Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2018

Geldend van 19-12-2017 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2018

De raad van de gemeente Enkhuizen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 31-10-2017, nummer

gelet op de artikelen 147 en 229, lid1, onderdeel a en b van de Gemeentewet en artikel 2 tweede lid en 7 van de Paspoortwet

besluit:

De Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2018 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a)

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b)

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c)

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d)

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e)

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a)

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b)

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • c)

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen vermogen;

  • d)

    het in behandeling nemen van een aanvraag ingediend door of namens het college;

  • e)

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • f)

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1,eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, in één termijn binnen twee maanden na dagtekening van het aanslagbiljet of de schriftelijke kennisgeving

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a. van zuiver redactionele aard zijn;

  • b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4. onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens );

    • 6. onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7. hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • a) De Legesverordening 2017 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voortgedaan;

  • b) Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2018.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Enkhuizen in zijn openbare vergadering van 12 december 2017

De raad voornoemd,

de griffier,

H.C. Lankman

de voorzitter,

J.G.A. Baas

Tarieventabel, behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2018

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Artikel

Omschrijving

Tarief

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

1.1.1

In de Schepenenkamer van het stadhuis aan de Breedstraat 53

1.1.2

Op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur.

€ 399,05

1.1.3

Op zaterdag tussen 09.00 uur en 16.00 uur.

€ 1.015,10

1.1.4

Op zon- en feestdagen en op tijden die buiten de genoemde tijden in 1.1.2 en 1.1.3 vallen.

€ 1.015,10

1.1.5

Op donderdagochtend om 09.30 uur en 10.00 uur is de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap kosteloos in het stadskantoor.

1.1.6

De omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk is kosteloos als dit een baliehandeling betreft.

1.2

In de Witte Zaal van het stadhuis aan de Breedstraat 53 worden de tarieven genoemd in 1.1.2 t/m 1.1.4 verhoogd met: 

€ 239,50

1.3

Het is ook mogelijk om een huwelijk te laten voltrekken op een externe trouwlocatie, vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders. De betreffende instanties maken hiervoor zelf het tarief uit, wat rechtstreeks aan de betreffende instantie is verschuldigd. Wanneer van de externe locaties gebruik wordt gemaakt, zijn aan de gemeente Enkhuizen de tarieven genoemd in 1.1.2 t/m 1.1.4 verschuldigd.

1.4

Indien van een aangevraagde dienst als bedoeld in 1.1.1 tot en met 1.3 geen gebruik wordt gemaakt, wordt op verzoek teruggave van de geheven, betaalde leges verleend.

1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.5.1

Een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering.

€ 24,45

1.5.2

Een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering.

€ 49,20

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het bemiddelen bij het kalligraferen van een trouw- of partnerschapboekje:

€ 30,25

1.5.4

Het tarief genoemd in 1.5.3 wordt verhoogd voor het bijschrijven van al voor het huwelijk of geregistreerde partnerschap geboren kinderen met een bedrag per kind van:

€ 6,25

1.6

Voor het optreden van een ambtenaar van de gemeente als getuige bij een huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap bedraagt het tarief:

€ 30,35

1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan:

€ 10,60

1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 12,80

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een nationaal paspoort

2.1.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

2.1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 2.1 (zakenpaspoort):

2.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

2.2.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

2.3

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

2.3.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

2.3.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

2.4

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,45

2.5

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart

2.5.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,65

2.5.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,60

2.6

De tarieven genoemd in de onderdelen 2.1 tot en met 2.5.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met:

€ 47,55

2.7

Het tarief bedraagt voor het thuisbezorgen van een reisdocument:

€ 5,00

2.7.1

Voor het thuisbezorgen van elk volgend reisdocument, op hetzelfde moment en hetzelfde adres, per document.

€ 3,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 38,95

3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met:

€ 34,10

3.3

Het tarief bedraagt voor het thuisbezorgen van een rijbewijs:

€ 12,65

3.4

Voor het thuisbezorgen van elk volgend rijbewijs of reisdocument, op hetzelfde moment en hetzelfde adres, per document:

€ 3,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,85

4.2.2

Voor het verstrekken van een via het digitale loket op de website www.enkhuizen.nl aangevraagde inlichting.

€ 5,20

4.2.3

Voor een persoonslijst

€ 20,30

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,85

4.4.2

Voor het verstrekken van een via het digitale loket op de website www.enkhuizen.nl aangevraagde inlichting.

€ 5,20

4.4.3

Voor een persoonslijst

€ 20,30

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 22,70

4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 2,25

4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan:

€ 20,20

4.7.1

De tarieven genoemde bij de onderdelen 4.5 en 4.6 vallen buiten het gemeentelijke beleid ter vaststelling. Deze tarieven worden vastgesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. De in de legesverordening opgenomen tarieven zijn indicatief. De daadwerkelijk vastgestelde tarieven worden doorberekend.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 9,90

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

6.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

7.1.1

Een exemplaar van de programmabegroting met beleidstoelichtingen

€ 67,05

7.1.2

een exemplaar van de productenbegroting

€ 93,95

7.1.3

een exemplaar van het jaarverslag

€ 65,35

7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

7.2.1

tot het verstrekken van:

7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,35

7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,35

7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 44,65

7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen met uitzondering van de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 25,20

7.2.2.3

Op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 48,45

7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

7.3.1

tot het verstrekken van:

7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,35

7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,35

7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

7.3.2.1

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie met inbegrip van de verslagen van de vergadering

€ 44,70

7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

7.4.1

tot het verstrekken van een gemeentelijke verordening per 4 bladzijden geheel of gedeeltelijk bedrukt

€ 1,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

8.1.1

tot het verstrekken van informatie ten behoeve van een taxatie van een perceel (met of zonder opstal)

€ 31,40

8.1.2

Tot het verstekken van een kadastraal uittreksel, een hypothecair uittreksel of een uittreksel van de kadastrale kaart het tarief zoals door het Kadaster is bepaald, verhoogd met administratieve kosten van

€ 10,20

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,10

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

10.1

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 18,35

10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

10.2.1

Een afschrift, fotokopie of scan van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina.

€ 0,35

10.2.2

Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 16,50

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 64,05

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 51,77

11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

€ 64,05

11.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

€ 64,05

11.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014

€ 64,05

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 206,90

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 206,90

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

13.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

14.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

14.1.1

Tot en met 5 m²

€ 30,40

14.1.2

Meer dan 5 m², doch niet meer dan 10 m²

€ 60,65

14.1.3

Meer dan 10 m², doch niet meer dan 20 m²

€ 91,05

14.1.4

Meer dan 20 m², doch niet meer dan 30 m²

€ 121,25

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet of de Verordening winkeltijden

€ 52,55

15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 52,55

15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 15.1 bedoelde ontheffing

€ 52,55

Hoofdstuk 16 Kansspelen

16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 90,50

16.2

De tarieven genoemd onder 16.1.1 en 16.1.2 vallen buiten het gemeentelijke beleid ter vaststelling. Deze tarieven worden vastgesteld door de Ministeries justitie en Economische Zaken. De in de legesverordening opgenomen tarieven zijn indicatief. De daadwerkelijk vastgestelde tarieven worden doorberekend.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 686,40

17.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 281,25

Hoofdstuk 18 AVOI

18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een graafmelding

€ 99,20

18.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit tracé 25-250m1

€ 360,60

18.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit tracé 250-1000m1

€ 394,10

18.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit tracé 1000-2500m1

€ 462,00

18.5

Het tarief per overleg met netbeheerder of per overleg met netbeheerder en overige belanghebbenden bedraagt

€ 407,60

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verkeersbesluit (afzetting straat, weg etc)

€ 241,50

19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verkeersbesluit invalidenparkeerplaats

€ 80,60

19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van een verkeersmaatregel

€ 80,60

19.4

De onder 19.1 tot en met 19.3 genoemde maatregelen zijn niet van toepassing op verkeersmaatregelen genomen ten behoeve van een evenement of snuffelmarkt. De hiervoor verschuldigde tarieven zijn opgenomen in Titel 3 artikel 2.1.6

19.5

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 27,65

19.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening:

19.6.2

Voor een eerste bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 26,90

19.6.3

Voor een tweede bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 53,80

19.6.4

Voor bezoekersparkeervergunning per dagdeel

19.6.4.1

Voor de 1e vijftig vergunningen per stuk

€ 0,50

19.6.4.2

Voor de volgende vijftig vergunningen per stuk

€ 1,00

19.6.4.3

Voor alle extra bezoekersvergunningen welke conform de Parkeerverordening aangevraagd kunnen worden per stuk

€ 1,00

19.6.5

gereserveerd

19.6.6

Voor een bedrijfs- en dienstenparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 134,90

19.6.7

Voor een dienstenparkeervergunning per week

€ 9,00

19.6.8

Voor een zorgparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 26,90

19.7

Indien de aanvraag als bedoeld in artikel 19.6.2, artikel 19.6.3, artikel 19.6.6 of artikel 19.6.8 via het digitale loket op de website www.enkhuizen.nl ( of via www.parkeerservice-enkhuizen.nl) wordt ingediend, is het tarief:

19.7.1

Voor een eerste bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 23,55

19.7.2

Voor een tweede bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 50,50

19.7.3

Voor een bedrijfs- en dienstenparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 131,20

19.7.4

Voor een zorgparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 23,55

19.8

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het aanpassen van een afgegeven vergunning in verband met wijziging van een kenteken per wijziging

€ 13,40

19.9

Indien de in behandeling genomen aanvraag voor een parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening of voor de in behandeling genomen aanvraag tot het aanpassen van een afgegeven vergunning zoals bedoeld in punt 19.8 niet leidt tot het verkrijgen van de gevraagde (aangepaste) vergunning, zijn er geen leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

19.10

Voor het parkeren op het Dirck China Plein is per dag of gedeelte daarvan een bedrag verschuldigd van:

€ 10,95

19.11

Voor de toepassing van dit artikel loopt een dag van 12.00 uur 's middags tot en met 11.59 uur van de daarop volgende dag

Hoofdstuk 20 Diversen

20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

20.1.1

Tot het verlenen van hulp bij het opmaken van stukken en tekeningen, nodig bij het aanvragen van vergunningen volgens wetten of verordeningen per kwartier of gedeelte daarvan.

€ 18,35

20.1.2

Tot het elders aanvragen van bewijzen, extracten, verklaringen of andere stukken onverminderd de daarop vallende leges-, porto- en zegelkosten.

€ 12,50

20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

20.2.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina.

€ 6,15

20.2.2

Afschriften, doorslagen, fotokopieën of scans van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

20.2.2.1

Per pagina zwart/wit op papier van A4-formaat.

€ 0,35

20.2.2.2

Per pagina zwart/wit op papier van een ander formaat.

€ 0,70

20.2.2.3

Per pagina kleur op papier van A4-formaat.

€ 0,55

20.2.2.4

Per pagina kleur op papier van een ander formaat.

€ 2,65

20.2.3

Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 20.2.2.1 tot en met 20.2.2.4 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk.

20.2.3.1

Formaat A2 zwart/wit.

€ 3,05

20.2.3.2

Formaat A1 zwart/wit.

€ 6,35

20.2.3.3

Formaat A0 zwart/wit.

€ 12,80

20.2.3.4

Formaat A2 zwart/wit.

€ 6,35

20.2.3.5

Formaat A1 zwart/wit.

€ 12,80

20.2.3.6

Formaat A0 zwart/wit.

€ 25,55

20.2.4

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 11,75

20.2.5

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina.

€ 18,35

20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 11,75

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Artikel

Omschrijving

Tarief

Variabel

tarief

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

1.1.1

aanlegkosten:

1.1.1.1

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

1.1.2

bouwkosten:

1.1.2.1

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

1.1.3

sloopkosten:

1.1.3.1

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.1

vervallen

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.1.1.1

Indien de bouwkosten lager dan of gelijk aan € 15.000 zijn

€ 192,75

3.1.1.2

Indien de bouwkosten hoger dan € 15.000 zijn: 2,84 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 411,00 en een maximumtarief van € 544.374

2,84%

3.1.1.3

Voor een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een civiel-technisch-werk, zoals een brug, tunnel, viaduct, sluis en dergelijke, € 3,00 per € 453,78 (of een gedeelte daarvan) van de bouwkosten

3.1.2

Welstandstoets, onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief, indien een welstandstoets noodzakelijk is, ongeacht het aantal behandelingen

3.1.2.1

adviezen bij bouwkosten tot € 20.000

€ 40,00

3.1.2.2

adviezen bij bouwkosten van € 20.000 en meer, percentage van de bouwsom tot een maximum van € 2.250

0,25%

3.1.2.3

voor adviezen voor reclameobjecten

€ 75,00

3.1.2.4

voor adviezen voor sloopvergunningen

€ 100,00

3.1.2.5

voor adviezen voor handhavingszaken/excesregeling

€ 150,00

3.1.2.6

ndien, op verzoek van belanghebbende, omtrent een initiatiefplan of schetsplan waarbij nog geen bouwkosten in beeld zijn advies van de welstandscommissie/stadbouwmeester wordt ingewonnen dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting). Hier valt alles onder waarvoor geen expliciet welstandsadvies op basis van de leges wordt gevraagd. Het gaat hierbij om bespreking van beeldkwaliteit- en bestemmingsplannen, maar ook om behandeling van plannen waarvoor geen bouwsom kan worden gegeven. Per uur:

€ 440,00

3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie, gereserveerd

3.1.4

Achteraf ingediende aanvraag, Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit met 100% verhoogd.

3.1.5

Beoordeling aanvullende gegevens, gereserveerd

3.2

Aanlegactiviteiten

3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief een minimum van:

€ 182,15

3.2.1.1

Verhogingen, Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 3.2.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning

3.2.2

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 2.12 lid 1 sub a juncto 3 van de Wabo of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 4.745,90

3.2.3

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening of 2.12 lid 1 sub a juncto 1 of 2.12 lid 1 sub 2 of 2.12 lid 1 sub a juncto van de Wabo wordt toegepast, verhoogd met

€ 182,15

3.2.4

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 3.560,30

3.2.5

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

€ 592,25

3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 182,15

3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 182,15

3.3.3

vervallen

3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 182,15

3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 592,25

3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): per uur

€ 106,95

3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en/of de provincie het bevoegd gezag is, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): per uur

€ 106,95

3.3.7.1

Voor de toepassing van artikel 3.3.6 en 3.3.7 is het volgende van belang:

3.3.7.2

Maximaal aantal uren: Bouwsom tot € 100.000 = 28 uur

3.3.7.3

Maximaal aantal uren: Bouwsom van € 100.000 tot € 1.000.000 = 77 uur

3.3.7.4

Maximaal aantal uren: Bouwsom boven € 1.000.000 = 220 uur

3.3.7.5

Maximaal tarief: Bouwsom tot € 100.000 = € 2.969,00

3.3.7.6

Maximaal tarief: Bouwsom van € 100.000 tot € 1.000.000 = € 8.165,00

3.3.7.7

Maximaal tarief: Bouwsom boven € 1.000.000 = € 23.331,00

3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 592,25

3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit, Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 182,15

3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 182,15

3.4.3

Vervallen

3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 182,15

3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 592,25

3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): per uur

€ 104,90

3.4.6.1

Voor de toepassing van artikel 3.4.6 is het volgende van belang:

3.4.6.2

Maximaal aantal uren: 18 uur

3.4.6.3

Maximaal tarief: € 1.872,00

3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): per uur

€ 104,90

3.4.7.1

Voor de toepassing van artikel 2.3.4.7 is het volgende van belang:

3.4.7.2

Maximaal aantal uren: 36 uur

3.4.7.3

Maximaal tarief: € 3.745,00

3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 182,15

3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

3.5.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 261,85

3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Enkhuizen aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 61,85

3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 61,85

3.6.1.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en toetsing aan redelijke eisen van welstand als bedoeld in artikel 12 lid 1 van de Woningwet moet plaats vinden wordt, indien hierover het advies van de monumentenadviescommissie wordt ingewonnen, het overeenkomstig 3.1.1 berekende bedrag verhoogd met het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting) door de monumentenadviescommissie. Per uur:

€ 441,30

3.6.1.4

Indien, op verzoek van belanghebbende, omtrent een bouwplan advies van de monumentenadviescommissie wordt ingewonnen zonder dat een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning wordt ingediend dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting) door de monumentenadviescommissie. Per uur:

€ 441,30

3.6.1.4.1

Indien, op verzoek van belanghebbende, een second opinion wordt aangevraagd dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting) vermenigvuldigd met het aantal ingezette personen door de monumentenadviescommissie. Per uur:

€ 120,35

3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: Per uur:

€ 104,90

3.6.2.1

Voor de toepassing van artikel 3.6.2 is het volgende van belang:

3.6.2.2

Maximaal aantal uren: 18 uur

3.6.2.3

Maximaal tarief: € 1.872,00

3.7

Sloopactiviteiten

3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f en g van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: Per uur:

€ 104,90

3.7.1.1.1

Voor de toepassing van artikel 3.7.1.1 is het volgende van belang:

3.7.1.1.2

Maximaal aantal uren: 18 uur

3.7.1.1.3

Maximaal tarief: € 1.872,00

3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van het Bouwbesluit een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 78,90

3.7.1.3

Indien omtrent een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk advies wordt ingewonnen van de welstandscommissie/stadbouwmeester dan wordt bovenvermeld tarief verhoogd met (exclusief omzetbelasting).

€ 100,30

3.7.2

Asbesthoudende materialen

3.7.2.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 53,50

3.8

Aanleggen of veranderen weg, Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: Per uur:

€ 104,90

3.8.1

Voor de toepassing van artikel 3.8 is het volgende van belang:

3.8.2

Maximaal aantal uren: 6,5 uur

3.8.3

Maximaal tarief: € 676,00

3.9

Uitweg/inrit

3.9.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: Per uur:

€ 104,90

3.9.1.1

Voor de toepassing van artikel 3.9.1 is het volgende van belang:

3.9.1.2

Maximaal aantal uren: 6,5 uur

3.9.1.3

Maximaal tarief: € 676,00

3.9.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een uitwegvergunning.

€ 84,55

3.10

Rioolaansluiting

3.10.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een rioolaansluitingsvergunning bedraagt

€ 84,55

3.11

Kappen

3.11.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een kapvergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt

€ 78,90

3.12

Opslag van roerende zaken, gereserveerd

3.13

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

3.13.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 1.693,10

3.13.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 1.693,10

3.14

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet: Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€ 1.693,10

3.15

Andere activiteiten

3.15.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 169,00

3.15.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 169,00

3.16

Omgevingsvergunning in twee fasen, Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

3.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

3.17

Beoordeling bodemrapport, Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

3.17.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport. Per uur:

€ 84,55

3.17.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: Per uur

€ 72,50

3.18

Advies

3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

3.19

Verklaring van geen bedenkingen

3.19.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

3.19.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 583,70

3.19.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

€ 583,70

3.19.2

Indien een begroting als bedoeld in 3.19.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

4.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.6 en 3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

5.1.1

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges indien de aanvraag wordt ingetrokken.

50,00%

5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.6 en 3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

25,00%

5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

25,00%

5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf, Een bedrag minder dan € 135,00 wordt niet teruggegeven.

5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

5.5.1

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 3.1.2 tot en met 3.1.2.4, 3.2.2 tot en met 3.3.8 en 3.17 en 3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

5.6

Buiten verdere behandeling gestelde aanvragen

5.6.1

De voor een aanvraag verschuldigde leges wordt gedeeltelijk terugbetaald indien ook na het geboden verzuim herstel de indiener in gebreke blijft en de aanvraag op grond van artikel 4:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht verder buiten behandeling gesteld wordt.

50,00%

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

6.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 56,40

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

8.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 9 Sloopmeldingen

9.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 10 Reclame

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning overeenkomstig het gestelde in de APV inzake reclamevergunningen

€ 78,90

10.2

Indien omtrent een aanvraag tot het verkrijgen van een reclamevergunning advies wordt ingewonnen van de welstandscommissie/stadbouwmeester dan wordt bovenvermeld tarief verhoogd met (exclusief omzetbelasting).

€ 75,25

Hoofdstuk 11 Milieubeheer

11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor gevelreinigingen:

11.1.1

Per object, per reiniging

€ 29,85

11.1.2

Voor een jaar

€ 148,85

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van het verbod op het gebruik van knalapparatuur

€ 130,70

11.3

Het tarief voor het opvragen van bodeminformatie van de Milieudienst Westfriesland bedraagt:

11.3.1

Levering bodeminformatie algemeen per locatie

€ 23,05

11.3.2

Aanvragen van volledige bodemrapportages, ongeacht het aantal, per locatie

€ 116,05

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikkingen

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 182,15

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Artikel

Omschrijving

Tarief

Hoofdstuk 1 Horeca

1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 eerste lid, van de Drank en Horecawet

€ 673,50

1.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het aanhangsel met leidinggevenden ingevolge artikel 30a van de Drank- en Horecawet of het wijzigen van een vergunning in verband met wijzigingen in de inrichtingseisen ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 118,05

1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ingevolge artikel 2:28 van de algemene Plaatselijke Verordening met daaraan gekoppeld een sluitingstijd van 24.00 uur

€ 456,05

1.2.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ingevolge artikel 2:28 van de algemene Plaatselijke Verordening met daaraan gekoppeld een sluitingstijd van 02.00 uur

€ 682,60

1.2.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ingevolge artikel 2:28 van de algemene Plaatselijke Verordening met daaraan gekoppeld een sluitingstijd van 03.00 uur dan wel tot 04.00 uur

€ 911,15

1.2.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging of aanpassing van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 1.2, 1.2.1 of 1.2.2

€ 118,05

1.2.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een eenmalige verlenging van het sluitingsuur tot maximaal 02.00 uur, ingevolge artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 45,50

1.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en horecaverordening.

€ 75,60

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen 

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een evenement of snuffelmarkt overeenkomstig het gestelde in de Algemene plaatselijke verordening:

2.1.1

Waarbij maximaal 100 deelnemers/bezoekers verwacht worden en welke niet valt onder de vrijstelling zoals aangegeven in de Algemene plaatselijke verordening:

€ 30,85

2.1.2

Waarbij tussen 101 en 1000 deelnemers/bezoekers verwacht worden:

€ 135,70

2.1.3

Waarbij tussen 1001 en 2500 deelnemers/bezoekers verwacht worden:

€ 201,30

2.1.4

Waarbij meer dan 2500 deelnemers/ bezoekers verwacht worden:

€ 264,90

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.1

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

4.1

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

5.1

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een niet bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1 van de Brandbeveiligingsverordening

€ 535,30

6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van Ten behoeve van een inrichting welke langer dan twee weken in gebruik zal zijn. Welk bedrag wordt verhoogd met een tarief per uur van

€ 107,95

6.2.1

Het aantal door te berekenen uren wordt overeenkomstig onderstaande tabel bepaald

6.2.2

a. Ziekenhuizen/verpleeghuizen 10 uur

6.2.3

b. Bedrijven met meer dan 150 personeelsleden 10uur

6.2.4

c. Bejaardenoorden/-huisvesting 5 uur

6.2.5

d. Gezinsvervangende tehuizen 5 uur

6.2.6

e. Kinder-/gehandicaptendagverblijven 5 uur

6.2.7

f. Hotels/verblijfsgebouwen e.d. 5 uur

6.2.8

g. Inrichting ingevolge artikel 1 van de overlastverordening 5 uur

6.2.9

h. Overige 5 uur

6.3

Ten behoeve van een inrichting welke korter dan twee weken in gebruik zal zijn

€ 142,80

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 12,90

Besloten in de openbare vergadering van 12 december 2017

De griffier,

De voorzitter