Regeling vervallen per 02-10-2017

Algemeen mandaatbesluit gemeente Enkhuizen 2011

Geldend van 15-03-2011 t/m 01-10-2017

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit gemeente Enkhuizen 2011

Het college van burgemeester en wethouders van Enkhuizen , de burgemeester van Enkhuizen en de gemeenteambtenaren belast met de heffing of de invordering van gemeentelijke belastingen van Enkhuizen, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende,

dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Enkhuizen wenselijk is een mandaatregeling vast te stellen;

gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 156, 165, 168, 171 en 178 van de Gemeentewet;

b e s l u i t e n:

I.het krachtens mandaat nemen van besluiten, welke zijn vermeld op de bij deze regeling behorende mandatenlijsten, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen,

en

II.ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten de navolgende regeling vast te stellen, te weten:

het “Algemeen mandaatbesluit gemeente Enkhuizen 2011”

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • b.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • c.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;

  • d.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in de mandatenlijsten genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • e.

    gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;

  • f.

    mandatenlijst: een overzicht van door de mandaatgever aan gemandateerde opgedragen bevoegdheden.

Artikel 2 Mandaat, plaatsvervanging en ondermandaat

  • 1. Mandaat wordt verleend aan de functionarissen, zoals vermeld op de bij deze regeling behorende mandatenlijsten, en bij hun afwezigheid, aan de in functie en rang gelijke medewerker.

  • 2. Indien zowel de gemandateerde als de in functie en rang gelijke medewerker afwezig zijn, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door de direct leidinggevende van de gemandateerde.

  • 3. Een gemandateerde kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid schriftelijk rechtstreeks ondermandaat verlenen aan medewerkers.

Artikel 3 Algemene regels, uitzonderingen

  • 1. Het mandaat omvat naast het nemen en ondertekenen van besluiten, tevens het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, zoals:

    • a.

      het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;

    • b.

      het verzenden van ontvangstbewijzen;

    • c.

      het voeren van overige correspondentie;

    • d.

      het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;

    • e.

      het verzorgen van publicaties.

  • 2. De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in de bijgevoegde mandaatlijsten, tenzij:

    • a.

      advies nodig is van andere afdelingen/instellingen en het verkregen advies niet aansluit op respectievelijk niet tot dezelfde conclusie leidt als het eigen standpunt;

    • b.

      overleg nodig is met de portefeuillehouder en de portefeuillehouder te kennen geeft het voorstel aan het ter zake bevoegd bestuursorgaan te willen voorleggen;

    • c.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • d.

      de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen.

      Indien zich een of meer van de onder a tot en met d omschreven situaties voordoet, dan besluit het ter zake bevoegd bestuursorgaan.

  • 3. Indien het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden of indien vóór het nemen van het besluit zienswijzen of bedenkingen hiertegen naar voren zijn gebracht, wordt in overleg met de portefeuillehouder beoordeeld of gebruik kan worden gemaakt van het mandaat.

  • 4. Een gemandateerde maakt geen gebruik van zijn bevoegdheid in het geval hij weet of vermoed dat de beslissing betrekking heeft op een politiek gevoelige zaak, een groot financieel risico met zich brengt of een bestuurlijk afbreuk risico kent.

Artikel 4 Besluit na bezwaar

Het besluit op een ingediend bezwaarschrift wordt uitsluitend genomen door het ter zake bevoegd bestuursorgaan tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald in de mandaatlijst.

Artikel 5 Verslaglegging en informatieverstrekking

  • 1. De gemandateerde draagt zorg voor een deugdelijke verslaglegging van de door hem namens mandaat genomen besluiten.

  • 2. De gemandateerde rapporteert jaarlijks aan AJZ over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten en over de wijze waarop elk bijzonder mandaat overigens wordt uitgeoefend.

  • 3. AJZ verzamelt de rapportages en informeert het bestuursorgaan jaarlijks over de bevindingen.

Artikel 6 Ondertekeningswijze bij mandaat

  • 1. Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    Hoogachtend,

    namens burgemeester en wethouders / de burgemeester van Enkhuizen / de heffingsambtenaar / de invorderingsambtenaar,

    <handtekening gemandateerde>

    gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam en afdeling.

  • 2. Indien het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat – art 10:11 Awb) vindt deze als volgt plaats;

    Overeenkomstig door (naam bestuursorgaan) van Enkhuizen genomen besluit,

    Namens deze,

    < handtekening gemandateerde >

    Gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam en afdeling.

Artikel 7 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van bekendmaking.

  • 2. Bij het in werking treden van dit besluit vervalt het Algemeen Mandaatbesluit Gemeente Enkhuizen 2005.

Artikel 9 Citeerwijze

Dit besluit wordt aangehaald als “Algemeen mandaatbesluit gemeente Enkhuizen 2011”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 maart 2011.

Mandaatlijst behorende bij het Algemeen Mandaatbesluit 2011