Regeling vervallen per 01-01-2014

Beleidsregels betreffende betalingsregelingen voor aanslagen gemeentelijke heffingen

Geldend van 20-03-2013 t/m 31-12-2013

Intitulé

Beleidsregels betreffende betalingsregelingen voor aanslagen gemeentelijke heffingen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enkhuizen

besluit:

vast te stellen de volgende beleidsregels:

Beleidsregels betreffende betalingsregelingen voor aanslagen gemeentelijke heffingen

Inleiding

Op basis van de Algemene Wet Bestuursrecht, de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, het Burgerlijke Wetboek en de Leidraad Invordering 2008 heeft het college een aantal beleidsregels vastgesteld voor het invorderingsproces van aanslagen gemeentelijke heffingen. Deze luiden als volgt:

 Algemeen

  • -

    Het indienen van een bezwaarschrift heft de betalingsverplichting niet op. Aanslagen waarop bezwaar gemaakt wordt, worden niet geblokkeerd voor invordering. Belastingplichtige kan voor het betwiste bedrag een schriftelijk uitstel van betaling aanvragen bij de afdeling invordering;

  • -

    Betalingsregelingen zijn niet mogelijk voor Reinigingsrechten, Precarioheffing, Toeristenbelasting, Marktgelden, Havengeld, Vermakelijkhedenretributie, Leges en Grafrechten met uitzondering van de kosten voor verlenging van rechten en onderhoud;

  • -

    Een betalingsregeling kan betrekking hebben op meerdere aanslagen;

  • -

    Betalingsregelingen worden niet via automatische incasso geïnd;

  • -

    Betalingsregelingen betreffende aanslagen die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een bedrijf zijn niet mogelijk. Door het verlenen van een betalingsregeling aan een ondernemer, zelfstandige of rechtspersoon draagt de gemeente een deel van het ondernemersrisico. Tevens is er sprake van concurrentievervalsing en een vorm van subsidieverlening;

  • -

    Het is niet mogelijk om bij de Gemeente Enkhuizen een betalingsregeling te treffen voor aanslagen waar al een dwangbevel voor vervaardigd is. De invordering van deze aanslagen is geheel uit handen gegeven bij de deurwaarder Cannock Chase Public te Druten. Voor het eventueel treffen van een betalingsregeling moet door belanghebbende contact met de deurwaarder worden opgenomen;

  • -

    Een betalingsregeling wordt voor opengevallen termijnen slechts één keer verleend. Vanwege het eenmalige karakter wordt een eventueel tweede verzoek niet meer in behandeling genomen;

  • -

    In geval een verzoek om kwijtschelding wordt afgewezen, wordt bij de afwijzing een betalingsregeling meegestuurd tenzij de afwijzing betrekking had op een ondernemer of op het ontbreken van gegevens. In voorkomende gevallen kan de invorderingsambtenaar besluiten een regeling voor een bedrag lager dan € 50 te treffen;

  • -

    Vindt de aanvraag plaats nadat een aanmaning is uitgevaardigd, dan vervallen de aanmaningskosten niet;

  • -

    De betalingsregeling wordt ingetrokken als

    • §

      niet wordt voldaan aan de in de regeling gestelde voorwaarden

    • §

      tijdens de looptijd van de regeling blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt

    • §

      de aanleiding tot de betalingsregeling is weggevallen

    • §

      de medewerking van de aanvrager aan de gemeente naar het oordeel van de invorderingsambtenaar onvoldoende is

    • §

      de financiële omstandigheden zodanig veranderen of zijn veranderd dat het naar het oordeel van de invorderingsambtenaar onjuist is de regeling te continueren

    • §

      de aanvrager in staat van faillissement wordt verklaard, hem surseance van betaling wordt verleend of hij wordt toegelaten tot de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen

  • -

    Na intrekking van de regeling moet het openstaande saldo binnen 14 dagen worden voldaan;

  • -

    De invorderingsambtenaar kan in bijzondere gevallen besluiten van het bestaande beleid af te wijken.

Korte regeling (tot zes maanden)

  • -

    Een regeling moet aangevraagd worden via het daarvoor bestemde formulier en worden voorzien van een recent bewijs van inkomen (loonstrookje, bewijs uitkering etc.). Op het formulier kunnen wensen met betrekking tot de periode en/of de betaaldata worden aangegeven;

  • -

    De regeling wordt verstrekt voor een periode van maximaal zes maanden.

  • -

    Een ondernemer of zelfstandige kan een korte betalingsregeling aanvragen voor een aanslag die volledig betrekking heeft op de privé situatie.

  • -

    Een korte betalingsregeling kan uitsluitend betrekking hebben op een bedrag hoger dan € 50 en lager dan € 2.500.

Lange regeling (tot twaalf maanden)

  • -

    Een aanvraag voor een langere betalingsregeling kan uitsluitend gedaan worden via het daarvoor bestemde aanvraagformulier. Alleen formulieren voorzien van alle gevraagde gegevens en bewijsstukken worden in behandeling genomen. Op het formulier kunnen wensen met betrekking tot de periode en/of de betaaldata worden aangegeven;

  • -

    De regeling wordt verstrekt voor een periode van zes tot maximaal twaalf maanden Wanneer de verstrekte gegevens daartoe aanleiding geven, kan de invorderingsambtenaar besluiten een kortere regeling dan zes maanden te verstrekken.

  • -

    Een lange betalingsregeling kan uitsluitend betrekking hebben op een bedrag hoger dan € 100 en lager dan € 5.000;

  • -

    Voor ondernemers of zelfstandigen is het niet mogelijk om een lange betalingsregeling aan te vragen.

Afwijzing kwijtschelding

  • -

    In geval een verzoek om kwijtschelding wordt afgewezen, wordt bij de afwijzing een betalingsregeling meegestuurd tenzij de afwijzing betrekking had op ondernemerschap of het ontbreken van gegevens.

  • -

    In voorkomende gevallen kan de invorderingsambtenaar besluiten een regeling voor een bedrag lager dan € 50 te treffen;

  • -

    Een regeling kan tot maximaal 12 maanden getroffen worden, de termijn wordt door de invorderingsambtenaar bepaald aan de hand van de kwijtscheldingsgegevens.

Ondertekening

Enkhuizen, maart 2013
Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n
De gemeentesecretaris, De burgemeester,
R.M. Reus J.G.A. Baas