Regeling vervallen per 01-01-2023

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020)

Geldend van 24-12-2020 t/m 31-12-2022

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;

overwegende dat het gewenst is de infrastructuur van de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd te behouden

gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019

besluit vast te stellen de Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Ermelo 2019;

  • b.

    vrijwilligersorganisatie voor jeugd: een organisatie waarbij het uitvoerende en bestuurlijke werk door vrijwilligers wordt gedaan, die activiteiten organiseren voor kinderen en jongeren met als doel om de mentale en fysieke gezondheid, het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Artikel 2. Doel

De subsidie wordt eenmalig verleend om de infrastructuur van de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd te behouden die onder financiële druk kwam te staan vanwege de COVID-19-crisis.

Artikel 3. Doelgroep

Het college verleent uitsluitend subsidie aan een vrijwilligersorganisatie die inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor activiteiten voor kinderen en jongeren met als doel om de mentale en fysieke gezondheid, het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Een subsidie kan worden verleend voor:

  • a.

    compensatie van kosten voor geplande activiteiten die niet door konden gaan waardoor er inkomsten werden gemist;

  • b.

    compensatie van een lagere kaartverkoop of eigen bijdrage, een lagere advertentieverkoop of lagere inkomsten uit zaalhuur en horeca terwijl er wel kosten zijn gemaakt voor vaste lasten of het doorgaan van activiteiten op kleinere schaal.

Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidieverlening:

  • a.

    kosten of tekorten buiten het tijdvak maart – december 2020;

  • b.

    kosten of tekorten die niet veroorzaakt zijn door de regeringsmaatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het virus COVID-19 te bestrijden;

  • c.

    kosten die niet gemaakt zijn voor activiteiten voor kinderen en jongeren met een ontwikkelingsdoel;

  • d.

    kosten voor commerciële activiteiten;

  • e.

    kosten voor activiteiten die niet passen binnen het vastgesteld en bekendgemaakt beleid van de gemeente Ermelo.

Artikel 6. Voorwaarden

In afwijking van artikel 9 van de Asv wordt de subsidie uiterlijk aangevraagd op 1 februari 2021.

Artikel 7. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 11, derde lid, van de Asv weigert het college een subsidie te verlenen voor de activiteiten genoemd in artikel 4 van deze subsidieregeling als:

  • a.

    er een subsidie of tegemoetkoming via een andere regeling verstrekt is of kan worden voor hetzelfde doel en daarbij de kosten of tekorten zoals genoemd in artikel 4 geheel worden gecompenseerd;

  • b.

    de kosten of tekorten gemaakt of ontstaan zijn buiten het tijdvak maart – december 2020;

  • c.

    de kosten of tekorten niet veroorzaakt zijn door de regeringsmaatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het virus COVID-19 te bestrijden;

  • d.

    de kosten niet gemaakt zijn voor activiteiten voor kinderen of jongeren woonachtig in Ermelo;

  • e.

    de kosten of tekorten gemaakt zijn voor commerciële activiteiten;

  • f.

    de aanvraag ingediend is na de uiterste aanvraagdatum genoemd in artikel 6 van deze subsidieregeling;

  • g.

    de activiteiten niet passen binnen het vastgestelde en bekendgemaakte beleid van de gemeente Ermelo.

Artikel 8. Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling bedraagt maximaal € 11.000,00.

Artikel 9. Verdeling

Het beschikbare subsidiebedrag wordt als volgt verdeeld:

  • a.

    als het subsidieplafond overschreden dreigt te worden, wordt na de uiterste indieningsdatum het beschikbare subsidiebedrag, genoemd in artikel 8, verdeeld volgens een gelijk percentage van het aanvraagbedrag onder de indieners. Bij alle aanvragers wordt een gezamenlijke korting ter grootte van de overschrijding van het subsidieplafond toegepast volgens de percentuele verhouding van hun aanvraag;

  • b.

    als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 10. Aanvraag

In aanvulling op artikel 8 van de Asv voegt de aanvrager bij de aanvraag toe:

  • -

    een overzicht van de geplande en geannuleerde activiteiten;

  • -

    een overzicht van de kosten;

  • -

    een bewijsstuk waaruit de gederfde inkomsten aannemelijk worden, zoals jaarverslagen van voorgaande jaren.

Artikel 11. Vaststelling

In afwijking van artikel 21 van de Asv kunnen subsidies meteen vastgesteld worden als de verantwoording van de subsidie over het hele tijdvak is ingeleverd bij de aanvraag.

Artikel 12. Onvoorziene gevallen en hardheidsclausule

  • 1. In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is, beslist het college.

  • 2. Het college kan deze subsidieregeling, met uitzondering van de artikelen 1 en 2, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op 16 december 2020.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Ermelo op

15 december 2020 onder nummer e200049553.

A.M. Weststrate,

secretaris,

mevrouw dra. Th.A.J. Burmanje

burgemeester,

Toelichting

De rijksoverheid heeft diverse regelingen vastgesteld om schade die veroorzaakt wordt door de coronacrisis, te compenseren.

Er is onder andere een regeling voor amateursportverenigingen en voor professionals in diverse organisaties en bedrijven.

Voor vrijwilligersorganisaties die zich richten op het werken met kinderen en jongeren, bestond er geen compensatieregeling. Nadat zij gezamenlijk een petitie hebben aangeboden aan de Tweede Kamer en de VNG heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen. De rijksoverheid heeft via de algemene uitkering Gemeentefonds een bedrag toegevoegd naar rato van het het aantal jongeren in de gemeente. Voor de gemeente Ermelo is € 11.000,00.beschikbaar gesteld voor compensatie van deze sector.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Er bestaat geen (wettelijke) definitie van jeugdorganisaties sinds het vervallen van de Welzijnswet. Het gaat doorgaans om private, maatschappelijke organisaties. Ze kenmerken zich door het bieden van uitdagende activiteiten aan kinderen en jongeren, vaak vanuit een pedagogische visie en in de vorm van een vrijwilligersorganisatie.

Het kan onder andere gaan om scoutinggroepen, kinderboerderijen, kindervakantieweken en jeugdkampen.

Artikel 2. Doel

Om sluiting van de lokale voorzieningen van jeugdorganisaties te voorkomen heeft de rijksoverheid aan de gemeenten geld beschikbaar gesteld om via een subsidie de tekorten of een gedeelte van de tekorten te compenseren, die mogelijk zijn ontstaan als gevolg van de regeringsmaatregelen om verspreiding van het virus COVID-19 te voorkomen.

Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

In het Subsidiebeleidskader Ermelo 2018 – 2022 en de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 is bepaald dat subsidie alleen verleend kan worden voor activiteiten die vastgelegd zijn in vastgesteld en bekendgemaakt beleid van de gemeente Ermelo.

In Asv artikel 11, derde lid, aanhef en onder b staat de volgende weigeringsgrond genoemd:

“als de subsidieverlening niet past binnen het vastgestelde en bekend gemaakte beleid van de gemeente Ermelo”.

Dit betekent dat er binnen deze subsidieregeling geen subsidie kan worden verleend voor kosten of tekorten voor activiteiten waarvoor de gemeenteraad niet heeft bepaald dat deze activiteiten nodig zijn voor de Ermelose samenleving en dat de gemeenteraad deze activiteiten wil stimuleren.

Als er een jaarlijkse subsidie verstrekt wordt voor de activiteiten of bijvoorbeeld een jaarlijkse subsidie voor huurcompensatie, dan is het duidelijk dat deze activiteiten vallen onder vastgesteld en bekendgemaakt beleid. Als een organisatie tot nu toe zonder gemeentelijke subsidie heeft gewerkt, dan zal de aanvraag alsnog getoetst moeten worden op het bestaande beleid.

Artikel 6. Voorwaarden

De verdeling van de subsidie bij een dreigende overschrijding van het subsidieplafond gaat niet op volgorde van binnenkomst, maar er zal een gelijk percentage worden afgetrokken van de aangevraagde bedragen tot het te verlenen subsidiebedrag binnen het vastgestelde subsidieplafond valt. Het is daarom noodzakelijk dat de aanvragen binnen een bepaalde datum ontvangen worden, zodat een overschrijding duidelijk wordt en een percentage voor de korting vastgesteld kan worden.

Artikel 7. Weigeringsgronden

Er zijn diverse (subsidie)regelingen om de kosten en tekorten die ontstaan zijn door de COVID-19-crisis te compenseren. Zowel gemeente, provincie als rijksoverheid kennen subsidieregelingen of bijvoorbeeld kwijtscheldingsregelingen voor huur van gemeentelijke gebouwen. Het is niet toegestaan om kosten of tekorten dubbel of meerdere malen te laten compenseren.

Professionele organisaties zijn om die reden uitgesloten van deze subsidieregeling, evenals amateursportverenigingen.

Deze subsidieregeling is uitsluitend bedoeld voor tekorten of kosten die ontstaan zijn door de COVID-19-crisis. Tekorten die ontstaan zijn door een andere oorzaak moeten op een andere wijze worden opgelost.

Deze subsidieregeling is uitsluitend bedoeld voor tekorten of kosten in de lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd. De rijksoverheid heeft voor dit doel budget overgemaakt naar de gemeenten om via subsidies de lokale voorzieningen te compenseren.

Uitleg over activiteiten die vastgelegd zijn in het vastgestelde en bekendgemaakte beleid van de gemeente Ermelo is te vinden in de toelichting bij artikel 5.

Artikel 8. Subsidieplafond

Het subsidieplafond is ter grootte van de ontvangen bedragen van de rijksoverheid voor het doel dat genoemd staat in de subsidieregeling.

Artikel 9. Verdeling

Bij een dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt na de uiterste indieningsdatum een percentage bepaald waarmee het bedrag verdeeld wordt.

Voorbeeld

Het subsidieplafond is € 11.000,00.

Er zijn 3 aanvragers:

Aanvrager 1 vraagt 5.000,00 aan = 36% van het totale aangevraagde bedrag.

Aanvrager 2 vraagt 3.000,00 aan = 21% van het totale aangevraagde bedrag.

Aanvrager 3 vraagt 6.000,00 aan = 43% van het subsidieplafond.

In totaal is 14.000,00 aangevraagd. Een overschrijding van 3.000,00.

Aanvrager 1 heeft 36% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (36% van 14.000,00)

Aanvrager 2 heeft 21% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (21% van 14.000,00)

Aanvrager 3 heeft 43% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (43% van 14.000,00)

Bij alle aanvragers wordt een gezamenlijke korting ter grootte van de overschrijding van het subsidieplafond toegepast volgens de percentuele verhouding van hun aanvraag.

Aanvrager 1 krijgt een korting op de aanvraag van 36% x 3.000,00 = 1.080,00

Aanvrager 2 krijgt een korting op de aanvraag van 21% x 3.000,00 = 630,00

Aanvrager 3 krijgt een korting op de aanvraag van 43% x 3.000,00 = 1.290,00

Aanvrager 1 krijgt 5.000,00 – 1.080,00 = 3.920,00 subsidie

Aanvrager 2 krijgt 3.000,00 – 630,00 = 2.370,00 subsidie

Aanvrager 3 krijgt 6.000,00 – 1.290,00 = 4.710,00 subsidie

Totale subsidieverlening = 11.000,00. Dit is gelijk aan het subsidieplafond.

Artikel 11. Vaststelling

Gebruikelijk is dat subsidies worden aangevraagd voor een komende periode op grond van een planning en een begroting. De subsidie wordt verleend en een voorschot wordt verstrekt. Na afloop van de activiteiten verantwoordt de subsidieontvanger de activiteiten inhoudelijk en financieel via een jaarverslag en een jaarrekening.

De subsidies die vallen binnen deze subsidieregeling worden achteraf ingediend waarbij de verantwoording al wordt ingeleverd bij de aanvraag. Het is dan niet nodig om de normale procedure te volgen, maar de subsidie kan in één subsidiebeschikking zowel worden verleend als vastgesteld. Het ontvangen subsidiebedrag is geen voorschot, maar een vastgestelde subsidie.