Regeling vervallen per 17-11-2022

Subsidieregeling krediet muizenschade Fryslân

Geldend van 07-05-2015 t/m 16-11-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2015

Intitulé

Subsidieregeling krediet muizenschade Fryslân

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

gelet op artikel 26 van Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in L 193/1 van 1 juli 2014;

gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;

overwegende dat de provincie gezien de omvang en de ernst van de schade, gebaseerd op taxaties van het Faunafonds, een plantenplaag door muizenvraat constateert waarvoor zij voor het herstel van de schade onder bepaalde voorwaarden een subsidie in de vorm van een lening wil verstrekken,

overwegende dat het hier gaat om steun voor ondernemingen in moeilijkheden ten gevolge van het herstel van schade als gevolg van een plantenplaag door muizenvraat als omschreven in artikel 26, negende lid, van Verordening (EU) nr. 702/2014,

overwegende dat sprake is van een plantenplaag als omschreven in Richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000, waarvoor onderzoek wordt gedaan en ter preventie maatregelen zullen worden getroffen,

besluiten:

vast te stellen de Regeling van 21 april 2015, houdende regels betreffende subsidiëring in de vorm van een lening van activiteiten op het gebied van ondersteuning voor geleden schade als gevolg van de plantenplaag door muizenvraat aan agrarische gebieden provincie Fryslân (Subsidieregeling krediet muizenschade Fryslân)  

HOOFDSTUK 1 KREDIETFACILITEIT MUIZENSCHADE FRYSLÂN

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    kleine, middelgrote en micro-ondernemingen: bedrijven die voldoen aan de criteria van bijlage I van Verordening (EU) nr. 702/2014;

  • b.

    primaire landbouwproductie: de productie van in bijlage I bij het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie vermelde producten van de bodem en van de veehouderij die geen verdere bewerking hebben ondergaan die de aard van deze producten wijzigt.

Artikel 1.2 Doel

De subsidie in de vorm van een lening heeft tot doel financiële ondersteuning te bieden aan gedupeerde agrarische ondernemers in Fryslân voor de geleden schade als gevolg van de plantenplaag door muizenvraat.

Artikel 1.3 Subsidiabele activiteiten

Subsidie in de vorm van een lening kan worden verstrekt voor activiteiten gericht op het herstel van agrarische gebieden ten gevolge van de plantenplaag door muizenvraat.

Artikel 1.4 Doelgroep

Subsidie in de vorm van een lening wordt uitsluitend verstrekt aan kleine, middelgrote en micro-ondernemingen.

Artikel 1.5 Aanvraagperiode

Een aanvraag voor subsidie in de vorm van een lening kan worden ingediend vanaf 1 mei 2015 tot en met 31 december 2015.

Artikel 1.6 Aanvraag

Een aanvraag voor subsidie in de vorm van een lening wordt ingediend door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier.

Artikel 1.7 Weigeringsgronden

Een subsidie in de vorm van een lening wordt geweigerd indien:

  • a.

    de getaxeerde schade in het definitieve tweede taxatierapport minder dan € 31.250 bedraagt;

  • b.

    de aanvrager meer dan één aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling indient;

  • c.

    naar het oordeel van Gedeputeerde Staten de accountantsverklaring met onderbouwde analyse, zoals bedoeld in artikel 1.8, tweede lid, niet zal leiden tot een positieve beoordeling aan de criteria uit de door Gedeputeerde Staten vastgestelde model bankverklaring.

Artikel 1.8 Toetsingscriteria

  • 1 Om voor subsidie in de vorm van een lening in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende criteria:

    • a.

      aan de subsidiabele activiteiten ligt het definitieve tweede taxatierapport van het Faunafonds ten grondslag, waarin in ieder geval is opgenomen wat de omvang van de schade van de plantenplaag door muizenvraat is;

    • b.

      de subsidiabele activiteiten vinden plaats in de provincie Fryslân;

    • c.

      de aanvrager is actief in de primaire landbouwproductie;

    • d.

      de aanvrager heeft de graslandpercelen waaraan schade is ontstaan in eigendom, is pachter van deze percelen of heeft een grondgebruikersverklaring voor deze percelen;

    • e.

      de aanvraag gaat vergezeld van een in een bankverklaring opgenomen positieve verklaring van de bank van de aanvrager, welke verklaring inhoudt dat de onderneming van de aanvrager aan een aantal criteria voldoet die zijn opgenomen in een door Gedeputeerde Staten vastgesteld model bankverklaring.

  • 2 Indien de bank niet de hiervoor in het eerste lid, onder e, bedoelde bankverklaring afgeeft omdat de bank daaraan geen medewerking wil verlenen om een andere reden dan dat de onderneming niet voldoet aan de criteria om een bankverklaring met een positieve inhoud te kunnen afgeven, kan in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, onder e, een verklaring van een register accountant met kennis van de agrarische sector worden overgelegd, vergezeld van een onderbouwde analyse van de accountant ter beoordeling aan Gedeputeerde Staten, welke in ieder geval het volgende dient te bevatten:

    • a.

      de jaarcijfers over de afgelopen 3 jaar, voorzien van een accountantsverklaring als bedoeld in artikel 393, derde lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;

    • b.

      een meerjarenbegroting voor een periode van 5 jaar;

    • c.

      een cashflowprognose met verwerking van de kapitaallasten uit de gevraagde subsidie in de vorm van een lening en alle overige lopende verplichtingen;

    • d.

      een juistheids- en getrouwheidsverklaring van de accountant.

  • 3 Activiteiten met betrekking tot het herstel van agrarische gebieden mogen reeds zijn uitgevoerd voordat de aanvraag is ingediend, mits ze zijn aangevangen nadat de eerste taxatie door het Faunafonds heeft plaatsgevonden.

Artikel 1.9 Opschortende voorwaarde

Subsidie in de vorm van een lening wordt slechts verstrekt onder de opschortende voorwaarde dat een uitvoeringsovereenkomst tot stand komt waarin de condities van de lening zijn opgenomen.

Artikel 1.10 Subsidiabele kosten

De volgende kosten komen voor subsidie in de vorm van een lening in aanmerking:

  • a.

    kosten die gemaakt worden voor het inzaaien en doorzaaien;

  • b.

    kosten ten gevolge van de derving van de grasopbrengst.

Artikel 1.11 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie in de vorm van een lening bedraagt maximaal 80% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 120.000 per aanvraag.

Artikel 1.12 Verdeelsystematiek

  • 1 Subsidie in de vorm van een lening wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van volledige subsidieaanvragen.

  • 2 Voor zover door verstrekking van subsidie in de vorm van een lening voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 1.13 Condities voor subsidie in de vorm van een lening

  • 1 Gedeputeerde Staten stellen het rentepercentage vast en bepalen dit percentage op 3,5% voor de gehele looptijd.

  • 2 Gedeputeerde Staten bepalen dat de lening de eerste 5 jaar aflossingsvrij is.

  • 3 Gedeputeerde Staten bepalen de maximum looptijd van de lening op 15 jaar.

  • 4 Aflossing van de provinciale lening dient plaats te vinden in maximaal 15 jaar. Vervroegde aflossing is te allen tijde mogelijk zonder dat daar een boete over verschuldigd is.

Artikel 1.14 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    de subsidieontvanger sluit een uitvoeringsovereenkomst met de provincie;

  • b.

    de subsidiabele activiteiten worden uiterlijk binnen een jaar na ontvangst van de aanvraag gerealiseerd.

Artikel 1.15 Staatssteun

Subsidie in de vorm van een lening wordt slechts verstrekt met toepassing van artikel 26, negende lid, van Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard.

Artikel 1.16 Bevoorschotting en betaling

Bevoorschotting vindt plaats op de wijze zoals overeengekomen in de uitvoeringsovereenkomst.

HOOFDSTUK 2 SLOTBEPALINGEN

Artikel 2.1 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 mei 2015.

Artikel 2.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling krediet muizenschade Fryslân.

Ondertekening

 

Toelichting Subsidieregeling krediet muizenschade Fryslân

 

Op graslandpercelen in het zuidwesten van Fryslân is momenteel steeds meer sprake van een ramp, die kan worden toegeschreven aan de veldmuis (Microtis Arvalis). Er is inmiddels zoveel hectare zodanig aangetast dat de schade waarneembaar is met satellietbeelden en dat die hectares niet geschikt zijn voor bewerking. Als gevolg van deze schade dreigt voor een (groot) aantal ondernemers een liquiditeitstekort en uiteindelijk een faillissement, enkel en alleen als gevolg van de plantenplaag door muizenvraat. De provincie Fryslân heeft zich op het standpunt gesteld dat het noodzakelijk is dat voor de geleden schade een kredietfaciliteit mogelijk wordt gemaakt, gelet op de omvang van het getroffen gebied, de hoogte van de schade door de plantenplaag door muizenvraat en de grote kans op verergering of uitbreiding van de problemen. De provincie wil voorkomen dat agrarische ondernemers als gevolg van de plantenplaag door muizenvraat omvallen.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1.2 Doel

De subsidie in de vorm van een lening heeft tot doel financiële ondersteuning te bieden aan gedupeerde agrarische ondernemers in Fryslân voor de geleden schade als gevolg van de plantenplaag door muizenvraat. Onderhavige regeling is vormgegeven voor de provincie Fryslân.

 

Artikel 1.5 Aanvraagperiode

Aanvragen voor ondersteuning in het kader van deze regeling kunnen worden ingediend vanaf 1 mei 2015. Eerder ingediende aanvragen worden niet in behandeling genomen. Vanaf 1 mei 2015 vindt beoordeling van de aanvragen plaats, volgens het principe van “wie het eerst komt, wie het eerst maalt”. Zodra het aantal toegekende aanvragen het subsidieplafond van € 10 miljoen overschrijdt, wordt dit bekend gemaakt en worden nieuwe aanvragen niet in behandeling genomen.

 

Artikel 1.7 Weigeringsgronden

De getaxeerde schade zoals vastgesteld in het definitieve tweede taxatierapport van het Faunafonds dient minimaal € 31.250 te bedragen. Het is niet mogelijk om meerdere aanvragen in het kader van deze regeling in te dienen. Er is slechts één aanvraag per aanvrager mogelijk, ook als niet de maximale subsidiehoogte aan een aanvrager is toegekend.

 

Artikel 1.8 Toetsingscriteria

Bij de aanvraag dienen het tweede definitieve taxatierapport van het Faunafonds en een bankverklaring of een accountantsverklaring te worden overgelegd, aan de hand waarvan de aanvraag wordt beoordeeld.

 

Indien een aanvrager enkel om reden dat de (huis)bank niet mee wil werken aan deze regeling, met dien verstande dat de (huis)bank geen bankverklaring afgeeft, terwijl de aanvrager wel een in de kern gezonde onderneming heeft, kan de optie van het overleggen van een accountantsverklaring worden gekozen. Van belang is dat een register accountant wordt ingeschakeld met kennis van de agrarische sector.

 

De door de aanvrager geconsulteerde register accountant levert een onderbouwde analyse op, op basis waarvan de levensvatbaarheid en financierbaarheid van de aanvrager blijken. In deze analyse dient duidelijk naar voren te komen dat de liquiditeit van de aanvrager niet in gevaar zou zijn geweest, indien de plantenplaag door muizenvraat zijn onderneming niet zou hebben getroffen.

 

 

De analyse dient in ieder geval te bevatten:

  • -

    de jaarcijfers over de afgelopen 3 jaar, voorzien van een accountantsverklaring als bedoeld in artikel 393, derde lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (handtekening);

  • -

    een meerjarenbegroting voor een periode van 5 jaar;

  • -

    een cashflowprognose met verwerking van de kapitaallasten uit de gevraagde subsidie in de vorm van een lening en alle overige lopende verplichtingen;

  • -

    een juistheids- en getrouwheidsverklaring van de accountant.

Daarbij wordt tevens een tekstuele onderbouwing van bovengenoemde elementen gevraagd. Tenslotte gaat de aanvrager akkoord met de mogelijkheid dat de provincie de reden van de ontbrekende bankverklaring gaat verifiëren, om te voorkomen dat aanvragers die geen verklaring krijgen bij de bank - vanwege hun te slechte financiële positie - proberen alsnog via een accountant in aanmerking te komen voor deze regeling.

Artikel 1.10 Subsidiabele kosten

Kosten voor het opstellen van een bankverklaring of een accountantsverklaring zijn niet subsidiabel.

 

Artikel 1.11 Subsidiehoogte

Er geldt een subsidiebedrag in de vorm van een lening van 80% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 120.000 per aanvraag.

 

Artikel 1.12 Verdeelsystematiek

Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst afgehandeld, dus volgens het principe “wie het eerst komt, wie het eerst maalt”. De volledigheid van de aanvraag is daarbij wel bepalend voor de datum van binnenkomst. Dus bij een onvolledige aanvraag, wordt de datum van binnenkomst vastgesteld op het moment dat de aanvraag volledig is binnengekomen bij de provincie Fryslân op het in het aanvraagformulier aangegeven contactadres. Mocht op een bepaalde dag het subsidieplafond worden overschreden en zijn er op die dag meerdere volledige aanvragen binnengekomen, dan wordt door loting beslist welke aanvragen afgehandeld kunnen worden.

 

Artikel 1.13 Condities voor subsidie in de vorm van een lening

Een krediet tegen een lage rente en een aflossingsvrije periode biedt aanvragers de mogelijkheid om hun onderneming te continueren. Hierbij wordt bepaald dat deze lening de eerste 5 jaar aflossingsvrij is. Het rentepercentage is voor de gehele looptijd bepaald op 3,5%.

Artikel 1.14 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Op het moment dat Gedeputeerde Staten besluiten tot het beschikbaar stellen van een subsidie in de vorm van een lening, zullen de definitieve afspraken rond de leningscondities worden vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst, zijnde een leningsovereenkomst. Behalve de leningscondities worden daarin eveneens de afspraken met betrekking tot de beschikbaarstelling van de middelen vastgelegd.

 

Artikel 1.15 Staatssteun

Subsidie in de vorm van een lening wordt slechts verstrekt met toepassing van Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in L 193/1 van 1 juli 2014.

 

Specifiek wordt de subsidie in de vorm van een lening gebaseerd op artikel 26 van deze verordening, betreffende steun voor de kosten van de preventie, bestrijding en uitroeiing van dierziekten en plantenplagen en steun voor het herstel van schade als gevolg van dierziekten en plantenplagen.