Regeling vervallen per 24-05-2017

De Archiefverordening 2006

Geldend van 08-12-2006 t/m 23-05-2017

Intitulé

De Archiefverordening 2006

De raad van de gemeente Emmen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. , nummer: ;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

b e s l u i t :

tot vaststelling van:

de Archiefverordening 2006

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen.

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    gemeentelijke/waterschapsorganen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onderdeel b van de Wet, voor zover behorende tot de gemeente;

  • c.

    de archiefbewaarplaats: de door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31 van de Wet aangewezen archiefbewaarplaats;

  • d.

    beheerder: degene die ingevolge artikel 4 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;

  • e.

    beheerseenheid: een door de burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie-onderdeel;

  • f.

    college; het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen;

  • g.

    informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.

Hoofdstuk II De aanwijzing van de archiefbewaarplaats.

Artikel 2

De in artikel 31 van de Wet bedoelde archiefbewaarplaats is de gehele archiefruimte, waarbij voor wat betreft de openbaarheid van de stukken de bepaling is opgenomen dat de stukken, die nog niet de ouderdom van 20 jaar hebben bereikt, zijn uitgesloten van openbaarheid.

Hoofdstuk III De zorg van het college voor de archiefbescheiden.

Artikel 3

Het college draagt zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 2, alsmede van voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 4

Het college draagt zorg voor het aanwijzen van de beheerder.

Artikel 5

Het college draagt zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 6.

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van archiefbescheiden geschiedt op een zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2.

    Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor deze als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 7.

Het college draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 8.

Het college stelt voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht voorschriften vast.

Hoofdstuk IV Het beheer van de archiefbewaarplaats

Artikel 9.

Onder de verantwoordelijkheid van het college is de gemeentesecretaris belast met het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en documentaire verzamelingen. Burgemeester en wethouders kunnen ter ondersteuning van de secretaris een deskundige aanwijzen. die in het bezit is van een diploma archivistiek, als bedoeld in artikel 22 van de wet.

Artikel 10.

De secretaris is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang kan worden geacht.

Artikel 11.

Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de gemeentesecretaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen.

Artikel 12

Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de gemeentesecretaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en verzamelingen.

Hij verstrekt daaruit aan ieder die zulks verzoek afbeeldingen, afschriften, uittreksels of

bewerkingen.

Artikel 13.

De kosten voor het verstrekken van afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen van of uit archiefbescheiden die berusten in de archiefbewaarplaats alsmede voor onderzoekingen en andere werkzaamheden op verzoek van derden door of vanwege de gemeentesecretaris verricht, worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door de gemeenteraad bij verordening vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.

Artikel 14.

De gemeentesecretaris ziet er op toe, dat het beheer van de verschillende beheerseenheden, voor zover hij daar zelf geen beheerder is, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 15

De Verordening archieven 2005, vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 27 januari 2005 wordt ingetrokken.

Artikel 16

Deze verordening treedt met onmiddellijke ingang in werking.

Artikel 17

Deze verordening wordt aangehaald als "Archiefverordening gemeente Emmen 2006".

Vastgesteld in de openbare vergadering van 30 november 2006.

de wnd griffier,

de voorzitter,

G. Marissen

C. Bijl

Aanpassing verordeningen in het kader van dualisering.pdf