Verordening op de Adviescommissie POP3 Gelderland

Geldend van 25-05-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Adviescommissie POP3 Gelderland

GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND

Gelet op artikel 82 van de Provinciewet; Gelet op artikel 1.14 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland; Gelet op artikel 31, vierde lid, van de Verordening rechtspositie gedeputeerden, staten- en commissieleden Gelderland 2007;

BESLUITEN

Vast te stellen de volgende regeling: Verordening op de Adviescommissie POP3 Gelderland

Artikel 1

  • 1 Er is een commissie genaamd: Adviescommissie POP3 Gelderland.

  • 2 De commissie heeft tot taak:

    • a.

      Gedeputeerde Staten te adviseren over de prioritering van subsidieaanvragen op grond van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland, mei 2018; en

    • b.

      De lokale ontwikkelingsstrategieën te beoordelen en een selectieadvies uit te brengen aan Gedeputeerde Staten, als bedoeld in artikel 4 van de Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER voor de periode 2023-2027.

Artikel 2

De commissie bestaat uit maximaal 20 leden, met inbegrip van de voorzitter.

  • 1.

    De commissie heeft één voorzitter. De voorzitter is tevens lid van de commissie.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door Gedeputeerde Staten benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De commissie wijst uit haar midden een of meerdere plaatsvervangend voorzitters aan.

  • 4.

    De voorzitter en de leden ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie een vergoeding overeenkomstig de artikelen 31 en 32 van de Verordening rechtspositie gedeputeerden staten- en commissieleden Gelderland 2007.

  • 5.

    Gedeputeerde Staten wijzen een secretaris en een of meer plaatsvervangend secretarissen aan.

  • 6.

    De secretaris is geen lid van de commissie.

Artikel 3

De commissie kan subcommissies instellen per openstellingsbesluit als bedoeld in artikel 1.3 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland of voor het beoordelen van lokale ontwikkelingsstrategieën en het uitbrengen van een selectieadvies, waarbij de voor een goede beoordeling noodzakelijke deskundigheid en competenties aanwezig zijn.

Artikel 4

De commissie of subcommissie vergadert zo vaak als nodig is om een advies uit te kunnen brengen over prioritering van subsidieaanvragen of over selectie van lokale ontwikkelingsstrategieën.

  • 1.

    Als een lid direct betrokken is bij een aanvraag of aanvrager, beoordeelt dat lid geen enkele aanvraag in deze ronde.

  • 2.

    Een lid kan zich onthouden van de deelneming aan de bespreking en stemming over een voorstel wanneer het lid dat nodig acht. Het lid dient de vergaderruimte te verlaten.

  • 3.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt.

  • 4.

    Advies van de commissie is voorzien van een deugdelijke motivering die is afgestemd op de criteria in het betreffende openstellingsbesluit.

  • 5.

    Het advies wordt binnen acht weken na de adviesaanvraag van Gedeputeerde Staten uitgebracht.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en secretaris van de commissie ondertekend.

  • 7.

    Vergaderstukken van de commissie en gevoerde correspondentie worden gearchiveerd ten kantore van de provincie Gelderland volgens het daar gehanteerde officiële archiefsysteem.

Artikel 5

  • 1 Vergaderingen van de commissie en subcommissies zijn niet openbaar.

  • 2 Alle communicatie namens de commissie of een subcommissie geschiedt door de voorzitter.

Artikel 6

De commissie stelt een reglement van orde vast waarin ten minste regels worden opgenomen over:

  • a.

    de werkwijze van de commissie;

  • b.

    de instelling van subcommissies;

  • c.

    de werkwijze van subcommissies;

  • d.

    het inschakelen van deskundigen als bedoeld in artikel 3.

Artikel 7

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Adviescommissie POP3 Gelderland.

Artikel 8

De commissie brengt jaarlijks verslag uit van de werkzaamheden aan Provinciale Staten en doet zonodig aanbevelingen.

Artikelsgewijze toelichting:

Artikel 4. Het eerste lid regelt de situatie dat de deskundige objectief gezien een direct betrokken belang heeft bij een aanvraag of aanvrager. Een voorbeeld hiervan is dat de deskundige de aanvraag (mede) heeft ingediend. Conform jurisprudentie mag deze persoon in dit geval geen enkele aanvraag in deze tenderronde beoordelen. Het tweede lid regelt de situatie dat de deskundige meent een subjectief belang te hebben bij een aanvraag of aanvrager, bijvoorbeeld wanneer aanvrager in de buurt woont van de deskundige. Dat is geen direct betrokken belang, maar het staat de deskundige vrij om zich ten aanzien van dit project te verschonen als hij daar geen goed gevoel bij heeft. De deskundige mag de andere projecten dan wel gewoon beoordelen omdat hier geen sprake is van een direct betrokken belang.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten van Gelderland