Regeling vervallen per 14-05-2016

Functiewaarderingssysteem provincie Gelderland

Geldend van 03-05-1988 t/m 13-05-2016

Intitulé

Functiewaarderingssysteem provincie Gelderland

Vastgesteld bij besluit van gedeputeerde staten van 3 mei 1988, nr. PB88.4357.

FUNCTIECATEGORIE: A

Functieschalen: 1, 2, 3

  • 1.

    Algemene typering van de functiecategorie

    Tot deze categorie behoren functies waarbij werkzaamheden in het algemeen bestaan uit op zichzelf staande dan wel in eenvoudige combinatie voorkomende afzonderlijke handelingen met een routinematig karakter en/of een sterk fysieke component. De vereiste kennis en vaardigheid kan worden verkregen door training of scholing in de werksituatie op basis van enige jaren voortgezet onderwijs.

  • 2.

    Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie

    - enkelvoudig of meervoudig takenpakket;

    - mate van zelfstandigheid bij taakuitvoering;

    - complexiteit hulpmiddelen/gereedschappen en werkinstructies;

    - mate van vereiste representativiteit en moeilijkheidsgraad functionele contacten.

Functiecategorie A

Functietypering bij schaal 1 Het betreft functies waarbij sprake is van een enkelvoudig takenpakket. Er is sprake van eenduidige, veelal mondelinge, werkinstructies. De werkzaamheden hebben een sterk herhalend karakter. Uitvoering van taken geschiedt veelal onder begeleiding of toezicht. De te gebruiken hulpmiddelen en gereedschappen beperken zich tot één of enkele werksituaties. Fysieke vaardigheden bepalen in belangrijke mate de kwaliteit van de te leveren werkresultaten. De voorkomende functionele contacten zijn niet direct van invloed op het werkresultaat.

Functietypering bij schaal 2 Het takenpakket kent variatie in soort werkzaamheden en plaats van handeling. Werkinstructies en gedragsregels bepalen in hoofdlijnen de wijze van functieuitoefening. De werkzaamheden hebben een herhalend karakter, zij het met een grotere tijdsspanne dan bij de functies volgens de typering bij schaal 1. Begeleiding en toezicht bij de taakuitvoering vindt geregeld plaats. Voor de uitoefening van deze functies wordt kennis en vaardigheid van hulpmiddelen of gereedschappen vereist in verschillende werksituaties. Veelal wordt daarnaast een zekere mate van representativiteit vereist. De benodigde kennis en vaardigheid is te verkrijgen door middel van een korte inwerkperiode.

Functietypering bij schaal 3 De functie uitoefening vindt veelal zelfstandig plaats. Dagelijks voorkomende werkproblemen dienen veelal direct opgelost te worden zonder tussenkomst van de chef. De variatie in de aard van de werkzaamheden en plaats van handeling is dermate groot dat eigen interpretatie vereist wordt van werkinstructies, richtlijnen en/of gedragsregels. Werkmethoden, technieken en hulpmiddelen vereisen een specifieke praktijkopleiding en/of training. Functionele contacten spelen een belangrijke rol bij realisering van het werkresultaat.

FUNCTIECATEGORIE: B

Functieschalen: 3, 4, 5 1. Algemene typering van de functiecategorie Tot deze categorie behoren functies, waarbij sprake is van op zichzelf staande taken of opdrachten. De hiervoor benodigde vaardigheid en bekwaamheid wordt in belangrijke mate bepaald door kennis van en routine in de toepassing van werkmethoden en technieken en/of het uitvoeren van administratieve procedures. Deze bekwaamheid kan verkregen worden op basis van een middelbare algemeen vormende opleiding of een lagere beroepsopleiding. 2. Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie - diversiteit in taken/opdrachten; - complexiteit van de werkmethoden, technieken, procedures, systemen, administratieve bestanden; - de aard, intensiteit en frequentie van de werkmethoden; - vereiste kennis van de eigen organisatie en de werkprodukten/ processen; - mate van zelfstandigheid bij taakuitvoering

Functiecategorie B

Functietypering bij schaal 3 De betreffende functies bevatten een enkelvoudig takenpakket. Veelal ter ondersteuning van de binnen een eenheid voorkomende werkprocessen. Werkmethoden, technieken en procedures worden gekenmerkt door een sterk routinematig karakter. De werkcontacten spelen zich voornamelijk af binnen de eigen sector. Bij de taakuitoefening vindt frequent functionele (bege)leiding plaats. De functies vereisen een bekwaamheid op MAVO/LBO niveau.

Functietypering bij schaal 4 Bij deze functies gaat het om een zelfstandig, vaak meervoudig, takenpakket. Werkmethoden, technieken of procedures bepalen in belangrijke mate de te verrichten werkzaamheden, zij het dat afhankelijk van de situatie eigen interpretatie, probleemoplossing ten aanzien van de werkaanpak veelal noodzakelijk is. Functionele (bege)leiding vindt veelal achteraf of periodiek plaats. De te verrichten werkzaamheden vragen een bekwaamheid op MAVO/LBO niveau aangevuld met een op de functie gerichte opleiding.

Functietypering bij schaal 5 Het betreft functies op technisch, administratief of dienstverlenend gebied waarbij als aanvulling op de typering van schaal 4 sprake is van complexe werkmethoden, technieken etc. die een verdergaande specialisatie op het betreffende vakgebied vereisen. Eigen interpretatie, probleemoplossing behoort eveneens tot de kenmerken van deze functies. Functionele (bege)leiding vindt veelal achteraf of indirect plaats. Bij de totstandkoming van de werkresultaten speelt overleg met andere vakdisciplines een zwaarwegende rol. Deze functies vereisen een specialistische vakdeskundigheid c.q. bekwaamheid als aanvulling op de functie eisen bij functietypering schaal 4. Ook komen er binnen deze typering functies voor van waaruit (in aanvulling op de typering van schaal 4) (bege)leiding gegeven wordt aan een groep medewerkers.

FUNCTIECATEGORIE: C

Functieschalen: 5, 6, 7

  • 1.

    Algemene typering van de functiecategorie

    De werkzaamheden hebben betrekking op een vaste taak of een beperkt scala van vaste taken c.q. regelmatig terugkerende afzonderlijke opdrachten op een veelal specifiek werkgebied. In geval van afwijkingen, variaties op de gangbare werkmethoden, procedures en dergelijke is er veelal sprake van directe begeleiding of instructie door de chef.

    De uitoefening van de functie speelt zich voornamelijk af binnen één vast samenwerkingspatroon. Genoemde werkzaamheden vereisen praktische vaardigheid en theoretische kennis op MBO niveau.

  • 2.

    Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie

    - meer of minder directe begeleiding/toezicht door chef;

    - taken meer of minder omvattend en gecompliceerd;

    - gevarieerdheid/moeilijkheidsgraad samenwerkingspatroon/contacten;

    - vorm (meewerkend voorman, primus inter pares, werkleider of volledig chef) en omvang leiding geven;

    - kenniseisen in relatie met inhoudelijke complexiteit takenpakket.

     

Functiecategorie C

Functietypering bij schaal 5 De betreffende functies hebben een duidelijk omschreven vaste taak als zelfstandig onderdeel van de binnen de eenheid voorkomende werkprocessen. Functionele samenwerkingspatronen en werkcontacten spelen een rol bij het realiseren van het werkresultaat. Functionele (bege)leiding vindt vrij frequent plaats, met name wat betreft bij uitzonderingen op de regels, afwijkingen van gangbare procedures en dergelijke. Deze functies vereisen bekwaamheid op MBO niveau.

Functietypering bij schaal 6 De functies hebben een (beperkt) aantal vaste taken. De werkzaamheden/opdrachten worden in hoofdlijnen aangegeven. Veelal is er binnen de functie ruimte voor keuze ten aanzien van werkaanpak, werkmethode of te hanteren techniek. Functionele samenwerkingsverbanden zijn van directe invloed op het uiteindelijke werkresultaat/ produkt. Functionele begeleiding vindt veelal periodiek plaats of door middel van terugkoppeling in geval van afwijkende situaties. Deze functies vereisen een bekwaamheid op MBO niveau aangevuld met een specifiek op de functie gerichte opleiding.

Functietypering bij schaal 7 Het takenpakket bevat veelal een aantal afzonderlijke opdrachten en is vakinhoudelijk complex van aard. De vrijheidsgraad met betrekking tot probleemaanpak en oplossing is relatief gezien groot in vergelijking met de typering van schaal 6. De mate waarin functionele begeleiding plaatsvindt is wisselend, dat wil zeggen afhankelijk van de (variërende) complexiteit van de werkopdrachten. De samenwerkingsstructuren strekken zich veelal uit buiten de eigen sector en het betreffende vakgebied en stellen bijzondere eisen aan de communicatieve vaardigheden. Ook komen er binnen deze typering functies voor van waaruit (in aanvulling op de typering van schaal 6) (bege)leiding gegeven wordt aan een groep medewerkers van overeenkomstig functieniveau (primus inter pares) dan wel lager functieniveau (functioneel chef).

FUNCTIECATEGORIE: D

Functieschalen: 7, 8, 9 1. Algemene typering van de functiecategorie De werkzaamheden hebben betrekking op een aantal vaste taken of afzonderlijke opdrachten, welke complex van aard zijn en zich afspelen binnen een gevarieerd samenwerkingspatroon. Het betreft veelal activiteiten met een uitvoerend of beheersmatig karakter op een organisatorisch of anderszins afgebakend werkterrein. Begeleiding of instructie door chef vindt voornamelijk plaats ingeval het om uitzonderlijke situaties of zaken gaat. Genoemde werkzaamheden vereisen een theoretische vakkennis op MBO niveau aangevuld met ruime applicatiekennis en specifieke ervaringskennis. Daarnaast worden tot deze categorie HBO functies gerekend, die werkzaam zijn op een afgebakend terrein van overheidszorg, met deelname aan beleidsvoorbereiding, uitvoering of controle. Uitvoering van de werkzaamheden vindt plaats volgens richtlijnen of vaste procedures. Veelal ter directe assistentie van een hoger gekwalificeerde functie. 2. Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie - de complexiteit van de werkmethoden, technieken, procedures, systemen, administraties; - de aard en intensiteit van de werkcontacten, intern en extern gericht (onderwerp, doel van de contacten, belang van de contacten); - de mate waarin sprake is van eindprodukten, waarvoor de functionaris de eindverantwoording draagt; - de mate waarin functionaris zelf de voorwaarden en condities moet invullen om de taken te kunnen uitvoeren.

Functiecategorie D

Functietypering bij schaal 7 Deze functies hebben een meervoudig takenpakket dat betrekking heeft op enkele vaste deeltaken of enkele vaste deelopdrachten. Aard en intensiteit van de voornamelijk interne werkcontacten vertonen variatie. De werkresultaten/-produkten zijn dermate gecompliceerd dat specialistische deskundigheid op het betreffende vakgebied vereist wordt. Het accent bij de typering van deze functies ligt op de materiedeskundigheid (zie kennisomschrijving bij de typering van de categorie). Te maken keuzes bij werkaanpak en probleemoplossing komen voornamelijk tot stand op grond van de vereiste deskundigheid c.q. kennis.

Functietypering bij schaal 8 Het meervoudige takenpakket heeft betrekking op een aantal vaste taken of afzonderlijke opdrachten. De betreffende functie is verantwoordelijk voor realisering van een volledig eindprodukt. Aard en intensiteit van zowel interne als externe werkcontacten zijn dermate divers en van zodanig gewicht dat communicatieve vaardigheid een belangrijke functie eis is naast materiedeskundigheid.

De vereiste deskundigheid c.q. kennis bepaalt in belangrijke mate de te maken keuzes c.q. te kiezen oplossingen. Daarnaast vereist de functie eigen initiatief, vormgeving ten aanzien van op het (variërende) doel of onderwerp aangepaste werkmethoden, technieken en dergelijke.

Functietypering bij schaal 9 Het betreft functies met een takenpakket dat voornamelijk gericht is op afzonderlijke complexe opdrachten. Bij het tot stand brengen van werkresultaten/-produkten dienen ook factoren, die buiten het eigen vakgebied liggen, in overweging genomen te worden. Realisering van het werkresultaat vindt veelal plaats binnen multidisciplinaire samenwerkingsverbanden.

Voorwaarden en condities waaronder de werkzaamheden aangepakt moeten worden verschillen sterk per situatie of opdracht. Deze functies vereisen derhalve specifieke communicatieve vaardigheden in zeer verschillende omstandigheden. Ook komen er binnen deze typering functies voor van waaruit (in aanvulling op de typering van schaal 8) (bege)leiding gegeven wordt aan een groep medewerkers van overeenkomstig functieniveau (primus inter pares) dan wel lager functieniveau (functioneel chef).

FUNCTIECATEGORIE: E

Functieschalen: 9, 10, 11

  • 1.

    Algemene typering van de functiecategorie

    Tot deze categorie behoren functies waarin op afzonderlijke terreinen van overheidszorg wordt deelgenomen aan beleidsvoorbereiding, uitvoering of controle. De werkzaamheden hebben veelal betrekking op uitvoerende en/of beheersmatige aspecten van het betreffende beleidsveld. De inbreng bij de beleidsvorming bestaat veelal uit terugkoppeling/inbreng op grond van praktijkervaring. Het werkterrein als zodanig is begrensd doch de taakuitoefening vindt veelal plaats in directe samenwerking met andere terreinen of vakinrichtingen. Naast de kenniseisen ten aanzien van de theoretische grondslagen van het eigen vakgebied (HBO niveau) worden eisen gesteld ten aanzien van oriëntatie buiten het eigen vakgebied, algemeen maatschappelijke, financiële of economische samenhangen.

  • 2.

    Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie

    - mate van eigen zelfstandig takenpakket;

    - mate van specialistisch takenpakket;

    - mate van ruimte voor eigen interpretatie/specifieke oplossingen;

    - mate van participatie bij beleidsontwikkeling;

    - complexiteit overlegstructuren;

    - functioneel of hiërarchisch leiding geven.

Functiecategorie E

Functietypering bij schaal 9 Het betreft functies van waaruit een bijdrage of ondersteuning wordt geleverd bij beleidsontwikkeling, uitvoering of beheer. Het takenpakket is enkelvoudig en wordt veel uitgeoefend onder functionele (bege)leiding. De te leveren werkresultaten/-produkten maken veelal deel uit van het grote geheel, dat wil zeggen het betreft deelprodukten/-bijdragen binnen de eigen sector c.q. vakgebied. Randvoorwaarden als beleidskaders, technische en financiële normen/eisen, afspraken of vaste procedures, bepalen in sterke mate de te kiezen oplossingen, beslissingen. Intern overleg speelt een belangrijke rol bij realisering van de gewenste resultaten. Voor uitoefening van de functie wordt bekwaamheid vereist op HBO niveau.

Functietypering bij schaal 10 Deze functies hebben een zelfstandig, herkenbaar takenpakket. De te leveren werkresultaten/-produkten vormen een afgerond geheel. De werkzaamheden vereisen dat de aanwezige ruimte voor eigen interpretatie, te kiezen oplossingen, vormgeving etc. wordt ingevuld. Er is sprake van directe participatie, inbreng bij beleidsontwikkeling, uitvoering of specialistische opdrachten en projecten. Zowel interne als externe overlegstructuren spelen een bepalende rol bij het realiseren van de gestelde doelen c.q. produkten. Naast genoemde functiekenmerken kan ook functioneel leiding geven voorkomen in de vorm van een zogenaamde medewerkend voorman of primus inter pares. De bekwaamheid vereist een HBO niveau aangevuld met specifieke werkervaring of specialistische applicatiekennis.

Functietypering bij schaal 11 Het betreft specialistische functies met een vakinhoudelijk complex takenpakket. De interne en externe overlegstructuren zijn complex. De eigen vakinhoudelijke inbreng in multidisciplinaire teams stelt eisen aan de communicatieve vaardigheden. Het takenpakket vereist eigen interpretatie c.q. kennis ten aanzien van vormgevingsvraagstukken, mogelijke oplossingen, beleidsontwikkeling etc. Er is sprake van een directe betrokkenheid bij beleidsontwikkeling, uitvoering, specialistische (technische) projecten en dergelijke. Ook kan er sprake zijn van functioneel dan wel hiërarchisch leiding geven. Deze functies vereisen bekwaamheid op HBO niveau aangevuld met een specialistische applicatiekennis en specifieke werkervaring.

FUNCTIECATEGORIE: F

Functieschalen: 11, 12, 13

  • 1.

    Algemene typering van de functiecategorie

    Het handelt hierbij om functies, waarbij het gaat om: wetenschappelijke studies, het concipiëren van adviezen, het rapporteren, het opzetten of begeleiden van onderzoek, het interpreteren en beleidsmatig vertalen van onderzoeksgegevens, het praktisch uitvoerbaar maken van beleidsplannen of het toepassen van ingewikkelde technieken en methodieken. De taken vereisen in het algemeen een theoretische kennis en bekwaamheid op academisch niveau.

  • 2.

    Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie

    - complexiteit/moeilijkheidsgraad taakstelling of opdracht;

    - de mate waarin sociale vaardigheden het resultaat beïnvloeden;

    - de functionele relatie met chef of anderen;

    - maatschappelijke en/of bestuurlijke importantie van taak/opdracht;

    - mate van zelfstandigheid, in de zin van gedeelde of ongedeelde verantwoordelijkheid ten aanzien van eindprodukt;

    - vereiste applicatiekennis of specifieke deskundigheid.

Functiecategorie F

Functietypering bij schaal 11 Het betreft functies waarvan het takenpakket grotendeels in het verlengde ligt van het takenpakket van de directe chef of functioneel begeleider. Veelal betreft het een te leveren (deel)bijdrage aan bepaalde specialistische eindprodukten. Bij de taakuitoefening dient veelal rekening te worden gehouden met bestaande beleidskaders of andere randvoorwaarden. De werkstructuren en overlegsituaties waarbinnen de functie zich beweegt zijn veelal beperkt tot de eigen sector c.q. vakgebied. Bij de totstandkoming van het werkresultaat speelt overleg een belangrijke rol. Voor deze functies wordt een bekwaamheid vereist op academisch niveau of HBO-niveau uitgebreid met specialistische deskundigheid en specifieke praktijkopleiding c.q. werkervaring.

Functietypering bij schaal 12 De functies bevatten meervoudige taken. Het betreft een eigen, zelfstandig, takenpakket. Hoewel er sprake is van bestaande beleidskaders is er ruimte voor het ontwikkelen van eigen initiatieven, het bewandelen van andere wegen dan gebruikelijke, bijvoorbeeld: het uitwerken van nieuwe beleidsideeën voor de korte termijn, het ontwikkelen van beleidslijnen op langere temijn, het richting geven aan en leiden van bestuurlijke of technische projecten. Bij de totstandkoming van het werkresultaat/ produkten spelen communicatieve vaardigheden veelal een beslissende rol. De vereiste bekwaamheid ligt op academisch niveau.

Functietypering bij schaal 13 Het betreft hier functies, waarbij als aanvulling op de omschrijving bij schaal 12, sprake is van:

- zeer specialistische (benoembare) kennis/deskundigheid op basis van een academisch niveau; - uitzonderlijke taakstelling (los van de taakstelling van de betreffende organisatorische eenheid) waarbij in verregaande mate sprake is van delegatie van verantwoordelijkheden en bevoegdheden; - bijzonder specialistisch projectleiderschap; of - taken van vergelijkbaar gewicht; - functioneel of hiërarchisch leiding geven.

FUNCTIECATEGORIE: G

Functieschalen: 13, 14, 15

  • 1.

    Algemene typering van de functiecategorie

    Tot deze categorie behoren functies waarvoor het werk bekwaamheid vereist op een zeer gespecialiseerd vaktechnisch gebied (academisch niveau) waarbij sprake is van complexe organisatorische samenhangen en zeer grote politiek/bestuurlijke belangen. Daarnaast worden tot deze categorie leidinggevenden gerekend op 2e en 3e echelon. Het leiding geven heeft betrekking op omvangrijke eenheden met voornamelijk uitvoerende taken dan wel eenheden van beperkte omvang met complexe beleidsontwikkelende en uitvoerende taken.

  • 2.

    Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie

    - leiding geven:

    kwantitatief: omvang van de eenheid

    kwalitatief: verscheidenheid naar niveau;

    - de complexiteit/moeilijkheidsgraad van het takenpakket;

    - de mate waarin de sociale vaardigheid het resultaat beïnvloedt;

    - vereiste applicatiekennis of specifieke deskundigheid;

    - maatschappelijke en/of bestuurlijke importantie van het vakgebied en/of beleidsveld.

Functiecategorie G

Functietypering bij schaal 13 Het betreft specialistische functies waarbij de taken betrekking hebben op complexe beleidsvelden, onderzoeksterreinen of zeer specialistische technologieën. Het werkresultaat komt tot stand via complexe organistorische werkstructuren c.q. overlegsituaties waarbij zich geregeld tegenstellingen voordoen tussen de verschillende vakdisciplines en/of belanghebbenden. Deze functies vereisen derhalve specifieke vaardigheid en deskundigheid op basis van een academisch niveau. Daarnaast betreft het leidinggevende functies van relatief kleine eenheden waarbij naast de leidinggevende taak een vakinhoudelijke bijdrage geleverd wordt bij de totstandkoming van de eindprodukten/werkresultaten van de betreffende eenheid ("senior-specialist"). Ook betreft het leidinggevende functies van middelgrote eenheden waarbij het accent voornamelijk ligt op sturing en beheersing van werkprocessen.

Functietypering bij schaal 14 Het betreft hier leidinggevende functies met voornamelijk management¬taken met betrekking tot kwalitatieve en kwantitatieve procesbeheersing van middelgrote eenheden. De functies binnen de eenheid beslaan een divers takenpakket en liggen op MBO-, HBO- en WO-niveau. Deze functies worden voor het merendeel gekenmerkt door een sterke specialisatie op het betreffende vakgebied. De interne en externe werkstructuren en overlegsituaties zijn van directe invloed op werkresultaten/ produkten. Daarnaast betreft het specialistische (niet-leidinggevende) functies waarbij, als aanvulling op de typering bij schaal 13, sprake is van werkzaamheden met betrekking tot uitzonderlijk complexe taken, bijzondere opdrachten of zeer specialistisch projectmanagement. De betreffende functie heeft verregaande zelfstandigheid en bevoegdheid, los van de "staande" organisatie.

Functietypering bij schaal 15 Het betreft hier leidinggevende functies van een grote eenheid. Het takenpakket vertoont een sterke diversiteit naar werk- of produktsoort. Tactische planning - integratie en coördinatie van activiteiten die qua aard en doelstellingen verschillen - treedt bij deze functies sterk op de voorgrond. De activiteiten van de eenheid zijn gericht op politiek/bestuurlijk complexe beleidsterreinen.

FUNCTIECATEGORIE: H

Functieschalen: 15, 16, 17

  • 1.

    Algemene typering van de functiecategorie

    Tot deze categorie worden gerekend hoofden van middelgrote en grote eenheden (1e en 2e echelon), welke onderverdeeld zijn in (kleinere) eenheden met afzonderlijke takenpakketten. Daarnaast betreft het middelgrote en kleine eenheden, waarbij het hoofd een zware inhoudelijke bijdrage levert ten aanzien van beleidsontwikkeling. Laatstgenoemde functies worden gekenmerkt door een rechtstreekse advieslijn naar gedeputeerde staten.

  • 2.

    Criteria voor differentiatie binnen de functiecategorie

    - kwaliteitseisen inzake management: verschil in aard en kwalificatie van de medewerkers/ functies, aantal medewerkers;

    - de mate waarin tactische planning wordt vereist: integratie en coördinatie van activiteiten, die qua aard en doelstelling verschillen;

    - het belang van procesbeheersing en middelenbeheer;

    - de complexiteit van de maatschappelijke en bestuurlijke structuur;

    - het politiek/bestuurlijke gewicht van het beleidsveld.

Functiecategorie H

Functietypering bij schaal 15 Het betreft functies met een managementtaak ten aanzien van een middelgrote eenheid waarbinnen activiteiten plaatsvinden die overwegend tot een zelfde werksoort behoren of tot één soort produkt leiden. Integratie en coördinatie van de interne activiteiten vraagt vrij frequente aandacht. De managementfunctie is primair gericht op procesbeheersing en middelenbeheer. De politiek/bestuurlijke relaties dienen daarbij voortdurend in het oog gehouden te worden, aangezien het (de) betreffende beleidsveld(en) in directe wisselwerking staat (staan) met maatschappelijke instellingen, groeperingen, belangengroepen etc. Ook kan er in afwijking van het voorgaande sprake zijn van een relatief kleine eenheid waaraan leiding wordt gegeven. Vanuit de betreffende managementfunctie wordt een zware vakinhoudelijke (specialistische) bijdrage geleverd aan beleidsontwikkeling, onderzoek, (specialistische) projectgroep, en dergelijke.

Functietypering bij schaal 16 De managementtaak heeft betrekking op een middelgrote tot grote eenheid waarbinnen activiteiten plaatsvinden die tot meer dan één werksoort behoren of tot verschillende soorten produkten leiden. Tactische planning is vanwege de complexiteit van het takenpakket een zwaarwegende factor bij de leidinggevende taak. Het belang van procesbeheersing en middelenbeheer wordt hierdoor nog versterkt. De activiteiten van de eenheid hebben betrekking op provinciale beleidsterreinen die te maken hebben met complexe, politiek gevoelige, maatschappelijke structuren. Het politiek/bestuurlijke gewicht van de betreffende beleidsterreinen is derhalve groot.

Functietypering bij schaal 17 De managementtaak betreft een grote eenheid waarbinnen de activiteit van werksoorten en/of soorten produkten zeer groot is. De complexiteit van het takenpakket stelt zwaarwegende eisen aan tactische planning. Er bestaat een zo goed als volledige delegatie wat betreft verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot procesbeheersing en middelenbeheer. De betreffende eenheid heeft te maken met politiek zeer gevoelige (turbulente) beleidsterreinen waarbij geregeld sprake is van onderhandelingen op hoog niveau zowel binnen als buiten overheidsorganisaties.

FUNCTIECATEGORIE: J

Functieschalen: 17, 18, 19

  • 1.

    Algemene typering van de functiecategorie

    Tot deze categorie behoren functies waarin sprake is van leiding van relatief grote diensten, waarin verschillende beleidsafdelingen met eigen afgeronde beleidstaken zijn verenigd. Het betreft hier beleidsvelden die tot de primaire taken van de provincie gerekend kunnen worden.

  • 2.

    Criteria voor differentiatie binnen de functiegroepen

    - kwaliteitseisen inzake management: verschil in aard en kwalificaties van medewerkers/functies en aantal (omvang);

    - de mate waarin strategische en tactische planning wordt vereist: toekomstplanning op langere termijn met betrekking tot wezenlijke beleidsvorming; integratie en coördinatie van activiteiten die qua aard en doelstelling verschillen;

    - het belang van procesbeheersing en middelenbeheer;

    - de complexiteit van maatschappelijke en bestuurlijke structuren;

    - de politiek/bestuurlijke importantie van het beleidsveld.

     

Functiecategorie J

Functietypering bij schaal 17 De managementtaak heeft betrekking op een dienst die relatief gezien gering van omvang is. De binnen die dienst aanwezige afdelingen zijn overwegend gericht op één beleidsveld of nauwverwante beleidsvelden.

Bij strategische planning - beleidsvorming op de langere termijn - dient rekening gehouden te worden met specifieke variabelen (onder andere politieke, maatschappelijke, financiële, organisatorische factoren). Beheersing van de werkprocessen en de daarvoor benodigde middelen vergt aandacht. Het (de) betreffende provinciale beleidsveld(en) heeft (hebben) voornamelijk betrekking op één bepaalde maatschappelijke sector of doelgroep, waarbij de politieke sturing veelal gering is (dat wil zeggen een constante factor) of plaatsvindt door sturing achteraf.

Functietypering bij schaal 18 De managementtaak betreft een omvangrijke dienst, waarbinnen in relatie met meerdere beleidsvelden, verschillende vakdisciplines kunnen worden onderscheiden. Strategische en tactische planning is een factor van betekenis. Als gevolg daarvan neemt het belang toe van een effectieve en efficiënte beheersing van het werkproces en de benodigde middelen. De betreffende provinciale beleidsvelden hebben betrekking op meerdere maatschappelijke sectoren of doelgroepen. Het is noodzakelijk dat er geregeld (bestuurlijke) afstemming plaatsvindt tussen de dienst en de betreffende portefeuillehouder(s).

Functietypering bij schaal 19 De managementtaak heeft betrekking op een zeer omvangrijke dienst, met een vakinhoudelijk zeer complex takenpakket. Deze taak is gericht op sturing en beheersing van zwaar (politiek) gevoelige provinciale beleidsvelden, zowel op de korte als de lange termijn. Binnen het (de) betreffende beleidsveld(en) ligt een sterk accent op een directe wisselwerking met verschillende maatschappelijke (belangen)groeperingen en dergelijke. Als gevolg daarvan dient er in het proces van advisering aan gedeputeerde staten een afweging plaats te vinden van conflicterende wensen/eisen van betrokken partijen.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten van Gelderland