Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Grave

Geldend van 01-01-2010 t/m 05-01-2014

Intitulé

Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Grave

VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE GRAVEDe Raad van de gemeente Gravegelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2009;gelet op de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) en op de Wet bescherming persoonsgegevens (Wet WBP);besluittot het vaststellen van de “Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Grave”:

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van Burgemeester en Wethouders;

  • e.

    beheerder: degene die, op grond van de beheerregeling GBA, bedoeld in artikel 14 van de wet, is aangewezen als beheerder;

  • f.

    beveiligingsfunctionaris:degene die, op grond van de beheerregeling GBA, bedoeld in artikel 14 van de wet, is aangewezen als beveiligingsfunctionaris:

  • g.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • h.

    ingeschrevene: degene over wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • i.

    afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de algemene Wet Bestuursrecht (AWB);

  • j.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in desbetreffende basisadministratie.

Artikel 2 Verplichtingen van de verantwoordelijke

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2. In de door het College vast te stellen bijlage A worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2. Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder g.

  • 3. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijk gestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens in de in Bijlage A genoemde applicaties c.q. registraties ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, registratie en verificatie, de in de door het College vast te stellen bijlage B genoemde gegevens verstrekt. Deze registraties worden beheerd door het hoofd van de desbetreffende afdeling.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens heeft c.q. hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen medewerkers van afdeling Inwoners en zorg, cluster burgerzaken;

  • c.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente.

  • d.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, tot de gegevens zoals genoemd in de door het College vast te stellen bijlage B behorende bij deze verordening.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de

  • 1. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan binnengemeentelijke afnemers, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie, systematisch gegevens verstrekt.

  • 2. Deze binnengemeentelijke afnemers, evenals de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hun opgedragen taak zijn vermeld in bijlage C die vastgesteld wordt door het College.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan derden op verzoek gegevens worden verstrekt ten behoeve van verificatie, opsporing en benadering van doelgroepen.

  • 2. Deze derden evenals de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hen opgedragen taak zijn vermeld in de NVVB verstrekkingentabel GBA.

  • 3. In bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wet worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad;

Artikel 8 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. In de door het College vast te stellen bijlage A worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 9 Beveiliging

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave stelt zich ten aanzien van de informatiebeveiliging als doelstelling die beveiligingsmaatregelen te treffen die enerzijds uit de wettelijke verplichtingen voortvloeien, en anderzijds de beschikbaarheid, data integriteit, vertrouwelijkheid en controleerbaarheid van de gemeentelijke bedrijfsprocessen zoveel mogelijk garanderen. Deze doelstelling geldt ten aanzien van alle gegevensverwerkende processen waarvoor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave een beveiligingsplan vaststelt en de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt;

  • 2. De beveiligingscoördinator is verantwoordelijk voor de controle van het beveiligingsplan en ziet erop toe dat eens per jaar de daarin opgenomen procedures worden gecontroleerd;

  • 3. De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan.

Artikel 10 Slotbepaling

  • 1. De “Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” van 24 september 2002 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Grave”.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Grave in zijn openbare raadsvergadering van 17 december 2009De raad voornoemd,de griffier,              de voorzitter, 

1

Verstrekkingen als bedoeld in de artikelen 4 en 5 voor zover van belang voor de hun opgedragen taken hebben de hierna genoemde binnengemeentelijke afnemers rechtstreeks toegang tot de gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens geschieden aan:Binnengemeentelijke afnemers met gekoppelde en/of rechtstreekse toegang

Afdeling

Applicatie

Nodig voor

Inwoners en Zorg

CipersBBSBZSNRBZSRBCRIBTestapplicatiesGWS4allBRS

het bijhouden van GBA gegevenshet bijhouden en verificatie van de diverse administratieszoals bijvoorbeeld verkiezingenvastleggen van rechtsfeiten in authentieke aktenregistratie Nieuwe Generatie reisdocumentenregistratie Rijbewijzenregistratie in geval van rampen (CRIB) op basis vanmandaatbesluit aan regionaal CRIBdiverse basisadiministraties (BAG)leerplichtadministratieverificatie en bijhouding cliëntgegevens t.b.v. intake,mutatieverwerking, heronderzoeken, debiteurenbeheer,afhandeling onderzoeken in verhaalregistatie over het signaleringssysteem Zorg voor jeugd.intergemeentelijke sociale dienst.

Ruimte en wonen

BWT4allWFM4allGISVGGISLvCDg dialog BAGtestapplicaties

t.b.v. straatnaamgeving en huisnummeringdiverse basisregistraties (BAG)verificatie van bouwaanvragen en inschrijvingen bouwkavelsen pachtgrondeneigendomstransactiesopmaken van verkoopakten en ingebruiknemingenverificatie van naam- en adresgegevens van inkomende enuitgaande poststukken

Bedrijfsvoering

VHSVWSGKSVISSmartdocumentsCivision belastingen kadaster

t.b.v. financiële administratie (debiteuren- en crediteurenbeheeren vervolging wanbetalerst.b.v. verhaalsacties schade gemeente-eigendomment.b.v. aanslagregelingen en behandeling bezwaarschriftent.b.v. begraafplaatsadministratie

Cluster Veiligheids-Bureau

 

t.b.v. verificatie van naam- en adresgegevenst.b..v handhaving

Cluster ICT

 

koppeling met andere administraties en eenduidiggebruik van gegevens uit de basisadministraties binnen degemeentelijke organisatietechnische uitvoerbaarheid van computerprogrammatuur alssysteem- en netwerkbeheer met deels applicatiebeheer

 

2

Middels rechtstreekse toegang als bedoeld in de artikelen 4 en 5 onder c is raadpleging als Aangegeven in onderstaande tabel: raadpleegbare gegevens 

Categorie 01 en 51 persoon

Categorie 02 en 52 ouder1

Categorie 03 en 53 ouder 2

AdministratienummerBurgerservicenummerVoornamenAdellijke titel/predikaatVoorvoegselsGeslachtsnaamGeboortedatumGeboorteplaatsGeboortelandGeslachtAanduiding naamgebruikRegistergemeenteAktenummerGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIndicatie onjuist/strijdig met..Ingangsdatum geldigheidDatum van opneming

AdministratienummerBurgerservicenummerVoornamenAdellijke titel/predikaatVoorvoegselsGeslachtsnaamGeboortedatumGeboorteplaatsGeboortelandGeslachtDatum ingangfam.betrekkingenRegistergemeenteAktenummerGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIndicatie onjuist/strijdig met..Ingangsdatum geldigheidDatum van opneming

AdministratienummerBurgerservicenummerVoornamenAdellijke titel/predikaatVoorvoegselsGeslachtsnaamGeboortedatumGeboorteplaatsGeboortelandGeslachtDatum ingangfam.betrekkingenRegistergemeenteAktenummerGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIndicatie onjuist/strijdigIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

Categorie 04 en 54 nationaliteit

Categorie 05 en 55 huwelijk

Categorie 06

NationaliteitReden verkrijging NederlandsenationaliteitReden verlies NederlandsenationaliteitAanduiding bijzonderNederlanderschapGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIngangsdatum geldigheidIndicatie onjuist/strijdigDatum van opneming

AdministratienummerBurgerservicenummerVoornamenAdellijke titel/ PredikaatVoorvoegselsGeslachtsnaamGeboortedatumGeboorteplaatsGeboortelandDatum huwelijkPlaats huwelijkLand huwelijkDatum huwelijksontbindingPlaats huwelijksontbindingLand huwelijksontbindingReden huwelijksontbindingSoort verbintenisRegistergemeenteAktenummerGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekIndicatie onjuist/strijdigDatum einde onderzoekIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

Datum overlijdenPlaats overlijdenLand overlijdenRegistergemeenteAktenummerGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIngangsdatum geldigheidIndicatie onjuist / strijdigDatum van opneming

Categorie 7 Inschrijving

Categorie 08 en 58 Verblijfplaats

Categorie 09 en 59 Kind

Datum ingang blokkeringDatum opschorting bijhoudingReden opschorting bijhoudingDatum eerste inschrijving GBAGemeente persoonskaartIndicatie geheimhoudingPK-kindgegevensgeconverteerdDatumtijdstempel

Gemeente van inschrijvingDatum van inschrijvingFunctie adresGemeentedeelDatum aanvang adreshoudingStraatnaamHuisnummer / HuisletterHuisnummer toevoegingAanduiding bij huisnummerPostcodeLocatiebeschrijvingLand waarnaar vertrokkenDatum vertrek uit NederlandAdresdeel 1 (Straatnaam)Adresdeel 2 (Woonplaats)Adresdeel 3 (Regio)Land vanwaar ingeschrevenDatum vestiging in NederlandOmschrijving aangifteadreshoudingIndicatie documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIndicatie onjuist / strijdig metIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

AdministratienummerBurgerservicenummerVoornamenAdellijke titel/predikaatVoorvoegselsGeslachtsnaamGeboortedatumGeboorteplaatsGeboortelandRegistergemeenteAktenummerGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIndicatie onjuist/strijdigIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

Categorie 10 en 60 Verblijfstitel

Categorie 11 en 61 Gezagsverhouding

Categorie 12 Reisdocument

Aanduiding verblijfstitelDatum einde verblijfstitelDatum ingang verblijfstitelAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIndicatie onjuist / strijdigIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

Indicatie gezag minderjarigeIndicatie curateleregisterGemeente ontlening documentDatum documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

Soort Nederlands reisdocumentNummer NederlandsreisdocumentDatum uitgifteAutoriteit van afgifteDatum einde geldigheidDatum inhouding/vermissingAanduidinginhouding/vermissingLengte houderSignalering verstrekkingAanduiding buitenlandsreisdocumentGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documentAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

Categorie 13 Kiesrecht

Categorie 14 Afnemersindicatie

Categorie 21 Verwijzing

Aanduiding Europees kiesrechtDatum verzoek Eur. KiesrechtEinddatum uitsluiting Eur.KiesrechtAanduiding uitgeslotenkiesrechtEinddatum uitsluiting kiesrechtGemeente ontlening documentDatum ontlening documentBeschrijving documenten

AfnemersindicatieIngangsdatum geldigheid

AdministratienummerBurgerservicenummerVoornamenAdellijke titel/predikaatVoorvoegselsGeslachtsnaamGeboortedatumGeboorteplaatsGeboortelandGemeente van uitschrijvingDatum van uitschrijvingStraatnaamHuisnummerHuisletterHuisnummer toevoegingAanduiding bij huisnummerPostcodeLocatiebeschrijvingIndicatie geheimverwijsgegevensAanduiding onderzoekDatum ingang onderzoekDatum einde onderzoekIndicatie onjuist/strijdig metIngangsdatum geldigheidDatum van opneming

 

Binnengemeentelijke afnemers zonder 3

A: De systematische verstrekking als bedoeld in artikel 6, geschiedt zoals aangegeven in Onderstaande tabel aan:

  • 1.

    De regionale leerplichtadministratie in Cuijk

  • 2.

    Registratie over het signaleringssysteem “Zorg voor Jeugd”

  • 3.

    Regionaal Centraal Registratie en Informatie Bureau ( CRIB) op basis van mandaatbesluit

  • 4.

    Geografisch Informatie systeem Land van Cuijk (GIS)

B: Het betreft hier de volgende gegevens:Persoonsgegevens worden verstrekt op dezelfde voet als aan binnengemeentelijke Afnemers zoals opgenomen in bijlage B

Toelichting 1 OP DE VERORDENING GEMEENTELIJKE basisadministratie Grave

Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel over de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat in de meeste gemeenten ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden zoals bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.Zoals voorgeschreven in artikel 96, eerste lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, regelt deze verordening:\\\

  • 1.

    de verstrekking van gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken en die deze gegevens uit hoofde van artikel 3b van de Wet GBA moeten gebruiken;

  • 2.

    de systematische verstrekking van de gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers;

  • 3.

    de toegang van de binnengemeentelijke afnemers tot de GBA;

  • 4.

    de verbanden tussen de GBA en de andere gegevensverzamelingen van de gemeente.Daarbij wordt aangegeven welke de binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA zijn en voor welke taken zij welke gegevens verstrekt krijgen uit de GBA. In overeenstemming met artikel 62, vierde lid, van de wet GBA geeft deze verordening voorts:

  • 5.

    nadere regels over de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de GBA;

  • 6.

    nadere regels over de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

  • 7.

    een overzicht van de binnengemeentelijke afnemers die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens in de GBA, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

Ook is de bij besluit van 24 september 2002 door de Raad vastgestelde verordening aan herziening toe.Op diverse plaatsen in de verordening wordt verwezen naar een bijlage. Het is uiteraard mogelijk dat deze bijlagen worden vastgesteld en worden gewijzigd door besluiten van het college van burgemeester en wethouders. Deze bevoegdheid moet dan wel in de verordening worden opgenomen. Mandatering heeft als voordeel dat bij gewijzigde organisatorische dan wel systeemtechnische veranderingen de bijlagen accuraat kunnen worden aangepast zonder dat het beleid wordt aangetast. Voorgesteld wordt dat de gemeenteraad de bevoegdheid, om de in de verordening genoemde bijlagen A, B enC te wijzigen, aan het college van burgemeester en wethouders mandateert. De optie is verwoord bij de slotbepalingen in artikel 10.Bij het opstellen van het model is zoveel mogelijk uitgegaan van het VNG/NVVB modelverordening persoonsregistratie.Door deze verordening te bewerken voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA). De gemeenteraad zal de verordening dienen vast te stellen in de vergadering van 15 december 2009, waarna deze gelijktijdig in werking kan treden.De verordening bestaat uit een aantal onderdelen.Allereerst zijn er algemene bepalingen (de artikelen 1 t/m 3), die gelden voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Vervolgens wordt uitwerking gegeven aan de vereisten van de Wet GBA (de artikelen 4 t/m 8). Tenslotte zijn er overige bepalingen (de artikelen 9 en 10).Artikel 1. BegripsbepalingenIn dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.Artikel 2. Verplichtingen van de verantwoordelijkeDit artikel verwijst naar de verplichtingen van het college van burgemeester en wethouders om de GBA zodanig in te richten dat de aangewezen binnengemeentelijke afnemers aan verplichtingen zoals bedoeld in artikel 3b en 63 Wet GBA kunnen voldoen met inachtneming van de verleende autorisaties.Artikel 3. BeheerHet hoofd van de afdeling Inwoners is conform de beheerregeling belast met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie de beheerder is. Het tweede lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkers constructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan. Hiervoor is nog steeds een machtiging nodig van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.Artikel 4. Verbanden met andere registratiesOp grond van dit artikel vindt verstrekking van gegevens uit de GBA aan andere gemeentelijke registraties binnen de eigen organisatie plaats. Hoewel dit zonder twijfel deel uitmaakt van het decentrale informatiebeleid, is de gemeente verplicht een verband dat voorziet in gegevensverstrekking vanuit de GBA te regelen. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd. In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.Artikel 5. Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensRechtstreekse toegang wil zeggen het door een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de medewerkers van de afdeling Inwoners en Zorg, cluster burgerzaken en cluster