Regeling vervallen per 02-03-2013

Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2011

Geldend van 09-02-2011 t/m 01-03-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2011

Het college van burgemeester en wethouders

Overwegende dat de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011 vastgesteld bij besluit van de raad d.d. 20 januari 2011, het college opdraagt de verordening nader uit te werken;gelezen het collegevoorstel;gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010;

B E S L U I T:

1.Vast te stellen het volgende Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2011.

2 in te trekken het Reglement gemeentelijke basisadministratie 2010.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a)

    de wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

  • b)

    verordening GBA: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c)

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • d)

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e)

    aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet GBA;

  • f)

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders Epe;

  • g)

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen functionaris of dienst plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie personen;

  • h)

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie van de gemeente Epe is opgenomen;

  • i)

    geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de basisadministratie van de gemeente;

  • j)

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • k)

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een organisatieonderdeel is van de gemeente Epe;

  • l)

    derde: elke andere persoon of instelling of rechtspersoondan een afnemer en de ingeschrevene;

  • m)

    GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit GBA.

  • n)

    authentiek gegeven; een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat bij wettelijkvoorschrift al authentiek wordt aangemerkt;

  • o)

    protocollering: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie aan een afnemer of derde;

  • p)

    telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100, lid 2 van de wet.

  • q)

    reglement: reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Epe.

Artikel 2

    • a)

      Met inachtneming van het bepaalde in de artikel 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

    • b)

      In Bijlage I van het reglement worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de basisadministratie gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder g.

  • a)

    de beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan;

  • b)

    (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

  • c)

    (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

  • d)

    Verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie (bijlage II).

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registratie

    • a)

      Op grond van artikel 96, lid van de wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

    • b)

      De betreffende gegevens zijn in bijlage III van dit reglement vastgelegd.

    • c)

      De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan de basisregistratiesysteem (BRS). Deze gegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijkeafnemer aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechterlijke) taken.

Artikel 5 Doel GBA

    • a)

      informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam bij de eenheid Publiekswinkel ten behoeve van de vervulling van hun taken;

    • b)

      binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers, zoals opgenomen in bijlage

    • c)

      de derden, genoemd in bijlage IV, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in dit reglement. In de bijlage genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschreven;

    • d)

      een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren.

Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a)

    de (persoonsgegevens) beheerder;

  • b)

    de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam bij de eenheid Publiekswinkel;

  • c)

    de tijdelijke (uitzend) krachten en stagiaires werkzaam bij de eenheid Publiekswinkel,

  • d)

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet in de bijlage bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden; zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet GBA worden aan de in de bijlage II genoemde binnengemeentelijke afnemers, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens genoemd in de bijlage aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in genoemde bijlage aangegeven doeleinden of worden de gegevens systematisch verstrekt voor de daarbij genoemde doeleinden.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid, van de wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan de in bijlage IV bij dit reglement aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet GBA worden telefonisch geen inlichtingen verstrekt.

Als er collega’s van andere gemeente bellen en het verzoek is terecht, dan wordt er teruggebeld op het algemene nummer van de betreffende gemeente. Dan wordt gevraagd naar de vragende collega en de gegevens worden dan telefonisch verstrekt.

Verder worden er gegevens verstrekt aan aangewezen medewerkers van de Politie. Zij zijn met name genoemd op een lijst. Deze lijst wordt bewaard in een map bij de balie van de Publiekswinkel.

Artikel 10 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 6, 7, en 8, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 11 Terugmeldplicht

    • a)

      Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • b)

      gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke;

    • c)

      de verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 12 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en de opgenomen gegevens

De basisadministratie bevat:

  • a)

    van de ingeschrevene de aangehaakte gegevens als genoemd in de GBA beheerregeling;

  • b)

    van de geregistreerde de persoonslijst, als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA en de genoemde aangehaakte gegevens.

Artikel 13 Wijze van verkrijging aangehaakte gegevens

Aangehaakte gegevens in de basisadministratie worden verkregen uit de basisadministratie op aangifte van de burger of middels verzoek tot plaatsing van een afnemersindicatie van de binnengemeentelijke afnemers.

Artikel 14 Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de basisadministratie

    • a)

      Op de rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de basisadministratie is artikel 6, onder a en b van overeenkomstige toepassing;

    • b)

      rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de basisadministratie hebben de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in van de GBA beheerregeling voor wat betreft de in deze bijlage V genoemde aangehaakte gegevens.

Artikel 15 Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt

Aan afnemers en derden kunnen op hun verzoek de in bijlage IV genoemde aangehaakte gegevens worden verstrekt voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taak en de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene of geregistreerde daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 16 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 4 weken.

Artikel 17 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt.

Artikel 18 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

    • a)

      Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens als bedoeld in de artikelen 29 en 32 Wet persoonsregistraties worden ingediend bij de beheerder;

    • b)

      de beheerder beslist namens de verantwoordelijke over de in het eerste lid genoemde verzoeken;

    • c)

      de beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 19 Recht op correctie

Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van aangehaakte gegevens, als bedoeld in artikel 36, lid 1 Wet bescherming persoonsgegevens worden ingediend bij de verantwoordelijke.

Artikel 20 Vernietiging

Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Artikel 21 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens artikel 10 van de verordening vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 22 Protocollering/verstrekking gegevens aan de burger

De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikel 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden.

Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn aan interne afnemers, moet hij het bij de eenheid Publiekswinkel opvragen van de gemeente van inschrijving.

Artikel 23 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2011”.

  • 2. het reglement ligt bij de verantwoordelijke ter inzage.

  • 3. het reglement treedt gelijktijdig met de Verordening gemeentelijke basisadministratie in werking persoonsgegevens.

Ondertekening

Epe, 16 december 2010
Burgemeester en wethouders van Epe,
de burgemeester (wnd.), Ir. H. van der Hoeve MPA
de secretaris, T. Peeters

Bijlage I

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid.

De medewerkers van de volgende eenheden van de gemeente Epe hebben rechtstreeks toegang tot gemeentelijke basisadministratie personen:

Organisatie onderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Eenheid Publiekswinkel en CRIB medewerkers Eenheid Publiekswinkel

Wet rampen en zware ongevallen, Wet GBA, Burgerlijke Wetboek, Kieswet; Paspoortwet; Nationaliteitswet; Archiefwet; Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Regelgeving rijbewijzen

Wet op de lijkbezorging, Beheersverordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Epe 1998; Verordening op de heffing en invordering van Lijkbezorgingsrechten

Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens,

Eenheid Zorg

Wet Werk en Bijstand, Wet kinderopvang, Leerplichtwet

Artikelen 49 en 55 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer , (wegenverkeerswet) Wet Maatschappelijk Ondersteuning

Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, verblijfstitelgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsverhouding, reisdocumentengegevens

Team Vergunningverlening en Handhaving

Eenheid Vergunningverlening

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) Huisvestigingswet

Drank- en horeca wet

Wet op de Kansspelen

Winkeltijdenwet

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens,

Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim),verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, verblijfstitel, gezagsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim) verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim) verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim) verplaatsgegevens, verwijsgegevens

Eenheid Handhaving

WABO; Erfgoedverordening; Besluit bodemkwaliteit

APV

Drank- en Horecawet Wegenverkeerswet

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim) verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens, gezagsgegevens, reisdocumentgegevens

Eenheid Bestuurszaken Eenheid Communicatie/ bestuursondersteuning

Het verzenden/overbrengen van gelukwensen voor jubilea (40, 50, 60, 65, 70 en 75- jarige huwelijken en personen die in het lopende jaar 100 jaar worden,

Toekennen van onderscheidingen, Wet 29/09/1815, Instelling van de Orde van de Nederlandse, Leeuw, Wet 29/9/1815, instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw, uitvoering geven Algemene wet bestuursrecht (bezwaarschriften), Wet tijdelijk huisverbod, Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens verwijsgegevens

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens, gezagsverhouding Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, gezagsgegevens

Eenheid I&A

Het waarborgen van de juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties

Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens.

Eenheid P&O

Pensioenwet, Gemeentewet Ambtenarenwet

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte inzage.

Bijlage II

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar gegevens aan worden verstrekt uit de GBA:

Wie

Spontaan per mutatiesoort

Ad hoc selecties van gegevens

Gegevensset

Doel

Eenheid Bestuurszaken Eenheid Communicatie/ bestuursondersteuning

X

Persoonsgegevens; huwelijksgegevens; overlijdensgegevens; adresgegevens

Huwelijksjubilea 50, 60, 65, 70 jaar

Eenheid S&O

X

Voor de aan de eenheid opgedragen taken

Verschillende taken

Eenheid Handhaving/vergunningver-lening

X

X

Overlijdensgegevens; Vestigingen; Emigratie; Vertrekgegevens; Vernaming/vernummering

Aanvraag huisvestigingsvergunning

Eenheid Zorg

X

X

Overlijdensgegevens; Binnenverhuizingen; Emigratie; Vertrekgegevens

Controle van woningaanpassingen ivm WMO aanvragen

Eenheid Financiën

X

Overlijdensgegevens

WIZ gemeente Apeldoorn (nieuwkomers)

X

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, nationaliteitgegevens; verblijfstitelgegevens

Inburgering, Vestigingen van personen afkomstig uit het buitenland met een andere nationaliteit dan de Nederlandse

De wijzen van verstrekking kunnen zijn:

spontane verstrekking per mutatiesoort; 2. ad hoc selecties van gegevens.

Bjlage III

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Basisregistratiesysteem (BRS)

Het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen

Alle mutatiegegevens

Bijlage IV

Lijst van vrije derden, waaraan ingevolge artikel 100, lid 2 van de wet GBA gegevens ad hoc (schriftelijk) kunnen worden verstrekt zijn:

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Openbare Bibliotheek gemeente Epe(geen onderdeel van de gemeente)

Voor de bijhouding van de ledenadministratie

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens

Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke)

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens

Instellingen/organisaties

ten behoeve van:

-Maatschappelijke

dienstverlening

-Algemene/geestelijke

gezondheidszorg

-Kinderopvang

-Jeugdwelzijnswerk

-Ouderenzorg

-Gehandicaptenzorg

-Werkvoorziening

Voor de aan deze organisaties opdragen taken

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens

Woningcorporatie Triada

Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens

Bureau’s die de gemeente Epe adviseren en controleren (accountantsbureau’s)

Voor de aan deze bureau’s opgedragen taken

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens

Ziekenhuizen

Patiëntenzorg, verlenen medische

zorg, innen rekeningen ivm die zorg

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens

Natuurlijke personsen

Bijvoorbeeld in verband met reünie. Vooraf schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/gezaghouder)

Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens

Bijlage V

Lijst van aangehaakte gegevens:

Gezinsverhouding

Gezinssterkte

Burgerlijke staat

Reden opname adresgegevens

A nummer gezinshoofd

Voornamen gezinshoofd

Adellijke titel/predikaat gezinshoofd

Voorvoegsel (geslachts)naam gezinshoofd

(geslachts)naam gezinshoofd

Geboortedatum gezinshoofd

Geboorteplaats gezinshoofd

Geboorteland gezinshoofd

Geslachtsaanduiding

Interne aantekeningen

Persoonslijsten van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens