Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent de instructie voor de marktmeester

Geldend van 08-04-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent de instructie voor de marktmeester

Burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;

gelet op het bepaalde in de “Marktverordening gemeente Ermelo 2016”

B E S L U I T E N:

vast te stellen de volgende “Instructie voor de marktmeester”.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1

Het handhaven van en het toezicht houden op de orde op de markt is in het bijzonder opgedragen aan de door burgemeester en wethouders aangewezen marktmeester.

Artikel 2

Hij ziet erop toe dat alle voorschriften en instructies, die betrekking hebben op de markt, worden nageleefd.

Artikel 3

Hij waakt voor beschadiging van gemeente-eigendommen tijdens en op de markt en geeft ingeval van beschadiging van deze eigendommen daarvan kennis aan de daarvoor verantwoordelijke personen.

Artikel 4

Het is de marktmeester verboden giften dan wel beloningen in geld of goed, in welke vorm ook, als gevolg van of in verband met in zijn werkkring bewezen diensten of nog te bewijzen diensten, aan te nemen of uit te lokken en tegenover de op de markt komende en handeldrijvende kooplieden verplichtingen te scheppen, die hem in de vrije en nauwgezette vervulling van zijn functie zouden kunnen belemmeren en schaden.

Artikel 5

Met betrekking tot zijn werkzaamheden op of ten behoeve van de markt, dan wel zijn verantwoordelijkheden voortvloeiende uit zijn taak en/of deze instructie, is hij te allen tijde verantwoording schuldig aan het hoofd van Team Wijkservice.

Artikel 6

De marktmeester is lid en tevens adviseur van de plaatselijke marktcommissie.

Artikel 7

In de gevallen, waarin deze instructie niet voorziet, gedraagt hij zich volgens de voorschriften welke burgemeester en wethouders hem geven.

Hoofdstuk 2 Administratie

Artikel 8

  • 1. De marktmeester houdt een lijst bij van vaste marktkooplieden waar naam, adres, branche en aantal kramen c.q. verkoopwagens op vermeld staan.

  • 2. De wachtlijsten worden bijgehouden door de marktmeester.

Artikel 9

  • 1. Hij int de marktgelden van de dagstandplaatshouders en de standwerkers en geeft hiervoor marktbonnen uit.

  • 2. Hij draagt de marktgelden af aan de afdeling Financiën, inclusief een afschrift van de uitgegeven marktbonnen.

Artikel 10

  • 1. Hij maakt van elke marktdag een beknopt verslag. In dit verslag noteert hij de namen van de aanwezige en afwezige vaste standplaatshouders, de dagstandplaatshouders en de standwerkers, alsmede de bijzonderheden voor, tijdens en na de markt.

  • 2. Bij absentie van de in het eerste lid genoemde marktkooplieden vermeldt hij de reden van afwezigheid.

Hoofdstuk 3 Voorbereiding marktdag

Artikel 11

De marktmeester is verantwoordelijk voor de wijze van opstelling van de marktkramen op de markt, conform het inrichtingsplan. In geval van calamiteiten en noodmaatregelen kan hij besluiten tot een andere inrichting.

Artikel 12

Hij draagt op basis van het inrichtingsplan zorg voor voldoende breedte van de doorgangen tussen de kramen in verband met de toegankelijkheid voor hulpverlenende instanties bij eventuele calamiteiten

Artikel 13

  • 1. Hij beoordeelt aanvragen van dagstandplaatshouders en standwerkers en wijst de plaatsen toe.

  • 2. Hij beoordeelt aanvragen van politieke, sociale, culturele en charitatieve instellingen en wijst standplaatsen op de markt toe.

Artikel 14

  • 1. Hij is op de reguliere werkdagen telefonisch en/of per e-mail bereikbaar voor kooplieden die een vaste of dagstandplaats, of standwerkersplaats willen innemen of een bericht van verhindering door willen geven e.d.

  • 2. Na 17:00 uur op werkdagen en op weekenddagen kunnen afmeldingen alleen via e-mail worden doorgegeven.

Artikel 15

Onder verantwoording van het hoofd Team Wijkservice geeft hij gevraagd en ongevraagd adviezen inzake marktaangelegenheden.

Artikel 16

In overleg met en onder leiding van het hoofd Team Wijkservice onderhoudt hij de interne contacten binnen de gemeente Ermelo alsmede de externe contacten betreffende marktzaken.

Hoofdstuk 4 De marktdag

Artikel 17

De marktmeester dient tijdens de uren, gedurende welke de markt wordt gehouden, op de markt aanwezig te zijn. In overleg met het hoofd van Team Wijkservice kan een aantal uren van de marktdag besteed worden op kantoor voor uit te voeren administratieve en andere werkzaamheden.

Artikel 18

Hij ziet toe op een juiste uitvoering van het bepaalde in de “Marktverordening gemeente Ermelo 2016”.

Artikel 19

Hij handhaaft de orde op de markt; zo nodig vraagt hij assistentie van de BOA of politie.

Artikel 20

Hij ziet toe op de deugdelijkheid, netheid en uitstraling van de markstandplaatsen.

Artikel 21

Hij is bevoegd marktartikelen, die branchevreemd of naar zijn oordeel onhygiënisch of bedorven zijn, niet toe te laten of te doen verwijderen van de markt. Alvorens daartoe over te gaan vraagt hij advies van de NVWA.

Tevens houdt hij toezicht op het merkenrecht zoals geregeld in het Benelux-Verdrag inzake de intellectuele eigendom (BVIE) en is hij bevoegd (namaak)artikelen te doen verwijderen. Dit eventueel in overleg met de Stichting Namaakbestrijding.

Artikel 22

Hij houdt toezicht op het goed schoonhouden en het schoon achterlaten van de marktstandplaats door de kooplieden tijdens en na afloop van de markt.

Artikel 23

Hij houdt na beëindiging van de markt toezicht op het uitvoeren van het goed schoonmaken van het marktterrein door derden.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 24

De marktmeester zorgt bij afwezigheid, ziekte of ontstentenis voor vervanging door een andere gediplomeerde marktmeester.

Artikel 25

De bepalingen van deze instructie zijn van overeenkomstige toepassing op degene die de marktmeester bij afwezigheid, ziekte of andere verhindering in zijn functie vervangt.

Artikel 26

In geschillen omtrent de toepassing van deze instructie wordt beslist door burgemeester en wethouders.

Artikel 27

De instructie treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Ermelo, 22 maart 2021.

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

A.M. Weststrate,

secretaris,

dra. Th.A.J. Burmanje,

burgemeester,