Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2007

Geldend van 16-07-2010 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2007

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2007

De raad van de gemeente Eemnes;

 

overwegende, dat het wenselijk is om over een verordening ambtelijke bijstand en ondersteuning van de raad te beschikken;

 

dat de bestaande verordening uit 2002 wijziging behoeft;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 17 januari 2007;

 

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2007.

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1 Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    a. feitelijke informatie van geringe omvang;

    b. inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

    c. bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2 De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3 Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 4 De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1 Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    a. het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    b. dit het belang van de gemeente kan schaden;

    c. het bijstand, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en het raadslid of fractie, reeds volledig gebruik heeft gemaakt van het op grond van artikel 5, eerste lid vastgestelde aantal uren.

  • 2 De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3 Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1 Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2 Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

Elk raadslid heeft gedurende 25 uur per jaar recht op ambtelijke bijstand. Elke raadsfractie heeft recht op 50 uur per jaar recht op ambtelijke bijstand.

Artikel 6

  • 1 Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 2 Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 7

  • 1 De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2 Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 500,-- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 250,-- per raadszetel.

Artikel 8

  • 1 Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2 De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    a. uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    b. betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke

    personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van

    de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    c. giften;

    d. uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het

    rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    e. opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 9

  • 1 De jaarlijkse bijdrage voor fractieondersteuning, genoemd in artikel 8 lid 2, wordt per 1 januari beschikbaar gesteld.

  • 2 In een jaar waarin de verkiezingen plaatsvinden, wordt het bovengenoemde bedrag naar rato beschikbaar gesteld tot en met de maand dat de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de verkiezingen, wordt het restant van het bovengenoemde bedrag naar rato beschikbaar gesteld.

  • 3 Bij splitsing van een fractie gedurende de raadsperiode wordt de vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing bedoelde leden.

  • 4 Het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de jaarlijkse bijdrage wordt meegenomen naar het volgende jaar.

  • 5 Na afloop van een raadsperiode, aan het eind van de maand waarin de verkiezingen hebben plaatsgevonden, valt het niet gebruikte bedrag per fractie vrij ten gunste van de gemeentelijk exploitatie.

Artikel 10

  • 1 De gemeente beheert de bedragen die de fractie jaarlijks toekomt.

  • 2 De griffier zorgt voor de fiattering en uitbetaling van de door de fracties bij hem ingediende nota’s.

  • 3 Te allen tijde is het voor de fractie mogelijk inzicht te krijgen in de stand van zaken met betrekking tot het budget voor fractieondersteuning.

  • 4 Na afloop van een boekjaar en na afloop van een raadsperiode, wordt er verantwoording afgelegd over de gedane uitgaven.

Paragraaf 3: Slotbepaling

Artikel 11

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.

  • 2 Met het van kracht worden van deze verordening vervalt de op 22 mei 2002 vastgestelde regeling ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002.

     

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Eemnes in zijn vergadering van 29 januari 2007.
 
 
De griffier,                                                              De voorzitter,
J.A. de Bruijn                                                         R. van Benthem RA