Regeling vervallen per 01-01-2024

Regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea gebeurtenissen betrekking hebbend op het personeel in dienst van de gemeente Grave

Geldend van 01-05-2001 t/m 31-12-2023

Intitulé

Regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea gebeurtenissen betrekking hebbend op het personeel in dienst van de gemeente Grave

Regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea gebeurtenissen betrekking hebben op het personeel in dienst van de gemeente GraveI. Protocol bij viering van jubilea, pensioneringen e.d.;II. Protocol bij vertrek collega naar een andere werkgever;III. De regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea en gebeurtenissen betrekking hebbende op het personeel in dienst van de gemeente Grave.AlgemeenHet hiernavolgende is van toepassing op:- het gemeentepersoneel;- de leden van de vrijwillige brandweer;- het onderwijzend personeel aan de openbare basisschool Hartenaas;- de raadsleden;- de wethouders.Mede in verband met uniformiteit doen wij u onderstaand toekomen een beschrijving van hetprotocol bij jubilea, pensionering e.d., het vertrek van een collega naar een andere werkgeveren de regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea en gebeurtenissen.betrekking hebbende op het personeel in dienst van de gemeente Grave.

Hoofdstuk I Protocol bij viering van jubilea, pensioneringen e.d.

Er vindt een viering en/of receptie plaats bij de volgende gebeurtenissen.

  • 1.

    bij een 25-jarig ambtsjubileum wegens overheids- of gemeentedienst;bij een 25-jarig ambtsjubileum wegens overheids- of gemeentedienst;

  • 2.

    bij het verlaten van de gemeentedienst wegens:1. pensioenering wegens het bereiken van de 65-jarige leeftijd;2. pensionering als gevolg van het geraken in een toestand van blijvende ongeschiktheid voor vervulling van de betrekking;3. deelneming aan een regeling vervroegd uittreden.

Wanneer een dergelijke gebeurtenis zich voordoet neemt een medewerker van het bureau Personeelszaken contact op met de betreffende functionaris. Afhankelijk van de wens van de functionaris vindt er al dan niet een viering plaats. Het bureau Personeelszaken maakt daartoe afspraken met de betreffende ambtenaar, bijvoorbeeld over de datum waarop de viering plaatsvindt. Met betrekking tot de viering vindt overleg plaats tussen het bureau Personeelszaken en het bureau Interne Zaken. Het hoofd van het bureau Personeelszaken is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken bij de recepties.De viering heeft de afgelopen jaren het karakter gekregen van een besloten receptie, met speeches. Dit laatste ter keuze van de betreffende functionaris. Indien er sprake is van een besloten officieel gedeelte en een open deel dan wordt dit in de uitnodiging aangegeven. De tijdsduur van de receptie wordt beperkt tot maximaal 2 uur, van 16.00 tot 18.00 uur. Gebruikelijk is dat er zo weinig mogelijk verschil in de wijze van viering is teneinde een ieder gelijk te behandelen.

Het protocol:

  • a.

    Ontvangst van de betrokkene bij de ingang van het gemeentehuis door:1. Tenminste een lid van het college, zo mogelijk de burgemeester;2. De gemeentesecretaris.

  • b.

    Daarna wordt de betreffende ambtenaar met zijn familie begeleid naar de plek waar de viering plaats zal vinden, het oude stadhuis, de raadzaal of de hal op de bovenverdieping.

  • c.

    Hierna vinden speeches plaats door:1. een lid van het college van B en W, die tevens een cadeau namens het gemeentebestuur aanbiedt, alsmede een boeket bloemen;2. het sectorhoofd of het bureauhoofd, die ook een boeket bloemen aanbiedt;3. een lid van de gemeenteraad;4. dankwoord van de betrokkene (eventueel).

  • d.

    Hierna wordt een ieder in de gelegenheid gesteld de betreffende functionaris de hand te schudden. Tevens wordt er een drankje en hapje geserveerd.

  • e.

    Na afloop van het officiële gedeelte zullen de burgemeester en/of de wethouders niet steeds aanwezig zijn;

  • f.

    In verband met de viering van een gebeurtenis worden extra mededelingen aangebracht op de publicators van het gemeentehuis, de gemeentewerf, de brandweerkazerne, de openbare basisschool Hartenaas en de dependance van de obs Hartenaas. Voorts worden deze mededelingen verzonden aan de leden van de raad, van B&W, de commissieleden niet-zijnde raadslid, de leden van de gemeentelijke vrijwillige brandweer en de opgegeven gepensioneerden. Op verzoek van betrokkene kunnen nog een 20-25 tal persoonlijke relaties worden uitgenodigd. Daarnaast kunnen er nog een aantal zakelijke relaties worden uitgenodigd;

  • g.

    Indien betrokkene dat wenst wordt een kort berichtje verzonden aan de Graafsche Courant;

  • h.

    Van de receptie wordt een fotoreportage gemaakt die in de regel ±20 kleurenfoto’s bevat;

  • i.

    De bijeenkomst wordt door een medewerker van het bureau Personeelszaken gesloten.

  • j.

    Er worden fictieve werktijden gehanteerd van 16.00 tot 17.30 uur voor de werknemers van de gemeente Grave. Bij eerder vertrek geldt de werkelijke vertrektijd.

Wanneer de jubilaris bij zijn 25 of 40 jarig ambtsjubileum wegens overheids- of gemeentedienst er voor kiest geen receptie te houden dan zal, op zijn verzoek, door het gemeentebestuur, het gehele personeel op een gebakje of worstenbroodje worden getrakteerd. De kosten van het houden van een receptie (huur, hapje en drank) op een andere plaats dan in het gemeentehuis, de openbare basisschool Hartenaas, de dependance van de obs Hartenaas, de brandweerkazerne of de gemeentewerf zullen niet worden vergoed. Indien in voorkomende gevallen een ambtenaar binnen één jaar twee jubilea heeft, dan geldt dit protocol slechts voor één van die jubilea, zulks ter keuze van de ambtenaar. Los van het vorenstaande staan bijzondere vieringen, dus wanneer het gaat om de burgemeester en secretaris. Hiervoor geldt een andere opzet. Burgemeester en wethouders kunnen van dit protocol afwijken.

Hoofdstuk II Protocol bij vertrek van een collega naar een andere werkgever

Wanneer een medewerker vertrekt naar een andere werkgever dan neemt een medewerker van het bureau Personeelszaken contact op met de betreffende functionaris. Alleen wanneer een medewerker een jaar of langer in dienst van de gemeente Grave is geweest, wordt hem bij vertrek naar een andere werkgever een afscheidsborrel aangeboden. De kosten van het houden van een afscheidsborrel op een andere plaats dan in het gemeentehuis, de openbare basisschool Hartenaas, de dependance van de obs Hartenaas, de brandweerkazerne of de gemeentewerf zullen niet worden vergoed.Het protocol:

  • a.

    Er wordt een cadeau aangeboden naar rato van het aantal gewerkte dienstjaren.Tot 1 jaar € 25,00Van 1 tot 3 jaar € 35,00Van 3 tot 6 jaar € 50,00Meer dan 6 jaar € 65,00

  • b.

    Door het bureauhoofd wordt, indien daar prijs op wordt gesteld, een woordje gezegd;

  • c.

    Indien mogelijk zal een lid van het college de afscheidsreceptie bezoeken;

  • d.

    Van de afscheidsborrel kunnen, in eigen beheer, foto’s worden gemaakt. De kosten van ± 20 kleurenfoto's komen voor rekening van de gemeente;

  • e.

    De kosten van de afscheidsborrel incl. nootjes en chips komen voor rekening van de gemeente, indien dit afscheid wordt gevierd in het gemeentehuis, de openbare basisschool Hartenaas, de dependance van de obs Hartenaas, de brandweerkazerne of de gemeentewerf;

  • f.

    De raadsleden worden geïnformeerd over het vertrek van een ambtenaar zodat zij, indien daaraan behoefte mocht bestaan, van hem/haar afscheid kunnen nemen;

  • g.

    Er worden fictieve werktijden gehanteerd van 16.00 tot 17.30 uur voor de werknemers van de gemeente Grave. Bij eerder vertrek geldt de werkelijke vertrektijd.

Burgemeester en wethouders kunnen van dit protocol afwijken.

Hoofdstuk III Regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea en gebeurtenissen betrekking hebbende op het personeel in dienst van de Gemeente Grave

 

Ambtsjubilea of gebeurtenissen

Actie

1.

12 1/2 jaar in overheidsdienst

Hieraan wordt geen aandachtgeschonken

2.

12 1/2 jaar in dienst van de gemeente

Geschenk t.w.v. € 100,00Bloemstuk t.w.v. € 20,00

3.

25 jaar in overheidsdienst *

Geschenk t.w.v. € 230,00Aanbiedingsbloemstuk t.w.v. € 16,00Bloemstuk t.w.v. € 20,00Huldiging en receptie in het oudestadhuis, de raadzaal of debovenverdieping. Tijdens de receptieworden drankjes en hapjes aangeboden,deze voor rekening van de gemeente.

4.

25 jaar in dienst van de gemeente *

Geschenk t.w.v. € 230,00Aanbiedingsbloemstuk t.w.v. € 20,00Bloemstuk t.w.v. € 20,00Huldiging en receptie in het oudestadhuis, de raadzaal of debovenverdieping. Tijdens de receptieworden drankjes en hapjes aangeboden,deze komen voor rekening van degemeente.

5.

40 jaar in overheidsdienst *

Geschenk t.w.v. € 545,00Aanbiedingsbloemstuk t.w.v. € 20,00Bloemstuk t.w.v. € 12,00Huldiging en receptie in het oudestadhuis, de raadzaal of debovenverdieping. Tijdens de receptieworden drankjes en hapjes aangebodendeze voor rekening van de gemeente.

6.

40 jaar in dienst van de gemeente *

Geschenk t.w.v. € 545,00Aanbiedingsbloemstuk t.w.v. € 20,00Bloemstuk t.w.v. € 20,00Huldiging en receptie in het oudestadhuis, de raadzaal of debovenverdieping. Tijdens de receptieworden drankjes en hapjes aangebodendeze voor rekening van de gemeente.

7.

Pensionering (invaliditeit, 65 jarige leeftijd,FPU, VUT)

Geschenk t.w.v. € 455,00Aanbiedingsbloemstuk t.w.v. € 20,00Bloemstuk t.w.v. € 20,00Huldiging en receptie in het oudestadhuis, de raadzaal of debovenverdieping. Tijdens de receptieworden drankjes en hapjes aangebodendeze voor rekening van de gemeente.

8.

Bij vertrek van een collega naar een anderewerkgever

Zie hoofdstuk II

9.

Ontslag op een andere grond dan pensioneringof vertrek naar een andere werkgever

Van geval tot geval bezien

10.

Afscheid van tijdelijke krachten en stagiaires

Naar rato van het aantal te werken urenper week een bloemstuk of enveloppet.w.v. € 25,00 met een minimum van€ 12,00, aanbieden. Bij eendienstverband van minder dan éénmaand alleen een bloemstuk t.w.v. €20,00 aanbieden.

11.

Bij beëindiging lidmaatschap OR

Bloemstuk t.w.v. € 20,00

 

Privé jubilea of gebeurtenissen

 

12.

Huwelijk

Bloemstuk t.w.v. € 20,00Geschenk t.w.v. € 90,00Op verzoek van betrokkene vindt dehuwelijksvoltrekking plaats door deburgemeester.Tenminste een lid van B en W is bij dereceptie aanwezig.

13.

12 1/2 - jarig huwelijksfeest

Bloemstuk t.w.v. € 20,00

14.

25-jarig huwelijksfeest

Bloemstuk t.w.v. € 23,00Bezoek aan de receptieGeschenk t.w.v. € 90,00

15.

40-jarig huwelijksfeest

Bloemstuk t.w.v. € 23,00Bezoek aan de receptieGeschenk t.w.v. € 115,00

16.

Nieuw personeel

Als welkomstgebaar een bloemstukaanbieden op de eerste werkdag t.w.v.€ 20,00

17.

Geboorte

Bloemstuk t.w.v. € 20,00

18.

Behalen van diploma

Bloemstuk t.w.v. € 20,00

19.

Ziekte (bij langere duur 3 a 4 weken)            

Bloemstuk, fruitmand of iets dergelijkst.w.v. € 20,00

20.

Ziekenhuisopname

Bloemstuk, fruitmand of iets dergelijkst.w.v. € 20,00

21.

Overlijden

10 H. Missen, krans of grafboeket t.w.v.€ 100,00

* Bij samenloop van ambtsjubilea of gebeurtenissen geldt als algemene regel dat 100% van de gecumuleerde bedragen worden uitgekeerd.Burgemeester en wethouders kunnen van deze regeling afwijken.