Regeling vervallen per 14-05-2013

Verordening mobiliteitsfonds Grave

Geldend van 19-06-2008 t/m 13-05-2013

Intitulé

Verordening mobiliteitsfonds Grave

Verordening mobiliteitsfonds GraveDE RAAD VAN DE GEMEENTE GRAVE;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.: 1 april 2008;Gelet op artikel 147, lid 2 van de Gemeentewet.Besluit:

Artikel 1 Algemeen

  • 1. Door de gemeente Grave wordt een voorziening geadministreerd onder de naam “Mobiliteitsfonds Grave”;

  • 2. Het “Mobiliteitsfonds Grave” heeft tot doel om te zorgen voor voldoende parkeerplaatsen ook als dit binnen een bouwplan niet past. Bij bouwplannen of wijzigingen van de bestemming worden initiatiefnemers, op grond van artikel 2.5.30, lid 1 van de bouwverordening, geacht op of onder eigen terrein te voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Indien hieraan niet kan worden voldaan, kan, onder voorwaarden, ontheffing worden verleend, op basis van artikel 2.5.30, lid 4 van de bouwverordening. Aan deze ontheffing is een financiële verplichting gekoppeld, de zogenaamde afkoopregeling. Met deze financiële verplichting wordt de gemeente in staat gesteld alsnog het benodigde aantal parkeerplaatsen en, eventueel, aanvullende infrastructurele voorzieningen op een alternatieve locatie te realiseren.

Artikel 2 Toepassingsbereik mobiliteitsfonds

Het “Mobiliteitsfonds Grave” geldt voor het gehele grondgebied van de gemeente Grave.

Artikel 3 Beheer van het mobiliteitsfonds

  • 1. De gelden van het mobiliteitsfonds worden door het college beheerd.

  • 2. Het is uitsluitend aan het college om besluiten te nemen over het doen van uitgaven uit het mobiliteitsfonds in het kader van:- het nakomen van op de gemeente rustende verplichtingen welke voortvloeien uit de met de gemeente gesloten overeenkomstem met betrekking tot het voorzien in parkeergelegenheid zoals bedoeld in artikel 2.5.30 van de bouwverordening;- Uitgaven als gevolg van artikel 9, lid 3.

  • 3. Het college neemt bij de te nemen beslissingen de in de volgende artikelen geformuleerde regels in acht.

Artikel 4 Inkomsten van het mobiliteitsfonds

Het mobiliteitsfonds bevat de volgende gelden en inkomsten:

  • a.

    Gelden welke zijn betaald op grond van een met de gemeente gesloten overeenkomst met betrekking tot het voorzien in parkeergelegenheid zoals bedoeld in artikel 2.5.30, lid 4, onder c van de bouwverordening gemeente Grave.

  • b.

    Overige gelden die bij besluit van het college uitdrukkelijk zijn of worden bestemd voor storting in het mobiliteitsfonds.

  • c.

    Rente-inkomsten over de onder sub a en b van dit artikel genoemde gelden.

Artikel 5 Hoogte bijdrage aan het mobiliteitsfonds

  • 1. Het aantal parkeerplaatsen waarvoor een storting in het mobiliteitsfonds verschuldigd is, zal worden vastgesteld door het aantal op eigen terrein gerealiseerde of nog te realiseren parkeerplaatsen in mindering te brengen op de totale hoeveelheid voor het bouwplan noodzakelijke, te realiseren aantal parkeerplaatsen, voortvloeiende uit de gehanteerde parkeernorm.

  • 2. Voor het bepalen van de te realiseren parkeercapaciteit worden de parkeernormen van de gemeente gehanteerd. De gemeente Grave maakt hiervoor gebruik van de maximale parkeerkencijfers voor weinig stedelijke gebieden van de CROW-uitgave “Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom 2004” (ASVV 2004).

  • 3. Voor de storting in het mobiliteitsfonds kan vrijstelling worden verleend indien: naar oordeel van het college van Burgemeester en wethouders het belang van de realisatie van het bouwplan zwaarder weegt dan het voldoen van de storting in het mobiliteitsfonds.

  • 4. In onderstaande tabel zijn de tarieven voor de stortingen in het mobiliteitsfonds opgenomen (prijspeil 2007). 

             

    1

    Realisatie van minder parkeerplaatsen op eigen terrein dan de parkeernorm voorschrijft, maar gebruik van de restcapaciteit langs de openbare weg is mogelijk (op eigen terrein onvoldoende parkeerruimte, minder bouwvolume niet mogelijk). BinnenstadGrave

     € 10.000,-                                                                 

    2

    Realisatie van minder parkeerplaatsen op eigen terrein dan de parkeernorm voorschrijft waarbij, op termijn (binnen 10 jaar), door de gemeente extra parkeerplaatsen worden aangelegd. Binnenstad Grave

     € 25.000,-

    3

    Realisatie van minder parkeerplaatsen op eigen terrein dan de parkeernorm voorschrijft buiten de binnenstad maar gebruik van de restcapaciteit langs de openbare weg is mogelijk (op eigen terrein onvoldoende parkeerruimte, minder bouwvolume niet mogelijk)

     € 2.500,-

    4

    Realisatie van minder parkeerplaatsen op eigen terrein dan de parkeernorm voorschrijft buiten de binnenstad waarbij, op termijn (binnen 10 jaar), door de gemeente extra parkeerplaatsen worden aangelegd.

     € 5.000,-

    5

    Realisatie van minder parkeerplaatsen dan de parkeernorm voorschrijft bij verandering van een functie in de binnenstad in een bestaand gebouw waarbij aangetoond kan worden dat een storting zoals vermeld onder 1 leidt tot een buitenproportioneel bedrag in relatie met de verwachte inkomsten. Op deze parkeernorm mag de parkeerbehoefte van de bestaande functie in mindering worden gebracht. Zulks ter beoordeling van het college.

     € 3.000,--

    6

    Realisatie van minder parkeerplaatsen dan de parkeernorm voorschrijft bij verandering van een functie in de binnenstad in een bestaand gebouw waarbij aangetoond kan worden dat een storting zoals vermeld onder 2 leidt tot een buitenproportioneel bedrag in relatie met de verwachte inkomsten. Op deze parkeernorm mag de parkeerbehoefte van de bestaande functie in mindering worden gebracht Zulks ter beoordeling van het college.

     € 7.500,-

     

  • 5. Het college draagt zorg voor de jaarlijkse indexering van de onder artikel 5, lid 4 opgenomen tarieven.

Artikel 6 Uitgaven ten laste van het mobiliteitsfonds

  • 1. Ten laste van het mobiliteitsfonds kunnen uitgaven worden gedaan voor de nakoming van de op de gemeente rustende verplichtingen welke voortvloeien uit artikel 4, sub a bedoelde overeenkomsten.

  • 2. Ten laste van het mobiliteitsfonds kunnen uitgaven worden gedaan welke kunnen bijdragen aan het optimaliseren van de openbare parkeercapaciteit en aan de uitbreiding van de openbare parkeercapaciteit. Hiervoor geldt de beperking dat alleen gelden mogen worden ingezet welke zijn ingebracht in het mobiliteitsfonds op basis van artikel 4, sub b en c

  • 3. Ten laste van het mobiliteitsfonds kunnen vervolgens uitgaven worden gedaan voor andere infrastructurele voorzieningen zoals, onder andere, de aanleg van voet/fietspaden voor zover er nog gelden resteren na het voldoen aan de verplichtingen zoals gesteld onder lid 1 en 2 van dit artikel en zoals voortvloeiend uit de te sluiten overeenkomsten en welke verplichtingen in artikel 7 verder staan uitgewerkt.

Artikel 7 Verplichtingen

  • 1. De particulier, natuurlijk persoon of rechtspersoon zijnde, verplicht zich door ondertekening van een privaatrechtelijke overeenkomst op basis van artikel 2.5.30 van de bouwverordening van de gemeente Grave om een bedrag, te berekenen op grond van het bepaalde in artikel 5 van deze verordening, te storten in het mobiliteitsfonds.

  • 2. De gemeente Grave zal, na ontvangst van het te storten bedrag, berekend op grond van artikel 5, overgaan tot de besluitvorming over de verlening van de bouwvergunning.

  • 3. De gemeente Grave aanvaardt de onder artikel 7, lid 1 genoemde gelden en verplicht zich om binnen de periode van 10 jaar na dagtekening van de overeenkomst of datum van de ontheffingverlening:- Het uit artikel 5, lid 1 voortvloeiende aantal parkeerplaatsen aan te leggen binnen een straal van 700 meter (binnenstad) resp. 200 meter (buiten de binnenstad), met het betreffende bouwinitiatief als middelpunt;- Indien het verplichte aantal parkeerplaatsen zijn aangelegd en er nog gelden resteren deze in te zetten voor andere infrastructurele voorzieningen.

  • 4. Indien de gemeente Grave binnen 10 jaar niet aan de verplichting conform artikel 7, lid 3 heeft voldaan, heeft de particulier, natuurlijk persoon of rechtspersoon zijnde, het recht tot restitutie van het gestorte bedrag inclusief rente of indexering.

Artikel 8 Administratieve bepalingen

De afdeling Ruimte en Wonen van de gemeente draagt zorg voor een zorgvuldig beheer van de in het mobiliteitsfonds gestorte gelden. Deze afdeling houdt een overzicht bij van alle ontvangsten en uitgaven van het mobiliteitsfonds. Dit overzicht wordt jaarlijks ter beschikking gesteld aan het college. Elke uitgave van het overzicht bevat de mutaties die hebben plaatsgevonden sinds het opmaken en verstrekken van het voorgaande overzicht.

Artikel 9 Wijzigen of opheffen van het mobiliteitsfonds

  • 1. Alleen de gemeenteraad kan besluiten tot het wijzigen of opheffen van het parkeerfonds en de daarvan integraal onderdeel uitmakende onderdelen.

  • 2. De gemeenteraad kan slechts tot opheffing overgaan indien alle verplichtingen uit de met particulieren gesloten overeenkomsten zijn nagekomen.

  • 3. Indien artikel 9, lid 2 niet aan de orde is, vindt afwikkeling van de gelden plaats op voorstel van het college van burgemeester en wethouders.

  • 4. Indien na afwikkeling van de met particulieren gesloten overeenkomsten nog enig batig saldo mocht resteren, zal dit worden overgeboekt naar de algemene middelen van de gemeente.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening is genaamd “Verordening mobiliteitsfonds Grave” Te bepalen dat deze verordening in werking treedt daags na publicatie.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 22 april 2008.De raad voornoemd,De griffier,             De voorzitter,J.A.M. Roelofs      W.J.G. Delissen-van Tongerlo