Regeling vervallen per 01-01-2005

Verordening tot subsidiëring van een Regionaal Indicatieorgaan

Geldend van 01-01-2000 t/m 31-12-2004 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-1999

Intitulé

Verordening tot subsidiëring van een Regionaal Indicatieorgaan

Raadsbesluit 1998 Nr. M 19

DE RAAD DER GEMEENTE EPE

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders (Handelingen van de raad, bijlagenr. M 19);

overwegende,

dat artikel 9a Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) de gemeente opdraagt de indicatiestelling voor zorg in of vanuit een verzorgingshuis of verpleeghuis en/of AWBZ-gefinancierde thuiszorg te organiseren;

dat deze indicatiestelling naar het oordeel van het gemeentebestuur van Epe dient te geschieden vanuit een Regionaal Indicatieorgaan (RIO);

dat de financiële verhouding tussen een RIO en een daarbij aangesloten gemeente wat de hierboven aangegeven activiteiten betreft moet worden aangemerkt als een subsidieverhouding waarop de regels van Titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing zijn;

dat artikel 4:23 lid 1 Awb bepaalt dat subsidie slechts kan worden verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift waarin wordt geregeld voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T :

vast te stellen de navolgende Verordening tot subsidiëring van een Regionaal Indicatieorgaan.

Artikel 1 Voor subsidieverstrekking in aanmerking komende activiteiten

  • a.

    Voor subsidieverstrekking komen in aanmerking de werkzaamheden die het RIO waarbij de gemeente Epe is aangesloten uitvoert en welke voortvloeien uit artikel 9a AWBZ;

  • b.

    tot de onder a vermelde werkzaamheden behoren de volgende activiteiten:

  • .

    het kosteloos in behandeling nemen van aanvragen voor zorg en het naar aanleiding daarvan beoordelen of en in welke omvang (zoveel mogelijk aangegeven in termen van bandbreedte), met welke urgentie een zorgvragende inwoner van de gemeente Epe in aanmerking komt voor één of meer bij het "Zorgindicatiebesluit" aangewezen vormen van zorg;

  • .

    het kosteloos aangeven of andere professionele zorg of hulp dan de zorg bedoeld in artikel 2 van het 'Zorgindicatiebesluit" noodzakelijk dan wel mede noodzakelijk is voor een zorg-vragende inwoner van de gemeente Epe en mogelijkerwijs vanuit welke categorie van organisaties of personen die zorg of hulp verleend kan worden;

  • .

    het op onafhankelijke, objectieve en integrale wijze afgeven van indicatiebesluiten en het hieraan verbinden van een geldigheidsduur.

Artikel 2 Subsidieverlening

Het college van burgemeester en wethouders verleent per kalenderjaar een subsidie op basis van de ingediende en goedgekeurde begroting. In de begroting van de subsidieontvanger worden de volgende begrotingsposten onderscheiden: personeel, materieel, afschrijving en overig;

de subsidie wordt berekend op basis van de criteria inwoners/65-plus.

de aanvraag om subsidieverlening moet worden ingediend vóór 1 juli van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft;

de beschikking tot subsidieverlening wordt bekendgemaakt uiterlijk 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de beschikking betrekking heeft;

in de beschikking tot subsidieverlening wordt een onderverdeling gemaakt naar de in de begroting van het RIO onderscheiden kostensoorten.

Artikel 3 Voorschotten

  • a.

    Het college van burgemeester en wethouders verleent op basis van de beschikking tot subsidieverlening voorschotten. De beschikking hiertoe wordt gelijktijdig met de beschikking tot subsidieverlening bekendgemaakt;

  • b.

    de betaling van de voorschotten vindt plaats in het kalenderjaar waarop de beschikking betrekking heeft en wel vóór de 15e van iedere maand voor 1/12 deel.

Artikel 4 Subsidievaststelling

  • c.

    Na afloop van elk kalenderjaar moet de subsidieontvanger een financieel en inhoudelijk verslag bij het college van burgemeester en wethouders indienen. De uiterste inleverdatum hiervoor is 1 juli van het jaar volgend op het betreffende kalenderjaar;

  • d.

    het financieel verslag dient in elk geval een exploitatierekening en een balans te bevatten. Het inhoudelijk verslag dient een weergave te bieden van de uitgevoerde activiteiten, de inzet van personele middelen en een kwalitatieve weergave van de uitgevoerde werkzaamheden. Het geheel dient te zijn voorzien van een accountantsverklaring waarin goedkeuring aan de verslaglegging wordt gehecht;

  • e.

    het college van burgemeester en wethouders stelt binnen zestien weken na ontvangst van de gegevens als bedoeld onder a. de subsidie vast;

  • f.

    wanneer het bedrag van de subsidievaststelling lager is dan het bedrag van de subsidieverlening kan het college van burgemeester en wethouders bepalen dat het alsdan verschuldigde wordt verrekend met nog te betalen voorschotten in het lopende dan wel volgende kalenderjaar.

Artikel 5 Verplichtingen

  • a.

    De subsidieontvanger stelt één of meer protocollen vast ingevolge artikel 11 van het "Zorgindicatiebesluit";

  • b.

    de subsidieontvanger registreert de wettelijk voorgeschreven gegevens;

  • c.

    de subsidieontvanger voorziet in een privacy-reglement;

  • d.

    de subsidieontvanger voorziet in een regeling ter bescherming van gegevens tegen onbevoegd gebruik;

  • e.

    Ieder kalenderjaar dient de subsidieontvanger een tussentijdse rapportage in bij het college van burgemeester en wethouders. Dit dient te geschieden vóór 1 maart en vóór 1 september. Uit deze rapportage moet het volgende blijken:

    • .

      de voortgang van de activiteiten over de tweede helft van het voorafgaande kalenderjaar;

    • .

      idem over de eerste helft van het lopende kalenderjaar;

    • .

      een prognose van de activiteiten voor het komende halfjaar;

  • f.

    de subsidieontvanger is verplicht de door het college van burgemeester en wethouders gevraagde informatie welke verband houdt met de verstrekte subsidie te leveren.

Artikel 6 Slotbepaling

Deze verordening treedt in werking op van 1 januari 2000, doch werkt terug tot 1 januari 1999.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Subsidieverordening Indicatiestelling Verpleging en Verzorging”.

Aldus besloten door de gemeenteraad van Epe.

Ondertekening

Epe, 16 december 1999.
De raad voornoemd,
de voorzitter,drs. L. Eland.
de secretaris, drs. C.C. Beelaerts van Emmichoven.

Inhoudsopgave

Artikel 1 Voor subsidieverstrekking in aanmerking komende activiteiten

Artikel 2 Subsidieverlening

Artikel 3 Voorschotten

Artikel 4 Subsidievaststelling

Artikel 5 Verplichtingen

Artikel 6 Slotbepaling

Artikel 7 Citeertitel