Beleidsregel borden in de openbare ruimte

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel borden in de openbare ruimte

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep,

Overwegende:

  • dat het van belang is dat de openbare weg veilig, doelmatig en onbelemmerd gebruikt moet kunnen worden;

  • dat plaatsing van borden aan de openbare weg belemmerend kan zijn voor de veiligheid, de doelmatigheid en het gebruik;

  • dat een veelheid aan borden aan de openbare weg een aantasting van het uiterlijk aanzien van de gemeente veroorzaakt .

  • dat het daarom van belang is regels te stellen voor het plaatsen van borden aan de openbare weg.

Gelet op:

- artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

- artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening;

besluit:

de beleidsregel borden in de openbare ruimte vast te stellen.

Artikel 1. Begrippen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    borden: sandwichborden, -panelen, -frames, driehoeksborden, aankondigingsborden, A0-schermen, digitale LED-schermen, plakzuilen, evenementenportalen, bordenframes, posterboxborden, reclameborden, etc..

  • b.

    Weg of een weggedeelte: weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 2. Verboden borden te plaatsen

  • 1.

    Het is niet toegestaan om een weg of een weggedeelte te gebruiken voor het plaatsen van borden voor de aankondiging van evenementen of andersoortige (ideële) reclame-uitingen.

  • 2.

    Het in lid 1 bedoelde verbod geldt niet voor de derde partij waarmee de gemeente een overeenkomst sluit voor het plaatsen van digitale informatieschermen en posterboxen.

Artikel 3. Exploitatie in eigen beheer

  • 1.

    Het onderhoud en beheer en de exploitatie van borden aan de weg ligt in handen van een derde partij, aan wie daartoe opdracht is verstrekt door het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Voor de aankondiging van evenementen of andersoortige (ideële) reclame-uitingen mag alleen gebruik worden gemaakt van de in lid 1 in beheer zijnde borden.

Artikel 4. Bestaande borden/overgangsbepaling

Het in artikel 2 lid 1 genoemde verbod geldt ook voor de, voorafgaande inwerkingtreding van dit beleid, reeds geplaatste borden. Voor zover deze borden niet voldoen aan de voorwaarden van dit beleid, is daarmee sprake van strijd met artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep.

Artikel 5. Intrekking

De ‘beleidsregel borden in de openbare ruimte’ vastgesteld op 7 mei 2019 wordt ingetrokken.

Artikel 6. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2020.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 1 oktober 2019.

Burgemeester en wethouders van Gennep,

De loco-secretaris, Mevrouw S. Zijlstra

De loco-burgemeester, De heer P.J.J. Lucassen