Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR637511
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR637511/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren houdende regels omtrent het privacyreglement basisregistratie personen (Privacyreglement BRP 2020)
Geldend van 25-02-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren houdende regels omtrent het privacyreglement basisregistratie personen (Privacyreglement BRP 2020)Burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren,
Gelet op:
- 1.
De artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (BRP);
- 2.
De artikelen 1 en 2 van de Verordening basisregistratie personen Echt-Susteren;
- 3.
De algemene verordening Gegevensbescherming (AVG).
besluiten om het navolgende Privacyreglement basisregistratie personen (BRP) 2020 vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
BRP
De basisregistratie personen
De wet
De Wet basisregistratie personen
De basisregistratie
De basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet
Verordening
De verordening basisregistratie personen Echt-Susteren
Een bestuursorgaan
Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Een overheidsorgaan
Een orgaan van een rechtspersoon die krachtens het publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed
Een orgaan van de gemeente
Een overheidsorgaan, waar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren de verantwoording voor draagt, alsmede (voor zover het de uitvoering van dit reglement betreft) de Gemeenschappelijke Regeling MER.
Beheerder
De functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit
Een derde
Elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed
De ingeschrevene
Degene die ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen
De persoonslijst
De persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c van de Wet BRP
Een authentiek gegeven
Een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt (als zodanig aangeduid in bijlage 1 van het Besluit basisregistratie personen)
Terugmelding
De verplichte terugmelding van bestuursorganen aan de beheerder van de BRP bij gerede twijfel aan de juistheid van de in de BRP opgenomen authentieke gegevens
Artikel 2 verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 3,4 en 5 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan (onderdelen van) bestuursorganen, die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.
-
2. Een (onderdeel van een) bestuursorgaan dat gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hier van mededeling te doen aan de beheerder.
Hoofdstuk 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente
Artikel 3 Gerechtigd tot gegevensset basisregistratie personen
- 1.
De in bijlage 1 genoemde organisatieonderdelen van de gemeente Echt-Susteren zijn gerechtigd tot de daar genoemde gegevensset uit de basisregistratie personen.
- a)
De verantwoordelijke (lees: het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
- a)
- 2.
De bevoegdheid tot rechtstreekse raadpleging van de GBA-V blijkt uit het autorisatiebesluit dat door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verleend. Dit is geregeld in artikel 3.2 van de Wet BRP.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 1 van de verordening kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente. In bijlage 2 zijn de informatiesystemen weergegeven die toegang hebben tot de basisregistratie personen via gemeentelijke informatiesystemen, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, voor zover deze gegevens nodig zijn voor de vervulling van hun taak.
Artikel 5 Periodieke verstrekkingen
Aan de in bijlage 3 genoemde organisatieonderdelen worden systematisch gegevens verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Hoofdstuk 3 Verstrekkingen aan derden
Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Op grond van artikel 2 van de verordening basisregistratie personen Echt-Susteren kunnen aan de in bijlage 4 aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Ook mogen persoonsgegevens worden verstrekt nadat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen worden een jaar lang bewaard.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 7 Privacy bescherming van de BRP gegevens
-
1. De verkregen gegevens uit de basisregistratie mogen uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
-
2. De richtlijnen van de beheerder met betrekking tot de beveiliging, bescherming en gebruik van deze gegevens moeten opgevolgd worden.
Artikel 8 Slotbepalingen
-
1. Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking;
-
2. Het Privacyreglement basisregistratie personen (BRP) april 2016 zoals vastgesteld op 3 mei 2016 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren wordt hiermee ingetrokken.
Deze regeling wordt aangehaald als Privacyreglement BRP 2020.
Voor accordering van het voorliggende Privacyreglement BRP 2020 tekent hieronder:
Ondertekening
Echt-Susteren, 4 februari 2020
Burgemeester en wethouders in haar hoedanigheid als verantwoordelijke voor de BRP.
De secretaris,
drs. G.W.T. van Balkom
De burgemeester,
dr. J.W.M.M.J. Hessels
Bijlage 1
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen zijn gerechtigd tot de volgende gegevensset uit de basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Uitvoeren van |
Gegevensset |
Team KCC |
Wettelijke taken (medebewind)
Overige taken (autonomie)
|
Alle gegevens van de persoonslijst en verwijsgegevens |
Team Maatschappelijk Domein |
Wettelijke taken (medebewind)
Overige taken (autonomie)
|
|
Team Ruimtelijk Domein |
Wettelijke taken (medebewind)
Overige taken (autonomie)
|
|
Team Beheer Openbare Ruimte |
Wettelijke taken (medebewind)
Overige taken (autonomie)
|
Verwijsgegevens |
Team Kabinet |
Wettelijke taken (medebewind)
Overige taken (autonomie)
|
Alle gegevens van de persoonslijst en verwijsgegeven die relevant zijn voor de uitvoering van de desbetreffende taak |
Team Innovatie, Ontwikkeling en Control |
n.v.t. |
n.v.t. |
Gemeenschappelijke Regeling MER |
Wettelijke taken (medebewind)
Overige taken (autonomie)
|
Alle gegevens van de persoonslijst en verwijsgegeven die relevant zijn voor de uitvoering van de desbetreffende taak |
Bijlage 2
Verbanden met andere gemeentelijke registraties. Onderstaande informatiesystemen hebben toegang tot de basisregistratie personen via gemeentelijke informatiesystemen, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, voor zover deze gegevens nodig zijn voor de vervulling van hun taak.
Informatiesysteem |
Waarvoor |
Gegevensset |
Key2datadistributie |
Het uitwisselen van basisgegevens en het in verband brengen van gegevensverwerkingen. |
Alle (mutatie) gegevens voor zover nodig voor het uitoefenen van de wettelijke taken en voor zover de systemen zijn gekoppeld aan DDS (synchronisatie van gegevens tussen applicaties) |
Key2begraven |
Begraafplaatsen administratie |
|
Zaaksysteem |
Registratie van informatie inzake een zaak |
|
KlantContactSysteem |
Uitvoeren klantregie |
Alle gegevens van de persoonslijst en verwijsgegevens |
Stroomlijn |
Het verbinden van GEO informatie aan persoonsgegevens |
|
DDS-GR MER |
Uitvoeren taken Sociaal Domein Uitvoeren taken Omgevingsdienst |
|
Bijlage 3
Aan de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Echt-Susteren worden systematisch (geautomatiseerd danwel handmatig) gegevens verstrekt.
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Team Kabinet |
|
|
Leerplichtadministratie |
|
|
Team Maatschappelijk Domein |
|
|
Bijlage 4
Aan de volgende derden worden gegevens verstrekt. Dit betreft uitsluitend gegevens zoals genoemd in artikel 3.9 lid 4 van de Wet BRP.
Door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang |
Categorieën van derden |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme. |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fonds verwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl