Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61855
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61855/1
Regeling vervallen per 25-02-2021
Klachtenregeling 2011 gemeente Gorinchem
Geldend van 01-01-2011 t/m 24-02-2021
Intitulé
Klachtenregeling 2011 gemeente GorinchemKlachtenregeling 2011 van de gemeente Gorinchem
De raad van de gemeente Gorinchem;
Gelezen het voorstel van het college van 12 oktober 2010;
BESLUIT:
vast te stellen de volgende Klachtenregeling 2011 van de gemeente Gorinchem.
Paragraaf 1 KLACHTENBEHANDELING
Artikel 1 lid 1
De medewerkers die belast zijn met het registreren van de inkomende post stellen alle inkomende brieven die naar hun oordeel als een klacht zijn aan te merken, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 1 week, in handen van de door burgemeester en wethouders aangewezen klachtencoördinator.
Artikel 1 lid 2
De klachtencoördinator beslist, zo nodig na overleg met de gemeentesecretaris, of een brief een klacht is in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 1 lid 3
Een brief die de klachtencoördinator aanmerkt als een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht wordt voorzien van het opschrift "KLACHT" en krijgt een vermelding van de termijn waarbinnen een advies over de klacht aan het college van burgemeester en wethouders moet zijn voorgelegd. De als "klacht" aangemerkte brief wordt door de afdeling die verantwoordelijk is voor het registreren van post geregistreerd in een afzonderlijk bestand ter bewaking van de afdoening. Bedoelde afdeling handelt een brief die niet als klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht is aangemerkt op de gebruikelijke wijze af.
Artikel 1 lid 4
Een klacht wordt aan de betreffende functionele afdeling voorgelegd om advies. Het hoofd van de desbetreffende afdeling draagt zorg voor hoor en wederhoor, maakt daarvan een schriftelijk verslag en brengt met inachtneming van de termijnen zoals gesteld in artikel 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht aan burgemeester en wethouders een advies uit, vergezeld van een ontwerp-antwoordbrief.
Artikel 1 lid 5
Een klacht die betrekking heeft op een directeur of een afdelingshoofd wordt in handen gesteld van de gemeentesecretaris, die ervoor zorg draagt dat de behandeling van die klacht geschiedt overeenkomstig de in de Algemene wet bestuursrecht en deze regeling vastgestelde procedure.
Artikel 1 lid 6
Een klacht die betrekking heeft op de gemeentesecretaris wordt in handen gesteld van de burgemeester, die ervoor zorg draagt dat de behandeling van die klacht geschiedt overeenkomstig de in de Algemene wet bestuursrecht en deze regeling vastgestelde procedure.
Paragraaf 2 KLACHTENBEHANDELING DOOR NATIONALE OMBUDSMAN
De antwoordbrief als bedoeld in artikel 1.4 vermeldt in alle gevallen dat er een mogelijkheid openstaat tot het indienen van een verzoekschrift bij de Nationale Ombudsman tot behandeling van de klacht, indien de klager het antwoord onvoldoende acht.
Paragraaf 3 RECHTSPOSITIE AMBTENAAR
Deze regeling laat onverlet de rechtspositie c.q. arbeidsvoorwaarden van de ambtenaar zoals neergelegd in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Gorinchem.
Paragraaf 4 SLOTBEPALINGEN
Artikel 4 lid 1
In bijzondere omstandigheden kan het college van burgemeester en wethouders, onder opgaaf van redenen, afwijken van (onderdelen van) deze regeling, voorzover en indien dit niet in strijd is met de bepalingen inzake klachtbehandeling van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 4 lid 2
In zaken of omstandigheden waarin niet wordt voorzien door deze regeling noch de wettelijke bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, beslist het college van burgemeester en wethouders in de geest van doel en strekking van de wet en deze regeling.
Paragraaf 5 INWERKINGTREDING
Dit besluit treedt op een nader door het college te bepalen datum in werking
Paragraaf 6 CITEERTITEL
Deze verordening wordt aangehaald als: Klachtenregeling 2011 van de gemeente Gorinchem.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van Gorinchem op 16 december 2010.De voorzitter, De griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl