Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629035
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629035/1
Regeling vervallen per 09-02-2020
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland houdende een openstellingsbesluit en nadere regels Openstellingsbesluit Jonge Landbouwersregeling POP3 Gelderland 2019
Geldend van 14-11-2019 t/m 08-02-2020
Intitulé
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland houdende een openstellingsbesluit en nadere regels Openstellingsbesluit Jonge Landbouwersregeling POP3 Gelderland 2019Bekendmaking van het besluit van 11 november 2019- zaaknummer 2019-012855 tot vaststelling van een regeling
GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND
Gelet op artikel 1.3 en paragraaf 3 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland, mei 2018;
Besluiten
vast te stellen het Openstellingsbesluit Fysieke Investeringen in verduurzaming van agrarische ondernemingen van Jonge Landbouwers, Gelderland 2019
- I.
Het subsidieplafond bedraagt € 1.000.000,- waarvan € 500.000,- bestaat uit middelen van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en € 500.000,- uit provinciale middelen.
- II.
Aanvragen om subsidie kunnen worden ingediend in de periode 2 december 2019, vanaf 09.00 uur tot en met 7 februari 2020, tot 17.00 uur.
- III.
In Bijlage 1 zijn de nadere regels opgenomen die voor dit besluit gelden.
- IV.
Dit besluit wordt aangehaald als “Jonge Landbouwersregeling POP3 Gelderland 2019”.
- V.
Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst en vervalt op 9 februari 2020, met dien verstande dat het zijn werking behoudt op de aanvragen die gedaan zijn tijdens de openstellingsperiode.
Ondertekening
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Ery Tijink
Programmamanager Land en Tuinbouw
Gepubliceerd te Arnhem
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Ery Tijink
Programmamanager Land en Tuinbouw
Bijlage 1 Nadere regels Jonge Landbouwersregeling POP3 Gelderland 2019
Artikel 1
In deze regels wordt onder de Verordening verstaan: Verordening POP 3 subsidies provincie Gelderland, mei 2018.
Artikel 2
- 1.
Subsidie kan worden verstrekt voor investeringen die voorkomen op de investeringslijst die deel uitmaakt van deze regels en die is opgenomen als Bijlage I.
- 2.
Per landbouwbedrijf wordt slechts één aanvraag om subsidie in behandeling genomen.
- 3.
Een aanvraag om subsidie kan maximaal betrekking hebben op drie investeringscategorieën.
- 4.
Gedeputeerde Staten hanteren voor de rangschikking als bedoeld in artikel 1.15b en artikel 2.3.8 van de Verordening de scores van de lijst en rangschikken op basis van gemiddelde van de investeringscategorieën.
- 5.
De peildatum voor het bepalen van de verdeling in het eigen vermogen zoals bedoeld in paragraaf 3 van de Verordening is 31 december 2018, 30 april 2019 of 30 juni 2019.
Artikel 3
- 1.
In afwijking van artikel 1.17, eerste lid, onder e, van de Verordening is de subsidieontvanger niet verplicht om binnen twee maanden na ontvangst van de subsidiebeschikking te starten met de uitvoering van de activiteit.
- 2.
In afwijking van artikel 1.17, eerste lid, onder h, van de Verordening is de subsidieontvanger niet verplicht om eenmaal per jaar een verslag omtrent de voortgang van de activiteiten in te dienen.
- 3.
In afwijking van de artikelen 1.23 en 1.25 van de Verordening verstrekken Gedeputeerde Staten geen voorschot.
- 4.
In afwijking van artikel 1.27, eerste lid, van de Verordening is de subsidieontvanger verplicht de aanvraag tot subsidievaststelling binnen twee jaar na datum subsidiebeschikking in te dienen.
bijlage I Lijst van fysieke investeringen gericht op verduurzaming van landbouwbedrijven
|
Investeringscategorie |
Specificatie en toelichting |
Score |
1 |
Zonnepanelen en zonnecollectoren |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
De opgewekte energie moet gebruikt worden door de eigen landbouwonderneming. Het worden van (netto) energieleverancier door deze investering is niet subsidiabel. |
6 |
2 |
Windmolen |
Subsidiabel:
De opgewekte energie moet gebruikt worden door de eigen landbouwonderneming. Het worden van (netto) energieleverancier door deze investering is niet subsidiabel. |
4 |
3 |
Kleine windturbine |
Subsidiabel:
De opgewekte energie moet gebruikt worden door de eigen landbouwonderneming. Het worden van (netto) energieleverancier door deze investering is niet subsidiabel. |
6 |
4 |
Systemen om plaatsspecifiek te kunnen werken in het kader van precisielandbouw. |
De bedoelde systemen precisie bemesting zijn onder andere:
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
8 |
5 |
Mechanische mestscheidingsinstallatie |
Subsidiabel:
|
6 |
6 |
Machines voor niet kerende grondbewerking en mechanische onkruidbestrijding |
Systemen/werktuigen die gericht zijn op ondiepe bodembewerking en gewasresten oppervlakkig te vermengen al dan niet in combinatie met direct zaaien, poten of planten en kunstmest toedienen of mechanische onkruidbestrijdingsmachines. Te denken valt aan rotoreggen, schoffels, grondwoelers, woelers, schijveneggen, cultivatoren die eventueel in dezelfde werkgang gebruikt worden als met zaai-, plantenpootmachines.
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
8 |
7 |
Machine om een grondbewerking uit te voeren en zaaien en poten/planten tegelijk. |
Subsidiabel:
|
8 |
8 |
Voorzieningen voor weidegang |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
- Abonnementen op software updates en servicecontracten. |
7 |
9 |
Koematras, waterbed |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
- aanpassingen aan de stalinrichting ten behoeve van de ligboxen |
8 |
10 |
Varkensvriendelijke vloeren |
Subsidiabel: - Verblijfvloer / stalvloer voor guste en dragende zeugen: - Een dichte vloer met een oppervlak van minimaal 1,50 m2 van per guste of dragende zeug. - Vloer voor ligplaats voor kraamzeugen: Een dichte vloer van minimaal 1,40 meter Lengte en 0, 60 meter breedte per zeug. (De dichte vloer mag ingestrooid worden, maar dat is niet verplicht). - Verblijfvloer / stalvloer voor gespeende biggen: Een dichte vloer met een oppervlakte van minimaal 0,20 m2 per gespeende big. - Verblijfvloer / stalvloer voor vleesvarkens: Een dichte vloer met een oppervlakte van minimaal 0,40 m2 per vleesvarken. - Vloeruitvoering mestplaats vleesvarkens roosters: Een vloer voor een mestplaats voor vleesvarkens bestaande uit betonroosters of composietroosters. Nadrukkelijk zijn gietijzeren roosters, geprofileerde metaalroosters of kunststof roosters niet subsidiabel. - Vloeruitvoering mestplaats vleesvarkens harde dichte vloer: Een vloer voor een mestplaats voor vleesvarkens van dichte beton/composietvloer met gierafvoer en dagelijkse mestverwijdering. (De dichte vloer mag ingestrooid worden, maar dat is niet verplicht). - Verblijfvloer / stalvloer voor dekberen of ligplaatsen voor dekberen: Een dichte vloer met een oppervlakte van minimaal 76 % per dekbeer.
Varkensvriendelijke vloeren definities: Dichte vloer volgens Besluit Houders van dieren, omschrijving dichte vloer, artikel 2.18.6 : Een vloer of een gedeelte daarvan, die is voorzien van gierdoorlatende openingen, wordt als dicht beschouwd indien: a. het totaal aan gierdoorlatende openingen niet meer bedraagt dan 5% van de totale oppervlakte van het dichte deel van de vloer, en b. de breedte van gierdoorlatende spleten ten hoogste 10 mm en de doorsnede van ronde gierdoorlatende openingen ten hoogste 20 mm bedraagt. Harde dichte vloer is bijvoorbeeld beton/composietvloer of een metalen plaat. Zachte dichte vloer is bijvoorbeeld geplastificeerd metaal of rubbercoating. |
8 |
11 |
Open water voorzieningen voor pluimvee |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
Een open water voorziening buiten de stal op landbouwgrond is niet toegestaan. De open water voorziening moet zich binnen de stal bevinden. De open water voorziening in de stal moet aan de wettelijke hygiëne voorschriften voldoen, zie de vereisten van de (lokale) overheid. |
6 |
12 |
Pad cooling in stallen voor veehouderij |
Subsidiabel:
|
8 |
13 |
Energiebesparende maatregelen met behulp van systemen die warmte of koelte hergebruiken om te verwarmen of te koelen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
De opgewekte energie of warmte moet gebruikt worden door de eigen landbouwonderneming. Het worden van (netto) energieleverancier door deze investering is niet subsidiabel. |
7 |
14 |
Waterbeheer voorzieningen ter verlaging van risico’s van verontreiniging door erfafspoeling |
Subsidiabel:
Niet Subsidiabel:
|
6 |
|
|
|
|
15 |
Emissie arme vloeren voor stallen melkveehouderij en vleeskalverhouderij |
Emissiearme vloer voor stallen in de rundveehouderij en aanleg daarvan.
Subsidiabel: De vloerdelen van de volgende typen:
Niet subsidiabel:
|
9 |
16 |
Biobed of biofilter |
Een biobed of een biofilter is een filterinstallatie voor luchtuitstoot vermindering door filterend materiaal wat uit de natuur komt, zoals houtsnippers of kokosschalen in combinatie met micro-organismen en schimmels.
Subsidiabel:
Niet subsidiabel: Een (biologische) luchtwasser waarin het bio filter kan worden gebruikt. Enkel het bio filter zelf is subsidiabel. |
5 |
17 |
Fijnstof reducerende maatregelen pluimveestallen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel: Olie. |
8 |
18 |
Geautomatiseerd systeem voor afvoer van bovenmatig strooisel van de vloeren van pluimveestallen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel: Olie. |
6 |
19 |
Luchtwassystemen in de veehouderij |
Dit zijn gecombineerde luchtwassers die naast ammoniak ook fijnstof en geur reduceren en vallen in de RAV-lijst.
Subsidiabel:
|
5 |
20 |
Omgekeerde osmose |
bestemd voor: het verminderen van het waterverbruik van biologische luchtwassers met ten minste 60%, door met omgekeerde osmose het spuiwater te zuiveren, waarna het gezuiverde spuiwater opnieuw wordt gebruikt in de biologische luchtwasser en het resterende concentraat nuttig wordt toegepast.
Subsidiabel:
Niet subsidiabel: - Luchtwasser (deze is subsidiabel in categorie 19) - Spuiwateropslag en waswateropslag |
6 |
21 |
Potafdekinstallatie boom-, vaste planten- of sierteelt |
Bestemd voor: het in de boom-, vaste planten- of sierteelt tegengaan van de groei van onkruid in de potten, door het machinaal strooien van een afdeklaag bestaande uit los organisch materiaal op de bovenzijde van het substraat Subsidiabel:
|
5 |
22 |
Elektrische voertuigen, gericht op het uitoefenen van landbouwgerichte activiteiten. |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel: - Elektrische auto’s, fietsen of andere vervoersmiddelen voor personen. |
6 |
23 |
Automatisch ruwvoermengsysteem |
Automatisch ruwvoermengsysteem voor herkauwers, voor meerdere keren per dag automatisch en gemengd voeren van ruwvoeders.
Subsidiabel:
- Bijbehorende installatiekosten.
Met bijbehorend worden de onderdelen van de fabrikant bedoeld die (standaard) bij de installatie horen.
Niet subsidiabel:
|
7 |
24 |
Technieken om bodemverdichting tegen te gaan |
Investeringen in subsidiabel gestelde systemen die het risico op (structuur) schade van de bodem verminderen.
Subsidiabel: - Aanpassingskosten aan tractoren en werktuigen die bedoeld zijn voor het overschakelen op een teeltsysteem met vaste rijpaden en een spoorbreedte van minimaal 280 cm. - GPS/GIS apparatuur i.c.m. een investering t.b.v. het rijpadensysteem. - Luchtdrukwisselsystemen met een zodanige capaciteit dat de banden binnen 1 minuut op 2 bar kunnen worden gebracht. Subsidiabel zijn maximaal vier banden per aangeschaft systeem. Door aanpassing van bandendruk aan omstandigheden kan structuurschade worden verminderd.
|
8 |
25 |
Systemen om productierisico’s te verkleinen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
6 |
26 |
Emissie arme stalsystemen voor de varkenshouderij |
Het aanleggen van emissiearme stalsystemen voor de varkenshouderij.
Subsidiabel: - Voor kraamzeugen: D 1.2.20: BWL 2018.01, Mestpan met mestkanaal met koelsysteem en waterkanaal onder het kraamhok. Niet subsidiabel:
|
9 |
Toelichting
Algemeen
Dit is de vijfde openstelling van de regeling Jonge landbouwers. De regeling is bedoeld om de aanschaf van modernere voorzieningen, installaties en machines te stimuleren. In deze openstelling is de investeringslijst opnieuw uitgebreid ten opzichte van eerdere openstellingen, waardoor het aanbod aan duurzame investeringen groter is.
De modernisering moet bijdragen aan verbetering van het milieu, klimaatbestendigheid, dierenwelzijn, volks-en diergezondheid, landschap, ruimtelijke kwaliteit of biodiversiteit. Investeringen die alleen of hoofdzakelijk gericht zijn op verbetering van de rentabiliteit van bedrijven en vervanging door dezelfde goederen die al op het bedrijf aanwezig waren, komen niet in aanmerking.
Investeringslijst
Onderdeel van het Openstellingsbesluit is de investeringslijst. Op deze lijst zijn investeringen opgenomen die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen. De investeringslijst bestaat uit drie onderdelen.
Als eerste de algemene investeringscategorie. Een activiteit komt alleen in aanmerking voor subsidie wanneer deze activiteit valt onder een van de investeringscategorieën.
Als tweede een toelichting op de investeringscategorie, deze toelichting is ook een specificatie van de investeringscategorie. Alleen de activiteiten die genoemd staan onder het kopje ‘Subsidiabel’, komen voor subsidie in aanmerking.
Als derde de score. De score per investeringscategorie is bepaald op basis van de mate waarin de investering bijdraagt aan de duurzaamheid (gericht op milieu, klimaatbestendigheid, dierenwelzijn, volks- en diergezondheid, ruimtelijke kwaliteit en biodiversiteit) en de beleidsmatige voorkeur. De aanvragen worden gerangschikt op de score van de investeringen. Ook deze score is bij deze openstelling geactualiseerd. Indien een aanvraag uit meerdere investeringen bestaat wordt de duurzaamheidsscore bepaald op basis van de gemiddelde score. De gemiddelde score wordt berekend door de scores van de individuele investeringen bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal investeringen.
Investeringen in energie of warmte
Bij investeringen die energie of warmte produceren komt het soms voor dat de gemiddelde energieproductie door de investering(en) hoger is dan de energiebehoefte die jaarlijks gemiddeld nodig is voor het eigen landbouwbedrijf, waaronder het landbouwhuishouden. In dat geval zijn van de investering alleen de kosten subsidiabel die (naar rato) nodig zijn om te voorzien in de gemiddelde energiebehoefte van het landbouwbedrijf, waaronder het landbouwhuishouden. Dat kan spelen bij investeringscategorie 1, 2, 3 en 13.
Voor de berekening van de hoogte van de gemiddelde eigen energiebehoefte gaan wij uit van de bestaande bedrijfssituatie op het moment van de subsidieverlening, tenzij er aantoonbaar sprake is van een voorziene uitbreiding van de energiebehoefte van het eigen bedrijf, inclusief het landbouwhuishouden. Als dit laatste het geval is, zal bij vaststellingsverzoek op basis van de bestaande situatie op het moment van het vaststellingsverzoek worden bezien wat de gemiddelde jaarlijkse energiebehoefte van het bedrijf inclusief landbouwhuishouden is geworden op basis van overgelegde onderbouwingen van de nieuwe verbruiksgegevens.
Let op: niet te vroeg starten!
Bij de subsidieaanvraag worden één of meer offertes van de investeringen gevraagd. Het komt regelmatig voor dat een aanvrager een factuur opstuurt waarvan de datum voor de datum van de subsidieaanvraag ligt. Het verschil daartussen is dat een offerte vrijblijvend is en een factuur brengt verplichtingen met zich mee. Subsidie kan alleen worden verleend als deze subsidie stimuleert tot een investering die anders mogelijk niet zou zijn uitgevoerd.
Wanneer een aanvrager bij de aanvraag al een factuur heeft ontvangen, betekent dit dat aanvrager ook los van de subsidie de investering zou hebben gedaan. In dat geval stimuleert de subsidie dus niet en wordt de aanvraag voor die investering afgewezen. Indien een aanvrager een handtekening zet onder een offerte en de aanvrager stuurt een ondertekende offerte met de aanvraag mee, dan zal bekeken worden of er met het zetten van die handtekening verplichtingen zijn aangegaan. Als er voor de datum van de subsidieaanvraag verplichtingen zijn aangegaan zal de aanvraag worden afgewezen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl