Inkoop- en aanbestedingsbeleid Provincie Flevoland

Geldend van 01-12-2015 t/m heden

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsbeleid Provincie Flevoland

Inleiding

De provincie Flevoland (hierna ook: de Provincie) spant zich voortdurend in om haar inkoop- en aanbestedingspraktijk (verder) te professionaliseren, met name in het licht van doelmatigheid, rechtmatigheid en integriteit. Professionalisering van de aanbestedingspraktijk is echter niet alleen een kwestie van de naleving van (Europese) wetten en regels, maar ook van het vaststellen en uitvoeren van beleid. Met het voorliggend Inkoop- en aanbestedingsbeleid, dat naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Aanbestedingswet 2012 volledig is herzien, heeft de Provincie getracht haar rol van professioneel opdrachtgever nader vorm te geven.

Het beleid schetst de voor de Flevolandse inkoop- en aanbestedingspraktijk relevante doelstellingen en uitgangspunten, en geeft invulling aan de ruimte die de wetgever de aanbestedende diensten heeft gelaten. Het document richt zich niet alleen tot de eigen bestuurders en ambtenaren die op enigerlei wijze bij provinciale Inkoop en Aanbesteding zijn betrokken, maar heeft daarnaast uitdrukkelijk tot doel de provinciale Inkoop en Aanbesteding inzichtelijk te maken voor (potentiële) inschrijvers op aanbestedingen en geïnteresseerde burgers.

Inkoop en Aanbesteding vindt plaats in een dynamische omgeving. De Provincie is dan ook voortdurend alert op mogelijke verbeterpunten in de processen ter zake. De centrale doelstellingen die de Provincie in verband met Inkoop en Aanbesteding heeft geformuleerd (zie verder hoofdstuk 2) zijn daarbij leidend. Daarnaast sluit voorliggend beleid aan bij het beleid dat de Provincie op andere terreinen heeft vastgesteld.

De Provincie gaat bij Inkoop en Aanbesteding van Werken, Leveringen of Diensten uit van:

1. Juridische uitgangspunten: wat is de ter zake relevante wet- en regelgeving? (zie verder hoofdstuk 3);

2. Ethische en ideële uitgangspunten: hoe betrekt de Provincie maatschappij en milieu bij haar inkoopproces? (zie verder hoofdstuk 4);

3. Economische uitgangspunten: hoe waarborgt de Provincie een optimale samenwerking met markt en Ondernemers? (zie verder hoofdstuk 5);

4. Organisatorische uitgangspunten: hoe geeft de Provincie haar inkoopproces vorm? (zie verder hoofdstuk 6);

5. Overige uitgangspunten: hoe bevordert de Provincie innovatie en social return on investment? (zie verder hoofdstuk 7).

Naast voorliggend Inkoop- en aanbestedingsbeleid hanteert de Provincie een zogenaamde ‘interne werkwijze’, waarin interne processen rond Inkoop en Aanbesteding zijn uitgewerkt. Het beleid en de werkwijze kunnen elkaar op bepaalde punten overlappen.

1. Definities

 

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

Aanbesteding De procedure waarbij de Provincie bekend maakt een opdracht te willen laten uitvoeren en Ondernemers vraagt een Offerte in te dienen.

Aannemer Aannemer als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Contractant De in een overeenkomst genoemde wederpartij van de Provincie.

Diensten Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Dienstverlener Dienstverlener als bedoeld in artikel 1.1. Aanbestedingswet 2012

Goederen Goederen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Grensoverschrijdend belang Het belang dat buiten Nederland gevestigde Ondernemers zouden kunnen hebben bij een overheidsopdracht of een concessieovereenkomst.

Provincie De provincie Flevoland, zetelend aan de Visarenddreef 1 te Lelystad.

Inkoop (Rechts)handelingen van de Provincie gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

Leverancier Leverancier als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Leveringen Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Offerte Een aanbod in de zin van artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Provincie voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet 2012 en de vigerende Europese aanbestedingsrichtlijnen.

Ondernemer Een ‘Aannemer’, een ‘Leverancier’ of een ‘Dienstverlener’.

Werken Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

2. Provinciale doelstellingen

 

De Provincie heeft de volgende doelstellingen in verband met Inkoop en Aanbesteding geformuleerd:

  • a.

     Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op verantwoorde en controleerbare wijze worden aangewend

  •  

    De Provincie leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt de Provincie efficiënt en effectief in. Gemaakte kosten staan in redelijke verhouding tot opbrengsten en het beheersen en verlagen van de Provinciale middelen staan centraal. De Provincie houdt daarbij in het oog dat Ondernemers voldoende toegang tot provinciale opdrachten hebben.

  • b.

     Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn

  •  

    De Provincie gaat op bewuste en zakelijke wijze om met Inkoop. Investering in inhoudelijke kennis over in te kopen Werken, Leveringen en Diensten en over marktomstandigheden is een voortdurend punt van aandacht. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in betrokkenheid bij de inkoopambitie, kennis van relevante wet- en regelgeving, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen de Provincie en de Contractant. De Provincie streeft er in dat verband naar om de Ondernemer alle inlichtingen en gegevens te verstrekken die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

  • c.

     Maatschappelijke waarde creëren

  •  

    De Provincie streeft naar het creëren van zoveel mogelijk maatschappelijke waarde. Dit doet de Provincie door te streven naar de meest optimale prijs-kwaliteit-verhouding bij de besteding van publieke middelen. Bij haar afwegingen ter zake kan de Provincie ook interne en andere (externe) provinciale kosten betrekken.

  • d.

     Een voortdurende positieve bijdrage leveren aan het prestatieniveau van de Provincie

  •  

    Inkoop dient het gehele prestatieniveau van de Provincie te ondersteunen en daar direct en voortdurend aan bij te dragen. De doelstellingen van Inkoop zoals geformuleerd in deze paragraaf zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de algemene provinciale doelstellingen.

  • e.

     Een administratieve lastenverlichting voor zowel Ondernemers als de Provincie verzekeren

  •  

    Zowel Ondernemers als de Provincie verrichten vele administratieve handelingen als onderdeel van het inkoopproces. De Provincie streeft ernaar deze administratieve lasten te verlichten door bijvoorbeeld proportionele eisen aan Ondernemers te stellen en door het inkoopproces efficiënt in te richten. Concreet kan de Provincie hiertoe digitaal inkopen en aanbesteden.

  • f.

     Concrete uitgangspunten voor de inkoop- en aanbestedingspraktijk bepalen

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn concrete juridische, ethische en ideële, economische en organisatorische uitgangspunten voor de inkoop- en aanbestedingspraktijk binnen de Provincie vastgelegd. Deze uitgangspunten worden in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.

3. Juridische uitgangspunten

3.1 Algemeen juridisch kader

De Provincie beschikt over deskundigheid op het gebied van wet- en regelgeving op het gebied van Inkoop en Aanbesteding. De ter zake relevante regels zijn:

  •  Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen volgt –onder meer- uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

  •  Aanbestedingswet 2012: de Aanbestedingswet implementeert de Europese Richtlijnen 2004/18/EG en 2004/17/EG (de ‘Aanbestedingsrichtlijnen’) en Richtlijn 2007/66/EG (de Rechtsbeschermingsrichtlijn’). De wet biedt één kader voor de aanbesteding van overheidsopdrachten boven en -beperkt- onder de (Europese) drempelwaarden en voor de rechtsbescherming rond (Europese) aanbestedingen.

  •  Burgerlijk Wetboek: het wettelijk kader voor overeenkomsten.

  •  Algemene wet bestuursrecht: het wettelijk kader voor bestuurlijk handelen.

  •  Provinciewet: het wettelijk kader voor provincies.

Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door de Provincie restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van de betreffende wet of regeling wordt uitgehold.

3.2 Uniforme (procedure)regelingen en voorwaarden

De Provincie hanteert uniforme regelingen en voorwaarden, tenzij dit in een concreet geval niet mogelijk is. Uniformiteit in uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende standaarden worden geconfronteerd. De Provincie past bij haar Inkoop en Aanbesteding, voor zover aan de orde, in ieder geval toe:

  •  het Aanbestedingsreglement werken 2012 (ARW 2012);

  •  de Gids Proportionaliteit;

  •  de Richtsnoeren Leveringen en Diensten;

  •  de Standaard voor klachtafhandeling Klachtbehandeling bij aanbesteden;

  •  de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012);

  •  de Regeling van de verhouding tussen opdrachtgever en adviserend ingenieursbureau 2001, met uitzondering van de artikelen 17 lid 3, 4 en 6 (RVOI-2001);

  •  de Algemene Inkoopvoorwaarden Provincie Flevoland 2013.

3.3 Algemene beginselen

  • a.

     Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht

  •  

    De Provincie neemt bij de aanbesteding van overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten boven de Europese drempel en bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten onder de Europese drempel met een duidelijk grensoverschrijdend belang de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

    •  Gelijke behandeling van inschrijvers: de aanbestedende dienst dient alle inschrijvers op gelijke wijze te behandelen.

    •  Transparantie: de aanbestedende dienst dient een passende mate van openbaarheid te betrachten.

    •  Objectiviteit: het optreden van de aanbestedende dienst dient objectief en controleerbaar te zijn.

    •  Proportionaliteit: de aanbestedende dienst stelt eisen en voorwaarden die in redelijke verhouding staan tot de aard en omvang van de aan te besteden opdracht.

  • b.

     Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht onder de Europese drempel

  •  

    Ook bij de aanbesteding van overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten onder de Europese drempel zonder een specifiek grensoverschrijdend belang worden de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht genomen.

  • c.

      Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

  •  

    De Provincie neemt bij al haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, het motiveringsbeginsel en het vertrouwensbeginsel.

3.4 Klachtafhandeling bij aanbesteden

  • a.

     Klagen bij de Provincie

  •  

    Een belanghebbende kan een klacht indienen over een concrete Europese of nationale aanbesteding (waaronder een meervoudig onderhandse) of een onderdeel daarvan bij het interne klachtenmeldpunt aanbestedingen van de Provincie, via e-mail: kmpa@flevoland.nl. Een zodanige klacht wordt door de Provincie conform het Reglement voor intern klachtenmeldpunt aanbestedingen Provincie Flevoland behandeld.

  • b.

     Klagen bij de Commissie van Aanbestedingsexperts

  •  

    Als de Provincie een beslissing op de klacht heeft genomen of als de Provincie heeft nagelaten om binnen een redelijke termijn op de klacht te reageren, dan kan de klacht eventueel worden voorgelegd aan de Commissie van Aanbestedingsexperts, via http://www.commissievanaanbestedingsexperts.nl.

3.5 Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van het Algemeen Mandaat/Machtigingenbesluit Gedeputeerde Staten van Flevoland 2009, waarin mandatering van bevoegdheden tot het nemen van bepaalde besluiten zowel als machtiging van individuele bestuurders en functionarissen tot het verrichten van feitelijke handelingen is geregeld. De Provincie is slechts gebonden aan verbintenissen en verplichtingen die op basis van rechtsgeldige besluitvorming en rechtsgeldige civielrechtelijke vertegenwoordiging tot stand zijn gekomen.

3.6 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van of namens Gedeputeerde Staten van Flevoland en voor zover een en ander op basis van geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

4. Ethische en ideële uitgangspunten

4.1 Integriteit

  • a.

     De Provincie stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop

  •  

    De Provincie heeft integer handelen door haar bestuurders en ambtenaren hoog in het vaandel. Bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes zoals “Gedragscode bestuurders provincie Flevoland 2006” en “Gedragscode ambtelijke integriteit ambtenaren provincie Flevoland”. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

  • b.

     De Provincie contracteert alleen met integere Ondernemers

  •  

    De Provincie doet uitsluitend zaken met integere Ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben daartoe de Beleidsregel Bibob Flevoland 2012 vastgesteld, op grond waarvan de inschrijver aan wie de Provincie het voornemen heeft een werk met een geraamde waarde van € 500.000,- of meer te gunnen, voorafgaand aan gunning uitgebreid wordt gescreend. Bibob-onderzoek kan ook worden uitgevoerd in andere gevallen, bijvoorbeeld naar aanleiding van een tip van de Officier van Justitie op grond van artikel 26 van de Wet Bibob of als sprake is van verdachte omstandigheden.

4.2 Duurzaamheid

  • a.

     De Provincie neemt bij Inkoop en Aanbesteding duurzaamheidsaspecten in acht

  •  

    De overheid heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. De Provincie streeft er om die reden naar om waar mogelijk duurzaam in te kopen. Duurzaam Inkopen is het meenemen van sociale en milieuaspecten in het inkoopproces. Dit komt onder meer tot uitdrukking in het navolgende:

    •  In 2008 heeft de Provincie de ‘Deelnameverklaring Duurzaam Inkopen’ ondertekend en zich daarmee uitgesproken voor de doelstelling dat alle provinciale aankopen in 2015 duurzaam zijn.

    •  De Provincie volgt waar mogelijk de zogenaamde ‘duurzaamheidscriteria’ die door Agentschap.nl met betrekking tot een aantal ‘productgroepen’ zijn opgesteld.

    •  De Provincie neemt in aanbestedingsstukken waar mogelijk de duurzaamheidscriteria op die het CROW (nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) in de ‘RAW-Catalogus. Bepalingen – Duurzaam Inkopen’ heeft opgenomen.

  • b.

     Inkoop vindt op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats

  •  

    De Provincie koopt geen Werken, Leveringen en/of Diensten in die onder niet-aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.

5. Economische uitgangspunten

5.1 Product- en marktanalyse

De Provincie vindt het van belang de relevante markt te kennen. Inkoop vindt om die reden plaats op basis van –onder meer- product- en marktanalyse, tenzij dit, gelet op de beperkte waarde of de aard van de opdracht, niet proportioneel is. Product- en marktanalyse geeft inzicht in de aard van het product en van de markt(vorm) (bijvoorbeeld: een kopers- of verkopersmarkt), in het betrokken ondernemersveld en in de machtsverhoudingen binnen de markt. Een marktconsultatie kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.

5.2 Onafhankelijkheid en keuze ondernemersrelatie

  • a.

     Afhankelijkheid van Ondernemers is onwenselijk

  •  

    De Provincie streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Contractanten) zowel gedurende als na afloop van de contractsperiode. De Provincie moet steeds in vrijheid inkoopkeuzes kunnen maken.

  • b.

     De Provincie kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie

  •  

    Om te voorkomen dat gedurende de contractsperiode bij de Contractant afhankelijkheid van de Provincie ontstaat, kiest de Provincie altijd voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt -onder meer- bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

5.3 Lokale economie en MKB

  • a.

     De Provincie heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt 

  •  

    Lokale inkoop kan bijdragen aan de doelmatigheid van de Inkoop. In gevallen waar op grond van geldende wet- en regelgeving een enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag is toegestaan, wordt rekening gehouden met de lokale economie en met lokale Ondernemers.

  • b.

     De Provincie heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB)

  •  

    De Provincie heeft bij haar Inkoop oog voor mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf. De Provincie maakt daartoe gebruik van het verdelen in percelen van opdrachten, van het toestaan van combinaties en van onderaanneming, van het verminderen van administratieve lasten en van proportionele selectie- en gunningscriteria.

5.4 Raming en budget

De Provincie gaat uitsluitend verplichtingen aan die financieel haalbaar zijn. Om die reden wordt voorafgaand aan Inkoop en Aanbesteding een deugdelijke en objectieve raming van de opdracht opgesteld. De financiële haalbaarheid van de opdracht wordt bepaald aan de hand van deze raming.

5.5 Clusteren en verdelen in percelen

  • a.

     Clusteren

  •  

    De Provincie clustert opdrachten met inachtneming van hetgeen daaromtrent is bepaald in de Gids Proportionaliteit. De Provincie neemt hierbij in aanmerking:

    • i.

       de kenmerken van de opdracht, waarbij van belang is of het gaat om logisch samenhangende onlosmakelijk met elkaar verbonden onderdelen;

    • ii.

       de totale kosten van de opdracht, waaronder begrepen de kosten van voorbereiding, aanbesteding, realisatie en onderhoud;

    • iii.

       de samenstelling van de relevante markt, waarbij gelet wordt op het aantal potentiële aanbieders en het gewaarborgd blijven van voldoende mededinging.

  • b.

     Verdelen in percelen

  •  

    De Provincie verdeelt een opdracht in percelen met inachtneming van hetgeen daaromtrent is bepaald in de Gids Proportionaliteit. De Provincie neemt hierbij in aanmerking:

    • i.

       de kenmerken van de opdracht, waarbij van belang is of de opdracht verschillende soorten expertise vraagt die veelal niet binnen één onderneming zijn verenigd;

    • ii.

       de totale kosten van de opdracht, waaronder begrepen de kosten van coördinatie;

    • iii.

       de samenstelling van de relevante markt, waarbij gelet wordt op de afhankelijkheid van één of enkele ondernemingen.

  • c.

     Samenwerken

  •  

    De Provincie heeft oog voor samenwerking bij Inkoop en Aanbesteding, met inachtneming van hetgeen omtrent clusteren en percelen is bepaald in de Gids Proportionaliteit. Dit geldt zowel voor samenwerkingsverbanden binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingsverbanden met andere aanbestedende diensten.

5.6 Inkoopprocedures

De Provincie bepaalt –met inachtneming van de Gids Proportionaliteit- de toepasselijke inkoopprocedure aan de hand van het hiernavolgende schema. Daarbij behoudt zij zich het recht voor om voor een afwijkende procedure te kiezen, indien daar zwaarwegende argumenten voor zijn aan te voeren.

Inkoopprocedure

 

 

Werken

 

 

Leveringen

 

 

Diensten

 

 

niet zijnde B-diensten

 

 

Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag

 

 

Tot € 50.000,-

 

 

Tot € 50.000,-

 

 

Tot € 50.000,-

 

 

Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag

 

 

Vanaf € 50.000,-tot € 1.000.000,-

 

 

Vanaf € 50.000,- tot Europees Drempelbedrag Leveringen

 

 

Vanaf € 50.000,- tot Europees Drempelbedrag Diensten

 

 

Nationaal aanbesteden

 

 

Vanaf € 1.000.000,- tot Europees Drempelbedrag Werken

 

 

n.v.t.

 

 

n.v.t.

 

 

Europees aanbesteden

 

 

Vanaf Europees Drempelbedrag Werken

 

 

Vanaf Europees Drempelbedrag Leveringen

 

 

Vanaf Europees Drempelbedrag Diensten

 

 

5.7 Gunningscriteria

De Provincie gunt in beginsel op het criterium Economisch Meest Voordeling Inschrijving (EMVI). Zij behoudt zich echter het recht voor om, in het geval daar zwaarwegende argumenten voor aan te voeren zijn, te gunnen op het criterium Laagste prijs. Bedoelde zwaarwegende argumenten (niet-limitatief) in dit verband zouden kunnen zijn dat:

  • i.

     de opdracht van geringe omvang is;

  • ii.

     de opdracht een relatief korte uitvoeringsduur kent;

  • iii.

     een groot gedeelte van de voor de opdracht toe te passen producten exact is omschreven;

  • iv.

     het onderscheidend vermogen van de verschillende inschrijvingen, gelet op de aard van de opdracht, uitsluitend de prijs is;

  • v.

     de mogelijkheden voor innovatie minimaal zijn;

  • vi.

     de betrokken transactiekosten niet in verhouding staan tot de waarde van de opdracht.

5.8 Aanvullende opdrachten

  • a.

     Werken en diensten

  •  

    De Provincie kan in aanvulling op een eerder gegunde opdracht door middel van een enkelvoudige onderhandse Offerteaanvraag een aanvullende opdracht plaatsen, indien:

    • i.

       de aanvullende opdracht nauw samenhangt met de eerder gegunde opdracht; en

    • ii.

       de aanvullende opdracht noodzakelijk is geworden als gevolg van een bij de gunning van de eerdere opdracht onvoorziene omstandigheid; en

    • iii.

       de aanvullende opdracht technisch of economisch niet los van de eerder gegunde opdracht kan worden uitgevoerd zonder overwegende bezwaren voor de Provincie, dan wel

    • iv.

       de aanvullende opdracht wel van de eerder gegunde opdracht kan worden gescheiden, maar strikt noodzakelijk is om de eerder gegunde opdracht te vervolmaken; en

    • v.

       de waarde van de aanvullende opdracht maximaal 50% van de waarde van de eerder gegunde opdracht bedraagt dan wel de totale waarde van de initiële en aanvullende opdracht(en) tezamen niet meer dan € 75.000,- bedraagt; en

    • vi.

       de totale waarde van de eerder gegunde opdracht en alle aanvullende opdrachten tezamen niet hoger is dan het voor de bewuste opdracht geldende Europese drempelbedrag.

  • b.

     Leveringen

  •  

    De Provincie kan in aanvulling op een eerder gegunde opdracht door middel van een enkelvoudige onderhandse Offerteaanvraag een aanvullende opdracht plaatsen, indien:

    • i.

       de aanvullende opdracht nauw samenhangt met de eerder gegunde opdracht; en

    • ii.

       de aanvullende opdracht bestemd is voor de gedeeltelijke vernieuwing van leveringen of installaties voor courant gebruik of voor de uitbreiding van bestaande leveringen of installaties; en

    • iii.

       verandering van leverancier de Provincie ertoe zou verplichten apparatuur aan te schaffen met andere technische eigenschappen, waardoor onverenigbaarheid ontstaat of zich bij gebruik en onderhoud onevenredige moeilijkheden voordoen; en

    • iv.

       de looptijd van de eerder gegunde opdracht en eventuele nabestellingen niet langer is dan drie jaar; en

    • v.

       de waarde van de aanvullende opdracht maximaal 50% van de waarde van de eerder gegunde opdracht bedraagt; en

    • vi.

       de totale waarde van de eerder gegunde en alle aanvullende opdrachten tezamen niet hoger is dan het voor deze opdrachten geldende Europese drempelbedrag.

Organisatorische uitgangspunten

6.1 Inkoop in de organisatie

Inkoop door de Provincie is decentraal gecoördineerd georganiseerd. Concreet betekent dit dat de afdelingen zelf eindverantwoordelijk zijn voor de Inkoop. De afdelingen bepalen op basis van hun materiedeskundigheid zelf het Programma van Eisen. Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 50.000,- of meer wordt vervolgens, daar waar het gaat om leveringen en diensten, inkooptechnisch en juridisch advies ingewonnen bij het cluster inkoop. Waar het de aanbesteding van werken betreft, wordt de afdeling Infrastructuur voor advies ingeschakeld, wegens de daar aanwezige specifieke expertise.

6.2 Inkoopverantwoordelijkheid

Inkoop en Aanbesteding wordt uitgevoerd door de ambtelijke organisatie van de Provincie. De portefeuillehouder Inkoop en Aanbesteding is verantwoordelijk voor de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de Inkoop en Aanbesteding. Gedeputeerde Staten van Flevoland zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Overige uitgangspunten

7.1 Innovatie

De Provincie streeft naar innovatiegericht Inkopen en Aanbesteden. Bij innovatiegericht Inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat de Provincie ruimte aan de Ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Hierbij kan worden gedacht aan volledig nieuwe innovatieve oplossingen, maar ook aan de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’. Daarnaast streeft de Provincie naar innovatief aanbesteden door gebruik te maken van geïntegreerde contractvormen als DB(F)M(O), waarin ontwerp, bouw en exploitatie en eventueel ook financiering bij de opdrachtnemer worden belegd en op die manier optimaal gebruik wordt gemaakt van de in de markt aanwezige kennis en kunde.

7.2 Social return on investment

De Provincie streeft ernaar om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven deel te nemen aan het arbeidsproces. Daartoe neem de Provincie sociale voorwaarden, eisen en wensen op in inkoop- een aanbestedingstrajecten. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een verplichting voor opdrachtnemers om een bepaald aantal mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan werk of werkervaring te helpen, of om stage- of (leer)werkplekken voor jongeren met een beperking te creëren.

7.3 Evaluatie

De wijzigingen die de Aanbestedingswet 2012 en aanverwante regelingen voor de Flevolandse inkoop- en aanbestedingspraktijk met zich meebrengen zijn in het voorliggende beleid zorgvuldig uitgewerkt. Het is echter onvermijdelijk dat de toepassing van de nieuwe regels de komende tijd nieuwe inzichten met betrekking tot de in dit beleid geadresseerde onderwerpen zal opleveren. Om die reden zal dit beleid na een jaar worden geëvalueerd en waar noodzakelijk of wenselijk worden herzien.

Ondertekening