Klachtenregeling Gemeenschappelijke regeling Ferm Werk

Geldend van 17-01-2017 t/m heden

Intitulé

Klachtenregeling Gemeenschappelijke regeling Ferm Werk

Het algemeen bestuur van Ferm Werk,

gelet op artikel 9:2 van de Algemene wet bestuursrecht,

besluit vast te stellen de navolgende

Klachtenregeling Gemeenschappelijke regeling Ferm Werk

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze klachtenregeling wordt verstaan onder:

  • ·

    Klacht: elke mondelinge of schriftelijke uiting van ontevredenheid over gedragingen van een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur van Ferm Werk of van een lid van het Dagelijks Bestuur van Ferm Werk; Een klacht heeft geen betrekking op besluiten die ingevolge artikel 1: 3 van de Algemene wet bestuursrecht zijn genomen. Hiervoor geldt de bezwarenprocedure zoals beschreven in hoofdstuk 6 en 7 van de Awb.

  • ·

    Ferm Werk: het openbaar lichaam Ferm Werk

  • ·

    Klager : de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;

  • ·

    Klachtbehandelaar: de medewerker die de klacht behandelt;

  • ·

    Klachtencoördinator: de door de directeur aangewezen functionaris die belast is met de bewaking van de voortgang van de klachtenbehandeling en het onderhouden van de contacten met klager;

  • ·

    Wet: de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 2 Reikwijdte

Deze regeling is van toepassing op de behandeling van klachten, als bedoeld in artikel 9 van de wet.

Artikel 3 Klachtencoördinator

  • De klachten coördinator:

  • 1. Bevordert een zorgvuldige, voortvarende en tijdige behandeling van klachten;

  • 2. Biedt desgevraagd ondersteuning aan degene die de klacht behandelt;

  • 3. Informeert na afhandeling van de klacht bij de klager of de klacht naar tevredenheid is opgelost;

  • 4. Draagt zorg voor een goede registratie van klachten, rapporteert elk kwartaal over de klachten aan MT, DB en cliëntenraad en stelt het jaarverslag op als bedoeld in artikel 6.

  • 5. De klachtencoördinator is de contactpersoon voor de Nationale Ombudsman.

Artikel 4 Wijze van indiening

  • 1. Een klacht kan mondeling of schriftelijk worden ingediend.

  • 2. Een mondeling geuite klacht kan zowel telefonisch, als tijdens een bezoek aan Ferm Werk worden ingediend.

  • 3. Indien duidelijk is dat de klager niet in staat is om de klacht op schrift te stellen, wordt hierbij hulp verleend.

  • 4. Een schriftelijk ingediende klacht dient in de Nederlandse taal te zijn opgesteld dan wel te zijn voorzien van een Nederlandse vertaling

  • 5. Een klacht wordt ingediend bij de directeur van Ferm Werk.

Artikel 5 Recht op bijstand; vertegenwoordiging

Gedurende de klachtenprocedure, zoals bedoeld in deze klachtenregeling, hebben zowel de klager als de aangeklaagde het recht zich te laten bijstaan en/of te laten vertegenwoordigen door derden, zulks op kosten van de klager, respectievelijk de aangeklaagde.

Artikel 6 Jaarverslag

De directeur brengt jaarlijks verslag uit aan het Algemeen Bestuur over de klachtbehandeling. Dit verslag bevat in elk geval het aantal klachten, de aard van de klachten die door de klachtbehandelaar(s) formeel in behandeling zijn genomen en de uitkomsten van de klachten.

Hoofdstuk 2 Behandeling van klachten

Artikel 7 Uitgangspunten

  • 1. Als de burger zich in persoon of telefonisch met een klacht tot Ferm Werk wendt, wordt geprobeerd de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen.

  • 2. De klager wordt altijd gewezen op de mogelijkheid om, als hij ontevreden is over de wijze van afhandeling, schriftelijk een klacht in te dienen bij de directeur van Ferm Werk.

  • 3. De klachtencoördinator leidt de (mondeling of schriftelijk ingediende) klacht zo spoedig mogelijk door naar de klachtbehandelaar.

Artikel 8 Klachtenbehandelaar

  • 1. Een klacht over het Algemeen Bestuur van Ferm Werk, diens voorzitter of een (plaatsvervangend) lid ervan wordt behandeld door de burgemeester van de betrokken gemeente, tenzij hij/zij zelf het onderwerp van de klacht is/zijn, in welk geval hij/zij niet aan de behandeling van de klacht deelneemt/deelnemen.

  • 2. Een klacht over het Dagelijks Bestuur van de Ferm Werk, diens voorzitter of een (plaatsvervangend) lid ervan wordt behandeld door de voorzitter, tenzij deze zelf het onderwerp van de klacht is, in welk geval lid 1 van dit artikel van toepassing is.

  • 3. Een klacht over de directeur wordt behandeld door de voorzitter van het Dagelijks Bestuur.

  • 4. Een klacht over een afdelingsmanager wordt behandeld door de directeur.

  • 5. Een klacht over een team of teamleider/unitmanager wordt behandeld door de betreffende afdelingsmanager.

  • 6. Een klacht over een medewerker wordt behandeld door diens direct leidinggevende.

  • 7. Alle overige klachten worden behandeld door de directeur.

  • 8. Indien de aard van de klacht daartoe aanleiding geeft, wordt de directeur geïnformeerd over de klacht en kan hij afwijken van de leden 5 en 6.

  • 9. Indien de klager niet tevreden is over de afhandeling door de klachtbehandelaar genoemd in lid 5 en 6, kan de klager zich in tweede instantie wenden tot de directeur.

Hoofdstuk 3 Informele behandeling door Ferm Werk

Artikel 9 Meldingen van ontevredenheid

Medewerkers van Ferm Werk zijn bij inkomende telefoontjes en inkomende post alert op signalen van onvrede. Iedere uiting van ontevredenheid wordt behandeld als klacht in de zin van de Awb Soms wil de klager alleen zijn verhaal kwijt maar heeft hij geen behoefte aan een verdere klachtenprocedure, De melding wordt dan wel geregistreerd, met de aantekening dat de melding is afgesloten omdat de klager geen verdere behandeling meer nodig vindt.

Artikel 10 Informele behandeling

De klachtbehandelaar neemt zo spoedig mogelijk, maar binnen vier werkdagen na ontvangst, telefonisch contact op met de klager om te proberen de klacht pragmatisch op te lossen. De voorkeur gaat (conform de Awb) in eerste instantie nadrukkelijk uit naar een informele mondelinge (telefonisch) behandeling, als de klager hiermee instemt. Pas daarna volgt de formele, schriftelijke behandeling. Als de klager aangeeft direct de formele procedure te willen volgen, dan wordt hieraan gehoor gegeven.

Hoofdstuk 4 Formele behandeling door Ferm Werk

Artikel 11 Ontvangstbevestiging en herstel van verzuim

  • 1. De klachtencoördinator stuurt de klager een ontvangstbevestiging waarin wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe het verloop van de procedure zal zijn. Daarbij is het uitgangspunt dat Ferm Werk de klager altijd uitnodigt voor een gesprek.

  • 2. Als een schriftelijke klacht niet voldoet aan de vereisten zoals gesteld in artikel 9:4, lid 2, van de wet, krijgt de indiener de gelegenheid het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe gestelde termijn.

  • 3. Indien de klager het verzuim niet binnen de krachtens het vorige lid gestelde termijn, dan wel zo spoedig mogelijk als dat redelijkerwijs van hem kan worden verwacht, herstelt, wordt de klacht niet in behandeling genomen en wordt de klager hiervan door de klachtbehandelaar zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift, dan wel na het verstrijken van een redelijke termijn, op de hoogte gebracht (artikel 6.6. van de wet).

Artikel 12 Hoor en wederhoor

  • 1. De klager wordt gehoord over zijn/haar klacht. Het horen vindt plaats door de klachtbehandelaar in aanwezigheid van de klachtencoördinator.

  • 2. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is, dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3. Als de klachtbehandelaar die het onderzoek leidt, dit wenselijk acht en de betrokkenen daarmee instemmen, kan het horen van de klager en de functionaris waartegen de klacht zich richt, dan wel verantwoordelijke van het organisatieonderdeel waartegen de klacht zich richt gelijktijdig plaatsvinden.

  • 4. Het horen vindt plaats achter gesloten deuren. Zonodig worden getuigen gehoord. Medewerkers van Ferm Werk die als getuige worden opgeroepen, zijn verplicht hieraan gehoor te geven.

  • 5. Eventuele schriftelijke stukken die betrekking hebben op het handelen, worden tegelijk met de uitnodiging voor het horen in kopie aan de klager en de medewerker toegezonden, zodat zij de gelegenheid hebben daarop te reageren.

Artikel 13 Afdoening

  • 1. De klachtbehandelaar handelt de klacht binnen 6 weken na ontvangst van de klacht af.

  • 2. De klachtbehandelaar kan gedurende een onderzoek voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen (mediation).

  • 3. De klachtbehandelaar spreekt het oordeel uit of de gedraging, als geheel of gedeeltelijk, wel of niet behoorlijk was.

  • 4. Nadat het onderzoek is afgesloten brengt de klachtencoördinator (of de directeur in geval van toepassing van artikel 9 lid 9), de klager en eventueel de betrokken medewerker schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en van de eventueel daaraan verbonden conclusies en maatregelen. Indien de klager niet tevreden is over de afhandeling door de klachtbehandelaar genoemd in artikel 9 lid 5 en 6, kan de klager zich in tweede instantie wenden tot de directeur.

  • 5. De klachtencoördinator wijst de klager op de mogelijkheid zijn klacht (binnen een jaar na verzending van de afdoeningsbrief) voor te leggen aan de Nationale Ombudsman, indien deze niet tevreden is over de uitkomst van de klachtbehandeling.

Hoofdstuk 5 Formele behandeling door de ombudsman

De formele procedure wordt gevolgd als langs informele weg geen oplossing kan worden bereikt.

Artikel 14 Informatie aan de ombudsman

  • 1. Als een klacht in derde instantie in behandeling wordt genomen door de ombudsman geeft in beginsel de klachtbehandelaar desgevraagd aanvullende informatie aan de ombudsman.

  • 2. In overleg met de klachtencoördinator geeft de klachtbehandelaar, indien nodig, commentaar op een door de ombudsman uitgebracht verslag van bevindingen.

Artikel 15 Rapport voorleggen aan dagelijks bestuur

  • 1. De klachtbehandelaar legt een door de ombudsman uitgebracht rapport zo spoedig mogelijk ter kennisneming voor aan het dagelijks bestuur, desgewenst voorzien van commentaar.

  • 2. In het desbetreffende voorstel wordt, ingeval de ombudsman een of meer aanbevelingen heeft gedaan, het dagelijks bestuur voorgesteld een besluit ten aanzien van die aanbeveling(en) te nemen.

Artikel 16 Informatie over reactie dagelijks bestuur

  • 1. Het dagelijks bestuur informeert klager schriftelijk over de reactie op het rapport van de ombudsman.

  • 2. Het dagelijks bestuur informeert de ombudsman schriftelijk over de reactie op het rapport en, voor zover de ombudsman een of meer aanbevelingen heeft gedaan, over de wijze waarop aan de aanbevelingen van de ombudsman gevolg wordt gegeven. Met de desbetreffende brief wordt een afschrift van de in lid 1 bedoelde brief meegezonden.

  • 3. Een afschrift van beide in dit artikel bedoelde brieven wordt aan de klachtencoördinator gestuurd.

Hoofdstuk 6 Overige bepalingen

Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze klachtenregeling kan worden aangehaald als ‘Klachtenregeling Gemeenschappelijke regeling Ferm Werk’.

  • 2.

    Deze klachtenregeling treedt in werking op de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit artikel wordt een aantal begrippen dat in de regeling wordt gehanteerd gedefinieerd.

Artikel 2 Reikwijdte

In dit artikel wordt de reikwijdte van de regeling bepaald. Onder de klachtenregeling vallen onder meer klachten over:

  • -

    onjuiste bejegening door medewerkers en bestuursorganen van Ferm Werk wat betreft omgangsvormen en fatsoen;

  • -

    op onjuiste wijze gegeven informatie en voorlichting;

  • -

    onzorgvuldigheid waarmee door medewerkers en bestuursorganen wordt omgegaan met gegevens en mededelingen van burgers

  • -

    schending van privacy

Artikel 3 Klachtencoördinator

De klachtencoördinator vervult een centrale rol in de klachtbehandeling. De klachtencoördinator is belast met de (voorbereiding van) behandeling van de klacht en bewaking van de voortgang van de klachtbehandeling.

Artikel 4 Wijze van indiening

Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend. Mondeling ingediende klachten kunnen worden vastgelegd op een klachtenformulier en worden dan aangemerkt als schriftelijke klacht. Van alle medewerkers van Ferm Werk wordt verwacht dat zij negatieve opmerkingen serieus nemen en bij twijfel gericht informeren of de opmerking bedoeld is als klacht.

Artikel 5 Recht op bijstand; vertegenwoordiging

In dit artikel wordt vastgesteld dat zowel de klager als de aangeklaagde het recht hebben zich in de klachtenprocedure te laten bijstaan door een derde.

Artikel 6 Jaarverslag

Artikel 9:12 Awb verplicht het jaarlijks publiceren van de geregistreerde klachten. Een goed inzicht in aard, frequentie en oorzaak van klachten is van belang voor de beleidsontwikkeling en uitvoering op het gebied van kwaliteitszorg. Daarom is een goede verslaglegging over de ingediende klachten en de afdoening ervan een onmisbaar instrument.

Artikel 7 Uitgangspunten

Ferm Werk streeft er naar klachten snel op informele wijze op te lossen. Van medewerkers wordt verwacht dat zij hiervoor open staan en proberen samen met de klager tot een oplossing te komen. Bij voorkeur wordt een klacht of onvrede daar waar deze is ontstaan, bij de betrokken medewerker of diens leidinggevende, besproken.

Artikel 8 Klachtbehandelaar

In dit artikel wordt aangegeven wie de klacht behandelt en afhandelt.

Artikel 9 Meldingen van ontevredenheid

De klachtenprocedure is voor mensen soms een grote stap, ook al streeft Ferm Werk een informele behandeling van klachten in eerste instantie na. Naar aanleiding van het klanttevredenheidsonderzoek van Cliëntenraad en Ferm Werk is gezocht naar een laagdrempelige manier om onvrede te kunnen uiten. Daarvoor is een feedbackformulier in gebruik genomen, waarop mensen al hun opmerkingen, suggesties en goede of slechte ervaringen met Ferm Werk kunnen doorgeven. Het melden van onvrede wordt in daarbij ook gemakkelijker als medewerkers alert reageren op signalen en daar adequaat op reageren.

Artikel 10 Informele behandeling

Schriftelijk ingediende klachten worden zo snel mogelijk in behandeling genomen door de klachtencoördinator, die de klacht doorzet naar de klachtbehandelaar. Als een mondelinge klacht op informele wijze niet naar tevredenheid kan worden opgelost, wordt deze op schrift gesteld en wordt de formele behandeling in gang gezet.

Artikel 11 Ontvangstbevestiging en herstel van verzuim

Een schriftelijk ingediende klacht moet aan een aantal eisen voldoen om voor formele behandeling in aanmerking te komen. De klacht moet in ieder geval zijn ondertekend en voorzien van naam en adres van de indiener, dagtekening en een omschrijving van hetgeen waartegen de klacht is gericht. Indien de klacht niet voldoet aan deze eisen hoeft de klacht niet in behandeling te worden genomen maar het mag natuurlijk wel. Het is niet verplicht om de klager in de gelegenheid te stellen zijn verzuim te herstellen, maar het ligt in de rede om dit wel te doen. Op die manier wordt het indienen van klachten laagdrempelig en toegankelijk.

Artikel 12 Hoor en wederhoor

In dit artikel wordt beschreven welke procedure gevolgd kan worden om de klager te horen

Artikel 13 Afdoening

De termijn voor afdoening van klachten volgt uit artikel 9:11 Awb. In beginsel is deze termijn 6 weken. De termijn kan met 4 weken worden verdaagd, mits de klager daarvan schriftelijk op de hoogte wordt gesteld.

Bij formele klachtbehandeling krijgt de klager te allen tijde schriftelijk bericht. Indien de klacht via mediation naar tevredenheid wordt opgelost, wordt dit ook schriftelijk bevestigd.

Artikel 14, 15 en 16 De Nationale Ombudsman

Als de klager ondanks de zorgvuldige behandeling van zijn/haar klacht niet tevreden is over de afhandeling hiervan, staat de mogelijkheid open de klacht voor te leggen aan de Nationale Ombudsman. In artikel 14 is vastgelegd wie verantwoordelijk is voor de informatieverstrekking aan de Nationale Ombudsman.

In artikel 15 wordt beschreven hoe de communicatie tussen klachtbehandelaar en dagelijks bestuur vorm wordt gegeven.

In artikel 16 staat de communicatie van het dagelijks bestuur met de klager en de Nationale Ombudsman beschreven.

Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel

De klachtenregeling Ferm Werk is op de datum van bekendmaking in werking getreden.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur Ferm Werk op 22 december 2016.
Y.Koster-Dreese
Voorzitter algemeen bestuur Ferm Werk
B.F. Drost
secretaris algemeen bestuur Ferm Werk