Regeling vervallen per 01-01-2022

Reglement burgerlijke stand 2017

Geldend van 25-05-2017 t/m 31-12-2021

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2017

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave,

gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke staat 1994,

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of in dienst van een andere gemeente in Nederland of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle locaties welke als zodanig door het bevoegde bestuursorgaan zijn aangewezen.

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college van burgemeester en wethouders voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Cuijk.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

  • 3. Het college van burgermeester en wethouders kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen voor de voltrekking van één huwelijk. Deze persoon kan in dienst zijn van de gemeente Grave, van een andere gemeente in Nederland of een persoon zijn die niet in dienst is van een gemeente. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, ontvangt voor de voltrekking van het huwelijk geen vergoeding van de gemeente Grave.

    Indien een persoon die geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is in een andere gemeente, op verzoek van het bruidspaar het huwelijk gaat voltrekken zal de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Grave deze persoon instrueren omtrent de wettelijke regels bij de huwelijksvoltrekking.

    Bij alle huwelijksvoltrekkingen die voltrokken worden door iemand die door het college van burgemeester en wethouders benoemd is voor de voltrekking van één huwelijk, zal een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Grave aanwezig zijn, om indien nodig de regie te houden.

Artikel 3 Leiding van de dienst

De teamleider burgerzaken en belastingen is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen:

      maandag tot en met donderdag 09.00 tot 16.00 uur;

      vrijdag en zaterdag 09.00 tot 16.00 uur.

      voor sobere huwelijksvoltrekkingen uitsluitend:

      dinsdag en woensdag 09.15 en 09.45 uur;

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen uitsluitend:

      maandag 09.00 en 09.30 uur.

    • b.

      voor overige werkzaamheden:

      uitsluitend op afspraak

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 5 Vormen van huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie

  • 1. Huwelijk of partnerschapsregistratie

    Voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap worden kosten in rekening gebracht, welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

  • 2. Sober huwelijk of partnerschapsregistratie

    Voor de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap op een sobere manier worden kosten in rekening gebracht, welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

    Aan de voltrekking van een sober huwelijk zijn voorwaarden gesteld:

    • a.

      de ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet door het bruidspaar gekozen worden;

    • b.

      de huwelijksvoltrekking vindt plaats in het gemeentehuis in een door de ambtenaar te bepalen

      ruimte;

    • c.

      de huwelijksvoltrekking duurt ongeveer 10 minuten;

    • d.

      bij de huwelijksvoltrekking mogen maximaal 15 personen (inclusief bruidspaar) aanwezig zijn;

    • e.

      er vindt geen gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand plaats voorafgaand aan het huwelijk;

    • f.

      er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

  • 3. Kosteloos huwelijk of partnerschapsregistratie

    Op verzoek van het bruidspaar kan de gemeente Grave overgaan tot de voltrekking van een kosteloos huwelijk. Aan de voltrekking van een kosteloos huwelijk zijn voorwaarden gesteld:

    • a.

      van het bruidspaar moet ten tijde van de huwelijksmelding én de huwelijksvoltrekking tenminste één persoon ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) als ingezetene van de gemeente Grave;

    • b.

      de ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet door het bruidspaar worden gekozen;.

    • c.

      de huwelijksvoltrekking vindt plaats in het gemeentehuis in een door de ambtenaar te bepalen

      ruimte;

    • d.

      de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 10 minuten;

    • e.

      bij de huwelijksvoltrekking mogen maximaal 6 personen aanwezig (inclusief bruidspaar, exclusief

      eigen minderjarige kinderen);

    • f.

      er vindt geen gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand plaats voorafgaand aan het huwelijk.

Artikel 6 Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke locatie binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Grave die door het college permanent of éénmalig aangewezen is als huis der gemeente onder voorwaarde dat:

    • a.

      de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

    • b.

      de locatie een bouwwerk is. Hieronder wordt ook verstaan een ruimte in de openlucht behorende bij een locatie. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar het gebouw van de locatie om de veiligheid van de aanwezigen en de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand te waarborgen. Het bruidspaar blijft verantwoordelijk voor de hele gang van zaken;

    • c.

      de beheerder/eigenaar van de locatie stelt deze locatie beschikbaar voor de duur van de huwelijksvoltrekking;

    • d.

      de locatie voor de duur van de huwelijksvoltrekking openbaar en voor iedereen (ook voor

      mindervaliden) vrij toegankelijk is;

    • e.

      de locatie niet in strijd met de openbare orde en veiligheid is. De locatie moet algemeen maatschappelijk aanvaardbaar zijn;

    • f.

      bij het gebruik van een andere locatie dan het gemeentehuis voor de huwelijksvoltrekking, geldt dat de kosten voor het gebruik van deze locatie voor rekening van het bruidspaar zijn.

Artikel 7 Slotbepalingen

1.Overal waar huwelijk of huwelijksvoltrekking staat vermeld of waar men naar de huwelijksvoltrekking of

het huwelijk verwijst, wordt ook de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedoeld.

  • 2.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand gemeente Grave 2017”.

  • 3.

    Het op 01 januari 2000 vastgestelde “Reglement Burgerlijke Stand gemeente Grave” wordt vanaf de dag van inwerkingtreding van dit reglement ingetrokken.

  • 4.

    Het reglement treedt in werking op de dag volgend op de dag van publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 25 april 2017
De secretaris, De burgemeester,
J.J.L. Heerkens A.M.H. Roolvink

Toelichting

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a. De ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente Grave of van een andere gemeente in Nederland;

  • b. De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a. De buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente Grave of van een andere gemeente in Nederland.

  • b. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan een persoon zijn, die niet in dienst is van de gemeente Grave of een andere gemeente in Nederland.

  • c. De buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

  • 1. Een ambtenaar van de burgerlijke stand dient steeds voor een bepaalde periode benoemd te worden. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente Grave of van een andere gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan, op verzoek van het bruidspaar of van de persoon zelf, door het college van burgermeester en wethouders van de gemeente Grave benoemd worden voor het voltrekken van één huwelijk. Deze persoon kan in dienst zijn van de gemeente Grave, van een andere gemeente in Nederland of een persoon zijn die niet in dienst is van een gemeente. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, ontvangt voor de voltrekking van het huwelijk geen vergoeding van de gemeente Grave. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Grave is bij de voltrekking van dit huwelijk aanwezig om, indien nodig, de regie te houden en ontvangt hiervoor de gebruikelijke vergoeding.

Artikel 3 Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 4 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). In dit artikel worden zowel de reguliere dagelijkse openingstijden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

Artikel 5 Vormen van huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

In dit artikel wordt bepaald hoe de gemeente Grave omgaat met de invulling van de huwelijksvoltrekkingen.

1. In dit lid wordt bepaald dat aan het voltrekken van een huwelijk kosten zijn verbonden.

2. Hier wordt aangegeven dat het mogelijk is om te kiezen voor een sobere huwelijksvoltrekking. Aan deze vorm van huwelijksvoltrekking zijn voorwaarden en kosten verbonden. Deze voorwaarden worden in dit lid opgesomd.

3. In dit lid wordt aangegeven dat de gemeente Grave kan overgaan tot een kosteloze huwelijksvoltrekking. Hieraan zijn voorwaarden verbonden. Eén van de voorwaarden is dat minimaal één partner ingeschreven staat in de BRP als ingezetene van de gemeente Grave ten tijde van de huwelijksmelding én de huwelijksvoltrekking. Op het moment dat deze partner tijdens de huwelijksvoltrekking geen inwoner meer is van de gemeente Grave, is het bruidspaar verplicht de leges van een sober huwelijk te betalen.

Artikel 6 Locatie

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden moet verrichten.

  • 1. In dit lid wordt bepaald dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden in het gemeentehuis verricht moeten worden.

  • 2. In lid 2 wordt aangegeven dat als er een gewichtige reden is de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden ook elders binnen de gemeente Grave kan verrichten. (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 Burgerlijke Stand)

  • 3. Tevens bestaat de mogelijkheid om elke plaats binnen de gemeentegrens van de gemeente Grave aan te wijzen als huis der gemeente. In dit lid worden de voorwaarden hiervoor genoemd.

Artikel 7 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.