Verordening werkgeverscommissie griffier en griffie

Geldend van 17-08-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffier en griffie

De raad van de gemeente Eemsmond;

Gelezen het voorstel van het presidium d.d. 21 april 2016;

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t:

de volgende verordening vast te stellen:

Verordening werkgeverscommissie griffier en griffie

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. Op basis van de leden 1 en 2 heeft de werkgeverscommissie als taken:

    • a.

      het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier, waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten over benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • b.

      het doen van voorstellen aan de raad over door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie van de raadsgriffier;

    • c.

      het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

    • d.

      het benoemen, schorsen en ontslaan van de overige op de griffie werkzame ambtenaren als bedoeld in artikel 107e, tweede lid van de Gemeentewet;

    • e.

      de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

    • f.

      het vaststellen van wijzigingen en aanvullingen op de arbeidsvoorwaardenregelingen gemeente Eemsmond (CAR-UWO en lokale regelingen).

  • 4. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier;

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie;

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over de ondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffier en griffie'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Eemsmond, gehouden op 12 mei 2016.

De raad voornoemd,

griffier,
voorzitter,

Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie

Algemeen

Zoals het college de werkgever is van de ambtenaren in de gemeentelijke organisatie, is de raad de werkgever van de griffie.

Rekening houdend met de publieke taak, de grootte en de samenstelling van de raad is het wenselijk dat voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap aan de griffie een commissie wordt ingesteld waaraan deze werkgeverstaak wordt gedelegeerd (zie artikel 83, lid 1 en artikel 156, lid 1 van de gemeentewet).

Daarin voorziet deze verordening.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Bevoegdheden en taken werkgeverscommissie

In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult. Naast de personele besluiten heeft de commissie bevoegdheden en verantwoordelijkheden over bijvoorbeeld het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed e.d.), de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier. Daarnaast kan zij voorstellen doen over de inrichting van de griffie. Uitgesloten van delegatie aan de werkgeverscommissie zijn besluiten over benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier.

Artikel 2 samenstelling werkgeverscommissie

Artikel 83 van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester en wethouders geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie, de raad is het bevoegde gezag.

De burgemeester heeft als voorzitter van de raad veel contact met de griffier. Het kan daarom zinvol zijn om de burgemeester als adviseur/informant in te zetten in de werkgeverscommissie.

Artikel 3 taken voorzitter

Gezien de werkgeverstaken van de voorzitter maar ook van de overige leden van de commissie is het wenselijk om scholing aan te bieden gericht op deze taken.

Artikel 4 ondersteuning van de commissie

Vaak zal daadwerkelijke ondersteuning niet nodig zijn maar wanneer dat nodig is kan er een beroep gedaan worden op een P&O adviseur/consulent.

Artikel 5 besluitvorming

Behoeft geen toelichting

Artikel 6 verslaglegging

Behoeft geen toelichting

Artikel 7 beslotenheid van vergaderingen

In vergaderingen van de werkgeverscommissie kunnen personele aangelegenheden aan bod komen waarvan hetgeen besproken wordt niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat er in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding wordt gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 8 vergaderfrequentie

Behoeft geen toelichting

Artikel 9 verantwoording

Met de dualisering heeft de raad werkgeversverantwoordelijkheid gekregen betreffende de griffier en griffiemedewerkers. Door deze verantwoordelijkheid te delegeren aan de werkgevercommissie geeft de voltallige raad deze uit handen. Door de verantwoording door de werkgeverscommissie behoudt de raad inzicht in de stand van zaken rond het werkgeverschap aan de griffie.

Artikel 10 onvoorziene omstandigheden

Behoeft geen toelichting

Artikel 11 inwerkingtreding

Behoeft geen toelichting

Artikel 12 citeertitel

Behoeft geen toelichting