Regeling vervallen per 12-11-2008

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 11-11-2008

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 oktober 2008;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening c.q. de bij deze verordening behorende tarieventabel verstaat onder:

a dag: periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b week: aaneengesloten periode van zeven dagen;

c maand: aaneengesloten periode van 30 dagen;

d jaar: aaneengesloten periode van 12 maanden;

e kalenderjaar: periode van 1 januari tot en met 31 december;

f ideële instelling: een vereniging of stichting die als doel heeft ideële of maatschappelijke activiteiten te ontplooien.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is

verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a attestaties de vita strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

b verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

c collectevergunningen;

d beschikkingen genomen krachtens een rechtspositieregeling voor personeel van de gemeente;

e het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor gebouwen ten behoeve van de publieke dienst van deze gemeente;

f het raadplegen en verstrekken van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van het gemeentelijk kadaster ten nutte van de administratieve bedrijfsvoering van de gemeente Gilze en Rijen;

g diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge kennisgeving dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere

schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

1 De 'Legesverordening 2008' van 7/12 november 2007 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 4

    Deze verordening kan worden aangehaald als 'Legesverordening 2009'.

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 10/13 november 2008.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier, de voorzitter,

mr. J.W. Timmermans drs. R.H. Roep

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2009

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1

Algemeen

Hoofdstuk 2

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 3

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 4

Bouwvergunningen

Hoofdstuk 5

Brandbeveiliging

Hoofdstuk 6

Gemeentearchief

Hoofdstuk 7

Kiezersregister

Hoofdstuk 8

GEO informatie

Hoofdstuk 9

Reisdocumenten

Hoofdstuk 10

Rijbewijzen

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12

Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 13

Diversen

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

Fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina

0,25

1.1.2

kopieën van kaarten en tekeningen per kopie

13,10

1.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

5,25

1.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

5,25

1.1.5

een digitaal bestand

18,35

1.1.6

Het in 1.1.5 genoemde tarief wordt per MB gemeten in DWG formaat verhoogd met

4,20

Hoofdstuk 2 Burgerlijke stand

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van:

a.de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap en

b.het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een door de gemeente hiertoe aangewezen trouwruimte:

2.1.1

op maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 15.30 uur

236,00

2.1.2

op zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur

390,00

2.1.3

op zaterdag van 12.00 tot 15.30 uur

657,00

2.2

In afwijking van het bepaalde onder 2.1.1 is huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap op maandag of donderdag om 9.00 uur in een door de Gemeente hiertoe aangewezen trouwruimte

gratis

2.3

Indien de huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap in een

bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek plaatsvindt, wordt het tarief genoemd in artikel 2.1.1, 2.1.2. en 2.1.3. verhoogd met

110,00

2.4

Voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen bij de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap, omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap bedragen de leges per getuige

13,60

2.5

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder kwartier

5,75

2.6

Het tarief bedraagt ter verkrijging van een trouwboekje:

a.voor normale uitvoering

b.voor een luxe uitvoering

15,70

31,45

2.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 3 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

3.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 3.3 en 3.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

5,35

3.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar

403,50

3.3

Voor de toepassing van onderdeel 3.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

5,35

3.4.2

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2,27

3.5

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, voor ieder daaraan besteed kwartier

5,40

Hoofdstuk 4 Bouwvergunningen

Bouwkosten

4.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (inclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (inclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Voor de beoordeling van de raming van de bouwkosten wordt gebruik gemaakt van de bouwkosten zoals aangegeven in het boek basisbedragen gebouwen zoals uitgegeven voor het betreffende belastingjaar.

Bouwvergunningen

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

4.2.1

Een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

minder bedragen dan € 22.689,00,

van die bouwkosten met een minimum van € 140,00;

€ 22.689,00 bedragen of meer,

vermeerderd met 1,4 % van het bedrag waarmee die bouwkosten

€ 22,689,00 te boven gaan;

1,6 %

363,00

4.2.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

minder bedragen dan € 22.689,00,

van die bouwkosten met een minimum van € 140,00;

€ 22.689,00 bedragen of meer,

vermeerderd met 1,4 % van het bedrag waarmee die bouwkosten

€ 22.689,00 te boven gaan;

1,6 %

363,00

4.2.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet,

van die bouwkosten met een minimum van € 140,00;

0,9 %

4.2.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 4.2.3. bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval

is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

102,75

4.2.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet,

van die bouwkosten met een minimum van € 140,00;

0,8 %

4.2.6

een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend;

144,00

4.2.6.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

4.2.7

Het aanvragen van een principebesluit van het college of het college al dan niet in principe bereid is de definitieve vrijstellingsprocedure als bedoeld in 4.5.2 en 4.7.2 te gaan doorlopen voor bedoeld bouwproject

678,00

4.2.8

het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een reguliere bouwvergunning

140,00

4.2.9

Een aanvraag voor extern advies voor een extra welstandstoets, bovenop de werkzaamheden die nodig zijn voor de toetsing van een aanvraag bouwvergunning, voordat een vergunning kan worden afgegeven

Als deze second opinion leidt tot een aanpassing van de eerste welstands-toets worden deze leges niet in rekening gebracht.

350,00

Teruggaaf

4.3.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekent met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 4.2.1, onderscheidenlijk 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4 of 4.2.5 met dien verstande dat zij niet minder dan € 77,00 zullen bedragen.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

4.3.2.1

Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen zes maanden na verlening van de vergunning, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. Teruggaaf wordt alleen verleend indien de verleende vergunning schriftelijk, binnen een termijn van 2 jaar na verlening van de vergunning, wordt ingetrokken op verzoek van vergunninghouder.

4.3.2.2

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, doch vóór het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op schriftelijke aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend.

Overschrijving bouwvergunning

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening

102,75

Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

4.5.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.6 (oud artikel 15). 3.22 (oud artikel 17), 3.23 (oud artikel 19, derde lid), 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, van de Woningwet, wordt het overeenkomstig 4.2.1, onderscheidenlijk 4.2.2, 4.2.3 of 4.2.4 berekende bedrag verhoogd met

185,00

Projectbesluit / buiten toepassingverklaring

4.5.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van 3.6 (oud artikel 11), 3.10 (oud artikel 19 eerste en tweede lid), 3.40, van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, van de Woningwet, wordt het overeenkomstig 4.2.1, onderscheidenlijk 4.2.2, 4.2.3, of 4.2.4 berekende bedrag verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de aanvrager schriftelijk heeft ingestemd met de begroting van de kosten.

4.5.3

Voor zover een (bouw)project een herziening van een bestemmingsplan vereist, worden de hieraan verbonden kosten doorberekend aan de aanvrager, met dien verstande, dat de begrote kosten vooraf aan de aanvrager worden medegedeeld. Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag pas in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schriftelijk heeft ingestemd.

Aanlegvergunningen

4.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 (oud artikel 14), 3.7 lid 3 (oud artikel 21, derde lid) of 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning)

77,00

4.6.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden

waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.18 (oud artikel 46) van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig 5.7.1 berekende bedrag verhoogd met

77,00

Bestemmingswijzigingen

4.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 (oud artikel 15), 3.22 (oud artikel 17), 3.23

(oud artikel 19, derde lid), 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 4.2.1, onderscheidenlijk 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4 of 4.2.5 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 4.7.1

185,00

4.7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.10 (oud artikel 19, eerste of twee lid), of 3.40 van de Wet op de ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 4.2.1, onderscheidenlijk 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4 of 4.2.5 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 4.7.1 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de aanvrager schriftelijk heeft ingestemd met de begroting van de kosten.

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

4.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

185,00

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

4.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

185,00

Bodemgesteldheidonderzoek

4.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de onderzoeksopzet van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de Bouwverordening:

4.8.1

indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740, uitgave 1999, naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft

113,00

4.8.2

indien de aanvraag verkennend onderzoek volgens NEN5740, uitgave 1999, naar de bodemgesteldheid betreft

113,00

4.8.3

indien de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in de Leidraad bodembescherming betreft

165,00

4.8.4

Indien de aanvraag betreft het verstrekken van schriftelijke informatie met betrekking tot een bodemgesteldheidsrapportage

62,00

Sloopvergunning

4.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening

113,00

Overig

4.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

77,00

4.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de Monumentenwet 1988

257,00

4.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor hogere grenswaarden in het kader van de Wet geluidhinder

616,00

Hoofdstuk 5 Brandbeveiliging

Gebruiksvergunning

5.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

157,00

5.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening, niet zijnde een vergunning als bedoeld onder 5.3

157,00

5.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting, tevens vallend onder 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening,

uitsluitend in de open lucht,

geheel of gedeeltelijk overdekt

63,00

125,00

5.4

de overeenkomstig het in 5.1 of 5.2 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 5.5 indien en voor zover deze op het bouwwerk of de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn

5.5

de opslag als bedoeld in 5.4 bedraagt voor:

A.

a.bouwwerken of inrichtingen waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft

b.bouwwerken of inrichtingen waarin aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft

c.bouwwerken of inrichtingen waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig kunnen zijn, niet zijnde:

·Woongebouwen

·Bouwwerken of inrichtingen voor (weg)verkeer

·Sporthallen, zwembaden en sportscholen

·info- en exporuimten, tentoonstellingsruimten, kampeerterreinen, jachthavens, dierenverblijf, met een oppervlakte van:

minder dan 100 m²

100 tot 200 m²

200 tot 300 m²

300 tot 500 m²

500 tot 1.000 m²

1.000 tot 2.000 m²

2.000 tot 3.000 m²

3.000 tot 4.000 m²

4.000 tot 5.000 m²

5.000 tot 10.000 m²

10.000 tot 20.000 m²

20.000 tot 30.000 m²

30.000 tot 40.000 m²

40.000 tot 50.000 m²

50.000 m² of meer

105,00

157,00

262,00

419,00

629,00

943,00

1.231,00

1.362,00

1.493,00

1.661,00

1.886,00

2.200,00

2.515,00

2.830,00

3.144,00

B.

a.bouwwerken waarin bedrijfsmatig de in artikel 5.2.2. van de Bouwverordening bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen

b.inrichtingen waarin bedrijfsmatig de in artikel 2.2.2. van de Brandveiligheidverordening bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen

c.bouwwerken of inrichtingen voor (weg)verkeer en voor zover het gaat om bouwwerken of inrichtingen waarin meer dan 50 personen aanwezig kunnen zijn

d.sporthallen, zwembaden en sportscholen

e.info- en exporuimten, tentoonstellingsruimten, kampeerterreinen, jachthavens en dierenverblijf, met een oppervlakte van:

minder dan 100 m²

100 tot 200 m²

200 tot 300 m²

300 tot 500 m²

500 tot 1.000 m²

1.000 tot 2.000 m²

2.000 tot 3.000 m²

3.000 tot 4.000 m²

4.000 tot 5.000 m²

5.000 tot 10.000 m²

10.000 tot 20.000 m²

20.000 tot 30.000 m²

30.000 tot 40.000 m²

40.000 tot 50.000 m²

50.000 m² of meer

52,00

78,00

131,00

210,00

314,00

471,00

628,00

707,00

785,00

890,00

1.048,00

1.257,00

1.467,00

1.676,00

1.834,00

5.6

de overeenkomstig de in 5.1 en 5.5 onder B genoemde tarieven geheven leges worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 5.7 indien en voor zover de verleende vergunning betrekking heeft op niet-bebouwde voor bedrijfsdoeleinden bestemde terreinen bij bouwwerken waarin bedrijfsmatig de in artikel 5.2.2. van de Bouwverordening bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen

5.7

de opslag als bedoeld in 5.6 bedraagt voor terreinen met een oppervlakte van:

minder dan 500 m²

500 tot 2.000 m²

2.000 tot 5.000 m²

5.000 m² of meer € 150,00 vermeerderd per 5.000 m² of gedeelte daarvan met

52,00

105,00

157,00

26,00

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

8,00

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

5,40

Hoofdstuk 8 Geo informatie

8.1

Het tarief bedraagt voor:

8.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag inzage in de door het gemeentekadaster bijgehouden kadastrale registratie per half uur of gedeelte daarvan

40,00

8.1.2

het verstrekken van een kopie van de kadastrale kaart op:

-formaat A4

-formaat A3

10,50

21,00

8.1.3

Informatieproducten via Kadaster-on-line, conform de kadastrale tarieven

-kadastraal bericht per object

-fragment kadastrale kaart

10,50

10,50

8.2.

Het tarief bedraagt voor:

8.2.1

het verstrekken van een kopie van de GBKN-Gilze Rijen op:

-formaat A4

-formaat A3

-formaat A2

-formaat A1

10,50

21,00

41,90

83,85

8.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een luchtfoto in kleur op papier in formaat A3, per afdruk

18,85

8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

8.4.1

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

10,00

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort

49,60

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoelt in 9.1.1 (zakenpaspoort)

55,40

9.1.3

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (indien de

aanvrager de leeftijd van 15 jaar of ouder heeft)

41,75

9.1.4

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (indien de

aanvrager de leeftijd van 14 jaar heeft )

0,00

9.1.5

indien een aanvraag met spoed moet worden afgehandeld wordt het in artikel 9.1.1, 9.1.2, 9.1.3 en 9.1.4 berekende bedrag verhoogd met

41,00

9.1.6

tot het verstrekken van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met

15,70

9.1.7

tot het direct bijschrijven van kinderen, per kind

8,70

9.1.8

tot het achteraf bijschrijven van kinderen, per kind

20,35

9.1.9

indien de aanvraag tot het achteraf bijschrijven van een kind met spoed moet worden afgehandeld wordt het in artikel 9.1.8 berekende bedrag verhoogd met

19,50

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

39,75

10.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

7,65

10.3

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de leges verhoogd met

15,30

10.4

Het tarief genoemd in onderdeel 10.1 word bij een spoedlevering vermeerderd met

30,00

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

11.1.2

Indien de vergunning voor twee of meer speelautomaten geldt bedraagt het tarief

vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten waarvoor de vergunning geldt, vermeerderd met

22,50

34,00

11.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

7,85

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

105,00

12.2

Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

26,00

12.3

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet.

10,50

Hoofdstuk 13 Diversen

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

31,50

13.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

5,35

13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.2.1

ter verkrijging van een verklaring als bedoeld in artikel 56, lid f van de Pachtwet

5,35

13.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.3.1

ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.4, lid 4 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van een café of een dergelijke inrichting:

a.geldig voor één dag

b geldig voor één jaar

14,10

136,00

13.3.2

ter verkrijging van een (standplaats)vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen:

a.geldig voor één dag

b.geldig voor één jaar

28,80

136,00

13.3.3

ter verkrijging van een (vent)vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen:

a.geldig voor maximaal 10 dagen, aangevraagd door een ideële instelling

b.geldig voor maximaal 10 dagen, aangevraagd door een niet-ideële instelling

c.geldig voor één jaar

10,50

28,80

136,00

13.3.4

ter verkrijging van een internationaal bewijs van inenting tegen gele koorts

2,55

13.3.5

ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 of 4.7.2 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen

32,50

13.3.6

ter verkrijging van een (terras)vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen

57,65

13.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

33,00

13.4.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

en per lasgat vermeerderd met

5,40

8,65

13.4.1.1

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

en per lasgat vermeerder met

2,70

8,65

13.4.2

Het in 13.4 genoemde bedrag wordt:

13.4.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerder van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

136,00

13.4.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college is opgesteld.

13.4.3

Indien een begroting als bedoeld in 13.5.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

13.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart of gehandicaptenkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

26,00

13.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

13.6.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

13.6.1.1

ten hoogste 100 pagina´s, per pagina

met een maximum per bericht van

0,20

4,80

13.6.1.2

meer dan 100 pagina’s

24,00

13.6.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

4,75

13.6.2

dat bestaat uit een afschift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

23,60

13.6.3

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 13.6.1 en 13.6.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

13.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

4,70

13.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen:

13.8.1

voor een kleine evenementenvergunning

10,50

13.8.2.

voor een grote evenementenvergunning

263,00

13.9

Voor het verkrijgen van een ontheffing op het in werking hebben van geluidsapparatuur welke geluidshinder veroorzaakt als bedoeld in artikel 4.1.7 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen bedragen de leges voor een dag

14,10

13.10

Voor het verkrijgen van een ontheffing op het in werking hebben van geluidsapparatuur welke geluidshinder veroorzaakt als bedoeld in artikel 4.1.7 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen bedragen de leges voor een kalenderjaar

57,65

13.11

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning

57,65

13.12.1

Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een (rommelmarkt of snuffelmarkt)vergunning als bedoeld in artikel 5.2.4 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen

57,65

13.12.2

Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een aanvraag door een ideële instelling ter verkrijging van een (rommelmarkt of snuffelmarkt)vergunning als bedoeld in artikel 5.2.4 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen

20,95

13.13

Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen voor het exploiteren van een seksinrichting.

629,00

13.14

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een persoonsgebonden beschikking bedoeld voor permanente bewoning van recreatieverblijven binnen de gemeente Gilze en Rijen

377,30

13.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

5,35

13.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor lichtreclame als bedoeld in artikel 4.4.3 de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen

34,00

13.17

Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.4.3 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Gilze en Rijen voor het exploiteren van een smartshop, headshop, growshop, belshop/belwinkel of internetcafé

629,00

Deze tarieventabel behoort bij de Legesverordening 2009,

vastgesteld in de vergadering van 10/13 november 2008

van de raad van de gemeente Gilze en Rijen.

Mij bekend,

de griffier van de gemeente Gilze en Rijen,

mr. J.W. Timmermans