Regeling vervallen per 27-06-2013

Verordening intergemeentelijke agrarische adviescommissie

Geldend van 03-07-2009 t/m 26-06-2013

Intitulé

Verordening intergemeentelijke agrarische adviescommissie

Verordening Intergemeentelijke Agrarische Adviescommissie

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de intergemeentelijke agrarische adviescommissie;

  • b.

    agrarische deskundige: een medewerker van DLV Adviesgroep, gevestigd te Wageningen.

Artikel 2 Samenstelling van de commissie

  • a. De commissie is permanent vertegenwoordigd door de afgevaardigden van de gemeente Giessenlanden, Graafstroom, Leerdam, Liesveld en Zedrik. Gastleden zijn vertegenwoordigers van de gemeente Nieuw Lekkerland, Gorinchem en Hardinxveld- Giessendam.

  • b. De agrarische deskundige is tevens secretariaathouder van de commissie.

  • c. Op verzoek kunnen ook andere gemeente gebruik maken van de adviesmogelijkheid van de I.A.A.C. zoals hiervoor genoemd.

Artikel 3 Grondslag voor de advisering

Voor de grondslag van de advisering zijn de volgende bepalingen van toepassing:

  • a.

    Artikel 3:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.

  • b.

    De desbetreffende bepalingen van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen van de deelnemende gemeenten.

  • c.

    “ De handleiding agrarische bouwaanvragen en aanlegvergunningen” zoals in 1995 is uitgegeven door de Provincie Zuid- Holland in samenwerking met de VZGH en het toenmalige Landbouwschap;

  • d.

    De aanbevelingen en richtlijnen uit de Nota Regels voor Ruimte omtrent agrarische bouwmogelijkheden, uitgegeven door Gedeputeerde Staten van Zuid- Holland en mogelijke toekomstige gewijzigde versies van laatstgenoemde beleidsdocument.

Artikel 4 Het Werkingsgebied

Het werkingsgebied betreft die delen van het gemeentelijk grondgebied van de deelnemende gemeenten en incidenteel van die gemeenten die om een advies van de I.A.A.C. verzoeken ( zie artikel 2a en 2c).

Artikel 5 Advisering

In het kader van de advisering dient in het advies de vraag te worden beatwoord of:

  • a.

    er sprake is van een vestiging van een nieuw agrarisch bedrijf, een bedrijfsverplaatsing, een (ver)- nieuwbouw of uitbreiding van agrarische bedrijfsopstallen en/of een agrarische bedrijfswoning;

  • b.

    Er sprake is van een bouwperceel dan wel- stede zoals aangegeven in de bestemmingsplannen zoals bedoeld in artikel 3, lid b;

  • c.

    Er sprake is van een volwaardig agrarisch bedrijf dan wel er mogelijkheden zijn om uit te groeien tot een volwaardig agrarisch bedrijf;

  • d.

    Of de (ver) nieuwbouw, uitbreiding of verplaatsing noodzakelijk en doelmatig is voor een economisch verantwoorde bedrijfsvoering voor agrarische doeleinden.

Artikel 6 Wijze van advisering

De agrarische deskundige bereidt een schriftelijk advies voor, welk preadvies ter vergadering van de commissie onderwerp van discussie is. Indien een meerderheid van de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeentes kunnen instemmen met het door de deskundige opgestelde advies zal dit worden verwoord in een definitief (eind)advies. Bij staking van stemmen heeft de agrarische deskundige een doorslaggevende stem. De advisering geschiedt op basis van een bedrijfsbezoek door de agrarische deskundige en in sommige gevallen met een ambtenaar van de verzoekende gemeente.

Artikel 7 Horen van belanghebbende

Op verzoek van direct belanghebbende kan ten overstaan van de agrarische deskundige een mondelinge toelichting worden gegeven. De vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten zijn bij de mondelinge toelichting aanwezig.

Artikel 8 Waarborgen van de onafhankelijkheid van het agrarisch advies

  • A. De afgevaardigde van de gemeente tot wiens grondgebied het betreffende agrarische perceel behoort onthoudt zich van stemming aan de totstandkoming van het definitieve agrarische advies.

  • B. Indien het bouwvoornemen ten behoeve van agrarische bouwontwikkeling is opgesteld en onderbouwd door een andere agrarische adviseur van DLV staat het de verzoekende gemeente vrij om een onafhankelijk advies om te zien naar een andere onafhankelijke agrarische adviescommissie dan de DLV.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

In overleg met de agrarische deskundige en de vertegenwoordiger van de deelnemende gemeenten vergaderd de commissie eenmaal in de 4 weken. Indien gewenst komt de commissie vaker bijeen of vinden er telefonische vergaderingen plaats.

Artikel 10 Openbaarheid

De vergaderingen van de commissie zijn in principe besloten van aard, behoudens in die gevallen dat door belanghebbende wordt verzocht om een mondelinge toelichting. De beraadslaging omtrent het definitieve advies vindt in beslotenheid van de commissie plaats.

Artikel 11 Uitzondering op de noodzaak tot het inwinnen van agrarisch advies

Het inwinnen van advies kan achterwegen blijven in de volgende gevallen:

  • 1.

    bij het uitbreiden van bedrijfsgebouwen met maximaal 10%, tenzij het betreft

    • -

      een gebouw dat dient voor de huisvesting van dieren dat uitgebreid wordt met

meer dan 200m2;

  • -

    een ander bedrijfsgebouw dat uitgebreid wordt met meer dan 150m2.

    • 2.

      Bij bouwwerken welke door hun grootte, vorm en uiterlijke verschijnvorm alleen geschikt kunnen zijn voor het gebruik van agrarische doeleinden zoals bijvoorbeeld mestsilo’s.

Artikel 12 kosten van advisering

De kosten voor een adviesaanvraag van de I.A.A.C. worden overeenkomstig de legesverordening doorberekend aan de aanvrager.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van de bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening intergemeentelijke agrarische adviescommissie”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad

van de gemeente Giessenlanden op 25 juni 2009.

de griffier, de voorzitter,

mevr. N.C. Bot mevr. E. Boot