesysteem per kadastraal perceel

€ 6,50

1.8.1.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot informatieverstrekking uit de kadastrale registraties via kadaster online

€ 10,50

1.8.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot informatieverstrekking uit de kadastrale kaart in de vorm van een uittreksel

€ 10,50

1.8.2

Adresaanduidingen

 

1.8.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een extra huisnummer, minimaal

€ 75,00

1.8.2.2

de in 1.8.2.1 bedoelde werkzaamheden worden indien de tijdsbesteding meer dan een uur bedraagt, per kwartier of gedeelte daarvan, in aanvulling op het bij 1.8.2.1 genoemde bedrag, verhoogt met

€ 20,00

1.8.3

Informatie gemeentelijke publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb)

 

1.8.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot informatieverstrekking uit de gemeentelijke Wkpb-administratie in de vorm van een uittreksel, afschrift of verklaring, als bedoeld in de artikel 9, lid 1 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 10,50

1.8.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op een inzage in de gemeentelijke Wkpb-administratie, per besteedt kwartier of gedeelte hiervan

€ 20,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag natuurlijke personen

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een Attestatie de Vita, een bewijs van opneming in de GBA, een voorlopig bewijs van aanmelding of van afvoering uit de GBA, daaronder begrepen alsmede voor de afgifte van een bewijs van Nederlanderschap

€ 7,70

1.93

tot het legaliseren van een handtekening of het waarmerken van een fotokopie

€ 7,70

 

met dien verstande dat voor een gelijktijdig legaliseren van de handtekening van de ouders, noodzakelijk voor de afgifte van een reisdocument aan een minderjarig kind buiten hun woonplaats wonend kind niet meer wordt geheven dan

€ 7,70

 Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet 

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.10.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 12,00

1.10.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 12,00

1.10.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing

€ 12,00

Hoofdstuk 11 Kansspelen

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 56,50 en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

1.11.2

Het eerste lid is overeenkomstig van toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van onderdeel 1.11.1.1 in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en voor de toepassing van onderdeel 1.11.1.2 in plaats van € 34 een bedrag van € 136 geldt.

 

1.11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 15,70

1.11.4

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 15,70

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 175,00

1.12.1.1

Indien met betrekking tot een melding als bedoeld in artikel 1.12.1 overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief verhoogd met

€ 250,00

1.12.1.2

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.12.1.3

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 250,00

1.12.1.4

Indien een begroting als bedoeld in 1.12.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

13.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 40,00

13.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€ 40,00

13.1.3

voor een vergunning m.b.t. artikel 2.1.5.1 APV (Het plaatsen van voorwerpen op of boven een openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan)

€ 175,00

13.1.3.1

vergoeding gebruik locatie per dag (per 12,5m²)

€ 15,00

13.1.3.2

vergoeding gebruik locatie per week (per 12,5m²)

€ 50,00

13.1.3.3

vergoeding gebruik locatie per maand (per 12,5m²)

€ 125,00

13.1.4

voor een ontheffing m.b.t. artikel 2.1.5.2 APV (Aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg)

€ 175,00

13.1.5

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 35,00

13.1.5.1

bij intrekking van een onder 13.1.5 bedoelde aanvraag blijft verschuldigd

€ 20,00

13.1.5.2

bij vervanging van de verkregen gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld onder 13.1.5 is een bedrag verschuldigd van

€ 20,00

13.1.6

tot verkrijging van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (leges € 110,00 en materiaalkosten + montage: € 175,00)

€ 285,00

13.1.6.1

bij weigering is verschuldigd

€ 35,00

13.1.6.2

tot een wijziging van het kentekenbord(leges € 37,00 en materiaalkosten: € 23,00)

€ 60,00

13.1.6.3

tot het opheffen van gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

€ 35,00

13.1.6.4

voor het eventueel aanpassen of realiseren van een parkeerplaats worden de werkelijke kosten aanvullend in rekening gebracht.

 

13.2

Blauwe zone

 

13.2.1

Voor het verlenen van een ontheffing voor de parkeerschijfzone voor maximaal vijf kalenderjaren, ten behoeve van de belanghebbende, bedraagt het tarief per ontheffing

€ 60,00

13.2.2

Per administratieve wijziging van de ontheffing genoemd in artikel 13.2.1 bedraagt het tarief

€ 30,00

13.2.3

Voor het verlenen van een ontheffing ten behoeve van utiliteitsbedrijven in de Blauwe Zone bedraagt het tarief:

 

13.2.3.1

Per dag

€ 15,00

13.2.3.2

Per week

€ 50,00

13.2.3.3

Per maand

€ 125,00

13.3

Indien men voor evenementen (afzet)materiaal van de gemeente wenst te gebruiken, worden onderstaande kosten aanvullend als huur in rekening gebracht:

 

13.3.1

dranghekaanhanger per uur (vervangingswaarde € 2.800,00)

€ 10,00  

13.3.2

afzethekken per stuk (vervangingswaarde € 245,00) 

€ 10,00

13.3.3 

dranghekken per stuk (vervangingswaarde € 90,00) 

€ 1,50  

13.3.4 

verkeersborden per stuk incl. paal (vervangingswaarde € 110,00) 

€ 2,50

13.3.5

containers per stuk leeg retour (vervangingswaarde € 30,00) 

€ 2,50 

13.3.6 

manuren buitendienst per 0,5 uur (incl. trekkend voertuig) 

€ 40,00

13.4

Verkeerstellingen

 

13.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag met betrekking tot het verstrekken van verkeerstellingen:  

 € 37,65

13.4.2 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van verkeerstellingen (per verkeerstelling) uit: 

 

13.4.2.1 

2010 

€ 250,00 

13.4.2.2

2009 

€ 250,00 

13.4.2.3 

2008 

€ 200,00 

13.4.2.4

2007

€ 150,00

13.4.2.5

2006

€ 100,00

13.4.2.6

2005 en ouder

€ 50,00

13.4.2.7

uit het vigerende verkeersmodel

€ 50,00

 Hoofdstuk 14 Diversen 

14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

14.1.1

Gewaarmerkte afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel is opgenomen, bedraagt het tarief:

 

 

per pagina op papier van A3 of A4 formaat

€ 0,85

 

per pagina op papier van A4 formaat in kleur

€ 1,10

 

per pagina op papier van A3 formaat in kleur

€ 1,65

14.1.2

Gewaarmerkte afschriften van stukken, kaarten, tekeningen en lichtdrukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, in een ander formaat dan A4 of A3

€ 17,00

14.1.3

Indien stukken of uittreksels/inlichtingen op verzoek van de aanvrager worden toegezonden per post, wordt de in deze tabel opgenomen leges verhoogd met de op dat moment bij de TNT Post geldende portokosten.

 

14.1.4

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, bedraagt het tarief per kwartier

 

14.1.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van stukken, uittreksels, gegevens en/of (algemene) informatie welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, bedraagt het tarief per kwartier

€ 20,00

14.2

Vergunning tijdelijk verhuur LeegstandwetVoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

14.2.1

het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 15 lid 1 Leegstandwet i.v.m. het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst

€ 185,00

14.2.2

verlenging van de onder 14.2.1 genoemde vergunning

€  75,00

14.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aansluitvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Verordening aansluitrecht gemeentelijke riolering Gemeente Druten bedraagt het tarief

€ 305,00

14.3.1

bij intrekking van een onder 14.3 bedoelde aanvraag tot aansluitvergunning blijft verschuldigd

€ 75,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning

€ 305,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,55% van de bouwkosten met een minimumtarief van € 235,00

 

2.3.1.2

Toetsing WelstandHet van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd in verband met een toetsing aan welstandscriteria met:

 

2.3.1.2.1

2,0‰ met een minimum van € 60,00 van de geraamde bouwkosten van € 1 tot en met € 499.999,99 vermeerderd met 0,6‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 500.000 tot en met € 2.499.999,99 vermeerderd met 0,25‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.000 tot en met € 4.999.999,99 vermeerderd met 0,11‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.000 en meer, waarbij de bedragen naar boven worden afgerond op hele euro's (excl. BTW);

 

2.3.1.2.2

voor formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg (bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag, tenzij de leges minder dan € 100,00 bedragen)

€ 105,00

2.3.1.2.3

voor integrale adviseringwelstand + 1 extra discipline 2 x regulier tariefwelstand + meerdere extra disciplines 2,5 x regulier tarief

 

2.3.1.2.4

voor illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief

 

2.3.1.2.5

voor reclame-objecten

€ 45,00

2.3.1.2.6

voor overige adviezen afhankelijk van de soort advisering door het gelders genootschap zelf aan te geven bedrag.

 

 

Toetsing Stadsbouwmeester

 

2.3.1.2.7

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.2.1 en 2.3.1 wordt verhoogd indien het in behandeling nemen van een schetsplan of de aanvraag om een omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld na toetsing aan beeldkwaliteitcriteria door of advies van de Stadsbouwmeester. De kosten hiervoor worden doorberekend aan de verzoeker of aanvrager en zijn ook verschuldigd indien uiteindelijk geen vergunning kan worden verleend.

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 410,00

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges; dit tarief is ook verschuldigd als de werkzaamheden reeds zijn aangevangen vóórdat er een besluit is genomen op de aanvraag om omgevingsvergunning.  

125%

2.3.1.5

Buiten behandeling laten aanvraag omgevingsvergunningHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning, die op enig moment door het niet compleet zijn van de aanvraag buiten behandeling wordt gelaten: 

€ 235,00

2.3.2

AanlegactiviteitenIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 390,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteitIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 210,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 210,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) waarbij de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 3.040,00 en 0,1% van de bouwkosten hoger dan € 200.000,00 dat het project maximaal mogelijk maakt met een maximum van

€ 5.060,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo of artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 370,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo of artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 710,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 210,00

2.3.3.7 

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 210,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 210,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 210,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 210,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) waarbij de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 3.040,00 en 0,1% van de projectkosten hoger dan € 200.000,00 dat het project maximaal mogelijk maakt met een maximum van

€ 5.060,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo of artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 370,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo of artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 710,00

2.3.4.6 

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 210,00 

2.3.4.7 

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 210,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 210,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.5.1

waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft aan 11 tot en met 49 personen:

€ 720,00

2.3.5.2

waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft aan 50 tot en met 99 personen:

€ 1.440,00

2.3.5.3

waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft aan meer dan 99 personen:

€ 2.880,00

2.3.5.4

waarin dagverblijf zal worden verschaft aan 11 tot en met 49 personen jonger dan twaalf jaar, of 11 tot en met 49 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

€ 720,00

2.3.5.5

waarin dagverblijf zal worden verschaft aan 50 tot en met 99 personen jonger dan twaalf jaar, of 50 tot en met 99 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

€ 1.440,00

2.3.5.6

waarin dagverblijf zal worden verschaft aan 100 of meer personen, jonger dan twaalf jaar, of aan 100 of meer lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten:

€ 2.880,00

2.3.5.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigingvan de tenaamstelling, wijziging, aanvulling of doorhaling vanvoorschriften en/of tekeningen van een geldige gebruiksvergunning geldt een tarief van:

€ 60,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads-of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de 'Erfgoedverordening gemeente Druten 2010' aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 160,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 160,00

2.3.7.1.2

Asbesthoudende materialen

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 160,00

2.3.7.3

sloopveiligheidsplan

 

2.3.7.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopveiligheidsplan als bedoeld in hoofdstuk 8 van de Bouwverordening

€ 160,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 160,00

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 170,00

2.3.9.1

Het tarief bedraagt bij wijzigen van een onder 2.3.9 bedoelde aanvraag tot inritvergunning

€ 35,00

2.3.9.2

bij intrekking van een onder 19.5 bedoelde aanvraag tot inritvergunning blijft verschuldigd

€ 75,00

2.3.10

Gereserveerd

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.7.1 van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 160,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 160,00

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 235,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 235,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 330,00

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 160,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 160,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 160,00

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een historisch bodemonderzoek

€ 160,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 235,00 

2.3.16.3

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport;

 

2.3.16.3.1

indien het betreft de beoordeling van een plan van aanpak

€ 235,00

2.3.16.3.2

indien het betreft de beoordeling van een evaluatierapport

€ 235,00

2.3.16.3.3

indien het betreft de beoordeling van een concept-/eindrapport

€ 235,00

 

Beoordeling andere milieukundige rapporten

 

2.3.16.4

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd indien de aanvraag om een omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 

2.3.16.4.1

een akoestisch rapport wordt beoordeeld, met

€ 235,00

2.3.16.4.2

een rapport luchtkwaliteit wordt beoordeeld, met

€ 235,00

2.3.16.4.3

een rapport externe veiligheid wordt beoordeeld, met

€ 235,00

2.3.16.4.4

een rapport flora en fauna wordt beoordeeld, met

€ 235,00

2.3.16.4.5

een milieu effect rapport wordt beoordeeld, met

€ 780,00

2.3.16.4.6

het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder;

 

 

indien het betreft een ontheffing voor 1-10 woningen, met

€ 315,00

 

indien het betreft een ontheffing voor 11-20 woningen, met

€ 605,00

 

indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen

€ 1.190,00

 

Beoordeling parkeerbalans

 

 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van 2.3.1.1 wordt verhoogd indien de aanvraag om omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld na:

 

2.3.16.4.7

het toetsen van een voor de aanvraag benodigde parkeerbalans

€ 315,00

2.3.16.4.8

het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bepaalde in artikel 2.5.30 eerste en het derde lid van de Bouwverordening

€ 355,00

2.13.7

Advies

 

2.3.17.1

Indien ten aanzien van een aanvraag of verzoek als bedoeld in dit hoofdstuk advies van derden wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag of het verzoek aan de aanvrager respectievelijk verzoeker meegedeeld conform de onderdelen 2.3.17.1.1 tot en met 2.3.17.1.4 van deze tabel. Ook wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, het verzoek niet wordt gehonoreerd of (op aanvraag) wordt ingetrokken, zijn de externe advieskosten verschuldigd.

 

2.3.17.1.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.1.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen uiterlijk op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager respectievelijk verzoeker is meegedeeld.

 

2.3.17.1.3

Indien de werkelijke kosten minder bedragen, dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

2.3.17.1.4

Indien het verzoek betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend, worden de leges voor de omgevingsvergunning pas in rekening gebracht na afgifte van deze omgevingsvergunning.

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 185,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 185,00

Hoofdstuk 4 Vermindering Gereserveerd

 Hoofstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges met dien verstande dat minimaal een bedrag van € 80,00 verschuldigd blijft.

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 30% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat minimaal een bedrag van € 80,00 verschuldigd blijft.

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 30% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat minimaal een bedrag van € 155,00 verschuldigd blijft.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 160,00 

Hoofdstuk 7 Gereserveerd

Hoodstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 10.175,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.045,00

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 5.380,00

2.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie over de haalbaarheid van een (postzegel)bestemmingsplan

€ 615,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 25,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet genoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 160,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstukstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 75,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 25,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 25,00

Hoofdstuk 2 Evenementen, markten en overige A.P.V. gerelateerde leges

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in afdeling 7 van de A.P.V., indien het betreft:

 

3.2.1.1

een grootschalig evenement, een evenement met verhoogd risicoprofiel of een zeer belastend evenement

€ 165,00

3.2.1.2

een herdenkingsplechtigheid

€ 30,00

3.2.1.3

een braderie

€ 165,00

3.2.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

€ 15,00

3.2.1.5

een kleinschalig evenement, welke niet elders in deze tabel wordt genoemd, zonder verhoogd risicoprofiel, inclusief straatartiesten, straatfotografie en straatmuzikanten

€ 30,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.2.4 van de A.P.V.

€ 15,00

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 2.3.1.4. lid 2 van de A.P.V. met betrekking tot sluitingsuur inrichtingen:

 

3.2.4.1

geldig voor een dag

€ 15,00

3.2.4.2

geldig voor één maand (max. 5 ontheffingen)

€ 35,00

3.2.4.3

geldig voor één kwartaal (max. 13 ontheffingen)

€ 70,00

3.2.4.4

geldig voor één jaar (max. 52 ontheffingen)

€ 250,00

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 4.1.5 lid 2 van de A.P.V. met betrekking tot geluidshinder:

 

3.2.4.1

met een geldigheidsduur van één dag

€ 15,00

3.2.4.2

Langer dan één dag, doch niet langer dan zes dagen

€ 25,00

3.2.4.3

met een geldigheidsduur van één jaar

€ 95,00

3.2.5

 

3.2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op basis van artikel 5.2.1 van de A.P.V. voor een vergunning tot het houden van een inzameling van geld of goed:

 

3.2.6.1

geldig voor een dag

€ 15,00

3.2.6.2

geldig voor een week

€ 35,00

3.2.6.3

geldig voor een maand

€ 115,00

3.2.6.4

geldig voor meer dan drie maanden tot een jaar of minder

€ 400,00 

3.2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in 5.2.2 (venten) en artikel 5.2.3 van de A.P.V. (standplaats)

 

3.2.7.1

geldig voor een dag

 € 15,00

3.2.7.2

geldig voor een maand

 € 50,00

3.2.7.3

geldig voor meer dan drie maanden tot een jaar of minder

 € 125,00

3.2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing overeenkomstig artikel 3 lid 3 en artikel 4 lid 3 van de Zondagswet

€ 20,00

3.2.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor een recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen als bedoeld in artikel 4.8.2 lid 3 van de A.P.V. bedraagt het tarief

€ 30,00

3.2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning en/of een ontheffing ingevolge de A.P.V., voor zover niet afzonderlijk en met name in deze verordening geregeld per onderdeel, per dag of dagdeel waarvoor de vergunning c.q. ontheffing geldt

€ 15,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Voor het behandelen van een aanvraag om een exploitatievergunning ingevolge artikel 3.2.1 van de A.P.V. bedraagt het tarief:

 

3.3.1.1

voor seksinrichtingen met 1 medewerker

€ 840,00

3.3.1.2

voor seksinrichtingen met meerdere medewerkers

€ 1020,00

3.3.1.3

voor escortbedrijven

€ 455,00

Hoofdstuk 4 Brandveiligheid

3.4.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in de Woningwet, met betrekking tot het brandveilig gebruik van een tijdelijke inrichting of evenement, geen bouwwerk zijnde als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder b van de Brandbeveiligingsverordening, voor 50 tot 100 personen gedurende maximaal 7 dagen

 € 20,00

3.4.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een tijdelijke inrichting of evenement, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening voor 100 tot 250 personen gedurende maximaal 7 dagen

€ 40,00

3.4.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een tijdelijke inrichting of evenement, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening voor meer dan 250 personen gedurende maximaal 7 dagen

€ 90,00

3.4.4

De onder 4.5 genoemde leges worden bij tijdelijke inrichtingen of evenementen voor langer dan 7 dagen verhoogd met een bedrag:Per week of gedeelte daarvan

€ 90,00

 

Overig

 

3.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 150,00

Behorende bij raadsbesluit van 9 december 2010,

de raadsgriffier,

 

drs. J.W. Meerbeek