Werktijdenregeling

Geldend van 01-01-2014 t/m heden

Intitulé

Werktijdenregeling

Werktijdenregeling

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • a

    Arbeidsvoorwaardenregeling: De Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Gorinchem (CAR-UWO);

  • b

    Medewerker: De ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1, sub a, van de Arbeidsvoorwaardenregeling;

  • c

    Leidinggevende: De directeur, dan wel afdelingshoofd, dan wel teamleider;

  • d

    Rooster: Het rooster zoals dat voor de medewerker door de leidinggevende is vastgesteld;

  • e

    Standaardregeling: Deze geldt voor de medewerker die een zekere vrijheid heeft in het bepalen van zijn werktijden;

  • f

    Bijzondere regeling: Deze geldt voor de medewerker voor wie de werktijden eenzijdig door of namens het college worden vastgesteld.

Artikel 2 Toepassing

Deze regeling is van toepassing op de medewerker zoals vermeld in artikel 1, onder b.

Artikel 3 Mogelijkheden van werktijden

Voor de meeste medewerkers geldt de standaardregeling, met uitzondering van de medewerkers zoals bedoeld in artikel 12. Medewerkers onder de standaardregeling kunnen met inachtneming van het bepaalde in artikel 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling hun werktijden voor een groot deel zelf bepalen.

Leidinggevenden vallen altijd onder de standaardregeling.

Zowel medewerkers die vallen onder de standaardregeling als medewerkers die vallen onder de bijzondere regeling kunnen worden ingeschakeld voor consignatiediensten. De hieraan verbonden vergoeding is geregeld in de bezoldigingsregeling.

Artikel 4 Pauze

Na ten hoogste 5½ uur onafgebroken arbeid moet de medewerker zijn werkzaamheden onderbreken voor een pauze. De pauze bedraagt tenminste 30 minuten.

Artikel 5 Verlof

Bij het opnemen van vakantieverlof is de verlofduur gelijk aan de voor die dag geldende werktijd.

Artikel 6 Korte absentie

Algemeen uitgangspunt is en blijft, dat privé-zaken zoveel mogelijk in eigen tijd moeten worden afgewikkeld. Dus wanneer er mogelijkheid is buiten de vastgestelde werktijden afspraken te maken met huisarts, tandarts, specialist, ziekenhuis en dergelijke, dan dienen de afspraken niet in werktijd gemaakt te worden.

Artikel 7 Dagvenster

Het dagvenster geeft het tijdsbestek aan waarbinnen de medewerker zijn werkzaamheden kan verrichten. Deze periode loopt van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 22.00 uur.

Artikel 8 Afspraken werktijden

Onder verwijzing naar hetgeen staat vermeld in artikel 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling maken de medewerker en de leidinggevende voorafgaand aan elk kalenderjaar afspraken over de werktijden, het verlof en de planning van de werkzaamheden. Tevens overleggen zij tweemaal per jaar over de werktijden in relatie tot de planning van de werkzaamheden. De leidinggevende kan de medewerker verplichten om op bepaalde tijden aanwezig te zijn voor het verrichten van specifieke werkzaamheden, zoals baliewerkzaamheden en/of het bijwonen van werkoverleg e.d.

Artikel 9 Werken in stadhuis en/of thuis

Het is alleen mogelijk om in de avonduren in het stadhuis te werken, als het stadhuis open is voor vergaderingen en/of avondopenstelling. In andere gevallen kunnen er met de leidinggevende afspraken worden gemaakt over thuis werken.

Artikel 10 Overuren

Extra uren binnen het dagvenster worden niet beschouwd als overuren. Deze uren dienen gecompenseerd te worden door op andere dagen minder uren te maken. De uren die in opdracht van de leidinggevende worden gemaakt buiten het dagvenster worden wel als overuren aangemerkt en vergoed conform hetgeen staat vermeld in artikel 3:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling.

Artikel 11 Overige voorwaarden

Voor de goede gang van zaken op de afdeling is het noodzakelijk dat er op maandag tot en met donderdag per afdeling van 08.30 tot 17.00 uur en op vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur een dusdanige bezetting is dat de continuïteit van de dienstverlening is gewaarborgd. Voor organisatieonderdelen met een avondopenstelling gelden afwijkende tijden.

De leidinggevende is verantwoordelijk voor de gewerkte tijden van de onder zijn leiding staande medewerkers en heeft het toezicht op de gewerkte tijden.

Artikel 12 Vaste werktijden en roosterdiensten

Voor bepaalde medewerkers gelden vaste werktijden dan wel roosterdiensten. Deze werktijden worden vastgesteld door de leidinggevende. Voor welke medewerkers dit van toepassing is, wordt verwezen naar de bijlage, die integraal onderdeel uitmaakt van deze regeling.

Bij vaste werktijden is het mogelijk dat - rekening houdend met het werkaanbod - in bepaalde perioden van het jaar meer dan wel minder uren worden vastgesteld per week dan in andere perioden van het jaar.

Voor roosterdiensten geldt dat rekening wordt gehouden met hetgeen is bepaald in hoofdstuk 4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling, zoals het maximum aantal zondagen per jaar. Gebroken diensten worden in de Arbeidstijdenwet niet verboden, maar dienen, waar mogelijk, vermeden te worden. Ze zijn alleen toegestaan wanneer de gezamenlijk belanghebbende werknemers en leidinggevende overeenstemmen dat de bedrijfsomstandigheden daartoe noodzaken.

Artikel 13 Overuren

Extra uren worden alleen als overuren aangemerkt als zij in opdracht en/of met voorafgaande toestemming van de leidinggevende buiten de vastgestelde werktijden zijn gemaakt.

De uren worden als volgt vergoed:

  • a

    Tijd voor tijd en uitbetaling van het overwerkpercentage zoals staat vermeld in hoofdstuk 3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling;

  • b

    Als verlof verlenen op grond van dienstbelang niet mogelijk is, dan bepaalt de leidinggevende dat zowel de gewerkte uren als het overwerkpercentage worden uitbetaald;

  • c

    Als de medewerker hierom verzoekt en het dienstbelang laat het toe dan kunnen zowel de gewerkte uren als het overwerkpercentage in verlof worden vergoed.

Artikel 14 Werken op onregelmatige tijden

Voor het werken op uren zoals vermeld in artikel 3:3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling (werken tijdens avond, nacht, zaterdag, zondag, feestdag) wordt een toelage verstrekt, overeenkomstig de in dit artikel vermelde voorwaarden en zoals deze verder is uitgewerkt in de Bezoldigingsregeling.

Artikel 15 Datum van ingang

Deze regeling gaat in op 1 januari 2014 onder intrekking van de “Regeling variabele werktijden” van april 2009.

Medewerkers die onder de bijzondere regeling vallen

Met vaste werktijden

Met roosterdiensten

- Team Buitendienst, afdeling BOR (met uitzondering van kantoormedewerkers)

- Team Veerdienst, havens & markten, afdeling Ruimtelijke & economische ontwikkeling;

- Team Facilitaire zaken (bodes, telefonisten/receptionisten, huismeester), afdeling Concerndiensten

- Team Toezicht & handhaving (BOA’s en CUR-medewerkers), afdeling Publiekszaken. Kantoormedewerkers vallen onder standaardregeling.