Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Eemsdelta

Geldend van 13-01-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Eemsdelta

De raad van de gemeente Eemsdelta,

gezien het voorstel van de Stuurgroep Herindeling Eemsdelta d.d. 3 december 2020;

gelet op artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen,

besluit

vast te stellen, de volgende verordening:

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Eemsdelta

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

  • 2.

    Besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

  • 3.

    De antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

  • 4.

    Klacht: klacht bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet.

  • 5.

    Klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

  • 6.

    Klager: Klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

  • 7.

    Ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.

Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

  • 1.

    Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.

  • 2.

    De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.

  • 3.

    De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:

    • a.

      per post

    • b.

      Per e-mail

    • c.

      Telefonisch

    • d.

      Op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als bedoeld in artikel 5 van deze verordening.

Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling

Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval:

  • a.

    De afdoeningstermijn van klachten

  • b.

    De wijze van afdoening van klachten

  • c.

    De registratie van klachten.

Artikel 5 Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

  • 1.

    Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht in hun directe leefomgeving te melden.

  • 2.

    Deze melding kan zo nodig, op afspraak, op een locatie in de gemeente plaatsvinden en afgehandeld worden door de antidiscriminatievoorziening.

  • 3.

    Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerker die de melding op adequate manier opneemt en doorverwijst.

  • 4.

    Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de antidiscriminatievoorziening.

Artikel 6 Intrekking oude verordeningen

De verordeningen Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen, zoals op 8 juli 2010 vastgesteld door de gemeenteraad van Appingedam en op 1 februari 2010 door de gemeenteraad van Loppersum en de verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Gemeente Delfzijl, zoals op 28 januari 2010 vastgesteld door de gemeenteraad van Delfzijl, worden ingetrokken.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt op de dag volgende op de dag van bekendmaking in werking en werkt terug tot 1 januari 2021.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Eemsdelta.

Eemsdelta, 4 januari 2021

De raad voornoemd,

T.G.C. Kramer-Klein G.Beukema

Griffier Voorzitter

Ondertekening