Lokaal Integraal Veiligheidsplan Enkhuizen 2018-2021

Geldend van 06-07-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Lokaal Integraal Veiligheidsplan Enkhuizen 2018-2021

Herdruk van Gemeenteblad 2017, 234598.

De raad heeft op 21 november het Lokaal Integraal Veiligheidsplan Enkhuizen 2018-2021 vastgesteld.

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in zijn gemeente. De regierol op veiligheid is ook bij de burgemeester belegd. In dit lokaal Integraal Veiligheidsplan zijn de voornemens omschreven over alle facetten van veiligheid in Enkhuizen die de komende vier jaar specifiek onze aandacht krijgen, naast de reguliere werkzaamheden. De gemeenteraad stelt de kaders. In dit plan is de samenwerking omschreven, is een terugblik gegeven naar het vorige plan en zijn drie thematische prioriteiten voor 2018-2021 opgenomen. Onder deze prioriteiten hangen andere thema’s en onderwerpen. Komende vier jaar gaat de aandacht uit naar de volgende prioriteiten, thema’s en onderwerpen: Een veilige stad: overlast, jeugdoverlast, buurtparticipatie, overlast van personen met sociaal psychische problemen (risicoburgers), woninginbraken (HIC), geweld en huiselijk geweld; Enkhuizen boeit veilig: Keurmerk Veilig Ondernemen (winkelgebied en bedrijventerreinen), veilig uitgaan (inclusief veilige evenementen), uitbuiting arbeidsmigranten; Stellingname: de bestuurlijke aanpak: georganiseerde criminaliteit, aanpak van de hennepteelt, en overlast als gevolg van alcohol en drugs, aanpak ‘In control’. Onze inwoners kunnen de komende jaren rekenen op een gemeente die blijft investeren in veiligheid en samen met haar partners werkt aan een veilig woon- en werkomgeving.

Hieronder leest u het complete plan.

Lokaal Integraal Veiligheidsplan Enkhuizen 2018-2021

Lokale veiligheid is een breed begrip, een containerbegrip. Veel problemen worden (te) makkelijk als een veiligheidsprobleem gezien. Daarom is het integraal oppakken van veiligheidsvraagstukken belangrijk. Fysieke veiligheid geeft betekenis aan het lokale veiligheidsdenken - denk aan de gevolgen van een ramp of incident. Het begrip lokale veiligheid beslaat echter grotendeels de sociale veiligheid. In dit domein is een zekere oprekking te zien. Sociale veiligheid wordt steeds meer gelijkgesteld aan gebrek aan tolerantie. De afwezigheid van gedragingen die hinder, overlast of gevoelens van onbehagen opleveren voor medeburgers. De gemeente Enkhuizen blijft continue werken aan een veilige stad. Vele thema’s en onderwerpen worden integraal opgepakt, waardoor alle schakels mee worden genomen om het veiligheidsgevoel van onze inwoners positief te laten zijn.

Veiligheid is steeds minder een onderwerp dat alleen een zaak van de overheid is. Onze inwoners zijn steeds vaker bezig om hun eigen omgeving veilig te maken en te houden. Interessante burgerinitiatieven zullen blijven worden gestimuleerd. Het blijkt dat het op creatieve wijze gezamenlijk aanpakken van kleine en grote veiligheidsthema’s in de buurt knelpunten kan oplossen, voor een grotere betrokkenheid van inwoners en betrokken partijen zorgt en dat mensen zich veiliger voelen in hun directe leefomgeving.

In dit Lokaal Integraal Veiligheidsplan (verder LIVP) zijn de voornemens omschreven over alle facetten van veiligheid in Enkhuizen die de komende vier jaar specifiek onze aandacht krijgen. Naast de reguliere werkzaamheden, die uiteraard doorgang vinden. Onze inwoners kunnen de komende jaren rekenen op een gemeente die blijft investeren in veiligheid en samen met haar partners werkt aan een veilig woon- en werkomgeving.

1. Veiligheidsbeleid in Enkhuizen

Wij willen dat onze inwoners, ondernemers en bezoekers kunnen genieten van Enkhuizen en zich niet hoeven te storen aan overlast en verloedering. Vertaald naar ons lokaal integraal veiligheidsbeleid betekent dit dat we de veiligheid en leefbaarheid in onze stad willen bevorderen.

Hoe willen we dit bereiken? Door een goede organisatie en inrichting van taken, gericht op het voorkomen en bestrijden van onveilige situaties, met een duidelijke integrale inzet op overlast en criminaliteit. Samenwerking en afstemming met onze partners is daarbij van essentieel belang. Zo maken we samen duidelijke afspraken over veiligheid en betrekken we onze inwoners bij burgerparticipatie via projecten als Whatsapp buurtpreventie, Burgernet, AED en Meld Misdaad Anoniem. Wij informeren onze inwoners over hoe wij werken en streven er naar dat zij ons versterken in onze aanpak. Daarnaast stimuleren wij hen initiatieven in de buurt op te zetten om veiligheidsproblemen aan te pakken. Om te komen tot integraal veiligheidsbeleid zijn verschillende stukken geanalyseerd, waaronder: Integrale Veiligheidsmonitor, politiecijfers, meerjarenbeleidsplan Eenheid Noord-Holland.

2. Veiligheidsbeleid geborgd

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in zijn gemeente. Om een zo groot mogelijk draagvlak te krijgen, verzoekt de burgemeester de gemeenteraad eens in de vier jaar het lokaal veiligheidsbeleid vast te stellen met de daarin opgenomen prioriteiten. Samen met het OM en de politie (driehoek) stuurt hij op de operationele dagelijkse gang van zaken.

Om het lokale en regionale programma op elkaar af te stemmen wordt jaarlijks een Uitvoeringsprogramma gemaakt waarin de werkzaamheden voor het komende jaar zijn opgenomen. Afspraken in de driehoek op Westfries alsmede op Noord-Hollandniveau omvatten dit regionale programma. Het LIVP wordt ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad.

De werkzaamheden worden binnen de gemeentelijke organisatie voornamelijk uitgevoerd door de afdeling Bestuursondersteuning, in samenwerking met andere vak afdelingen. Dit wordt op vier niveaus geborgd:

  • LIVP 2018-2021 ~ plan (§8);

  • Operationele werkzaamheden opgenomen in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma ~ do (§ 9);

  • Evalueren, bespreken, inspelen op actualiteiten en bijstellen ~ check;

  • Actualiseren plannen, bijsturen en doorvoeren (o.a. in LIVP 2021-2024) ~ act.

Daarnaast zijn er diverse algemene werkzaamheden waarvan onze inwoners van ons mogen verwachten dat we deze uitvoeren.

3. Partners in het veiligheidsdomein

De maatschappij vormen we met elkaar. We zijn dan ook samen verantwoordelijk voor de leefbaarheid in onze stad. We lossen de veiligheidsknelpunten die we ondervinden gezamenlijk op. Logisch dat wij naast onze directe partners, de politie en het OM, ook actief de samenwerking zoeken met buurtorganisaties, inwoners, zorg- en hulpverleningsinstellingen, het Stadsteam, het Veiligheidshuis, scholen, HALT, ondernemers, Veilig Thuis, RPC etc. Dit doen we o.a. via een actieve driehoek, regionale werkgroepen, het faciliteren van buurtpreventie, buurtbemiddeling, buurtbijeenkomsten en hotspot-avonden. Dit willen we verder uitbouwen. En op het moment dat burgers zelf met initiatieven komen, haken we daar zo mogelijk op aan en trekken we hierin samen op.

4. Regionale samenwerking een overzicht

Samenwerken doen we ook met onze regiogemeenten, in verschillende samenwerkingsverbanden. We stemmen beleid zo mogelijk (regionaal) af en pakken gezamenlijk zaken op. Zo behouden we specifieke kennis, kunde en vaardigheden in West-Friesland en de regio Noord-Holland Noord en gaan we efficiënt om met de benodigde capaciteit. De samenwerking is vastgelegd in de:

  • Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio NHN (o.a. Meldkamer, brandweer, ambulancedienst, GHOR en Veiligheidsbureau Crisisbeheersing);

  • Samenwerking Integrale Veiligheid (platform voor gezamenlijke beleidsontwikkeling);

  • Veiligheidshuis Noord-Holland Noord;

  • Dienstverleningsovereenkomst HALT;

  • Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing (RPC);

  • RIEC-convenant;

  • Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) (o.a. asbest en BRZO).

Daarnaast wordt in Westfries verband samengewerkt in de volgende projecten:

  • Driehoeksprojecten (samenwerking binnen de driehoek) (zie § 6. Prioritering driehoek);

  • Ambtelijke samenwerking binnen driehoek Westfriesland: de Westfriese veiligheidsambitie;

  • Project ‘In Control’ (Jeugd, Alcohol en Drugs);

  • Project Kompas.

5. Meerjarenbeleidsplan Eenheid Noord-Holland

De integrale samenwerking tussen gemeenten, politie en OM (de driehoek) heeft geleid tot een meerjarenplan voor de gehele eenheid Noord-Holland. Dit plan betreft een leidraad voor gemeentegrensoverstijgende problematiek. Een gezamenlijke inspanning leidt tot een effectievere aanpak van de problematiek. Een scan van de gemeentelijke integrale veiligheidsplannen heeft geleid tot een vijftal probleemgebieden die in gezamenlijkheid extra aandacht verdienen:

  • High Impact Crime (HIC);

  • Geweld;

  • OGGZ-problematiek;

  • Jeugd;

  • Ondermijning.

Daarnaast is er aandacht voor de overige landelijke doelstellingen: cybercrime en kinderporno. Andere opvallende aandachtsgebieden in het veiligheidsbeeld van Noord-Holland zijn buiten het plan gehouden maar kunnen lokaal om extra capaciteit vragen. Dit betreft vier problemen: jihadreizigers, milieucriminaliteit, fietsendiefstal en andere vormen van maatschappelijke onrust. Dit vraagt om oplettendheid van ons en onze partners. Daarnaast zullen ontwikkelingen gevolgd blijven worden en zal daar waar nodig op ingesprongen worden.

6. Prioritering driehoek West-Friesland

De Politiewet geeft aan dat het LIVP een sturingsmiddel is om inzet en capaciteit van de politie in te zetten. Dit gebeurt in de driehoek. Hierin wordt integraal samengewerkt tussen gemeenten, politie en OM. Deze sturing heeft ook zijn doorwerking in de prioritering van onderwerpen in de driehoek Westfriesland. Tot voor kort werden een vijftal thema’s gezamenlijk opgepakt onder regie van een bestuurlijke trekker en projectleider. Sinds eind 2016 is er expliciet prioriteit gegeven aan ondermijning en alle vormen van georganiseerde criminaliteit. De andere vijf thema’s worden niet losgelaten, maar daarmee wordt actief aan de slag gegaan als de situatie daarnaar is. Dit betreft georganiseerde hennepteelt (ondermijning), woninginbraken (HIC), risicoburgers (OGGZ-problematiek), huiselijk geweld en uitbuiting arbeidsmigranten. Daarnaast wordt de actualiteit altijd in de gaten gehouden en kan er ad hoc een thema aan de orde komen waarop acuut geprioriteerd wordt.

7. Veiligheid en de stand van zaken tot nu toe

In de doorontwikkeling Integrale Veiligheid 2013-2016 zijn vier flankerende prioriteiten opgenomen, waar enkele beleidsthema’s onder vallen. De overige veiligheidsthema’s zijn in een apart kopje ondergebracht. De stand van zaken hiervan is:

Veilige en leefbare wijken en buurten

Afgelopen jaren is er geïnvesteerd in een infrastructuur m.b.t. afstemming met verschillende partners. Overlast, verloedering, criminaliteit is tegengegaan en er zijn stappen gemaakt om dit te voorkomen. Er vindt veel afstemming plaats met de politie, zodat op de criminaliteitscijfers wordt ingezet en in een voorkomend geval deze mogelijk direct de kop in wordt gedrukt. De woningcorporaties zijn belangrijke partners geworden; samen is er aan gewerkt om wijken en buurten structureel te verbeteren. Ook het Stadsteam heeft, met hun “trouble shooter aanpak”, hieraan een grote bijdrage geleverd . De aanpak van de fysieke kwaliteit heeft geresulteerd in betere samenwerking met partners en effectieve regievoering vanuit de gemeente. Na de motie op de doorontwikkeling Integrale Veiligheid 2013-2016 is er direct ingezet op fietsendiefstal met als doel deze terug te dringen. Dit heeft geresulteerd in een terugname van het aantal fietsendiefstal. Uiteraard wordt deze aanpak gecontinueerd.

Het Veiligheidshuis is doorontwikkeld en vormt de spil bij casusoverleggen, met name bij complexe problematiek. Om de sociale kwaliteit aan te pakken zijn het Stadsteam, de politie en (verschillende afdelingen van) de gemeente aangesloten bij externe partners om situaties thuis én in de buurt aan te pakken en bespreekbaar te maken. Dit, in de hoop een keerpunt te bereiken. Een matrixaanpak is daarbij leidend en de gemeente voert de regie.

Uit deze aanpak is gebleken dat niets invloedrijker is dan de burger zelf als het gaat om veiligheid en leefbaarheid in de buurt. Onze burgers zien dat ook, zij zitten ‘dicht bij het vuur’ en het betrekken van bewoners wordt steeds vaker gedaan om de leerbaarheid te vergroten. Steeds meer buurt What’s appgroepen zijn ontstaan, wat zowel de sociale cohesie ten goede komt, maar vooral ook onbehoorlijke situaties aan het licht brengt. Inzet van buurtbemiddeling is nog in ontwikkeling en waar nodig wordt gekeken of dat ingezet dient te worden. Naast de betrokkenheid van burgers in buurtinitiatieven is er fysiek toezicht nodig. Samen met de politie, de BOA’s en de externe toezichthouders vindt er toezicht en handhaving plaats.

Ook heeft de aanpak op de specifieke criminaliteitsfenomenen niet stilgestaan. Met betrekking tot de zogenoemde High Impact Crimes woninginbraken, straatroven en overvallen is in nauwe samenwerking met onze partners ingezet op het organiseren van inbraakpreventieavonden, zijn preventie-brieven na een inbraak aan omwonenden gestuurd en is de buurt-preventieauto langs geweest. Iedere burger moet zich bewust zijn van het feit dat zijn/haar eigen gedrag het grootste risico vormt. Sinds er meer aandacht is voor het bewustzijn en de preventie is er een dalende trend van het aantal inbraken ingezet en deze willen we uiteraard voortzetten.

Veilig uitgaan en veilige evenementen

Enkhuizen geniet van de levendigheid en de positieve sfeer die bij de recreatieve voorzieningen hoort. De afgelopen jaren is duidelijk te zien dat het uitgaansleven in Enkhuizen is veranderd. Waar voorheen de Kaasmarkt de plek was waar horeca activiteiten zich concentreerden, is dat nu meer verspreid over de stad. Daarmee is ook de uitgaansgerelateerde overlast en het geweld in weekend afgenomen. De samenwerking met onze partners heeft eraan bijgedragen dat de veiligheid rond uitgaan en evenementen een gezamenlijke verantwoordelijkheid werd. Uiteraard wordt daarnaast zo nodig nog steeds actief gebruik gemaakt van juridische instrumenten bij incidenten, zowel m.b.t. overlast en geweld als m.b.t. overtredingen van de Drank- en Horecawet.

In het sluitingstijdenbeleid is de nodige differentiatie aangebracht in de toegangstijd, sluitingstijden en vergunningvoorschriften. De behoefte van de consument is veranderd en daar dient het aanbod op afgestemd te worden. Discotheken en bar/dancings lijken steeds minder in trek bij het publiek; restaurants ontplooien zich steeds meer in de hoop dat bezoekers langer na tafelen. Deze hoogwaardige manier van plezier en vertier lijkt een welkome aanvulling op het huidige horeca aanbod in Enkhuizen.

In 2014 is het evenementenbeleid geactualiseerd, waarin rekening is gehouden met de Stadsvisie en de daarin genoemde ambities. Het landschap rondom evenementen ontwikkelt zich, mede door de behoefte van de bezoeker die is veranderd. Het gaat steeds meer om “Beleving en belevenis”. Ook de relatie tussen de organisator en de overheid verandert. De verantwoordelijkheid voor een goed verloop van het evenement wordt nadrukkelijker bij de organisator neergelegd. Het nieuwe beleid ‘Enkhuizen, feest op maat’ speelt in op deze ontwikkelingen. Daar komt bij dat we ons nog meer richten op een integrale benadering van een evenement. De gemeente pakt hiermee de regierol en is meer kaderstellend en controlerend. Het juridische vergunningenproces is niet langer het enige uitgangspunt: het gaat steeds meer om de vraag “wat willen we in en voor de stad Enkhuizen” en “wat kunnen we gezamenlijk doen om leuke, onderscheidende en goedgewaarde evenementen in Enkhuizen te krijgen”.

Veilige thuissituatie

Het Advies en Steunpunt Huiselijk Geweld (ASHG) is in 2015 opgegaan in Veilig Thuis en voert de zaken aangaande huiselijk geweld voor ons. O.a. huisverboden zijn ingezet. Kantelpunt is dat er in meer gevallen wordt gekeken of deze preventief kunnen worden ingezet om meer druk op de hulpverlening te krijgen. Hulpverleners weten elkaar te vinden, maar dit kan nog verder worden verbeterd..

Jeugd en middelengebruik

Drugsgebruik en de bijkomende gevaren daarvan zijn van alle tijden. Al jaren wordt er gestuurd op preventieve en repressieve activiteiten m.b.t. alcohol en drugs. De preventie richt zich met name op de jeugd. In 2016 is de kadernota In Control of Alcohol & Drugs 2016-2020 vastgesteld, waarin meer ruimte is gekomen voor een integrale aanpak voor zowel alcohol- als drugsgebruik en lokaal maatwerk. In juni 2016 is een nieuw lokaal plan “Enkhuizen en drank en drugs” vastgesteld aangaande het jeugd- en middelengebruik, dit mede naar aanleiding van het rioolonderzoek van maart 2016. Dit lokale plan richt zich op het bereiken van de ouders van jongeren. De eerste denktank met jongeren heeft plaatsgevonden en 2 focusgroepen hebben meegedacht over de vraag welke aanpak bijdraagt aan het terugdringen van middelengebruik. Ook op scholen wordt er gesproken over alcohol- en drugsgebruik en Brijder preventie organiseert preventieve activiteiten als ‘home party’, Unity peer-educatie en informatie en ondersteunings-avonden voor ouders. De aanpak van alcohol- en drugsgebruik vraagt om een integrale aanpak en die is voortgezet.

Overige veiligheidthema’s

Enkhuizen is een stad die zich met haar historische binnenstad, havens en enkele grote toeristentrekkers een ware toeristenstad mag noemen. Veilig toerisme richt zich dan ook vooral op het veilig vertoeven van onze gasten in onze gemeente. Dit uit zich in vele algemeneveiligheidsmaatregelen, zoals veilig uitgaan en veilige evenementen, maar kenmerkt zich ook tot enkele specifiek op toeristen uitgekiende maatregelen. Met de bruine vloot zijn in het verleden extra afspraken gemaakt evenals met de coffeeshop (o.a. gedragscode voor schippers). Met deze afspraken is er bewust gekozen voor het hanteren van het ingezeteneprincipe. Het toezicht op en de handhaving van de openbare orde is gecontinueerd, met de nadruk op de zomermaanden, dan worden de havens en het Enkhuizerzand extra meegenomen. En daar is vaartoezicht aan toegevoegd, zodat ook wordt toegezien en gehandhaafd op vaaroverlast.

Op bedrijventerreinen kunnen zich verschillende vormen van onveiligheid voordoen, waarbij zowel sociale- als fysieke veiligheidsaspecten een rol speelden. In het winkelgebied komen verschillende vormen van onveiligheid voor. Winkelgebieden en bedrijventerreinen lenen zich om met het keurmerk veilig ondernemen aan de slag te gaan. De zogenoemde KVO-trajecten bieden maatregelen die voor alle partijen uitkomsten bieden. In de binnenstad is de integrale aanpak samen met de winkeliers de afgelopen jaren in het slop geraakt. Enkele winkeliers hebben wel samen een What’s app groep voor overvallen, winkeldiefstal, vals geld ea. Dit is enorm waardevol. Ook is er een stadsmanager aangetrokken voor de binnenstad maar dat heeft (nog) niet de resultaten opgeleverd als gewenst. De winkeliers van Winkelcentrum Koperwiek hebben zich verenigd en zijn erg positief.

In 2015 zijn alle taken met betrekking tot de brandweerzorg van de gemeente Enkhuizen overgegaan naar de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Door de hele veiligheidsketen in ogenschouw te nemen, worden fysieke veiligheidsrisico’s beheersbaar gemaakt. Ook zal preventie een prominentere rol krijgen, zodat het bewustzijn onder inwoners wordt vergroot.

De verkeersveiligheid wordt beïnvloed door onder meer fysieke factoren (infrastructuur) en het rijgedrag van verkeersdeelnemers. Aandacht is er voor woonwijken, scholen en het winkelgebied. Afgelopen jaren is ingezet op het duurzaam veilig (her)inrichten van onze wegen en kruispunten, waarbij er op is toegezien dat andere wegbeheerders binnen onze gemeentegrenzen ook duurzaam veilig voorop stellen bij herinrichtingen of groot onderhoud van wegen. Het sturen op een positieve gedragsverandering bij onze inwoners en bezoekers als het gaat om verkeersveiligheid is voortgezet. Daar waar mogelijk is dit bereikt door het herinrichten van wegen. Scholen zijn gestimuleerd om het gedrag van kinderen en scholieren te beïnvloeden met verkeerseducatie.

Georganiseerde criminaliteit kenmerkt zich door samenwerking en logistiek (‘systeem’) waarbij wordt gestreefd naar winst uit criminele activiteiten. De inzet van het BIBOB-instrumentarium is voortgezet en uitgebreid met inzet van het RIEC- en LIEC. Met name de projectaspecten van het Kompas-project zijn verankerd in de organisatie, wat deze regio op dit gebied voorloper maakt in deze vorm van aanpak. Interessant detail is dat de Poolse politie aanhaakt bij bezoeken, ook om de brug tussen Oost-Europese arbeiders te verkleiner en mogelijke misstanden in de vorm van arbeidsuitbuiting /mensenhandel aan de kaak te stellen.

In 2015 is de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (verder VRNHN) gereorganiseerd. Alles met betrekking tot de voorbereiding op de rampenbestrijding is overgegaan naar de VRNHN.

8. Prioriteiten 2018-2021 “Samen stellingnemen”

Veiligheid is een dynamisch beleidsveld. Prioriteiten wisselen snel, vaak als gevolg van de waan van de dag. Een analyse van de integrale veiligheidsmonitor, het LCVB en de politiecijfers aangevuld met afstemming met andere afdelingen hebben geleid tot de volgende drie thematische prioriteiten voor de komende vier jaar. Deze prioriteiten zijn consistent in hun aanwezigheid, maken vaak deel uit van een bovenlokale aanpak en vragen om een lange termijn aanpak. Onder deze prioriteiten hangen andere thema’s en onderwerpen waar we ook aan werken, er is immers een verscheidenheid aan onderwerpen gelinkt aan veiligheid.

8.1. Een veilige stad

Iedereen wil in een plezierige omgeving wonen, werken en ontspannen. Om de stad leefbaar en veilig te houden worden (overlast) meldingen gebundeld, wordt overlast gezamenlijk aangepakt en worden hot spots in kaart gebracht. Regionale initiatieven worden op de voet gevolgd en waar mogelijk geïmplementeerd.

Veel jongeren manifesteren zich op straat. Specifieke aandacht zal uitgaan naar jeugdoverlast, waarvoor we onze partners blijven opzoeken om naast het aanpakken van de overlast ook aandacht te hebben voor het individu.

Onze medemensen worden steeds mondiger, ook naar elkaar. Buurt- en burenproblemen zijn steeds meer problemen van alledag en komen daardoor frequenter bij de gemeente te liggen. Burgers spelen steeds vaker een actieve rol bij initiatieven die gericht zijn op de openbare orde en veiligheid. Afhankelijk van het (sociale) veiligheidsvraagstuk zullen deze problemen middels buurtparticipatie in de buurt opgepakt en uitgewerkt worden. Deze mogelijkheden breiden we uit. Inzet van wijkmediation en buurt bemiddeling horen tot de mogelijkheden om tot een betere leefbaarheid te komen. Daarnaast heeft Welwonen een opbouwwerker waar wij goed mee samenwerken. Escalatie in een conflict kan hierdoor worden voorkomen.

Er zal verder worden geïnvesteerd in het terugdringen van overlast van personen met sociaal psychische problemen. De zogenoemde aandacht voor risicoburgers. In regionaal verband is hier aandacht voor. Afstemming en samenwerking met onze (zorg)partners is hiervoor essentieel. Ook om te zorgen dat deze mensen hulp krijgen.

Zorg bestaat er over de impact van High Impact Crime (HIC). Dit omvat overvallen, straatroven en woninginbraken. Deze vormen van criminaliteit hebben nogal een weerslag op het leven van onze inwoners. We streven naar een integrale en blijvende aanpak. Alertheid, creativiteit en snel schakelen zijn belangrijke kenmerken in deze aanpak van politie, OM en gemeente. Doel is om een verder dalende trend in te zetten. Ook zal er nog meer moeten worden samengewerkt met onze partners, met name de private partners.

Geweld vraagt om een brede integrale aanpak. In nauwe samenwerking met onze zorg- en hulpverleningspartners, politie en buurgemeenten wordt dit opgepakt.

Enkhuizen streeft naar een veilige thuissituatie voor al haar inwoners. Zorg is er voor het onzichtbare geweld, het huiselijk geweld en de kindermishandeling (achter de voordeur). Hiervoor zetten wij onze samenwerking met Veilig Thuis en het stadsteam voort.

8.2. Enkhuizen boeit veilig

Onze gezellige binnenstad herbergt een verscheidenheid van verrassend kleine en grote winkels. Om het winkelen te boeien voor bezoekers moet meer de samenwerking worden gezocht met de ondernemers. Afspraken kunnen in een Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO-W)) worden opgenomen. De samenwerking om te komen tot een KVO op de bedrijventerreinen (KVO-B) moet nieuw leven worden ingeblazen. De samenwerking moet worden aangehaald en de haalbaarheid van KVO trajecten moeten worden onderzocht.

Veilig uitgaan binnen Enkhuizen vraagt om een gezamenlijke aanpak met onze partners. Gezamenlijke afspraken zullen worden voortgezet en bovendien zal de handhaving op de Drank- en Horecawet worden voortgezet. De diversiteit van evenementen in Enkhuizen vraagt om extra afstemming en duidelijke spelregels in het evenementenbeleid. Deze dient opnieuw geactualiseerd te worden. In het voortraject zijn organisatoren meegenomen, zodat men weet wat er van hen wordt verwacht. Vooraf duidelijke afstemming zorgt voor zo weinig mogelijk verrassingen tijdens een evenement en dus een veilig evenement. De vergunningverlening sluit hier op aan.

Cultuur en omgeving zijn onbekend als een arbeidsmigrant komt werken in een ander land. Het duurt dan ook even voordat men de gebruiken van hier kent. Daar wordt in bepaalde gevallen misbruik van gemaakt waardoor het volgende probleem ontstaat: uitbuiting van arbeidsmigranten. De processen van project Kompas zijn ingebed in de organisatie. En wij nemen onze verantwoordelijkheid om ook voor arbeidsmigranten een veilige en plezierige woon-, leef- en werkomgeving te bieden.

8.3. Stellingname: de bestuurlijke aanpak

Gemeenten kunnen de bewegingsruimte voor georganiseerde criminaliteit inperken door bij beschikkingenprocedures kritisch te werk te gaan (BIBOB) en/of een integrale bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit of specifieke branches daarbinnen vorm te geven. Ondermijning heeft een flinke impact op de maatschappij en het bestuur. Boven- en onderwereld vermengen zich op een dusdanige manier dat dit vraagt om een bestuurlijke aanpak. Van belang is dat er duidelijke grenzen getrokken worden, en dat dat ook duidelijk wordt uitdragen. Bestuurlijk wordt georganiseerde criminaliteit aangepakt door afstemming met strafrechtelijke, fiscale en privaatrechtelijke partners. Alleen dan is de aanpak effectief. Ondermijning zal een prominentere rol in de organisatie verkrijgen, zodat onze netwerkpositie wordt versterkt. Als één overheid zal worden opgetreden tegen ondermijning, de politiek heeft daar met ook een rol in (en zelfs een voorbeeldfunctie). Door middel van een projectaanpak zal dit worden opgepakt. Een belangrijk aspect is dat signalen samen komen in een meldpunt zodat in de breedste zin opvolging komt aan signalen. Accentpunten komen te liggen bij woon- en adresfraude en de havens.

Het convenant georganiseerde hennepteelt wordt gecontinueerd. We blijven ons richten op de aanpak van hennepteelt. Ons beleid focust zich erop om het de telers en verkopers zo moeilijk mogelijk te maken hun activiteiten te ontplooien. ~ Onze zorg is ook de gevaarzetting hierbij. Om het voorkomen van teelt in onze woonwijken kracht bij te zetten zal het Damoclesbeleid gecontinueerd worden. Woningen kunnen op basis hiervan worden gesloten. ~ Ondermijning in het algemeen verdient in de ogen van de driehoek meer aandacht. Ook inzet op drugs (naast hennep). Ambitie is dit de komende periode te ontplooien naar een interessante bestuurlijke aanpak in samenwerking met onze partners.

Alcohol en soft drugs zijn kwetsbare producten. De verkoop en het gebruik ervan zijn algemeen geaccepteerd en gereguleerd. Verkeerd of overmatig gebruik kan leiden tot gezondheidsschade. Vanuit die wetenschap pakken wij onze verantwoordelijkheid op. Regionaal blijven we participeren in het project ‘In Control’, waarin primair aandacht is voor preventie. Uiteraard worden de activiteiten uit het lokaal plan van aanpak drank en drugs 2016-2019 voortgezet.

Daarnaast pakken we overlast als gevolg van het gebruik van alcohol en drugs in brede zin aan. Afstemming vindt plaats met al onze partners. Voor een sluitend verhaal is het van belang om op de gebieden preventie, regelgeving en handhaving interventies te plegen die zoveel mogelijk elkaar versterken. In het nieuwe plan ‘In Control’ is er meer ruimte voor lokaal maatwerk en naast alcoholgebruik krijgt drugsgebruik onder jongeren een meer aandacht. Hier wordt met het lokale plan op ingespeeld. Ouders van jongeren moeten worden bereikt: de oudertolerantie ten opzichte van het gebruik van alcohol en drugs door hun kinderen is nog steeds hoog. Tevens komt de sociale weerbaarheid aan de orde, bijvoorbeeld wanneer zeg je ja of nee.

9. Koppeling LIVP en Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid

Dit plan geeft op hoofdlijnen prioriteiten aan de thema’s. De specifiek te nemen acties zijn niet in dit plan verwerkt. Jaarlijks worden deze opgenomen in het Uitvoeringsprogramma. Lopende projecten en aandachtspunten zijn onderverdeeld onder te thema’s. Het uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de prioritering voor een jaar. Het blijft echter een dynamisch programma, omdat altijd ingespeeld wordt op de actualiteit. Het uitvoeringsprogramma wordt vastgesteld in het college.

10. Enkhuizense uitgangspunten

Om het meerjarenplan uit te voeren hanteert de Gemeente Enkhuizen de volgende uitgangspunten:

  • Regie voeren op lokaal niveau. Daarbij zijn we flexibel en wordt ingespeeld op actualiteiten;

  • Integraal (samen)werken, samen met zowel onze inwoners, collega’s én partners in het (veiligheids)veld;

  • Samenwerken op regionaal niveau, beleid afstemmen en projecten regionaal oppakken;

  • Regionaal samenwerken, maar het belang van Enkhuizen niet uit het oog verliezen;

  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn voor veiligheid en risico’s. Dit biedt kansen voor een leefbare omgeving en een goede voorbereiding op maatschappelijke onrust;

  • Social Media actief inzetten om inwoners te bereiken;

  • Ondermijning als speerpunt voor de veiligheidsaanpak;

  • Preventie als startpunt, niet de repressie;

  • Benutten van burgerparticipatie. Dit biedt kansen om veiligheidsthema’s op creatieve wijze aan te pakken;

  • Actief communiceren en informeren over veiligheid en allerlei risico’s, zodat onze inwoners zelf een reëel beeld hebben;

  • Social Media actief inzetten om inwoners te bereiken;

  • Signalen monitoren en gebruiken om cijfers te duiden.

11. Achtergrondinformatie (bijlagen)

  • Factsheet Integrale Veiligheidsmonitor (2015)

  • Driehoeksmonitor misdrijven politie (juli 2017)

  • Waarstaatjegemeente Openbare orde en veiligheid(2016)