Regeling vervallen per 17-12-2022

Verordening op de stedelijke commissie en de stadsdeelcommissie

Geldend van 20-07-2018 t/m 16-12-2022

Intitulé

Verordening op de stedelijke commissie en de stadsdeelcommissie

De Raad van de gemeente Enschede,

gelezen het voorstel van de burgemeester

op grond van Art. 82 Gemeentewet

b e s l u i t

vast te stellen de volgende

“Verordening op de stedelijke commissie en de stadsdeelcommissie”

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1 begripsomschrijvingen

In deze verordening en de daarbij behorende bijlagen wordt verstaan onder:

  • commissie: de stedelijke commissie dan wel een stadsdeelcommissie;

  • raad: de raad van de gemeente Enschede;

  • fractie: een politieke groepering in de raad;

  • presidium: het presidium van de raad;

Hoofdstuk II Taken

Artikel 2 taken van de commissies

  • 1. De stedelijke commissie adviseert en overlegt over onderwerpen waarover de raad bevoegd is te oordelen, voor zover ze niet specifiek betrekking hebben op één stadsdeel.

  • 2. Een stadsdeelcommissie adviseert en overlegt over onderwerpen waarover de raad bevoegd is te oordelen, die specifiek betrekking hebben op het betreffende stadsdeel.

  • 3. De commissie is ter uitvoering van haar taak belast met de volgende werkzaamheden:

    • a.

      de voorbereiding van de besluitvorming van de raad over de onderwerpen op het werkterrein van de commissie en het daarover adviseren aan de raad;

    • b.

      het in dat kader voeren van overleg met het college van burgemeester en wethouders dan wel één of meer leden daarvan;

    • c.

      andere werkzaamheden die door de raad in het kader van zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende dan wel controlerende functie aan de commissie worden opgedragen.

Artikel 3 bevoegdheden van de commissies

  • 1. Een commissie kan uit eigen beweging advies uitbrengen aan de raad over onderwerpen die op haar werkterrein liggen.

  • 2. Een commissie of haar voorzitter kan externe deskundigen en/of betrokkenen uitnodigen om onderwerpen die op het werkterrein van de commissie liggen toe te lichten binnen de voor dit onderwerp ter beschikking staande tijd.

Hoofdstuk III Samenstelling van de commissies

Artikel 4 samenstelling

  • 1. Elke fractie in de raad heeft één zetel in de commissies. Een lid van een stadsdeelcommissie kan zich laten vervangen door een ander lid van zijn fractie.

    De commissies kennen geen vaste samenstelling. De feitelijke bezetting van de zetels in de stedelijke commissie wordt overgelaten aan de fracties en kan per vergadering en zo nodig per agenda-onderdeel wisselen.

  • 2. Elke fractie mag maximaal één fractievertegenwoordiger aanstellen die in een stedelijke commissie en/of stadsdeelcommissie het woord voor zijn of haar fractie kan voeren. Deze aan te stellen fractievertegenwoordiger dient voor te komen op de kandidatenlijst van de laatste raadsverkiezing en dient te voldoen aan de eisen voor benoeming tot lid van de raad.

  • 3. Fracties, die op grond van de verkiezingsuitslag met één lid in de raad zijn vertegenwoordigd, mogen maximaal 2 fractievertegenwoordigers aanstellen, die voldoen aan de gestelde eisen genoemd in artikel 4 lid 2.

Hoofdstuk IV Voorzitterschap, agenda-overleg en secretariaat

Artikel 5 voorzitterschap stedelijke commissie

  • 1. Het voorzitterschap van de stedelijke commissie wordt bij toerbeurt vervuld door drie leden van de raad.

  • 2. Het daadwerkelijke voorzitterschap van de stedelijke commissie wordt door middel van inroostering verdeeld over de drie voorzitters; in geval van verhindering zorgen de voorzitters in onderling overleg voor vervanging. Indien alle drie voorzitters zijn verhinderd kan een andere door de raad benoemde voorzitter de vergadering voorzitten.

  • 3. De fungerende voorzitter heeft tijdens de vergadering van de stedelijke commissie geen stemrecht.

  • 4. De fungerende voorzitter kan tijdens de vergadering het voorzitterschap tijdelijk overdragen aan één van de andere voorzitters indien hij bij een bepaald onderwerp aan de beraadslagingen wil deelnemen. Daarbij wordt het bepaalde in artikel 4, eerste en tweede lid, en artikel 5 lid 2 in acht genomen.

Artikel 6 voorzitterschap stadsdeelcommissies

  • 1. De raad benoemt uit zijn midden voor elke stadsdeelcommissie een voorzitter.

  • 2. Elke stadsdeelcommissie benoemt een lid van de raad als plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De voorzitter is geen lid van de stadsdeelcommissie.

Artikel 7 taken voorzitter

De voorzitter van een commissie is belast met:

  • a.

    het leiden van de vergadering;

  • b.

    het handhaven van de orde;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening en de overige regelingen voor de commissies;

  • d.

    hetgeen deze verordening of de overige regelingen voor de commissies hem verder opdragen.

Artikel 8 agendering

  • 1. De voorzitter en secretaris van de commissie hebben voorafgaand aan de vergadering overleg over de agenda.

  • 2. Onverlet de bevoegdheid van de raad en de commissies om zelf hun agenda vast te stellen, stelt de voorzitter een ambtelijk voorbereide concept-agenda vast.

  • 3. Een onderwerp wordt slechts in één commissie behandeld.

Artikel 9 secretariaat

  • 1. Het secretariaat van de commissies wordt vervuld door daartoe door de griffier aan te wijzen medewerkers van de griffie.

  • 2. De griffier draagt zorg voor vervanging wanneer de aangewezen secretaris verhinderd is.

  • 3. De secretaris is geen lid van de commissie.

Hoofdstuk V Werkwijze

Artikel 10 reglement van orde

  • 1. De werkwijze van de commissies is vastgelegd in het reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Enschede 2018, vastgesteld bij raadsbesluit van 12 maart 2018.

  • 2. In het reglement van orde worden in ieder geval de volgende onderwerpen geregeld:

    • a.

      oproep en agenda;

    • b.

      openbaarheid vergaderingen en vergaderstukken;

    • c.

      besluitvorming;

    • d.

      deelname aan de beraadslagingen;

    • e.

      orde van de vergadering;

    • f.

      betrokkenheid burgers.

Hoofdstuk VI Overige bepalingen

Artikel 11 gevallen waarin de verordening niet voorziet

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of voor meerdere uitleg vatbaar is beslist c.q. beslissen:

  • a.

    voor zover het de werkwijze van de commissie betreft: de voorzitter van de commissie;

  • b.

    voor zover het de bevoegdheden van de commissie betreft: de raad of in spoedeisend geval de betrokken commissie. In laatstbedoeld geval wordt het besluit van de commissie als voorlopige voorziening aangemerkt en bij de eerstvolgende gelegenheid ter bekrachtiging aan de raad voorgelegd.

Artikel 12 inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag nadat deze bekend is gemaakt.

  • 2. De Verordening op de Stedelijke commissie en de Stadsdeelcommissies, vastgesteld bij raadsbesluit van 31 januari 2005 en gewijzigd bij raadsbesluit van 28 mei 2010, wordt ingetrokken.

  • 3. Tegelijkertijd vervallen het reglement van orde voor de Stedelijke commissie (bijlage 1) en het reglement van orde voor de Stadsdeelcommissies (bijlage 2), vastgesteld bij raadsbesluit van 2 april 2007.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 juli 2018.

De griffier, de voorzitter,

R.M. Jongedijk dr. G.O. van Veldhuizen