Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011

Geldend van 09-02-2011 t/m 05-01-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011

DE RAAD DER GEMEENTE EPE

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;

BESLUIT:

  • 1.

    vast te stellen de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011 en

  • 2.

    in te trekken de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

Artikel 1 Begripsbepalingen.

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • g.

    afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, lid 1, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • h.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

  • i.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een organisatieonderdeel is van de gemeente Epe;

  • j.

    authentiek gegeven: een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat bij wettelijk voorschrift als authentiek wordt aangemerkt.

  • k.

    geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Epe zijn opgenomen.

  • l.

    reglement: het door het college vastgestelde reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Epe.

Artikel 2 Regeling verstrekking uit de GBA

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3 b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

  • 2. In het reglement worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      Verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 4 GBA

De GBA heeft tot doel:

  • a.

    Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam op de eenheid Publiekswinkel ten behoeve van de vervulling van hun taken.

  • b.

    De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in het reglement (bijlage I), te voorzien van persoonsgegevens voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers, zoals opgenomen in het reglement.

  • c.

    De derden, genoemd in het reglement (bijlage IV), te voorzien van persoonsgegevens. In het reglement genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commerciële belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.

  • d.

    Een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren.

Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96, lid 1 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden gegevens verstrekt aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens zijn in het reglement vermeld. De registratie wordt beheerd, door de manager van Publiekszaken.

  • 3. De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan de BRS (Basisregistratie Systeem). Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemersaangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke cq. publiekrechtelijke) taken.

Artikel 6 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de (persoonsgegevens)beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam op de Eenheid Publiekswinkel;

  • c.

    tijdelijke (uitzend) krachten en stagiaires werkzaam onder toezicht van en bij de eenheid Publiekswinkel;

  • d.

    de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers, voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet in het reglement voor de gemeentelijke basisadministratie voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan in het reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie gegevens ad hoc verstrekt zoals vermeld in het reglement (bijlage II), voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers zoals opgenomen in het reglement.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, lid 2 van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan vrije derden gegevens op verzoek worden verstrekt. Deze vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt staan vermeld in het reglement (Bijlage IV) .

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens besluit van BenW d.d. 9 maart 2010 vastgestelde informatiebeveiligingsplan.

Artikel 11 Protocollering/verstrekking gegevens aan de burger

De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikelen 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden. De binnengemeentelijke afnemer dient zelf bij te houden waarvoor, aan wie en welke persoonsgegevens zijn verstrekt.

Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Als een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn aan interne afnemers, moet hij die gegevens opvragen bij de gemeente van inschrijving.

Indien er sprake is van geheimhouding zal dit gerespecteerd moeten worden en de omgang met deze gegevens overeenkomstig de wet GBA moeten worden gehandeld

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op die van de publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2011.

  • 2.

    Deze verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening GBA 2011”.

Epe, 20 januari 2011

Aldus besloten,

De raad voornoemd,

de voorzitter, Ir.H.van der Hoeve MPA

de griffier, V. Smit