Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR392126
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR392126/3
Regeling vervallen per 24-08-2019
Besluit van de secretaris van de provincie Flevoland houdende regels voor ondermandaat secretaris Besluit algemeen ondermandaat secretaris 2016-1
Geldend van 11-02-2017 t/m 23-08-2019
Intitulé
Besluit van de secretaris van de provincie Flevoland houdende regels voor ondermandaat secretaris Besluit algemeen ondermandaat secretaris 2016-1Gedeputeerde Staten van Flevoland maken gelet op het bepaalde in artikel 136 van de Provinciewet bekend dat de secretaris op grond van artikel 2, tweede lid, van het Algemeen mandaatbesluit Flevoland 2015, bij besluit van 6 januari 2016 met nummer 1813119, heeft vastgesteld het:
BESLUIT ALGEMEEN ONDERMANDAAT SECRETARIS 2016-1
Artikel 1. Begripsbepalingen
- a.
programmamanager: functionaris die door het college van gedeputeerde staten is benoemd om uitvoering te geven aan een concernbreed programma neergelegd in een door gedeputeerde staten vastgestelde bestuursopdracht.
- b.
aangewezen ambtenaar: medewerker opgenomen in een door het betreffende afdelingshoofd ondertekend overzicht waaruit blijkt dat deze binnen de afdeling is aangewezen als behandelend ambtenaar voor een specifieke taak.
- c.
budgethouder: ambtelijk functionaris zoals bedoeld in artikel 1, lid 1 Besluit algemeen budgetbeheer.
- d.
pMJP: provinciaal Meerjarenprogramma landelijk gebied.
- e.
IFA: Investeringsprogramma Flevoland – Almere.
- f.
ZZL: Project Zuiderzeelijn.
- g.
MBVI: Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur.
Artikel 2. Ondermandaat
-
1 De secretaris wijst, op grond van artikel 2 van het Algemeen mandaatbesluit Flevoland 2015 de functionarissen, genoemd in de bij dit besluit behorende bijlage I, als degenen die in het kader van de aan hen opgedragen werkzaamheden, het in deze bijlage genoemde ondermandaat kunnen uitoefenen.
-
2 Onder het in het eerste lid genoemde ondermandaat, wordt eveneens machtiging bij feitelijke handelingen verleend.
-
3 De in het eerste lid bedoelde functionarissen oefenen het ondermandaat uit met in achtneming van artikel 2 van het Algemeen Mandaatbesluit Flevoland 2015 en met inachtneming van het bepaalde in de Budgethoudersregeling Flevoland 2015.
-
4 Bij afwezigheid van de functionaris als bedoeld in het eerste lid, wordt het mandaat uitgeoefend door diens plaatsvervanger, die als zodanig is vermeld in het door de secretaris vast te stellen overzicht van budgethouders. Wanneer de plaatsvervanger afwezig is wordt het mandaat uitgeoefend door de directeur.
-
5 De uitoefening van het ondermandaat, als bedoeld in het eerste lid, geschiedt binnen de grenzen van de vastgestelde taken en met inachtneming van het ter zake geldende recht alsmede het vastgestelde provinciale beleid.
-
6 Degene aan wie ondermandaat is verleend ziet er op toe dat de te nemen besluiten of handelingen integraal worden voorbereid.
-
7 Degene aan wie ondermandaat is verleend doet periodiek, zo nodig volgens door het college van gedeputeerde staten nader vast te stellen regels, verslag van de in mandaat genomen besluiten.
-
8 Degene aan wie ondermandaat is verleend stelt, zo nodig via de secretaris, het college van gedeputeerde staten in kennis van die besluiten en handelingen waarvan redelijkerwijs moet worden aangenomen dat deze informatie bevatten waarvan de kennisneming door het college van gedeputeerde staten van belang is.
Artikel 3. Budgethouders
-
1 De secretaris wijst de functionarissen, genoemd in de bij dit besluit behorende bijlage II, als budgethouder en plaatsvervanger, als bedoeld in artikel 2 van de Budgethoudersregeling Flevoland 2015.
Artikel 4. Schakelbepaling
Voor zover niet anders bepaald zijn de bepalingen van het Algemeen mandaatbesluit Flevoland 2015 van overeenkomstige toepassing.
Dit besluit treedt, met uitzondering van het bepaalde in bijlage 1, onder A11, met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2016.
Ondertekening
Bijlage 1 behorende bij Besluit algemeen ondermandaat secretaris 2016-1
De hieronder vermelde bevoegdheid: |
wordt namens de secretaris in onder-mandaat uitgeoefend en ondertekend door: |
onder de volgende voorwaarden: |
A. ALGEMEEN |
||
1. Algemeen informatieverkeer:
|
Behandelend ambtenaar |
Ten aanzien van g en h wordt correspondentie inhoudende financiële afspraken in ieder geval uitgesloten van deze bevoegdheid. |
2. Verzenden van uitnodigingen en agenda’s voor en verslagen van externe ambtelijke overleggen. |
Behandelend ambtenaar |
|
3. Verzenden van uitnodigingen, agenda’s voor en verslagen van externe bestuurlijke overleggen. |
Afdelingshoofd |
Na afstemming portefeuille- houder. |
4. Digitaal aanleveren aan het Kadaster van besluiten waaruit publiekrechtelijke beperkingen in de zin van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen voortvloeien. |
Aangewezen ambtenaar |
|
5. Elektronisch ondertekenen Manifest/ geleide- formulier in het kader van Wet ruimtelijke ordening. |
Aangewezen ambtenaar |
|
6. Vaststellen van een verweerschrift in het kader van een bezwaarprocedure tegen een besluit van gedeputeerde staten, provinciale staten of de commissaris van de Koning. |
Afdelingshoofd |
|
7. Aanvragen van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen bij andere overheidsorganen. |
Afdelingshoofd |
|
8. Procedurele correspondentie in het kader van de terinzagelegging van ontwerpbesluiten. |
Afdelingshoofd of programmamanager |
|
9
|
Hoofd afdeling Bestuurs- en directieondersteuning |
Met instemming vakinhoudelijk portefeuillehouder |
10. Doen van aanpassing in het register op grond van artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen. |
Hoofd afdeling Bestuurs- en directieondersteuning |
|
11
|
Hoofd afdeling Bestuurs- en directieondersteuning |
|
B. SUBSIDIEBESLUITEN |
||
1. Procedurele correspondentie in het kader van de Algemene wet bestuursrecht en relevante wet- en regelgeving op het terrein van subsidiering, waaronder het niet in behandeling nemen van een aanvraag. |
Afdelingshoofd of programmamanager |
|
2. Nemen van een besluit om gelabelde subsidie toe te kennen, alsmede het aangaan van een uitvoeringsovereenkomst behorende bij het in mandaat genomen besluit tot toekenning subsidie. |
Afdelingshoofd of programmamanager |
De overeenkomst wordt getekend namens de commissaris van de Koning. |
3. Nemen van een besluit om voorschotten te verstrekken |
Afdelingshoofd of programmamanager |
|
4. Definitief vaststellen subsidie (moet passen binnen besluit om subsidie toe te kennen). |
Afdelingshoofd of programmamanager |
|
5. Het ondertekenen van een uitvoeringsovereenkomst die in mandaat door portefeuillehouder is aangegaan bij het verlenen van een subsidie. |
Afdelingshoofd of programmamanager |
De overeenkomst wordt getekend namens de commissaris van de Koning |
6. Nemen van een besluit tot weigering subsidie vanwege overschrijding subsidieplafond. |
Afdelingshoofd of programmamanager |
|
7. Op verzoek van ontvanger nemen van een besluit tot het geheel of gedeeltelijk intrekken van de subsidie, dan wel wijzigen subsidieverlening of –vaststelling, dan wel terugvorderen voorschot. |
Afdelingshoofd of programmamanager |
|
8. Het nemen van besluiten in het kader van subsidiering wanneer sprake Is van de situatie dat:
|
Afdelingshoofd |
|
C. BESLUITEN VERGUNNING, ONTHEFFING, ETC. |
||
1. Procedurele correspondentie in het kader van de Algemene wet bestuursrecht en andere relevante wet- en regelgeving, waaronder het niet in behandeling nemen van een aanvraag. |
Afdelingshoofd Bureauhoofd |
|
2. Besluit tot het verlenen van ontheffing:
|
Hoofd afdeling Infrastructuur |
|
3. Intrekking ontheffing/vergunning op verzoek houder ontheffing/vergunning. |
Afdelingshoofd |
|
4. Nemen van uitvoerende besluiten die op grond van aan een vergunning verbonden voorschriften moeten worden genomen. |
Afdelingshoofd |
|
5. Uitbrengen van advies in het kader van milieueffectrapportages aan de initiatiefnemer, bestuursorganen. |
Hoofd afdeling Ruimte en Economie |
|
6. Intrekken of wijzigen van ontheffing voor het leggen van kabels en leidingen |
Hoofd afdeling Infrastructuur |
|
7. In te stemmen met een door een andere provincie:
|
Hoofd afdeling Ruimte en Economie |
|
8. Verkeersbesluiten op grond van:
|
Hoofd afdeling Infrastructuur |
|
9. Vaststellen grenzen bebouwde kom |
Hoofd afdeling Infrastructuur |
|
10. Het verzenden van een kennisgeving dat een gedane melding in het kader van de Wet natuurbescherming is geaccepteerd. |
Behandelend ambtenaar |
|
D. INKOOP/AANBESTEDING |
||
1.Besluiten tot het door middel van opdrachtbon, opdrachtbrief, overeenkomst of anderszins aangaan van verplichtingen met betrekking tot
met uitzondering van besluiten tot (voortijdige) beëindiging van verplichtingen met betrekking tot het leveren van zaken, verrichten van diensten en het uitvoeren van werken. |
Bureauhoofd |
Tot € 50.000,-- |
Opzichter van Dienst, als zodanig aangewezen door het afdelingshoofd Infrastructuur |
Tot € 50.000,- Opzichter Infrastructuur maakt uitsluitend gebruik van deze bevoegdheid onder de volgende voorwaarden: - er is sprake van spoedeisendheid; - er wordt ten spoedigste verantwoording afgelegd aan bureauhoofd Infrastructuur. |
|
Afdelingshoofd of programmamanager |
Tot € 100.000, |
|
Directeur |
Tot € 400.000,- |
|
Meerjarige verplichtingen mogen worden aangegaan voor zover het betreft gebruikelijke contracten met betrekking tot bedrijfsvoering en onderhoud van provinciale eigendommen en de daarmee gemoeide jaarlijkse lasten niet groter zijn dan € 250.000,-, tenzij is bepaald dat het een hoger bedrag dan € 250.000,-, betreft. |
||
2. Paraferen facturen voor levering akkoord behorende bij, door of namens gedeputeerde staten genomen besluiten tot het aangaan van verplichtingen met betrekking tot:
|
Bureauhoofd |
Tot € 50.000,- |
Ambtelijk opdrachtgever p-MIRT- of MBVI-project, als zodanig aangewezen door het afdelingshoofd Infrastructuur |
Voor zover passend in het aan het betreffende project toegekende budget; |
|
Afdelingshoofd of programmamanager |
Ongelimiteerd |
|
3. Afwijken van de Algemene inkoopvoorwaarden provincie Flevoland. |
Afdelingshoofd |
Na consultatie aanbestedingsjurist |
4. Besluiten inzake p-MIRT- of MBVI-projecten, waaronder (maar niet uitsluitend) besluiten over
alle bovenstaande besluiten voor zover passend binnen het door het college van gedeputeerde staten vastgestelde p-MIRT en MBVI. |
Bureauhoofd Infrastructuur |
Tot € 50.000,-; |
Ambtelijk opdrachtgever p-MIRT- of MBVI-project, als zodanig aangewezen door het afdelings hoofd Infrastructuur |
Voor zover passend in het aan het betreffende project toegekende budget; |
|
Hoofd afdeling Infrastructuur |
Ongelimiteerd |
|
5. Besluiten tot het door middel van opdrachtbon, opdrachtbrief of overeenkomst aangaan van verplichtingen met betrekking tot het leveren van zaken en het verrichten van diensten, betreffende zaken die verband houden met de ondernemingsraad. (omvat tevens paraferen facturen voor levering akkoord). |
Voorzitter ondernemingsraad |
|
E. PERSONELE AANGELEGENHEDEN |
||
1.Functiegebouw/wijzigen functie |
|
|
a. Wijzigen functie-inhoud individuele medewerker. |
Afdelingshoofd van betreffende medewerker |
Passend binnen de in de geldende rechtspositionele regelingen vastgelegde grenzen en procedures. |
b. Vaststellen formatiewijziging binnen de afdeling. |
Afdelingshoofd |
Passend binnen de beschikbare formatieruimte |
c. Externe detachering individuele medewerker |
Afdelingshoofd |
|
2. Aanstelling en ontslag op eigen verzoek |
|
|
a. Medewerker (ook programmamanager wanneer deze onder afdeling valt). |
Afdelingshoofd van betreffende medewerker |
Passend binnen de beschikbare formatieruimte en voor ten hoogste de voor de functie vastgestelde salarisschaal |
b. Afdelingshoofd/ programmamanager (wanneer deze niet onder een afdeling is geplaatst) |
Directeur |
|
c. Ontslag anders dan op eigen verzoek, met uitzondering van strafontslag. |
Afdelingshoofd |
|
d. Toekennen en intrekken van toelagen zoals bedoeld in de CAP en de daarop gebaseerde regelingen, met uitzondering van toekennen arbeidsmarkttoelage en bindingspremie. |
Afdelingshoofd |
|
e. Toekennen arbeidsmarkttoelage en bindingspremie |
Directeur |
|
3. Reorganisatie |
|
|
a. Beslissen omtrent plaatsing bij reorganisatie. |
Afdelingshoofd |
Wanneer door betrokkene geen wensen of bedenkingen tegen ontwerpbesluit zijn ingediend, anders directeur. |
b. Beslissen omtrent niet-plaatsing, herplaatsing en boven formatief plaatsen bij reorganisatie. |
Directeur |
|
c.
|
Afdelingshoofd |
Het besluit dient in overeenstemming te zijn met het sociaal statuut. |
4. Sancties |
|
|
a. Opleggen van disciplinaire maatregelen: schriftelijke berisping, vermindering verlof, geldboete, benoeming in andere functie binnen de afdeling. |
Afdelingshoofd |
|
b.
|
Directeur |
|
5. Overige besluiten |
|
|
a. Nemen van individuele besluiten in het kader van de in de secundaire arbeidsvoorwaarden opgenomen regelingen met uitzondering van het genoemde onder 5 b en c. |
Afdelingshoofd van betreffende medewerker |
|
b. Toekennen vergoeding wegens schade aan kleding of uitrusting. |
Hoofd afdeling Managementondersteuning |
|
c. Afnemen ambtseed |
Directeur |
|
F. BUDGETBEHEER |
||
1. Overhevelen van bedragen binnen de beheers- lasten van een product in de productenraming, alleen bij kostensoorten:
|
Budgethouder |
Mutaties tot en met € 100.000,- |
2a. Overhevelen van budgetten binnen de beheerlasten of beheerbaten van het programmaonderdeel “Bedrijfsvoering” |
Afdelingshoofd |
Betreft budget van budget- houder. Afdelingshoofd Managementondersteuning is bevoegd budget personele lasten en baten over de andere afdelingen onder te verdelen. Overhevelen is toegestaan voor zover totale personeelslaten of –baten niet toenemen. Wanneer wijziging binnen programma- onderdeel ‘bedrijfsvoering” meerdere afdelingen aangaat ondertekening betreffende afdelingshoofden. |
2b. Doorgeven bijdragen van derden met een specifiek doel, binnen het programmaonderdeel “bedrijfsvoering”. |
Afdelingshoofd |
Betreft budget van de budgethouder. Ophogen is toegestaan voor zover wijziging in de begroting budgetneutraal is binnen programmaonderdeel “bedrijfsvoering”. |
3. Overhevelen van bedragen tussen verschillende uitvoeringskredieten binnen de vastgestelde raamkredieten NJO wegen, NJO vaarwegen en Investeringen Wegen, alsmede het overhevelen van bedragen tussen de uitvoeringskredieten Vervangingsinvesteringen binnen de vastgestelde raamkredieten Vervangingsinvesteringen. |
Hoofd afdeling Infrastructuur |
|
G. AANSPRAKELIJKSTELLINGEN |
||
1. Het aansprakelijk stellen van derden voor de door hun toedoen door de provincie geleden schade, alsmede het indienen van een schadeclaim naar aanleiding hiervan. |
Afdelingshoofd |
|
2. Afhandelen van door derden ingediende aansprakelijkstelling van de provincie voor geleden schade, voor zover het schadebedrag het eigen risico van € 2.500,- niet te boven gaat bij inwilliging verzoek schadevergoeding. |
Afdelingshoofd |
Boven € 2.500,- vindt afhandeling plaats door de verzekeraar van de provincie |
3. Het als oninbaar aanmerken van (een gedeelte van) een vordering wegens aansprakelijkheid bij schades en het afboeken van het opgenomen recht in de financiële administratie met een maximum van € 2.500,- |
Afdelingshoofd |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl