Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR94839
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR94839/1
Regeling vervallen per 14-07-2010
Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet sociale werkvoorziening
Geldend van 09-07-2008 t/m 13-07-2010 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2008
Intitulé
Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet sociale werkvoorziening.Raadsbesluit 2008 Agendanummer: 08-034/2
DE RAAD DER GEMEENTE EPE
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders (Handelingen van de raad, bijlagenr 08-034);
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat het wenselijk is gebruik te maken van de bevoegdheid om regels te stellen over de volgorde waarin de ingezetenen die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid Wet sociale werkvoorziening in aanmerking worden gebracht, bij verordening te regelen;
overwegende dat deze verordening gelijkluidend is aan de verordeningen van de gemeenten Apeldoorn en Heerde;
BESLUIT
vast te stellen de navolgende Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet sociale werkvoorziening.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
gemeente: de gemeente Epe;
- b.
raad: de raad van de gemeente Epe;
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van Epe;
- d.
dienst: de dienst Samenleving van de gemeente Apeldoorn;
- e.
cliënt: de persoon die een uitkering, voorziening of subsidie ontvangt op grond van een door de dienst uitgevoerde wettelijke of aanvullende regeling;
- f.
adviesplatform: een door het college in te stellen aanspreek- en coördinatiepunt ten behoeve van cliënten-advies;
- g.
Intergemeentelijke cliëntenraad voor werk en inkomen (verder: Cliëntenraad): een door het college in te stellen adviesorgaan, bestaande uit cliënten en vertegenwoordigers van cliënten, dat (via het Adviesplatform) adviseert en informeert over de beleidsvorming en uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet sociale Werkvoorziening (Wsw) en daarmee samenhangend beleid;
- h.
Ambtelijk secretariaat: het door de gemeente beschikbaar gestelde secretariaat ter ondersteuning van de Cliëntenraad.
Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie
Met cliëntenparticipatie wordt beoogd inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van cliënten, door hen of hun vertegenwoordigers te betrekken bij de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van de aan de gemeente opgedragen uitvoering van de WWB. Het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk Wsw-beleid is gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan cliënten met een functiebeperking of chronische aandoening. Door middel van cliëntenparticipatie wordt tevens beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening.
Artikel 3 Instrumenten van cliëntenparticipatie
- a.
informatiebijeenkomsten
Op voordracht van de Cliëntenraad of van de dienst worden informatiebijeenkomsten voor cliënten of groepen van cliënten gehouden, in ieder geval indien zich ingrijpende wijzigingen in regelgeving of beleid voordoen.
- b.
Klanttevredenheidsonderzoek
Ten minste éénmaal per twee jaar vindt een klanttevredenheidsonderzoek plaats, waarbij door cliënten of groep van cliënten een oordeel wordt gegeven over de kwaliteit van de dienstverlening.
- c.
effectonderzoek
Bij wijziging van beleid of regelgeving vindt zo mogelijk een effectenonderzoek plaats, waarbij de effecten van deze wijziging worden gemeten en in beeld gebracht.
- d.
raadpleging
Zo vaak als de dienst dat nodig oordeelt of gewenst acht vindt overleg plaats met andere cliëntenorganisaties, zoals Alert, het WAO-beraad, het Jongereninformatiepunt en het Apeldoorns Platform tegen Verarming.
- e.
Cliëntenraad
De Cliëntenraad als bedoeld in artikel 1, onder g van deze verordening.
Artikel 4 Taak van de cliëntenraad
De Cliëntenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren en te informeren over alle zaken die binnen de gemeentelijke beleidsvrijheid vallen en die van belang zijn voor mensen met een inkomen rond het minimum dan wel burgers met een functiebeperking of chronisch aandoening.
Artikel 5 Bevoegdheden van de cliëntenraad
-
1. initiatiefrecht
- a.
De Cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening raken in het structureel overleg met de dienst aan de orde te stellen.
- b.
De Cliëntenraad heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening door de dienst betreffen.
- c.
De Cliëntenraad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen, bij voorkeur in overleg met de dienst, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.
- a.
-
2. informatierecht
- a.
De Cliëntenraad wordt geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonder-zoeken, enquêtes en klachtenrapportages.
- b.
De Cliëntenraad krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat..
- a.
-
3. adviesrecht
- a.
De Cliëntenraad wordt tijdig betrokken bij de voorbereiding en de totstandkoming van zaken waarmee de cliënt in de uitvoering door de dienst rechtstreeks wordt geconfronteerd, zoals voorbeeldbeschikkingen, formulieren, brochures, klachten-rapportages, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken.
- b.
De dienst stelt de Cliëntenraad op een zodanig tijdstip, (gezien de vergaderfrequentie van de cliëntenraad: 4 weken voor het moment van voorbereiding,in de gelegenheid advies uit te brengen over beleid en uitvoering, dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. Indien de dienst advies vraagt, wordt het advies binnen vier weken uitgebracht.
- c.
Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die door de Cliëntenraad schriftelijk zijn verstrekt, worden door de dienst beoordeeld. De dienst verzorgt binnen vier weken een schriftlelijk met redenen omklede reactie.
- d.
Indien de Cliëntenraad zich niet kan verenigen met het standpunt van de dienst, zal de Cliëntenraad dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken aan het college.
- a.
Artikel 6 Structureel overleg
- a.
Het structureel overleg vindt ten minste 10 keer per jaar plaats en wordt bijgewoond door de directeur van de dienst of diens vertegenwoordiger.
- b.
Het structureel overleg wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter.
- c.
De agendacommissie stelt de agenda samen voor het structureel overleg. Ieder lid heeft het recht om via het ambtelijk secretariaat onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.
- d.
De voorzitter bepaalt in overleg met de dienst tijd en plaats van het structureel overleg.
- e.
Op verzoek van tenminste vijf leden van de Cliëntenraad of op verzoek van de dienst worden, naast de reguliere vergaderingen, extra zittingen belegd. Aan dit verzoek wordt binnen vier weken voldaan nadat het verzoek daartoe door de voorzitter is ontvangen.
- f.
Het ambtelijk secretariaat roept namens de voorzitter het structureel overleg bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving. Deze kennisgeving wordt, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, tenminste veertien dagen van tevoren per mail en/of schriftelijk toegezonden.
- g.
Het ambtelijk secretariaat maakt van het structureel overleg een verslag dat binnen twee weken aan de leden wordt verzonden.
Artikel 7 Afstemmingsoverleg
- a.
Ten minste eenmaal per jaar voert de Cliëntenraad overleg met de overige ketenpartners, te weten het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), het UWV (Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen) en de SVB (Sociale verzekeringsbank).
- b.
In dit overleg tracht de Cliëntenraad naar vermogen te bewerkstelligen dat (op onderdelen) de cliëntenparticipatie in lijn wordt gebracht met de overige ketenpartners, dan wel dat onderdelen van de cliëntenparticipatie met die partners worden afgestemd of dat aansluiting wordt gezocht.
Artikel 8 Facilitering
De (wijze van) facilitering van de Cliëntenraad wordt door het college uitgewerkt in de ‘Regeling cliëntenparticipatie’.
Artikel 9 Vergoeding
De leden van de Cliëntenraad hebben recht op presentatiegeld en een onkostenvergoeding. Dit wordt nader uitgewerkt in de ‘Regeling cliëntenparticipatie’.
Artikel 10 Garantstelling
- a.
De dienst draagt er zorg voor dat cliënten de lid zijn of waren van de Cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van:
- ·
uitkering, voorziening of subsidie die zij ontvangen van de dienst;
- ·
bejegening door medewerkers van de gemeente.
- b.
De leden van de Cliëntenraad dragen zorg voor de bescherming van de privacy van cliënten die zich op enigerlei wijze tot hen wenden.
- c.
De leden van de Cliëntenraad hebben geen geheimhoudingsplicht ten aanzien van de door de gemeente verstrekte informatie.
- d.
Onverminderd het bepaalde onder c houden de leden van de Cliëntenraad zich aan een van tevoren afgesproken embargo periode.
- e.
De functionaris van het ambtelijk secretariaat betracht geheimhouding over hetgeen hem/haar vertrouwelijk ter kennis komt bij de uitvoering van zijn/haar taak voor de Cliëntenraad.
Artikel 11 Geschillen
Het college beslist over geschillen die voorkomen uit de toepassing van deze verordening.
Artikel 12 Slotbepalingen
-
1.
- 1.
communicatie
- a.
Het college maakt het bestaan van de structuur van de cliëntenparticipatie bekend bij de cliënten van de dienst en de belangenorganisatie.
- b.
Het college zorgt voor de bekendmaking van de verordening.
- 1.
-
2. Evaluatie
De Cliëntenraad evalueert jaarlijks tezamen met de dienst het functioneren van het structureel overleg. Indien er op basis van deze evaluatie reden is om de verordening aan te passen, dan wordt hiertoe namens de dienst en de Cliëntenraad via het college een voorstel in gediend bij de raad.
Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding
-
De verordening wordt aangehaald als ‘Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet sociale werkvoorziening’. Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie en werkt terug tot 1 juli 2008 en vervangt daarmee de ‘Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand ’. De Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand wordt op 1 juli ingetrokken.
Ondertekening
Nota-toelichting
VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WWB EN WSW
Algemeen
In artikel 47 van de WWB is bepaald dat de raad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid van de WWB, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de WWB. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de samenwerking met het CWI en het UWV. Bij Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2006 heeft de gemeenteraad van Epe deze regels vastgesteld.
Een soortgelijk artikel is met de modernisering van de Wsw ingaande 1 januari 2008 in artikel 2, derde lid neergelegd. Hierin is bepaald dat bij verordening regels wordt gesteld over de wijze waarop ingezetenen met een (her)indicatiebeschikking als bedoeld in artikel 11 Wsw of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wsw.
Gekozen is het voorschrift als bedoeld in artikel 2, derde lid van de Wsw te integreren in de reeds bestaande Verordening cliëntenparticipatie WWB 2006.
Naast het instellen van een Cliëntenraad is in lijn met de bedoelingen van de wetgever in deze verordening gekozen voor meerdere vormen van cliëntenparticipatie. De praktijk geeft aan dat het inzetten van meerdere instrumenten van participatie als bijvoorbeeld het klanttevredenheidsonderzoek en informatiebijeenkomsten de betrokkenheid van cliënten verder vergroot.
De uitvoering van de WSW is overgedragen aan een gemeenschappelijke regeling, samen met de gemeenten Apeldoorn en Heerde.
Artikelsgewijs
Artikel 1, onder g
Voorkomen moet worden dat de cliënt Wsw in de (onbedoelde) positie wordt geplaatst van belangenverstrengeling. Daartoe wordt een lid van de Ondernemingsraad van de sw-organisatie van deelname aan de Cliëntenraad uitgesloten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl