Regeling vervallen per 01-01-2016

Verordening Cliëntenparticipatie 2015

Geldend van 02-04-2015 t/m 31-12-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie 2015

De raad van de gemeente Grave

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 januari 2015

gezien het advies van de raadscommissie 19 februari 2015

gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 84 en 150 Gemeentewet;

overwegende dat het noodzakelijk is te regelen de wijze waarop personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Participatiewet;

besluit

Vast te stellen de navolgende

VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE 2015

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet Werk en Bijstand (Wwb) de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw); de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongewschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2. college: college van burgemeester en wethouders van Grave

  • 3. gemeenteraad: gemeenteraad van Grave

  • 4. cliënt: de persoon zoals vermeld in artikel 7 van de Wwb en artikel 2 van de Ioaw en Ioaz

  • 5. vertegenwoordigers: vertegenwoordigers van een maatschappelijke organisatie

  • 6. adviescommissie: Adviescommissie Sociale Zaken gemeente Grave

HOOFDSTUK 2 ADVIESCOMMISSIE

Artikel 2. Instelling Adviescommissie

Door het college van burgemeester en wethouders wordt een Adviescommissie Sociale Zaken ingesteld die het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd adviseert over het beleid terzake van de uitvoering van de Participatiewet in de gemeente Grave .

Artikel 3 Doelstelling en taakveld

  • 1.

    • De Adviescommissie adviseert met als doel cliënten invloed te kunnen laten uitoefenen op het beleid, en uitvoering van de Wwb, Ioaw en Ioaz in de gemeente Grave;

  • 2. Het college dan wel de gemeenteraad zal op een dusdanig tijdstip advies vragen dat het van wezenlijke invloed kan zijn op de besluitvorming van de betreffende voorstellen;

  • 3. Wanneer het college of de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Adviescommissie worden de redenen daarvan schriftelijk meegedeeld aan de Adviescommissie

  • 4. De gemeente Grave verstrekt aan de Adviescommissie tijdig, en desgevraagd schriftelijk, met inachtneming van de wettelijke beperkingen, alle inlichtingen en gegevens die de Commissie voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft;

  • 5. De Adviescommissie houdt zich niet bezig met:

      • 1.

        individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;

      • 2.

        verplichte uitvoering door gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De Adviescommissie wordt samengesteld uit een combinatie van cliënten en vertegenwoordigers

  • 2. De leden van de Adviescommissie worden benoemd door het college;

  • 3. De Adviescommissie Sociale Zaken bestaat uit:

      • 1.

         een voorzitter

      • 2.

         maximaal 4 cliënten, en

      • 3.

         maximaal 4 vertegenwoordigers.

  • 4. Leden van de gemeenteraad, leden van het college en ambtenaren in dienst van de gemeente Grave kunnen geen lid zijn van de Adviescommissie.

Artikel 5 Lidmaatschap

  • 1. De voorzitter en de leden worden voor een periode van 4 jaren benoemd en kunnen voor eenmaal een periode van 4 jaren worden herbenoemd;

  • 2. Het lidmaatschap eindigt indien de voorzitter of een lid geen cliënt of vertegenwoordiger meer is;

  • 3. Aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden. De benoeming van de nieuwe leden geschiedt binnen drie maanden na het aftreden van de voorgaande leden.

Artikel 6 De voorzitter

  • Tot de taak van de voorzitter behoort:

      • 1.

        a. het vaststellen van de agenda

      • 2.

        b. het bepalen van het tijdstip en de dag van de vergadering

      • 3.

        c. het leiden van de vergadering

      • 4.

        d. het vertegenwoordigen van de Adviescommissie

     

Artikel 7 Vergadering en werkwijze

  • 1. De Adviescommissie vergadert ten minste twee keer per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dat nodig oordeelt;

  • 2. De vergaderingen zijn in principe openbaar;

  • 3. Een vergadering vindt in principe geen doorgang indien niet ten minste de helft van het aantal zittende leden aanwezig is;

  • 4. De adviezen van de Adviescommissie aan het college en/of de raad worden gegeven in overeenstemming met de mening van de meerderheid van de Adviescommissie;

  • 5. Indien gewenst zal een vertegenwoordiger van de cluster Sociale Zaken van de gemeente Grave de vergadering bijwonen voor het geven van een toelichting; advies of algemene informatie;

  • 6. De voorzitter en de adviescommissie kunnen zich ten aanzien van secretariële werkzaamheden desgewenst ambtelijk laten ondersteunen voor wat betreft:

      • a.het schriftelijk oproepen van de leden en het toesturen van de agenda met bijbehorende stukken;

      • b.de verslaglegging van de vergaderingen;

      • het verzenden van de verslagen aan het college en de raad.

  • 7. Het college regelt de wijze van facilitering van de Adviescommissie.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie 2015

  • 3.

    De Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand, vastgesteld in de vergadering van 20 december 2005 wordt ingetrokken op de dag van inwerkingtreding als bedoeld in het eerste lid.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Grave in zijn openbare vergadering

van 10 maart 2015.

De raad voornoemd,

M.L.A. Vermaaten

A.M.H. Roolvink

plv. griffier

voorzitter

TOELICHTING

Deze verordening is vastgesteld als zijnde een vervanging van de Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand als gevolg van de inwerkingtreding van de Participatiewet. Door deze inwerkingtreding is de juridische grondslag van de cliëntenparticipatie voor wat betreft onder andere de volgende wetgeving gewijzigd:

  • ·

    Wet werk en Bijstand (WWB)

  • ·

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

  • ·

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

  • ·

    Wet sociale werkvoorziening (WSW).

Dit maakt dat deze verordening gebaseerd is op de Verordening de Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand uit 2006 en dat deze inhoudelijk louter juridisch is gewijzigd. De juridische wijzigingen zitten in de grondslagen waarop cliëntenparticipatie voor de doelgroepen die te maken hebben met de Participatiewet gestoeld is.