Beleidsregel evenementenveiligheid Ede

Geldend van 01-02-2019 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel evenementenveiligheid Ede

De burgemeester van de gemeente Ede;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Ede;

besluit vast te stellen de: Beleidsregel evenementenveiligheid Ede;

Hoofdstuk 1 Algemene bepaling

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    evenement: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 2:24 APV;

  • b.

    evenementenkalender: overzicht van de spreiding van evenementen over locaties en tijdstippen, ingaande vanaf het kalenderjaar 2020;

  • c.

    melder: degene aan wie toestemming is verleend voor het houden van een evenement;

  • d.

    vergunninghouder: degene aan wie door de burgemeester een vergunning is verleend voor het houden van een evenement.

Hoofdstuk 2 Categorisering evenementen

Artikel 2 Type evenement

Een evenement is meldingsplichtig of vergunningsplichtig.

Artikel 3 Vergunningsplichtige evenementen

  • 1.

    Een evenement waarvoor een vergunning aangevraagd moet worden, wordt geclassificeerd in één van de volgende drie klassen:

    • a.

      A: regulier evenement met beperkte impact op de omgeving en op het verkeer. De kans op het ontstaan van risico’s voor de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid of milieu is hoogst onwaarschijnlijk. De risico’s voor veiligheid zijn van dien aard dat het treffen van aanvullende maatregelen niet noodzakelijk is. Ook is het onwaarschijnlijk dat het daartoe bevoegd gezag maatregelen of voorzieningen moet treffen.

    • b.

      B: aandacht evenement met een gemiddeld risicoprofiel. De risico’s voor de veiligheid zijn van dien aard dat het treffen van aanvullende maatregelen mogelijk nodig is. De kans op het ontstaan van risico’s voor de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid of milieu wordt voorspelbaar geacht. Ook is het waarschijnlijk dat het daartoe bevoegd gezag maatregelen of voorzieningen moet treffen om dreiging weg te nemen of schadelijke gevolgen te beperken.

    • c.

      C: risicovol evenement met impact qua bezoekers, locatie en opzet. De risico’s voor de veiligheid zijn van dien aard dat het treffen van aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. De kans op het ontstaan van risico’s voor de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid of milieu wordt zeker of zeer waarschijnlijk geacht. Ook is zeker of zeer waarschijnlijk dat het daartoe bevoegd gezag maatregelen of voorzieningen moet treffen om dreiging weg te nemen of schadelijke gevolgen te beperken en/of te beheersen.

  • 2.

    De indeling in klasse A, B en C wordt gebaseerd op het risicoclassificatiemodel van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden.

  • 3.

    De klasse is bepalend voor het afhandelingsproces en de behandelaanpak van het evenement.

Hoofdstuk 3 Aanvraagprocedure

Artikel 4 Samenlopende concurrerende evenementen

  • 1.

    Indien evenementen niet gelijktijdig kunnen plaatsvinden, hanteert de burgemeester de volgende volgorde:

    • a.

      Evenementen waarvoor een evenementenvergunning is vereist, gaan voor op meldingsplichtige evenementen.

    • b.

      Evenementen die zijn opgenomen op de gemeentelijke evenementenkalender, gaan voor op evenementen die daar niet op staan.

    • c.

      Evenementen die niet op de gemeentelijke evenementenkalender staan, worden toegekend op volgorde van binnenkomst. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 2.

    Wanneer bovenstaande verdeelregels geen uitkomst bieden, dan wordt op basis van loting door of namens de burgemeester een keuze gemaakt tussen de aanvragen. De loting wordt in het openbaar verricht. Aanvragers kunnen een waarnemer sturen om de loting bij te wonen. De uitkomst van de loting wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 5 Evenementenkalender

  • 1.

    Evenementen kunnen jaarlijks tot 1 november worden aangemeld voor de evenementenkalender van het volgende kalenderjaar.

  • 2.

    In deze melding wordt in ieder geval opgenomen de naam van het evenement, naam van de organisator, de datum en/of het tijdvak, de locatie(s), het doel/soort evenement en de omvang van het publiek.

  • 3.

    Uiterlijk 1 december stelt de burgemeester de evenementenkalender voor het komende jaar vast. Daarmee wordt de datum voor de aangemelde en vastgestelde evenementen gereserveerd.

  • 4.

    Voor niet (tijdig) aangemelde evenementen geldt dat vergunningverlening, onder andere voor wat betreft datum en locatie, afhankelijk is van de mogelijkheden die deze beleidsregel en de evenementenkalender bieden op het moment van ontvangst van een ontvankelijke vergunningaanvraag.

Artikel 6 Vereisten aanvraag

  • 1.

    Gegevens die nodig zijn voor de beslissing op de aanvraag zijn:

    • a.

      een compleet aanvraagformulier;

    • b.

      een indelingstekening op schaal.

  • 2.

    Benodigde gegevens voor een klasse A evenement zijn:

    • a.

      een verkeersplan en verkeerstekening indien het evenement gevolgen heeft voor de doorstroom van verkeer; en

    • b.

      een veiligheidsplan indien bij het evenement gevaar kan ontstaan voor de bezoekers.

  • 3.

    Benodigde gegevens voor een klasse B en C evenement zijn: een draaiboek, veiligheidsplan, verkeersplan en verkeerstekening waarin alle aspecten van het evenement zijn beschreven.

Hoofdstuk 4 Beoordeling

Artikel 7 Belastende evenementen

Voor deze evenementen wordt geen evenementenvergunning verleend:

  • a.

    vechtsportwedstrijden of -gala’s, waaronder in ieder geval wordt begrepen kooigevechten, kickboksevenementen, freefightevenementen en daarmee vergelijkbare activiteiten en al dan niet in wedstrijdverband georganiseerde evenementen waarbij de menselijke waardigheid in het geding is;

  • b.

    snelheidswedstrijden met gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg, waarbij uitsluitend of hoofdzakelijk de snelheid van het voertuig doorslaggevend is;

  • c.

    evenementen met gemotoriseerde voertuigen met gevaarzettend element;

  • d.

    voetbalwedstrijden tussen twee betaalde voetbalclubs op het terrein van een amateurvoetbalclub.

Hoofdstuk 5 Voorwaarden

Artikel 8 Voorwaarden aan vergunning

Voor een veilig verloop van een evenement kunnen in de vergunning in ieder geval voorwaarden worden opgenomen over:

  • a.

    bereikbaarheid door hulpdiensten;

  • b.

    geneeskundige hulpverlening;

  • c.

    sanitaire voorzieningen;

  • d.

    begeleiding en/of beveiligers;

  • e.

    weersverwachting;

  • f.

    verkeer en de inzet van verkeersregelaars;

  • g.

    branche-specifieke richtlijnen.

Artikel 9 Begin- en eindtijd

Evenementen vinden plaats tussen 09.00 uur en 24.00 uur.

Hoofdstuk 6 Handhaving

Artikel 10 Schouw

  • 1.

    Voor aanvang van het evenement kan een schouw plaatsvinden ter controle op de naleving van vergunningsvoorwaarden.

  • 2.

    Van de schouw wordt een verslag gemaakt en dat wordt aan de vergunninghouder verstrekt.

Artikel 11 Handhaving en sancties

  • 1.

    De vergunninghouder is gehouden aan de voorwaarden en beperkingen verbonden aan de vergunning. De vergunninghouder is zelfstandig verplicht om toe te zien op de naleving van deze voorwaarden en beperkingen.

Indien er door de toezichthouder een overtreding wordt geconstateerd met geringe impact op de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid of milieu krijgt de vergunninghouder ter plaatse een mondelinge waarschuwing of ter plaatse wordt een proces verbaal opgemaakt door de toezichthouder en wordt vervolgens een schriftelijke waarschuwing afgegeven.

Indien er door de toezichthouder een overtreding wordt geconstateerd met grote impact op de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid of milieu wordt een (spoed) last onder bestuursdwang of dwangsom opgelegd om alsnog te voldoen aan de vergunningsvoorwaarden of om het evenement te beëindigen.

Indien er eerder een overtreding van één of meer vergunningsvoorwaarden heeft plaatsgevonden dan kan de burgemeester bij een nieuwe, vergelijkbare aanvraag voor een evenementenvergunning een last onder dwangsom opleggen ter voorkoming van herhaling van de overtreding. Hierbij wordt vijf jaar teruggekeken, gerekend vanaf het moment dat de nieuwe aanvraag wordt ingediend.

Artikel 12 Evaluatie

  • 1.

    Na afloop van het evenement kan een evaluatie plaatsvinden ter bespreking van overtredingen of gegronde klachten uit de omgeving.

  • 2.

    De burgemeester betrekt de uitkomst van de evaluatie bij de beoordeling van toekomstige aanvragen voor hetzelfde of vergelijkbare evenementen.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De Beleidsregel belastende evenementen gemeente Ede 2018 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregel evenementenveiligheid Ede’.

Ondertekening

Vastgesteld op 18 januari 2019, nummer 106841

Burgemeester van Ede,

mr. L.J. Verhulst

Toelichting

Algemeen

Ede kent een breed spectrum aan evenementen. Daarbij groeit het aantal evenementen en wordt de aard van evenementen complexer. Evenementen kennen veiligheidsrisico’s en veiligheidsvraagstukken nemen toe. Dit heeft onder andere te maken met maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe veiligheidsrisico’s, ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie, incidenten en verdergaande juridisering. Het raakt ook verschillende, soms tegengestelde belangen. Denk aan onder andere deelnemers, toeschouwers, omwonenden. Het is van belang dat deze evenementen veilig verlopen.

De burgemeester is belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden, waaronder een evenement valt. Het vergunningenstelsel omtrent evenementen is daarvoor een instrument. De materie is complex. Deze beleidsregel geeft inzicht in de vaste gedragslijn die gemeente Ede hanteert bij evenementen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepaling

Artikel 1 Definities

Dit artikel geeft de definities van verscheidene termen.

Hoofdstuk 2 Categorisering evenementen

Artikel 2 Type evenement

Een meldingsplichtig evenement is een evenement dat is vrijgesteld van de verplichting om een vergunning voor het houden van een evenement aan te vragen, zoals in artikel 1 van de nadere regel vrijstelling kleine evenementen en artikel 2:25, derde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Ede 2019 (hierna APV) is bedoeld. Hierin wordt bepaalt aan welke criteria moet worden voldaan om bij de aanvraag te kunnen volstaan met een melding. Wordt er niet aan de criteria voor een melding voldaan, dan is het evenement vergunning plichtig. Hetgeen betekent dat er een vergunning is vereist, zoals bedoeld in artikel 2:25, eerste lid van de APV.

Artikel 3 Vergunningsplichtige evenementen

De classificatie wordt voornamelijk bepaald door een risico-inschatting aan de hand van een aantal factoren of een combinatie daarvan, zoals publieksprofiel, activiteitenprofiel, ruimtelijk profiel, organisatieprofiel, risico-inschatting en veiligheidsplan. Deze risico-inschatting wordt gedaan door het uitvoeren van een regionale risicoscan vanuit de veiligheidsregio. De regionale risicoscan geeft een eerste indruk van de risico’s op het gebied van openbare orde, veiligheid en/of gezondheid en bepaalt de behandelaanpak. De gemeente kan zich hierbij laten adviseren door de hulpverleningsdiensten. Het maakt ook de noodzaak tot aanvullen en/of aanscherpen van de voorschriften op één of meerdere gebieden inzichtelijk. Afhankelijk van de mate van risico wordt een monodisciplinair of integraal veiligheidsadvies gevraagd. Bij een klasse C evenement wordt altijd een integraal veiligheidsadvies geleverd. Op basis van dit integraal veiligheidsadvies geeft de burgemeester al dan niet de vergunning af.

Hoofdstuk 3 Aanvraagprocedure

Artikel 4 Samenlopende concurrerende evenementen

Samenlopende evenementen hebben geheel of gedeeltelijk betrekking op dezelfde locatie, datum en tijd.

Concurrerende evenementen beïnvloeden elkaar op zodanige wijze (negatief), dat de betreffende evenementen niet tegelijkertijd op dezelfde locatie of in elkaars nabijheid kunnen plaatsvinden. Deze concurrerende evenementen worden getoetst aan de hand van de in artikel 4 genoemde stappen. Na elke stap kunnen evenementen afvallen.

Artikel 5 Evenementenkalender

Als samenlopende evenementen niet met elkaar concurreren of zodanig ingericht kunnen worden dat geen conflict zal optreden, kunnen deze evenementen, ter beoordeling aan de burgemeester, geplaatst worden op de evenementenkalender. Daarnaast kan een evenement worden geplaatst op de evenementenkalender indien er niet onevenredig veel beslag wordt gelegd op de ruimte of op de gemeentelijke diensten of hulpdiensten.

Derde lid

Een evenement dat op de kalender is geplaatst is geen garantie dat er een vergunning is verleend of zal worden verleend. Dit is afhankelijk van de procedure die daarvoor moet worden gevolgd. Het hebben van een geldige evenementenvergunning is één van de voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor het evenement daadwerkelijk kan plaatsvinden.

Artikel 6 Vereisten aanvraag

Artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat aan het vereiste van een aanvraag is voldaan als de aanvrager de benodigde gegevens verschaft. Dit artikel geeft een uitwerking van die benodigde gegevens.

Elders in de regelgeving zijn aspecten omtrent de aanvraag geregeld. Deze worden in de beleidsregel niet herhaald. Hieronder volgt een aantal van die bedoelde andere aspecten.

Artikel 1:2, eerste lid van de Apv bepaalt dat het bevoegde bestuursorgaan beslist op een aanvraag voor een vergunning binnen acht weken na de datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 1:8, tweede lid van de Apv bepaalt dat een evenementenvergunning wordt geweigerd als de aanvraag te laat is ingediend en een volledige en goede beoordeling redelijkerwijs niet mogelijk is voor de beoogde datum van het evenement

Artikel 4:5 van de Awb bepaalt dat bij het ontbreken van de vereiste informatie of documenten in de vergunningsaanvraag de aanvraag niet wordt beoordeeld. In dat geval krijgt de aanvrager de gelegenheid om ontbrekende gegevens binnen een nader te bepalen, redelijke termijn aan te leveren. Als de ontbrekende gegevens niet of niet binnen het gestelde termijn worden aangeleverd, kan de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.

Hoofdstuk 4 Beoordeling

Artikel 7 Belastende evenementen

Een aantal evenementen van bijzondere aard worden als belastend beschouwd. Het gaat hierbij om de volgende evenementen. Vechtevenementen of vergelijkbare evenementen in strijd met de menselijke waardigheid, snelheidswedstrijden met gemotoriseerde voertuigen en voetbalwedstrijden tussen twee betaalde voetbalclubs op het terrein van een amateurclub en risicovolle evenementen als monstertruckevenementen en autovoetbal. Dergelijke evenementen zijn in beginsel in Ede niet toegestaan. Naast de diverse te beschermen hieronder genoemde belangen weegt mee de uitstraling die het evenement heeft op het imago van gemeente Ede. Ook is van belang het voorkomen van precedentwerking.

Vechtsportwedstrijden of –gala’s

Hiermee worden kooigevechten en andere soortgelijke vechtevenementen bedoeld, waarbij ongewenste neveneffecten optreden zoals illegale weddenschappen en vechtpartijen buiten de ring. Het gaat hier dus niet om reguliere verdedigingssport, zoals judo. Kooigevechten en dergelijke evenementen zijn in strijd met zedelijkheid en daarmee een gevaar voor de openbare orde. Bij deze gevechten gelden vaak nauwelijks regels. Hetzelfde geldt voor andere evenementen waarbij de menselijke waardigheid in het geding is zoals bijvoorbeeld ‘dwergwerpen’.

Door het verbod worden risico’s voor de volksgezondheid en openbare orde voorkomen. Naar hun aard laten de ongewenste effecten bij dit soort evenementen zich niet reguleren met een vergunning of het eisen van extra beveiliging.

Snelheidswedstrijden met gemotoriseerde voertuigen

Hiermee wordt bedoeld snelheidswedstrijden met auto’s, motoren of andere gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg, waarbij dus in beginsel uitsluitend of hoofdzakelijk de snelheid van het voertuig doorslaggevend is en waarvoor ook een ontheffing nodig is zoals bedoeld in artikel 148 Wegenverkeerswet. Een voorbeeld daarvan zijn autorally’s. Het niet toestaan van deze evenementen is in het belang van verkeersveiligheid, ter voorkoming van overlast en ter bescherming van het milieu.

Een dergelijke wedstrijd betekent in de praktijk dat een groot gebied met daarin openbare wegen moet worden afgesloten. Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties, overlast, hinder of schade. Zo’n afsluiting verdraagt zich niet met het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer. Een dergelijk grote afsluiting is moeilijk met omleidingen aan te geven en veroorzaakt veel onveilige situaties door onvoorspelbaar verkeersgedrag. Bovendien kan de verkeersveiligheid niet voldoende worden gegarandeerd. Hierbij valt te denken aan de veiligheid voor omwonenden en eigenaren van omliggende percelen en bezoekers. Omwonenden moeten toch van deze weg gebruik maken om hun huis/perceel te bereiken. Ook weegt mee de veiligheid van spelende kinderen en loslopende dieren door het niet goed kunnen afsluiten van op- en afritten. Een dergelijk evenement geeft geluidsoverlast en daardoor mogelijk schade aan de veestapel, stankoverlast en schaadt flora en fauna. Het heeft daarmee negatieve gevolgen voor het milieu.

Een rally, waarbij hard gereden wordt over de openbare weg, heeft geen positieve uitstraling op het imago van gemeente. In het buitengebied wordt doorgaans hard gereden, vaak door jongeren, al dan niet met alcohol op. In de gebiedsagenda De Dorpen (2014-2018) is een project opgenomen waar aandacht is voor verkeersonveilige situaties, met name veroorzaakt door ook te hard rijden. De politie voert dan ook regelmatig snelheidscontroles uit. Een rally sluit niet aan bij de inspanningen die de gemeente en politie doen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Bestuurlijk is er specifiek aandacht voor verkeersveiligheid, zowel op het gebied van alcoholgebruik als op snelheid (Bestuursakkoord 2018-2022, p. 41). Bezien tegen de achtergrond van deze problematiek, het verkeer en de veiligheid is een snelheidswedstrijd met gemotoriseerd verkeer belastend. In het verleden zijn er bij dit soort evenementen in Nederland dodelijke slachtoffers gevallen (bijvoorbeeld bij het incident bij de 31ste RallyPro Amsterdam Short Rally in 2013).

Het verbod is geschikt om risico’s voor de volksgezondheid en openbare orde te voorkomen. Zonder snelheidswedstrijd kunnen daardoor ook geen gevaarlijke situaties ontstaan. Dit type evenementen op de openbare weg wordt naar hun aard gezien als dermate gevaar zettend dat zij niet kunnen worden gereguleerd met een vergunning.

Evenementen met gemot oriseerde voertuigen met gevaarzettend element

Bij de beoordeling of er sprake is van een gevaarzettend element, wordt gekeken naar de wijze waarop een object of een situatie onacceptabel nadelig effect kan veroorzaken. Hieronder vallen in ieder geval monstertruckevenementen en autovoetbal. Dit zijn risicovolle evenementen. Er kan niet worden gegarandeerd dat de veiligheid voldoende wordt gewaarborgd. Voor monstertruckevenementen geldt dat er geen geschikte terreinen zijn binnen de gemeente Ede. In het verleden zijn er bij dit soort evenementen in Nederland dodelijke slachtoffers gevallen (bijvoorbeeld bij het incident met een monstertruck in Haaksbergen in 2014).

Autovoetbal is een spel waarbij bestuurders van aangepaste auto’s spelen om een grote metalen bal. Voor autovoetbal geldt dat er geen erkende overkoepelende organisatie is die onafhankelijke deskundige veiligheidsregels kent. Hierdoor kan onvoldoende worden ingeschat aan welke veiligheidseisen het evenement moet voldoen, waardoor de veiligheid niet kan worden gewaarborgd. Het gaat dan om specifieke regels of andere regelgeving over de voertuigen en veilige afstanden tot het publiek.

Het verbod is geschikt om risico’s voor de volksgezondheid en openbare orde te voorkomen. Dit type evenementen wordt naar hun aard gezien als dermate gevaar zettend dat zij niet kunnen worden gereguleerd met een vergunning.

Voetbalwedstrijden tussen twee betaalde voetbalclubs op het terrein van een amateurclub

De terreinen van de amateurvoetbalclubs zijn niet op een zodanige manier ingericht dat deze berekend zijn op de hoeveelheid supporters die een wedstrijd tussen twee betaalde voetbalclubs met zich mee kunnen brengen. Een dergelijke wedstrijd heeft een sterk publiek aantrekkende werking. Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid is het niet wenselijk deze wedstrijden plaats te laten vinden op het terrein van een amateurvoetbalclub.

Hierbij heeft de burgemeester meegewogen dat bij voetbalwedstrijden met regelmaat vechtpartijen plaatsvinden tussen supporters. Eerder dit jaar heeft de politie bijvoorbeeld moeten ingrijpen bij een grootschalige vechtpartij in Vriezenveen tussen twee clubs in het betaald voetbal (hoofdklasse). Hierbij zijn diverse mensen gewond geraakt. De supporters van de bezoekende club zijn afgevoerd onder politiebegeleiding. Op terreinen van amateurvoetbalclubs zijn geen voorzieningen aanwezig die zorgen dat supporters van rivaliserende clubs elkaar niet eenvoudig kunnen bereiken. Het risico voor de volksgezondheid en openbare orde wordt daarom ingeschat als te groot om hier wedstrijden tussen betaald voetbalclubs toe te staan.

Het verbod is geschikt om risico’s voor de volksgezondheid en openbare orde te voorkomen. Dit type evenementen wordt naar hun aard gezien als dermate gevaar zettend dat zij niet kunnen worden gereguleerd met een vergunning.

Hoofdstuk 5 Voorwaarden

Artikel 8 Voorwaarden aan vergunning

De vergunninghouder is verantwoordelijk en aansprakelijk voor een ordentelijk verloop van het evenement, zowel in de voorbereidingsfase, de realisatiefase als de afbouwfase en zowel binnen het eigen evenemententerrein als in de directe omgeving waarvan men gebruik maakt. De vergunninghouder is vanuit deze verantwoordelijkheid de eerst aangewezene om risico’s ten aanzien van de veiligheid te analyseren, noodzakelijke maatregelen te treffen en de restrisico’s te overwegen en daar eventueel

maatregelen op te treffen, overlast te voorkomen en te beperken en onnodige schadelijke effecten op de omgeving te voorkomen en beperken. De vergunninghouder moet zich houden aan de voorwaarden die verbonden zijn aan de verleende evenementenvergunning. Als de vergunninghouder dat niet doet, kan de burgemeester handhaven.

Artikel 9 Begin- en eindtijd

Om de overlast van de omgeving te beperken en/of te voorkomen worden er begin- en eindtijden gesteld voor het houden van een evenement. De exacte tijd die geldt voor het specifieke evenement staat in de evenementenvergunning vermeld. Het vindt plaats binnen de tijdsspanne van 09.00 uur tot 24.00 uur. Hiermee wordt bedoeld de tijd dat het evenement plaatsvindt en niet de benodigde tijd voor op- en afbouw van het evenement. Voor de duur van de op- en afbouw worden specifieke voorwaarden in de evenementenvergunning opgesteld. Voor bijzondere evenementen kunnen er afwijkende tijden worden vastgesteld door de burgemeester.

Hoofdstuk 6 Handhaving

Artikel 10 Schouw

Of een controle op de naleving van vergunningsvoorwaarden plaatsvindt, wordt grotendeels bepaald door de classificatie van het evenement. Ook de ervaring van voorgaande edities van het evenement wordt meegenomen in de afweging om een evenement te schouwen. Voorafgaand aan het evenement regisseert de gemeente de schouw van de evenementenlocatie, de verslaglegging en de terugkoppeling hierover aan de betrokken partijen. Als op onderdelen niet is voldaan aan de voorwaarden wordt dit ter plekke mondeling kenbaar gemaakt en wordt een termijn voor het aanpassen gesteld. Dit wordt schriftelijk bevestigd en controle vindt kort daarop plaats.

Artikel 11 Handhaving en sancties

Een overtreding met geringe impact betekent dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat de overtreding leidt tot het ontstaan van risico’s voor de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid of milieu. De risico’s voor veiligheid zijn van dien aard dat het niet noodzakelijk is een bestuurlijke sanctie op te leggen. Een overtreding met grote impact betekent dat de kans op het ontstaan van risico’s voor de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid of milieu zeker of zeer waarschijnlijk wordt geacht. Ook is zeker of zeer waarschijnlijk dat er een bestuurlijke sanctie opgelegd moet worden om dreiging weg te nemen of schadelijke gevolgen te beperken en/of te beheersen. Hoofdstuk 5 van de Awb regelt dat een bestuursorgaan bij een overtreding de bevoegdheid heeft om een bestuurlijke sancties op te leggen. Hieronder vallen de last onder bestuursdwang (artikel 5:21 Awb) en de last onder dwangsom (artikel 5:31d Awb).

Vierde lid

Het gaat hier om een reguliere last onder dwangsom. Van een preventieve last (artikel 5:7 van de Awb) is geen sprake, omdat eerder een overtreding heeft plaatsgevonden.

De burgemeester heeft een zekere mate van beleidsvrijheid om te bepalen of het noodzakelijk is om een last onder dwangsom op te leggen. Hierbij is in ieder geval het tijdsverloop tussen de overtreding en de nieuwe aanvraag relevant. In deze beleidsregel is als uitgangspunt gekozen dat over een periode van vijf jaar wordt teruggekeken of sprake is geweest van eerdere overtredingen. Deze termijn wordt door de burgemeester redelijk geacht, omdat evenementen vaak maar één keer per jaar plaatsvinden.

Artikel 12 Evaluatie

De gemeente organiseert een plenaire evaluatie waaraan zowel de vergunninghouder als de betrokken diensten deelnemen. De lessen genomen uit overtredingen of gegronde klachten van de omgeving worden door de gemeente geformuleerd en daarna wordt de uitkomst gedeeld met alle betrokkenen. De gemeente vertaalt de lessen naar verbetering van beleid en werkprocessen en gebruikt ze voor de bestuurlijke verantwoording.