Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR469116
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR469116/1
Regeling vervallen per 25-11-2019
Verordening betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor het beheer van de digitale en analoge archiefbescheiden van de gemeentelijke organen
Geldend van 24-05-2017 t/m 24-11-2019
Intitulé
Verordening betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor het beheer van de digitale en analoge archiefbescheiden van de gemeentelijke organenDe raad van Emmen;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 maart 2017, B&W nummer: 17/282;
Gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995;
Overwegende dat die wet voorschrijft een verordening te hebben betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor het beheer van de digitale en analoge
archiefbescheiden van de gemeentelijke organen;
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor het
beheer van de digitale en analoge archiefbescheiden van de gemeentelijke organen
(Archiefverordening 2017).
Hoofdstuk I Definities
Artikel 1 Definities
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
- a.
archiefbescheiden: de archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1 onder c van de wet
- b.
archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats
- c.
archiefruimte: een overeenkomstig artikel 1 onder e van de wet aangewezen archiefruimte
- d.
beheerder: degene die is belast met het beheer van de archiefbescheiden van een nader aan te wijzen organisatieonderdeel
- e.
wet: de Archiefwet 1995
Hoofdstuk II De zorg voor het beheer van de archiefbescheiden
Artikel 2 Duurzaamheid, ordening, toegankelijkheid, bewaartermijn, vernietiging,
authenticiteit
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het vervaardigen, bewaren
en, voor zover wettelijk bepaald, vernietigen van de archiefbescheiden zodanig dat de
duurzaamheid, ordening en toegankelijkheid gedurende de wettelijk voorgeschreven
bewaartermijn zijn gewaarborgd en de authenticiteit ervan kan worden aangetoond.
Artikel 3 Kwaliteitssysteem
Het college van burgemeester en wethouders stelt een kwaliteitssysteem voor het beheer
van de archiefbescheiden vast.
Artikel 4 Middelen
Het college van burgemeester en wethouders draagt er zorg voor dat jaarlijks op de
gemeentebegroting voldoende middelen worden opgevoerd om de kosten te dekken die zijn
verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden.
Artikel 5 Personeel
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor de aanstelling van
voldoende, deskundig personeel ter uitvoering van de werkzaamheden verbonden aan het
beheer van de archiefbescheiden.
Artikel 6 Beheervoorschriften
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het vaststellen of doen
vaststellen van voorschriften voor het beheer van de archiefbescheiden.
Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden beheer van niet overgebrachte archiefbescheiden
Het college van burgemeester en wethouders wijst taken en verantwoordelijkheden ten
aanzien van de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht toe
aan de beheerder.
Artikel 8 Taken en verantwoordelijkheden beheer van overgebrachte archiefbescheiden
Het college van burgemeester en wethouders wijst taken en verantwoordelijkheden ten
aanzien van het beheer van de archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de
archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel zijn opgenomen toe aan de
secretaris.
Artikel 9 Archiefbewaarplaats
Het college van burgemeester en wethouders wijst een archiefbewaarplaats aan.
Hoofdstuk III Verslaglegging door de secretaris aan het college van burgemeester en
wethouders
Artikel 10 Verslag van de secretaris aan het college over het beheer van de niet
overgebrachte archiefbescheiden
De secretaris brengt jaarlijks aan het college van burgemeester en wethouders verslag uit
over het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de
archiefbewaarplaats.
Artikel 11 Verantwoording van de secretaris aan het college over beheer van de
overgebrachte archiefbescheiden
De secretaris legt jaarlijks in de vorm van een verslag verantwoording af aan het college van
burgemeester en wethouders betreffende het beheer van de archiefbescheiden die zijn
overgebracht naar de archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel zijn
opgenomen.
Hoofdstuk IV Verslaglegging door het college van burgemeester en wethouders aan de raad
Artikel 12 Verslag van het college aan de raad over het beheer
Het college van burgemeester en wethouders brengt jaarlijks verslag uit aan de raad over
het beheer van de archiefbescheiden onder bijvoeging van de verslagen die de secretaris
aan hen heeft uitgebracht conform artikel 10 en 11.
Hoofdstuk V Slotbepalingen
Artikel 13 Intrekking
De Archiefverordening gemeente Emmen 2006 wordt ingetrokken.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het
Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 15 Naamgeving
Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening van de gemeente Emmen 2017.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 24 mei 2017,
de griffier |
de voorzitter |
H.D. Werkman |
H.F. van Oosterhout |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl