Regeling vervallen per 01-01-2014

Winkeltijdenverordening Etten-Leur 2012

Geldend van 01-07-2012 t/m 31-12-2013

Intitulé

Winkeltijdenverordening Etten-Leur 2012

De raad van de gemeente Etten-Leur, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 april 2012 gelet op de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening Etten-Leur 2012; besluit vast te stellen de verordening:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Winkeltijdenwet;

  • b.

    winkel: een winkel als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • c.

    feestdag: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste Kerstdag en tweede Kerstdag;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

  • e.

    supermarkt: winkel waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Drank- en Horecawet.

  • f.

    centrumgebied: donkergrijs gebied zoals aangegeven op aangehechte kaart.

Artikel 2. Beslistermijn

  • 1. Het college beslist op een aanvraag om een ontheffing binnen 8 weken.

  • 2. Het college kan de beslissing voor ten hoogste 6 weken verdagen.

Artikel 3. Overdracht van de ontheffing

  • 1. Een ontheffing op grond van deze verordening is overdraagbaar na verkregen toestemming van het college.

  • 2. In geval van een voorgenomen overdracht doet de houder van de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het college onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde rechtverkrijgende.

Artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffing

Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

  • a.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten dit noodzakelijk maken in verband met het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • c.

    het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

  • d.

    de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • e.

    van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

  • f.

    de houder dit aanvraagt.

Artikel 5. Openstelling van levensmiddelenwinkels op de avonden van zon- en feestdagen

  • 1. Het college kan op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a en b van de wet genoemde verboden aan winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Drank- en Horecawet .

  • 2. Het college kan de ontheffing voor ten hoogste 2 winkels verlenen.

  • 3. Aan de ontheffing worden in elk geval de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      de winkel dient op de zondagen en de feestdagen vóór 16.00 uur gesloten te zijn.

  • 4. De ontheffing kan worden geweigerd indien de woonsituatie of de leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling.

Artikel 6. Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties

  • 1. Het college kan voor wat betreft zondagen of feestdagen ontheffing verlenen van de in artikel 2 van de wet genoemde verboden, ten behoeve van:

    • a.

      bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;

    • b.

      het uitstallen van goederen;

    • c.

      tentoonstellingen in kunstateliers en galeries

  • 2. De ontheffing kan worden verleend in geval van feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen of beurzen.

Artikel 7. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur (nachtwinkels)

  • 1. Het college kan op aanvraag incidenteel ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c, van de wet.

  • 2. De ontheffing kan worden geweigerd indien de woonsituatie of de leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.

Artikel 8. Toerisme

  • 1. De raad bedeelt aan het college toe de bevoegdheid tot het verlenen van een ontheffing op aanvraag van de verboden, bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet, om reden van op de gemeente gericht toerisme, voor zover zij betrekking hebben op de zondagen en de feestdagen.

  • 2. Een ontheffing kan worden verleend voor maximaal 15 zon- en feestdagen (per kalenderjaar) als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet, voor de winkels in het centrumgebied, niet zijnde supermarkten.

  • 3. De ontheffing geldt voor de tijd tussen 12.00 en 17.00 uur.

  • 4. Het college kan beperkingen stellen en voorschriften verbinden aan de ontheffing.

Artikel 8a. Toerisme

  • 1. De raad verleent vrijstelling van de verboden, bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet, om reden van op de gemeente gericht toerisme voor zover zij betrekking hebben op de zon- en feestdagen.

  • 2. De vrijstelling geldt voor:

    • a.

      supermarkten;

    • b.

      winkels buiten het centrumgebied.

  • 3. De vrijstelling geldt voor supermarkten voor de tijd tussen 12.00 en 18.00 uur en voor de winkels buiten het centrumgebied tussen 9.00 en 18.00 uur.

  • 4. De bevoorrading van de supermarkten is op zondag niet toegestaan, behoudens de levering van één vracht vers brood en banket.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2012, onder gelijktijdige intrekking van de eerste wijziging van de Winkelsluitingsverordening 1982 en afdeling 10 Winkeltijden van de Algemene Plaatselijke Verordening Etten-Leur 2012.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Winkeltijdenverordening Etten-Leur 2012.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering
van 25 juni 2012
De raad voornoemd.
De griffier, De voorzitter,
drs. W.C.M. Voeten MBA Mw. H. van Rijnbach-de Groot.

Kaart bij Winkeltijdenverordening Etten-Leur 2012

Kaart bij Winkeltijdenverordening Etten-Leur 2012

Toelichting toeristisch regime

Met deze toelichting geeft de gemeenteraad gevolg aan de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 3, zevende lid, van de Winkeltijdenwet (verder: Wtw). Deze motivering bevat twee onderdelen. In de eerste plaats betreft het de onderbouwing van de toepassing van artikel 3, derde lid, onder a, de “toerismebepaling”. Ten tweede betreft het de daarbij nodige grondige afweging van betrokken belangen als o.a. werkgelegenheid, zondagsrust, leefbaarheid, veiligheid, openbare orde, consumentenbehoeften. De gemeenteraad heeft op grond van artikel 3, derde lid, onder a van de Wtw de bevoegdheid om bij verordening als de onderhavige vrijstelling te verlenen van het verbod om winkels op zon- en feestdagen geopend te hebben. Er dient sprake te zijn van:

1) op de gemeente of een deel daarvan gericht toerisme met een substantiële omvang,

2) met dien verstande dat de aantrekkingskracht voor dat toerisme geheel of nagenoeg geheel is gelegen buiten de verkoopactiviteiten die door de vrijstelling mogelijk worden gemaakt.

De gemeenteraad stelt vast dat, om hiernavolgende redenen, aan deze toepassingsvoorwaarden is voldaan.

Er is sprake van een autonoom toerisme met een substantiële omvang door:

• een omvangrijk toeristisch-recreatief totaalproduct met een regionaal bereik:

- culturele en cultuurhistorische voorzieningen: Nieuwe Nobelaer (theater, bibliotheek, centrum voor kunsten), ’t Turfschip, Heemkundig Streekmuseum Jan uten Houte, Nederlands Drukkerijmuseum, Natuurmuseum, Land- en Tuinbouwmuseum, Huysmuseum, monumenten waaronder ‘t Trouwkerkje, Raadzaal, Paulushofje, t Withof, Lambertuskerk en Petruskerk, 3 molens, historisch havenfront, galeries, ateliers, beeldentuinen, kunstwerken in openbare ruimte en verenigingen zoals de harmonie en carnavalsverenigingen;

- natuur- en recreatiegebieden: de Oude Leemput, Pannenhoef, de Berk, de Koekoek, Kelsdonk, de Kogelvanger, Schuitvaartjaagpad, Haagse Dijk;

- leisure-, sport- en recreatievoorzieningen: winkelhart met regionale aantrekkingskracht, servicebioscoop, speeltuin, jachthaven, passantenhaven, Westpolderplas, sportcentrum de Banakker, diverse sportparken (tennis, hockey, voetbal, atletiek etc.), kaasboerderij, ijsboerderij, wijn/aspergeboerderij, Beste Weekmarkt van Nederland 2011

- toeristisch-recreatieve routestructuren: grensoverschrijdende vaarroute (aansluiting Brabant), fietsroutenetwerk Brabant, wandelroutenetwerk Brabant, fietsroutes (Natuurlijk Etten-Leur, La Route Van Gogh, De Rith), wandelroutes (Berk, Kelsdonk, Van Gogh-wandelroute, historische kilometer);

- verblijfsaccommodaties en horeca: 3 hotels, 2 minicampings, bed & breakfast, boat & breakfast en een aantal camperplaatsen, vele restaurants en café’s/bars. Het restaurant De Zwaan heeft een Michelinster;

een omvangrijk evenementenprogramma met regionaal bereik: o.a. Carnaval (incl. grote optocht en MaMi), Koninginnedag, pony- en paardendagen, Havenfeesten, Sport scoort, Meulemart, Kermis, Pasar Malam, Popeluchtfestival, Profronde, Lekker Etten-Leur, Jaarmarkt, CUMEL, Smartlappenfestival, West-Brabant Marathon, intocht Sinterklaas, Kerstmarkt. Deze trekpleisters worden genoemd en uitgebreider beschreven op de websites www.etten-leur.nl en www.vvvettenleur.nl. Het toeristisch-recreatieve aanbod is autonoom (grotendeels onafhankelijk van het winkelapparaat) gegroeid. Het belang van de winkelopenstelling is voor een belangrijk deel gelegen in het vergroten van de aantrekkingskracht en daarmee het promotionele bereik van het toeristisch-recreatieve aanbod. Het “zap-gedrag” van de huidige consument brengt met zich mee dat een breder meer gevarieerd productaanbod een steeds grotere rol vervult in de keuze voor een toeristische bestemming. Winkels versterken niet alleen de aantrekkelijkheid van de trekpleisters maar zorgen tegelijkertijd voor een groter promotiebereik.

De belangenafweging

Omdat aan de voornoemde toepassingsvoorwaarden van artikel 3, derde lid, onder a, Wtw is voldaan maakt de gemeenteraad gebruik van haar bevoegdheid om met deze toerismebepaling vrijstelling te verlenen van het verbod om winkels op zon- en feestdagen geopend te hebben. De Wtw schrijft uitdrukkelijk voor dat bij een besluit tot het toepassen van het toeristisch regime een belangenafweging moet plaatsvinden Zoals voorgeschreven in de wet zijn de navolgende belangen hierbij betrokken:

- werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente, waaronder mede wordt begrepen het belang van winkeliers met weinig of geen personeel en het belang van het winkelpersoneel;

- de zondagsrust in de gemeente;

- de leefbaarheid, veiligheid en de openbare orde in de gemeente. Daarnaast zijn ook andere belangen meegewogen zoals het belang van de consumenten (de inwoners van Etten-Leur) en de vermindering van administratieve lasten.

Zoals blijkt uit de navolgende toelichting zijn deze belangen bij de vaststelling en toepassing van het toeristische regime voldoende afgewogen. Bij deze belangenafweging is ook bezien of aan het vrijlaten van de koopzondagen beperkingen moeten worden gesteld bijvoorbeeld in het aantal koopzondagen. Alle belangen in ogenschouw genomen kiest de gemeenteraad ervoor om het koopzondagenregime niet volledig vrij te geven, maar beperkingen te stellen per doelgroep qua aantal koopzondagen en qua openingstijden op koopzondagen. Er wordt uitgegaan van drie doelgroepen:

1. Supermarkten; 52 koopzondagen per jaar en openingstijden 12.00-18.00; 2. Bedrijven buiten het centrumgebied/ in de periferie (m.n. deelgebied Vosdonk en Etten-Leur Oost); 52 koopzondagen per jaar en openingstijden 9.00-18.00;

3. Mkb bedrijven in het centrumgebied (o.a. Winkelhart, Van Bergenplein, Kerkwerve); 15 koopzondagen per jaar en openingstijden 12.00-17.00.

Aan dit voorstel liggen de volgende overwegingen ten grondslag.

a) Ervaring afgelopen jaren

- Er hebben zich door de invoering van de ontheffingen voor 12 koopzondagen geen problemen in het kader van leefbaarheid/openbare orde en veiligheid voorgedaan. Koopzondagen zijn een algemeen maatschappelijk geaccepteerd verschijnsel geworden;

- Vanuit een deel van het (georganiseerde) bedrijfsleven is aangegeven dat men af wil van de in hun ogen oneerlijke beperking tot maximaal 12 koopzondagen: niet zozeer omdat men meer collectieve koopzondagen voor ogen heeft, maar om concurrentie overwegingen; klanten lopen weg naar andere buurgemeenten.

- De jaarlijkse vaststelling van de koopzondagen en de administratieve organisatie is zowel voor het (georganiseerde) bedrijfsleven (in m.n. de periferie) als voor de gemeente een arbeidsintensief proces gebleken.

b) Maatschappelijke ontwikkelingen

Met de vergroting van de arbeidsparticipatie is de noodzaak om in het weekend te kunnen winkelen steeds belangrijker geworden. Daarbij komt dat de “vrije” zaterdag in een doorsnee gezin vaak al gevuld moet worden met allerhande andere activiteiten (sport, hobby, sociale contacten, werkzaamheden in en rond het huis) en er weinig tijd is om (samen) te winkelen of boodschappen te doen. Een speciale dag om gezamenlijk inkopen te doen wordt vooral vanuit dat perspectief door de consument (gemiddeld) als heel gewenst ervaren. Voor een groot aantal consumenten is winkelen (funshoppen) ook een door hen gewenste manier van vrijetijdsbesteding. Juist in het weekend worden door veel winkeliers de hoogste omzetten gehaald.

c) Belangen ondernemers

Voor een aantal ondernemers (denk aan doe het zelf-zaken, tuincentra maar ook de ondernemers in het centrumgebied) is de mogelijkheid om de winkels open te stellen op zondag van essentieel belang. Zij zien voor zichzelf gelet op de toegenomen en nog steeds toenemende stroom van toeristen in Etten-Leur een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd. Zij willen graag een bijdrage leveren aan de toeristische functie van de gemeente.

d) Een duidelijk regime voor consument en ondernemers

Duidelijkheid in de openstelling van supermarkten. Ook het Winkelhart en ondernemersvereniging D.O.E.N. kiezen voor duidelijkheid door te kiezen voor een vaste (laatste) koopzondag per maand.

e) Koppeling zondagen aan evenementen

Een combinatie van koopzondagen met grote evenementen kan veel sfeer en gezelligheid bieden in de binnenstad. Sfeer en gezelligheid gaan hand in hand met economische activiteit. Het toeristisch regime draagt er aan bij om dit gemakkelijker te maken, zeker geldt dit voor het Centrumhart.

f) Zondagsrust en belangen kleine ondernemers en personeel

Ervaringen van andere gemeenten geven aan dat op zondagochtend (behoudens supermarkt en bouwmarkt) nauwelijks wordt gewinkeld. Pas in de middag wordt het drukker op straat. Nu de winkels op koopzondagen in het centrumgebied pas vanaf 12 uur open mogen, zijn de openingstijden in het gehele stedelijk woongebied op zondagen gelijk en is daarmee de zondagsrust in de ochtenden (van belang omdat op dat moment de meeste kerkdiensten plaatsvinden) gewaarborgd. Openstelling op zondag genereert ook extra werkgelegenheid doordat extra personeel wordt aangenomen en het huidige personeel de mogelijkheid wordt gegeven tot meer werken van uren of een combinatie van beiden. Met het MKB en de winkeliersverenigingen, die ook de kleine ondernemers vertegenwoordigen, is overleg gevoerd over de verruiming van de koopzondagen. Er zijn geen berichten ontvangen dat de kleine zelfstandigen zich niet kunnen vinden in de verruiming van de koopzondagen.

g) Afstemming met andere gemeenten

Ondanks de aanscherping van het toeristisch regime in de wet kiezen ook veel andere gemeenten er op dit moment voor om de koopzondagen volledig vrij te geven, dan wel ruimte te geven voor een ruim aantal koopzondagen met toepassing van het toeristisch regime. Van afstemming tussen de gemeenten is in die zin sprake dat de grotere gemeenten (Roosendaal, Bergen op Zoom, Breda en Etten-Leur) er voor blijven kiezen om ieder een vaste zondag in de maand collectief open te zijn. Hiermee wordt voorkomen dat de binnensteden van deze gemeenten elkaar onnodig beconcurreren en dat de consument altijd een gemeente in de regio heeft waar hij/zij op zondag terecht kant.

Alles overwegende vormen deze motieven naar onze mening een voldoende onderbouwing om het toeristisch regime toe te passen en het aantal koopzondagen medio 2012 voor twee van de drie doelgroepen volledig vrij te geven.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering Van

De raad voornoemd. De griffier,

De voorzitter, drs. W.C.M. Voeten MBA Mw. H. van Rijnbach-de Groot.