Regeling vervallen per 25-05-2018

Reglement BRP

Geldend van 26-09-2017 t/m 24-05-2018

Intitulé

Reglement BRP

Burgemeester en wethouders van de gemeente Goes

Gelet op

Besluiten vast te stellen:

Het reglement voor de basisregistratie personen

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Goes worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3. De organen van de gemeente Goes aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Goes (Reglement BRP 2017).

  • 2. Het Reglement BRP 2014 komt te vervallen.

Ondertekening

Goes, 26 september 2017

Burgemeester en Wethouders van Goes,

de secretaris,

mr. H.E. Schild.

de burgemeester,

H.W.M. Klitsie

BIJLAGE 1

Lijst van binnengemeentelijke organen met een raadpleegmogelijkheid van de basisregistratie, via de gegevensmakelaar

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Goes hebben inzage in de basisregistratie via de gegevensmakelaar.

binnengemeentelijke afnemer:

Doeleinden:

Gegevensset basisregistratie:

Afdeling Vergunningverlening en Handhaving

taken op gebied van milieubeheer, geluidshinder, vergunningen, woningwetgeving, premieregelingen, subsidieverzoeken, parkeerbeheer, toezicht, handhaving.

- adm. nummers

- algemene informatie

- vestigingsgegevens

- vorige adressen

- vertrekgegevens

- overlijdensgegevens

Afdeling Samenleving Regionaal bureau leerplicht

Taken op gebied van de leerplicht.

- Adm. nummers

- Algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afdeling Omgeving en Economie

Taken op gebied van eigendomsadministratie, verhuur, ingebruikgeving, verhuur gebouwen,

Wet Publiekrechtelijke Beperkingen (Wkpb)

- Adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vorige adressen

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

Afdeling Concern

Taken op gebied van belastingen en debiteurenadministratie

Bijzondere opnemingen in psychiatrisch ziekenhuis

- Adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vorige adressen

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

Afdeling Concern

Bezoek burgemeester bij verjaardag bij 100 jaar en ouder.

Bezoek burgemeester bij huwelijksjubilea 60, 65 en 70 jaar.

Koninklijke onderscheidingen

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afdeling Omgeving en economie

Taken t.b.v. stadsvernieuwing, koopwoningenregelingen en eigendomsadministratie

- Adm. nummers

- Algemene informatie

- Vorige adressen

- vertrekgegevens

- bewonersgegevens

- overlijdensgegevens

Afdeling Openbare Ruimte

Taken t.b.v. landmeetkunde, groenbeheersysteem, grafadministratie,

- Adm. nummers

- Algemene informatie

- Vorige adressen

- vertrekgegevens

- bewonersgegevens

- overlijdensgegevens

Afdeling publiekszaken

Taken t.b.v. grafadministratie, stembureauleden, parkeervergunningen, klanten meldingsysteem, klanten begeleidingssysteem.

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio

Taken t.b.v. leerlingenvervoer

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afdeling Samenleving, Centrum jeugd en gezin

Taken t.b.v. uitvoering Jeugdwet

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afd Facilitaire zaken

Bijhouden postregistratiesysteem

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

  • Algemene informatie, bestaande uit:

    Naam, adres, woonplaats, voornamen, geboortegegevens, geslacht, burgerlijke staat, naamgebruik, naam partner, geheimhouding, verblijfstitel, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens, nationaliteit, gezag.

  • Geboortegegevens, bestaande uit:

    Naam, A-Nummer en BSN, adres, namen van de ouders, A-Nummer en BSN van de ouders, geboortegegevens van de ouders, geboortedatum, geboortegemeente, geboorteland, geslacht en nationaliteit, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Vestiginggegevens, bestaande uit:

    Naam, en adres, vorige gemeente, datum vestiging vorige gemeente, land van herkomst + datum vestiging in Nederland (indien van toepassing), datum vestiging in Goes, datum opneming huidig adres, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Vorige adressen, bestaande uit:

    Naam, adres, vorige adressen (straatnaam + nummer + gemeente), datum vestiging, datum vertrek van dat adres, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Vertrekgegevens, bestaande uit:

    Naam, adres, nieuw adres, nieuwe gemeente, nieuw land, datum vertrek, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • partnergegevens bestaande uit:

    Naam, A-Nummer en BSN, adres, naam echtgeno(o)t(e)/geregistreerd partner, geboortegegevens, datum, gemeente en land van huwelijk/geregistreerd partnerschap, datum, gemeente en land van ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Gegevens kinderen, bestaande uit:

    Naam, A-Nummer en BSN, geslacht en geboortegegevens, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Overlijdensgegevens, bestaande uit:

    Naam, adres, datum + gemeente + land van overlijden, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Bewonersgegevens, bestaande uit:

    Alle namen, geboortegegevens, geslachtsgegevens, data vestiging en vertrek van alle personen die vanaf 1983 op dat adres verblijven of hebben verbleven, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens zijn hier niet van toepassing

    Aangifte adreshouding vanwege technische redenen toegevoegd (anders werkt menu bewoners niet goed

  • Mutaties, bestaande uit

    Mutatiesoort en mutatiedatum.

  • Reisdocumenten, bestaande uit Reisdocument nummer, soort en datum uitgifte en datum einde geldigheid en aanduiding inhouding vermissing, onderzoeksgegevens

  • Administratienummers, bestaande uit A- en BSN nummer, datum einde geldigheid en aanduiding inhouding vermissing, onderzoeksgegevens

BIJLAGE 2

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen

Afdeling:

Toegekende procedures

Ten behoeve van:

Wijze van verstrekking

Afdeling Concern

- Vestiging

- Binnenverhuizing

- Vertrek

- Overlijden

- Vernaming/vernummering

- Actualiseren persoon

- Actualiseren huwelijk/partnerschap

- Actualiseren overlijden

Zoals genoemd in bijlage 1

Digitaal (via e-mail

bericht)

Afdeling vergunningverlening en handhaving

- Vestiging

- Binnenverhuizing

- Vertrek

- Overlijden

- Vernaming/vernummering

- Actualiseren persoon

- Actualiseren huwelijk/partnerschap

- Actualiseren overlijden

Taken op gebied van aangepaste woningen

Digitaal (via e-mail

bericht)

Afdeling Samenleving

Regionaal bureau leerplicht

- Vestiging

- Binnenverhuizing

- Vertrek

- Overlijden

- Vernaming/vernummering

- Actualiseren persoon

- Actualiseren huwelijk/partnerschap

- Actualiseren overlijden

Zoals genoemd in bijlage 1

Digitaal (via e-mail

bericht)

Algemene gegevens binnen iedere procedure:

Naam (nm,vrv.vrlt), voornamen, echtgenote van (nm,vrv,vrlt), weduwe van (nm,vrv,vrlt), geboren op (dat), adres (strnm, huisnr,pk,plts,bradr).

Vestiging

Geslacht, geboren te (gem), geboren in (lnd),nationaliteit(en), burgerlijke staat, datum inschrijving in gemeente, vorige gemeente, land van herkomst, datum vestiging in Nederland, administratienummer.

Binnenverhuizing

Geslacht, oud adres (strnm,huisnr,pk,plts,bradr), datum opname huidig adres, administratienummer.

Vertrek

Geslacht, vertrekdatum, Nieuw adres (strnm, huisnr,pk, plts, bradr), nieuwe gemeente, vertrek buitenland (dat), nieuw land, kladblok (voor adres in buitenland), administratienummer.

Overlijden

Overleden op, overleden te, echtgenoot/echtgenote van (nm, vrlt) voornamen, geboren op(dat) huwelijksdatum.

Ongedaan maken overlijden

Administratienummer.

Vernaming/vernummering

Oud adres (strnm,huisnr,pk,plts,bradr), Administratienummer.

Huwelijk/partnerschap

Gehuwd met/geregistreerd partner met (nm,vrv, vrlt), voornamen, geboren op (dat), huwelijk/partnerschap gesloten op (dat), huwelijk/partnerschap gesloten te (gem), administratienummer.

Ontbinding Huwelijk/partnerschap

Gehuwd geweest met/geregistreerd partner geweest van (nm, vrv, vrlt), voornamen, geboren op (dat), einde huwelijk/partnerschap op (dat), reden ontbinding/beëindiging administratienummer.

Naamswijziging

Oude naamsgegevens (nm, vrv,vrlt, vnm), Nieuwe naamsgegevens (nm, vrv, vrlt, vnm), administratienummer.

Actualiseren persoon

Administratie nummer.

Actualiseren afstamming

Ouder 1 (nm,vrv,vrlt,vn), ouder 2 (nm,vrv,vrlt,vn), kinderen (nm,vrv, vrlt,vn).

Actualiseren huwelijk/partnerschap

Huwelijk/partnerschap gesloten op (dat), huwelijk/partnerschap gesloten te (plts), einde huwelijk/partnerschap op (dat), einde huwelijk/partnerschap te (plts).

Actualiseren overlijden

Overleden op (dat), overleden te (plts)

Lijst van binnengemeentelijke organen waaraan, via de gegevensmakelaar, gegevens verstrekt worden aan andere systemen.

Registratie:

waarvoor

gegevensset:

Key2Begraven (afd PuZa)

Zoals genoemd in bijlage 1

Zoals genoemd in bijlage 1

Civision Middelen (afd Concern)

Zoals genoemd in bijlage 1

Zoals genoemd in bijlage 1

Topdesk CS (afd. PuZa)

Zoals genoemd in bijlage 1

Zoals genoemd in bijlage 1

Squit-XO (Afd. V&H)

Zoals genoemd in bijlage 1

Zoals genoemd in bijlage 1

CityPermit (Afd. Puza)

Zoals genoemd in bijlage 1

Zoals genoemd in bijlage 1

Corsa (Afd Facilitaire zaken)

Zoals genoemd in bijlage 1

Zoals genoemd in bijlage 1

CAREL (Regionaal bureau leerplicht)

Zoals genoemd in bijlage 1

Zoals genoemd in bijlage 1

Goes, 26 september 2017

Burgemeester en Wethouders van Goes,

de secretaris,

mr. H.E. Schild.

de burgemeester,

H.W.M. Klitsie

Reglement BRP

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet basisregistratie personen (Wbrp). Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Goes.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Goes woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Goes op grond van artikel 3.2 Wbrp.

Zolang de Wbrp door de gemeente Goes wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Goes beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Goes woonachtig zijn, dient de gemeente Goes het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Goes (Reglement BRP 2017). Het Reglement BRP 2014 komt te vervallen.