Regeling vervallen per 25-04-2017

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Gennep 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 24-04-2017

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Gennep 2014

De raad van de gemeente Gennep:

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 23 september 2013;

gehoord de commissie Bestuur en Organisatie d.d. 25 november 2013;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

Besluit

vast te stellen de ‘Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Gennep 2014’.

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1. Verzoek om informatie.

  • 1. Een fractie, raadslid of lid van de raadscommissie wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen of moties.

  • 2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De gemeentesecretaris beslist.

  • 4. De bijstand, bedoelt in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie.

  • 5. Indien de gevraagde bijstand bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, verzoekt de griffier de gemeentesecretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde ambtelijke bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand.

  • 1. Een ambtenaar van de gemeente Gennep verleent op verzoek van de griffier – door tussenkomst de gemeentesecretaris - ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, lid c, tenzij:

    • a.

      de fractie, het raadslid of het lid van de raadscommissie niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad en de raadscommissies;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het bijstand zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en het raadslid reeds volledig gebruik heeft gemaakt van het hem op grond van artikel 5, tweede lid, beschikbaar gestelde aantal uren ambtelijke bijstand.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan de fractie, het raadslid of lid van de raadscommissie dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de griffier of gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de betrokken fractie, het betrokken raadslid of lid van de raadscommissie het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk met reden omkleed over het verzoek.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand.

  • 1. Indien een fractie, raadslid of lid van de raadscommissie niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet de fractie, het raadslid of het lid van de raadscommissie of de griffier hiervan mededeling aan de gemeentesecretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk met reden omkleed over de zaak.

Artikel 5 Hoeveelheid ambtelijke bijstand.

  • 1. Elke fractie en/of individueel raadslid en/of commissielid heeft recht op ambtelijke bijstand;

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen – mede om bedrijfseconomische redenen - per

  • 3. kalenderjaar een maximum stellen aan de te verlenen ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 2, eerste lid.

  • 4. Indien burgemeester en wethouders toepassing wensen te geven aan het gestelde in lid 2 plegen zij hierover overleg met de raad.

Artikel 6 Geheimhouding.

  • 1. De fractie, het raadslid of het lid van de raadscommissie kan aangeven dat de inhoud van het verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 2. Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot de betrokkene fractie, het betrokken raadslid of het betrokken lid van de raadscommissie.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 7. Recht op financiële vergoeding

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde, kunnen de kosten voor het functioneren van de fractie op basis van gespecificeerde nota’s declareren tot een bedrag van € 1.500,-- per fractie per kalenderjaar, plus een bedrag van € 150,-- per raadslid per kalenderjaar. Bij de declaratie dient een verslag van de activiteiten te worden gevoegd.

  • 2. De declaraties als bedoeld onder 1 dienen door de fracties te worden ingediend bij de raadsgriffier binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar.

  • 3. De raadsgriffier draagt zorg voor de betaalbaarstelling.

  • 4. Controle van de declaratie vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant brengt advies uit aan de raad als onderdeel van de controle op de jaarrekening.

  • 5. De raad stelt na ontvangst van het advies van de accountant de bedragen vast van:

    • a.

      de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;

    • b.

      de wijziging van de reserve;

    • c.

      de resterende reserve;

    • d.

      de verrekening tussen de in onderdeel a genoemde uitgaven en het te ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

  • 6. Jaarlijks wordt vóór 1 februari van het betreffende kalenderjaar een voorschot van 80% op de fractievergoeding verstrekt.

  • 7. Het onder lid 6 genoemde voorschot wordt verrekend met teveel ontvangen voorschotten in het betreffende kalenderjaar of voorgaande jaren.

  • 8. In afwijking van het bepaalde in lid 6 van dit artikel wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 1 februari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van het jaar.

Artikel 8 Besteding financiële vergoeding.

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volks vertegenwoordigende, kader stellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen.

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie.

    • c.

      giften.

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen.

    • e.

      algemene opleidingen voor raads- en commissieleden, tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Artikel 9 Gevolgen wijziging fractie bij verkiezingen of splitsing.

  • 1. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage:

    • a.

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

    • b.

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 7, eerste lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3. Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Artikel 10 Reserve.

  • 1. De raad reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage toekomend aan een fractie ter besteding door die fractie in volgende jaren.

  • 2. De reserve is niet groter dan 30% van de bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar toekwam ingevolge artikel 7.

  • 3. Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve, komt tot uitdrukking in het per 31 december van het voorafgaande jaar door de griffier opgestelde overzicht van verrichte uitgaven over dat jaar.

  • 4. De reserve blijft na verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel voor de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

  • 5. Als bij zetelverlies de reserve voor een fractie hoger zou worden dan aangegeven in het tweede lid, vervalt het recht op dat meerdere.

  • 6. Bij splitsing van een fractie, wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden, voor zover deze reserve niet meer bedraagt dan 30% van de bijdrage die de oorspronkelijke fractie in het voorgaande kalenderjaar ontving.

Paragraaf 3: Overige bepalingen.

Artikel 11 Toepassing Awb.

Titel 4.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

Artikel 12 Intrekking oude verordening.

De verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning, vastgesteld bij raadsbesluit van 22 december 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 13 Inwerkingtreding.

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel.

Deze verordening wordt aangehaald als de: ‘Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Gennep 2014’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 9 december 2013.
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier

Toelichting bij de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Gennep 2014

Nadere bepaling op grond van artikel 8 van de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Gennep 2014