Beleidskader maatschappelijke relevantie

Geldend van 27-07-2011 t/m heden

Intitulé

Beleidskader maatschappelijke relevantie

In de subsidieverordening 2005 die in april jl. vastgesteld is, is een aantal criteria opgenomen ter toetsing en beoordeling van subsidieaanvragen. Het criterium ‘de maatschappelijke relevantie voor (een groot deel van) de Eemnesser bevolking’ laat nog ruimte voor interpretatie. Daarom wordt hier een beleidskader aangereikt waarmee de ‘maatschappelijke relevantie’ bepaald kan worden.

Het voorstel tot vaststelling van het beleidskader is van groot belang. Met behulp van dit beleidskader kunnen niet alleen de welzijnssubsidies voor 2006 beoordeeld worden, maar wordt een langere termijn visie vastgesteld. Op deze wijze voorkomen we jaarlijks 'ad hoc'-beleid. Naast de noodzaak van bezuinigingen is het belangrijk om als gemeente een transparant, objectief en meer structureel standpunt in te nemen.

Het beleidskader bestaat uit drie richtsnoeren. Deze worden gebruikt om het maatschappelijk belang vast te stellen. Deze richtsnoeren worden hieronder toegelicht.

1. gemeentelijke verplichtingen

2. speerpunten van gemeentelijk beleid

3. noodzaak van voorzieningen

Artikel 1 Gemeentelijke verplichtingen

De gemeentelijke verplichtingen die de welzijnssubsidies het meest raken, komen voort uit de Welzijnswet en vanaf 2006 de WMO (waarin de Welzijnswet op zal gaan). Vanuit de Welzijnswet moeten gemeenten op een aantal terreinen (zoals maatschappelijke dienstverlening en welzijn ouderen) beleid voeren om:

- ontplooiingsmogelijkheden van mensen te bevorderen;

- te voorkomen dat ze in een achterstandpositie raken;

- degenen te helpen die in een achterstandspositie zitten, en

- het welbevinden van mensen te bevorderen.

Daarbij hoort het instandhouden van voorzieningen.

Meedoen staat centraal in de WMO. Maatschappelijke participatie van iedereen, met of zonder beperkingen, moet bevorderd worden. Mensen moeten daarbij in de gelegenheid gesteld worden zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Gemeenten moeten in de WMO beleid maken en voorzieningen organiseren op een aantal prestatievelden. De volgende zijn het meest relevant voor welzijnsubsidies:

- bevorderen van leefbaarheid

- ondersteuning van jongeren en hun ouders

- vrijwilligerswerk en mantelzorg

- het bevorderen van deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking

Artikel 2 Speerpunten van gemeentelijk beleid

In beleidsnota’s is vastgelegd wat de Gemeente Eemnes wil bereiken op verschillende beleidsterreinen. Op andere terreinen is beleid eerder impliciet en blijkt het standpunt van de gemeente uit de rol die zij op zich neemt en de activiteiten die ondernomen worden. Subsidiëring moet in lijn zijn met en stimulerend zijn voor beide vormen van beleid. Hieronder wordt ingegaan op de kaders die gesteld zijn vanuit het sport- en gezondheidsbeleid, deze beleidsterreinen raken het subsidiebeleid het meest. Daarnaast moet de beoordeling van subsidieaanvragen in overeenstemming zijn met ontwikkelingen op het terrein van bibliotheekvernieuwing, peuterspeelzaalbeleid en jeugdbeleid/jeugdzorg.

Sportbeleid

In de sportnota zijn de grootste knelpunten en mogelijke oplossingen en actiepunten vastgelegd. Hieronder worden de speerpunten van het beleid genoemd:

- bevorderen van sportdeelname door jongeren

- ouders meer betrekken bij sport(verenigingen)

- meer sportactiviteiten voor ouderen

- samenwerking tussen sportverenigingen bevorderen

- samenwerking tussen sportverenigingen en overige organisaties bevorderen

- vrijwilligersbeleid ontwikkelen

- subsidiebeleid transparanter maken

- zaalhuur van ‘de Hilt’ opnieuw bezien

Uit de sportnota is gebleken dat de hoogte van de zaalhuur van de Hilt voor veel verenigingen een probleem is. Subsidies aan sportverenigingen en de exploitatie van de Hilt moeten in samenhang bezien worden. Als er op subsidies wordt gekort, zullen de verenigingen minder zalen huren van de Hilt. Dat zal vervolgens leiden tot een exploitatietekort van de Hilt. De gemeente moet dit exploitatietekort betalen.

Kortweg komt het er op neer dat bezuinigen op subsidies aan sportverenigingen niet leidt tot minder uitgaven van de gemeente, maar wel tot verschraling van het sportaanbod. De prijs-kwaliteitsverhouding van het sportvoorzieningenniveau daalt daarmee zeer voor zowel de Eemnesser burger als de gemeente Eemnes.”

Gezondheidsbeleid

In de gezondheidsnota is gekozen voor een drietal speerpunten.

- bevorderen van gezond gedrag, vooral van senioren en jongeren op de gebieden:

o bewegen

o gezonde voeding

o inperken schadelijke gewoontes

- inzichtelijk maken en voorkomen van psychosociale problematiek

- eerstelijns gezondheidszorg (n.v.t. op subsidiebeleid)

Artikel 3 Noodzaak van voorzieningen

Sociaal-maatschappelijke voorzieningen dragen sterk bij aan de leefbaarheid en het welbevinden in een gemeenschap. Instandhouden van structurele voorzieningen en daarin investeren is daarom van belang. Niet alleen het voortbestaan, maar ook het behoud van kwaliteit op langere termijn speelt een rol.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemnes in de vergadering van .