Regeling vervallen per 01-01-2022

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester van Grave 2013

Geldend van 02-10-2013 t/m 31-12-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2013

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester van Grave 2013

De raad van de gemeente Grave;

Gelet op art. 61a en art. 149 van de gemeentewet

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester van Grave 2013

Artikel 1. Algemene bepalingen

  • 1. Per ambtsperiode worden ten minste drie functioneringsgesprekken met de burgemeester gevoerd.

  • 2. De functioneringsgesprekken worden gevoerd na 100 dagen, na 1 jaar en vervolgens jaarlijks.

  • 3. Het laatste gesprek in een ambtsperiode en het verslag met conclusies daarvan wegen mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

  • 4. De aard van de gesprekken dragen een tweezijdig karakter, zodat ook visie van de burgemeester een plaats heeft in het gesprek.

  • 5. De verslagen van de functioneringsgesprekken worden aan de Commissaris van de Koningin kenbaar gemaakt.

Artikel 2. Samenstelling commissies

  • 1. De gesprekken worden gevoerd door een commissie die is samengesteld uit:

    a. een voorzitter (lid van het presidium)

    b. twee leden van het presidium

    c. adviseurs: een wethouder, griffier en secretaris

  • 2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3. De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

Artikel 3. Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De voorzitter leidt het functioneringsgesprek.

  • 2. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon naar buiten.

Artikel 4. Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. De leden voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt.

  • 4. De commissie en haar leden vertrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen.

  • 5. De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de adviseurs.

Artikel 5. Voorbereiding functioneringsgesprek

  • 1. Twee weken voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in ieder geval plaats, tijdstip en agenda van het gesprek.

  • 2. Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.

Artikel 6. Quorum

  • 1. Bij meer dan een afmelding wordt het gesprek geannuleerd. De griffier stelt alle betrokkenen daarvan tijdig in kennis.

  • 2. Betrokkenen ontvangen vervolgens zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

Artikel 7. Functioneringsgesprek

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. Tijdens het gesprek hebben zowel de leden en de wethouder als de burgemeester de mogelijkheid hun mening en zienswijze ten aanzien van de geagendeerde thema’s nader toe te lichten.

  • 3. Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4. De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

    • ·

      Het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en het functioneren van de raad.

    • ·

      Het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college en het functioneren van het college.

    • ·

      Het beheer van de portefeuilles van de burgemeester.

    • ·

      De informatievoorziening naar de raad.

    • ·

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in andere bestuursorganen.

    • ·

      De representatie van de gemeente.

    • ·

      Verwachte en gewenste ontwikkelingen.

    • ·

      Alle door de leden en de burgemeester ingebrachte thema’s.

    • ·

      Afspraken.

Artikel 8. Verslag met conclusies

  • 1. Door de griffier wordt het verslag inclusief conclusies van het gesprek in conceptvorm opgesteld en, de burgemeester gehoord, door de commissie vastgesteld.

  • 2. Vervolgens wordt het verslag met conclusies verzonden aan de burgemeester en aan de Commissaris van de Koningin.

Artikel 9. Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden de stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 10. Onvoorziene gevallen

  • 1. In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking en de commissie treedt in functie op de eerste dag van de maand volgend op die van de vaststelling.

Artikel 12

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester van Grave 2013

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Grave in zijn openbare vergadering van 24 september 2013
De griffier, De voorzitter,
J.A.M. Roelofs A.M.H. Roolvink