Regeling vervallen per 19-04-2016

Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Enkhuizen 2009

Geldend van 11-11-2010 t/m 18-04-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010

Intitulé

Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Enkhuizen 2009

Hoofdstuk 1 VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET COLLEGE

Artikel 1 Doel

Met klantenparticipatie wil het college inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van de burgers van Enkhuizen die een beroep doen op ondersteuning op het terrein van werk en inkomen en de kennis van uitkeringsgerechtigden en specifieke belangengroepen te benutten bij de ontwikkeling van beleid en de uitvoering daarvan.

Artikel 2 Instrumenten

  • 1. Het college zet voor klantenparticipatie twee instrumenten in: overleg met een klantenplatform en periodieke klanttevredenheidsonderzoeken.

  • 2. Over beleid en uitvoering in het kader van de Wet investeren in jongeren en aanverwante regelingen wordt tevens advies gevraagd aan de Jongerenadviescommissie.

Hoofdstuk 2 HET OVERLEG MET EEN KLANTENPLATFORM

Artikel 3 Instellen klantenplatform

  • 1. Het college stelt het klantenplatform in.

  • 2. Het college kan daarbij gebruik maken van een reeds bestaand platform binnen de gemeente Enkhuizen met een zodanige samenstelling dat zij een afspiegeling vormt van de groep burgers die een beroep doet op ondersteuning op het terrein van werk en inkomen.

  • 3. Indien het instellen van een klantenplatform om enige reden niet mogelijk blijkt, dan kan het college hier een andere invulling aan geven.

Hoofdstuk 3 TAKEN , BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE KLANTGROEPENOVERLEG

Artikel 4 Klantenplatform

  • 1. Het klantenplatform heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over beleid en uitvoering in het kader van de Wet werk en bijstand en aanverwante regelingen, de Wet investeren in jongeren en aanverwante regelingen, de re-integratie van (langdurig) werklozen en het minimabeleid.

  • 2. Het advies is gemotiveerd en heeft betrekking op de ruimte die de wetgever biedt bij de invulling van het beleid en de uitvoering, hiaten in het beleid en de uitvoering en zaken die nadere aandacht verdienen.

Artikel 5 Verplichting college aan klantgroepenoverleg

  • 1. Het college verplicht zich het klantenplatform te betrekken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering, door het klantenplatform:

    • a.

      vooraf om advies te vragen inzake algemene beleidsvisies, college- en raadsvoorstellen en verordeningen die betrekking hebben op de Wet werk en bijstand en aanverwante regelingen, de Wet investeren in jongeren en aanverwante regelingen, de re-integratie van (langdurig) werklozen en het minimabeleid;

    • b.

      te informeren inzake het uiteindelijk besluit van de aan het klantenplatform ter advisering voorgelegde (vraag)stukken;

    • c.

      te informeren inzake relevante wijzigingen van wet en/of landelijk geldende uitvoeringsregels;

    • d.

      te voorzien van informatie die nodig is voor een adequate deelname aan het overleg.

  • 2. Indien er zwaarwegende redenen zijn kan het college afwijken van de in het eerste lid onder a genoemde verplichting. Het college is gehouden achteraf te motiveren waarom gebruik is gemaakt van deze afwijkingsbevoegdheid.

  • 3. Het college verplicht zich om de adviezen te betrekken in de besluitvorming.

Artikel 6 Frequentie klantenplatform

  • 1. Medewerkers van Sociale Voorzieningen zitten minimaal 4 keer per jaar bij een vergadering van het klantenplatform.

  • 2. Daarnaast kan op wederzijds verzoek om overleg worden gevraagd.

  • 3. De agenda van het klantenplatform wordt met wederzijdse instemming vastgesteld.

Hoofdstuk 4 KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEKEN

Artikel 7 Klanttevredenheidsonderzoek

  • 1. Onder verantwoordelijkheid van het college worden periodiek klanttevredenheidsmetingen uitgevoerd.

  • 2. Het college stelt de frequentie vast.

  • 3. De uitkomsten van deze metingen worden betrokken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering.

Hoofdstuk 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 8 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Enkhuizen 2009”.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug vanaf 1 juli 2010.

Nota-toelichting Algemene toelichting

In artikel 12, eerste lid, onderdeel d WIJ is vastgelegd dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van de wet. In artikel 12, tweede lid WIJ is daaraan toegevoegd dat de regels in ieder geval betrekking hebben op de wijze waarop: a. periodiek overleg wordt gevoerd met jongeren of hun vertegenwoordigers; b. de jongeren of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden; c. de jongeren of vertegenwoordigers worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Aansluiting verordening WWB

Artikel 12 WIJ is op het punt van de cliëntenparticipatie qua strekking gelijk aan artikel 47 WWB. De Raad heeft op grond van dit artikel de Verordening cliëntenparticipatie gemeente Enkhuizen vastgesteld. Aan u wordt voorgesteld deze verordening zodanig aan te passen dat ook de cliëntenparticipatie voor de WIJ onder deze verordening valt. Diverse argumenten pleiten daarvoor:

  • .

    eenvoudig te regelen en te realiseren (beperkte aanpassing verordening vaak voldoende);

  • .

    efficiënt (één overleg in plaats van twee);

  • .

    WWB en WIJ kennen overlap en raakvlakken (juist om die reden en om de eenheid in beleid te waarborgen is één vorm van cliëntenparticipatie voor WWB en WIJ gewenst);

  • .

    de regering beveelt aansluiting bij cliëntenparticipatie in het kader van de WWB aan (zie Kamerstukken II 2008-2009, 31775, nr. 7, p. 23).

Het college wordt inzake onderwerpen die jongeren betreffen geadviseerd door de Jongerenadviescommissie. Dat dit voor het beleid en de uitvoering het kader van de Wet investeren in jongeren en aanverwante regelingen ook gebeurd is eveneens in de verordening vastgelegd.

Artikelsgewijze toelichting

A In artikel 3 is toegevoegd dat in het kader van de Wet investeren in jongeren en aanverwante regelingen de Jongerenadviescommissie om advies wordt gevraagd.

B In artikel 4 is toegevoegd dat het klantenplatform tevens advies geeft over beleid en uitvoering in het kader van de Wet investeren in jongeren en aanverwante regelingen.

C Ook in sub a van artikel 5 is de Wet investeren in jongeren en aanverwante regelingen toegevoegd.

D De naam van de verordening is gewijzigd in de “Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Enkhuizen 2009”.