Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Gorinchem 2015

Geldend van 30-09-2015 t/m heden

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Gorinchem 2015

de raad van de gemeente Gorinchem;

overwegende dat het wenselijk is dat de burgemeester in het kader van een zorgvuldig personeelsbeleid er recht op heeft dat minimaal drie keer tijdens zijn ambtsperiode in een tweezijdig gesprek met de raad besproken wordt hoe de samenwerking verloopt tussen hem en de raad;

voorts overwegende dat het ook wenselijk is dit recht in een verordening vast te leggen;

gelezen het voorstel van het presidium van de gemeente Gorinchem d.d. 1 september 2015;

gelet op de artikelen 108 en 147 jo. 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Gorinchem 2015.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functioneringsgesprek voeren;

  • c.

    adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien;

  • d.

    commissaris: commissaris van de koning in de provincie Zuid-Holland.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1. De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

  • 2. De commissie voert tenminste drie en maximaal zes gesprekken per ambtsperiode.

  • 3. Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

  • 1. De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

  • 2. Drie van de gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris met de burgemeester heeft.

  • 3. De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris.

Artikel 4 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit alle fractievoorzitters.

  • 2. Een fractievoorzitter kan zich gedurende de gehele raadsperiode laten vervangen door een raadslid uit de fractie.

  • 3. Bij langdurige afwezigheid van een commissielid kan de raad een vervanger aanwijzen.

  • 4. De commissie kan zich over het functioneren van de burgemeester laten informeren door wethouder(s) en gemeentesecretaris.

Artikel 5 Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De commissie wijst uit haar midden een van de leden als voorzitter en een van de leden als plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 4. De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider en/of notulist.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in elke vergadering met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komen. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van de eigen kennis en ervaring van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouders en secretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4.

  • 5. De commissie noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht opheffen.

  • 6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier, de adviseurs en een mogelijk externe gespreksleider.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

  • 1. Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaande verslag in te zien.

  • 2. Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging. Deze uitnodiging bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 4. Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij wonen delen dit tijdig mee.

  • 5. Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 8 Het gesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

    • a.

      Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

    • b.

      De commissie kan besluiten het gesprek door een deel van de leden te laten voeren.

  • 2.

    Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 3.

    Onderwerpen tijdens het gesprek wat betreft de burgemeester zijn:

    • a.

      als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fractievoorzitters;

    • b.

      in het proces van dualisme;

    • c.

      als voorzitter van het college;

    • d.

      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 17 van de Gemeentewet;

    • e.

      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • f.

      zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;

    • h.

      zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • i.

      zijn nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      zijn aan de profielschets gerelateerde competenties.

Onderwerpen tijdens het gesprek wat betreft de gemeenteraadzijn:

Zijn rollen en taken:

  • -

    volksvertegenwoordigende rol,

  • -

    controlerende rol,

  • -

    kaderstellende rol,

  • -

    vaststellen eigen werkwijze;

De burgemeester beoordeelt niet het functioneren van de gemeenteraad in brede zin, maar kan wel aangeven hoe het functioneren van de raad zijn eigen positie beïnvloedt.

4.In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1. De griffier stelt het verslag in conceptvorm in drievoud op, dat vervolgens door de commissie en de burgemeester door ondertekening wordt vastgesteld.

  • 2. Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen tijdens het gesprek.

  • 3. Het verslag geeft een duidelijke en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 4. Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.

Artikel 10 Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester vernietigt de griffier alle betreffende stukken.

Artikel 11 Slotartikel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking na bekendmaking. De Verordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad van 26 september 2013 komt hiermee te vervallen.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad.”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 september 2015
de griffier de voorzitter