Regeling vervallen per 31-05-2013

Algemene bepalingen besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Geldermalsen 2007

Geldend van 31-05-2013 t/m 30-05-2013

Intitulé

Algemene bepalingen besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Geldermalsen 2007

ALGEMENE BEPALINGEN BESLUIT MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING

GEMEENTE GELDERMALSEN 2007

Het college van burgemeester en wethouders van Geldermalsen, de burgemeester van Geldermalsen en de heffingsambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Gelet op

  • -

    de bevoegdheidsverdeling in de Gemeentewet;

  • -

    de bepalingen van afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het wenselijk is gebruik te maken van de mogelijkheden van mandaat, volmacht en machtiging, zodat:

  • -

    de afdoening van zaken zo efficiënt en slagvaardig kan gebeuren;

  • -

    de burgers snel en doeltreffend kunnen worden geholpen;

  • -

    de verantwoordelijkheden binnen de organisatie en naar buiten toe duidelijk tot uitdrukking komen;

besluiten

tot het verlenen van (algemene) mandaten, volmachten en machtigingen aan de medewerkers van de ambtelijke organisatie of aan derden, overeenkomstig de bij dit besluit behorende overzichten en met inachtneming van de volgende algemene bepalingen ten aanzien van de uitoefening van die bevoegdheden;

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1. begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan:

    • -

      besluiten te nemen (mandaat); en

    • -

      privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (volmacht); en

    • -

      handelingen te verrichten die geen besluit en ook geen privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, zoals mondelinge beslissingen en feitelijk handelen (machtiging).

  • 2.

    mandaat- register: het bij dit besluit behorende register met overzichten van de gemandateerde en door-gemandateerde bevoegdheden, het betrokken bestuursorgaan, de betrokken functionarissen en specifieke instructies bij de verschillende (onder)mandaten.

Hoofdstuk 2 Mandatering en doormandatering van bevoegdheden

Artikel 2 Mandaat

  • 1. De uitoefening van de in het mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de daarin vermelde en daarmee verbandhoudende stukken wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris en de sectordirecteuren, voor zover het aangelegenheden betreft waarvan de voorbereiding c.q. de uitvoering aan het organisatieonderdeel is opgedragen.

  • 2. Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover de daarbij de te nemen beslissingen niet zullen leiden tot overschrijdingen van het betreffende budget, zoals opgenomen in de gemeentebegroting en met inachtneming van de vigerende regeling krediet en budgetbeheer.

  • 3. Bij de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten worden de bij het specifieke mandaat vermelde instructies in acht genomen.

Artikel 3 Ondermandaat

  • 1. De gemeentesecretaris en de sectordirecteuren zijn bevoegd de aan hen gemandateerde bevoegdheden door te mandateren aan de afdelingshoofden van de verschillende organisatieonderdelen en de brandweer-commandant, een en ander voor zover deze organisatieonderdelen op basis van het bij dit besluit behorende organogram onder hun verantwoording vallen en overeenkomstig het vermelde in het mandaatregister.

  • 2. De afdelingshoofden en de brandweercommandant zijn bevoegd de aan hen doorgemandateerde bevoegdheden door te mandateren aan de onder hun verantwoording vallende medewerkers, zoals vermeld in het mandaatregister.

  • 3. Ondermandaat doet geen afbreuk aan de verantwoordingslijnen en de hiërarchie in de organisatiestructuur van de gemeente Geldermalsen, zoals weergegeven in het bij dit besluit behorende organogram.

Artikel 4 Vervanging

  • 1. Bij afwezigheid van de gemeentesecretaris wordt deze vervangen door de sectordirecteur die aangewezen is als loco-secretaris.

  • 2. Bij afwezigheid van de sectordirecteur wordt deze vervangen door het afdelingshoofd dat onder zijn verantwoording valt.

  • 3. Overigens vindt vervanging plaats door de naast hogere leidinggevende, tenzij anders is aangegeven in het mandaatregister.

Artikel 5 Informatie

Tenzij in de mandaatlijst anders staat vermeld, informeert de gemeentesecretaris de bestuursorganen op hun verzoek, doch ten minste één keer per jaar over het gebruik van de verleende mandaten en ondermandaten.

Hoofdstuk 3 Interne instructies voor de uitoefening van het (onder)mandaat

Artikel 6 Integriteitsbepalingen van de Algemene wet bestuursrecht

De uitoefening van het verleende (onder)mandaat dient plaats te vinden in overeenstemming met de beginselen van behoorlijk bestuur, het gebod van onpartijdigheid (artikel 2:4 Awb) en met inachtneming van artikel 2:5 Awb (geheimhoudingsverplichting).

Artikel 7 Aanvullende instructies voor specifieke mandaten

De uitoefening van het verleende (onder)mandaat dient overigens plaats te vinden in overeenstemming met de aanvullende instructies bij de verschillende specifieke mandaten, als aangegeven in de kolom ‘instructies’ van het mandaatregister.

Artikel 8 Terugleggen (onder)mandaat

  • 1. Het (onder) mandaat tot afdoen en tekenen wordt teruggelegd bij het bestuursorgaan dat het mandaat heeft verleend, indien de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt.

  • 2. Het (onder) mandaat tot afdoen en tekenen wordt teruggelegd bij het bestuursorgaan dat het mandaat heeft verleend, indien de uitoefening van het (onder)mandaat:

    • a.

      zou leiden tot afwijking of aanvulling van een eerder vastgestelde gedragslijn of beleidslijn; of

    • b.

      zou leiden tot financiële gevolgen die niet zijn gedekt in een begrotingspost

    • c.

      afwijkt van interne of externe adviezen;

    • d.

      naar verwachting precedentwerking zal hebben;

    • e.

      de toepassing van bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom betreft.

  • 3. Het (onder)mandaat tot het tekenen wordt teruggelegd naar het bestuursorgaan dat het mandaat heeft verleend indien:

    • a.

      de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt; of

    • b.

      het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

    • c.

      het correspondentie betreft waarvan de ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is, bijvoorbeeld correspondentie aan de Kroon, de minister, staatssecretaris, commissaris van de koningin en het college van gedeputeerde staten;

    • d.

      het de verzending van besluiten van de gemeenteraad betreft.

Artikel 9 Coördinatie bij afdeling of sectoroverstijgende zaken

  • 1. Indien het onderwerp van (onder)mandaat méér dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2. Bij ontbreken van overeenstemming legt de (onder)mandaatverkrijger de zaak ter besluitvorming voor aan het bevoegde bestuursorgaan.

Artikel 10 Rechtsgeldigheid (onder)mandaat bij niet-naleving van de algemene instructies

Niet nakoming van de algemene instructies zoals genoemd in de artikelen 6 tot en met 9 van dit besluit, doet niets af aan de rechtsgeldigheid van de afdoening in (onder)mandaat, uiteraard voor zover deze afdoening overigens redelijkerwijs past binnen de mandaatverhouding.

Hoofdstuk 4 Vormgeving (onder)mandaat

Artikel 11 Wijze van ondertekenen

  • 1. De in (onder)mandaat namens het college genomen beslissingen en de op (onder)gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende stukken worden ondertekend als volgt: ”Burgemeester en wethouders van Geldermalsen, namens deze, ……… “, (volgt handtekening, naam en formele functieaanduiding).

  • 2. De in (onder)mandaat namens de burgemeester genomen beslissingen en de op (onder)gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende stukken worden ondertekend als volgt: ”De burgemeester van Geldermalsen, namens deze, … … … “, (volgt handtekening, naam en formele functieaanduiding).

Hoofdstuk 5 Openbaarheid mandaatregister

Artikel 12 Toegankelijkheid

  • 1. Dit besluit en het daarbij behorende mandaatregister is openbaar en ligt voor een ieder ter inzage bij de informatiebalie van de cluster Communicatie.

  • 2. Dit besluit en het daarbij behorende mandaatregister wordt ook digitaal beschikbaar gesteld, zowel via Internet als intranet.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 13 Overgangsrecht

De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1 Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2007.

  • 2 Met ingang van deze datum komen de voor deze datum vastgestelde mandaatbesluiten te vervallen, tenzij het mandaten betreft, die niet staan vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister.

Artikel 15 Citeerartikel

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit gemeente Geldermalsen 2007.

Ondertekening

Geldermalsen, 24 april 2007, nummer 2.
Burgemeester en wethouders van Geldermalsen
de secretaris, de burgemeester,
De burgemeester van Geldermalsen,
De heffings- en invorderingsambtenaar,

Mandaatregister 2007