Regeling vervallen per 11-07-2014

Verordening accountantscommissie gemeente Echt-Susteren 2013

Geldend van 11-07-2014 t/m 10-07-2014

Intitulé

Verordening accountantscommissie gemeente Echt-Susteren 2013

De raad van de gemeente Echt-Susteren,

gezien het voorstel van het seniorenconvent d.d. 23 mei 2013 en BBV nummer 247070;

gelet op het bepaalde in art. 84 van de Gemeentewet en in de “Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Echt-Susteren 2013”;

Besluit:

vast te stellen de volgende

“Verordening accountantscommissie gemeente Echt-Susteren 2013”

Artikel 1. Instelling en begripsbepalingen

  • 1. Er is een accountantscommissie.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de accountantscommissie;

    • b.

      de raad: de gemeenteraad;

    • c.

      het college: het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • e.

      de voorzitter: de voorzitter van de accountantscommissie;

    • f.

      het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2. Doel

  • 1. De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant om een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole te bevorderen.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

Tot het bedoelde afstemmingsoverleg zoals opgenomen in art. 2 worden in elk geval de volgende activiteiten begrepen:

  • a.

    het voorbereiden van de selectie van een accountant na afloop van het contract met de accountant;

  • b.

    Het vaststellen van het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantswerkzaamheden zoals genoemd in de controleverordening gemeente Echt-Susteren 2013

  • c.

    het, op basis van de selectieprocedure, aan de raad adviseren over de benoeming van een accountant;

  • d.

    het aansturen van de accountant namens de raad;

  • e.

    het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van accountantscontrole;

  • f.

    het zijn van een overlegplatform voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen;

  • g.

    het zijn van een overlegplatform over de resultaten van de door de accountant uitgevoerde controles;

  • h.

    het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

  • i.

    het deelnemen aan een afstemmingsoverleg over de controle- en onderzoeksactiviteiten binnen de gemeente tussen accountant, rekenkamercommissie en college;

  • j.

    het adviseren aan de gemeenteraad over de onder a tot en met i genoemde activiteiten;

  • k.

    Het adviseren aan de gemeenteraad over het jaarlijks vast te stellen controleprotocol

  • l.

    Het adviseren aan de gemeenteraad over de verordeningen die op basis van de artikelen 212 (financiële verordening), 213 (controleverordening) en 213a (auditverordening) van de gemeentewet door de gemeenteraad moeten worden vastgesteld.

Artikel 4. Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit 3 raadsleden.

  • 2. De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 3. De commissie heeft als vaste adviseurs:

    • a.

      de accountant;

    • b.

      de portefeuillehouder Financiën;

    • c.

      de griffier;

    • d.

      de concerncontroller;

    • e.

      de teamleider Financiën.

  • 4. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 5. Het secretariaat van de commissie ligt bij de griffie.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6. Voorzitter

  • 1. De commissie kiest uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door het secretariaat.

  • 3. De voorzitter fungeert als woordvoerder van de commissie.

Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter uitvoering van de in artikel 3 genoemde taken en bevoegdheden.

  • 2. De voorzitter zendt tenminste zeven dagen voor een vergadering de leden een oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden verzonden.

  • 3. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 4. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 5. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel dag en tijdstip van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproep daartoe is gelegen.

  • 6. Op de vergadering, bedoeld in het vijfde lid, is het vierde lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 7. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 8. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 9. Van iedere vergadering wordt door de secretaris een besluitenlijst gemaakt. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie.

Artikel 8. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

  • 2. Deze verordening treedt in de plaats van de “Verordening auditcommissie gemeente Echt-Susteren 2011” vastgesteld door de raad op 29 september 2011.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening accountantscommissie gemeente Echt-Susteren 2013”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 27 juni 2013.

De raad voornoemd,

mr. M.M.W.H.Y. Hermans CMC drs. J.W.M.M.J. Hessels

griffier burgemeester