Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59270
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59270/1
Regeling vervallen per 24-06-2008
Treasurystatuut
Geldend van 24-04-2001 t/m 23-06-2008
Intitulé
TreasurystatuutTREASURY-STATUUT GEMEENTE GRAVE
Hoofdstuk 1 Inleiding
Dit treasurystatuut geeft de bestuurlijke infrastructuur voor de uitvoering van de treasuryfunctie. Het gaat om de beleidsmatige vaststelling van de uitgangspunten, doeleinden, de organisatorische en financiële kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie. Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's.
Hoofdstuk 2 Begrippenkader
Om helderheid te scheppen inzake het treasurybeleid is het van belang om de belangrijkste begrippen te definiëren.
Treasuryfunctie |
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op hetsturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezichthouden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's. De treasuryfunctie bestaat uit drie deelfuncties te weten risicobeheer, kasbeheer en gemeentefinanciering. |
Treasurybeleid |
Het treasurybeleid bestaat uit de uitgangspunten, doelstellingen,richtlijnen en limieten, de organisatorische en administratie kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie. Het beleid wordt vastgelegd in eentreasurystatuut. |
Treasurybeheer |
Het treasurybeheer is de (beleids)uitvoering van de treasuryfunctie,binnen de kaders van het treasurystatuut. De beleidsuitvoering vindthaar weerslag in specifieke beleidsplannen. Deze en de realisatiedaarvan worden vermeld in de treasuryparagraaf van de begroting ende jaarrekening. |
Risicobeheer |
Het risicobeheer omvat alle activiteiten die zich richten op hetbeheersen van financiële risico's te weten renterisico's, kredietrisico's, koersrisico's, intern liquiditeitsrisico's en valutarisico's. |
Kasbeheer |
Het kasbeheer omvat het beheer van de geldstromen en daaruitvoortvloeiende saldi- en liquiditeitsposities tot één jaar. |
Gemeentefinanciering |
De gemeentefinanciering omvat de activiteiten die gericht zijn op hetbeheren van de liquiditeitsposities voor een termijn vanaf één jaar enhet voorzien in de benodigde liquiditeiten (minimaal een jaar) voor derealisatie van voorgenomen investeringen en activiteiten alsmede hetonderhouden van de relatie met de financiële instellingen. |
Derivaten |
Derivaten zijn financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aaneen bepaalde onderliggende waarde. Deze onderliggende waardenkunnen reële producten zijn zoals grondstoffen of financiële producten zoals effecten. |
Kasgeldlimiet |
De kasgeldlimiet is een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar. |
Renterisiconorm |
De renterisiconorm is een bedrag ter grootte van een percentage vanhet totaal van de vaste schuld van de gemeente bij aanvang van hetjaar. |
Hoofdstuk 3 Treasurybeleid
Het treasurybeleid wordt vastgelegd door in de eerste plaats het aangeven van doelstellingen, richtlijnen en limieten. De Wet fido heeft op bepaalde onderdelen een bepalend en bindend karakter.De treasury-activiteiten staan aan snelle interne en externe ontwikkelingen bloot. Dit betekent dat er duidelijke doelstellingen geformuleerd moeten worden. Hieronder zijn de belangrijkste doelstellingen verwoord zoals deze gelden voor de gemeente Grave:
- a.
Alle activiteiten op het gebied van de treasuryfunctie dienen binnen de wettelijke bepalingen van de Wet fido te vallen zoals de wettelijk vastgelegde richtlijnen voor de kasgeldlimiet en de renterisiconorm;
- b.
Er kunnen uitsluitend leningen worden aangegaan, middelen worden uitgezet en garanties worden verleend voor de uitoefening van de publieke taak;
- c.
Uitzettingen mogen niet gericht zijn op het genereren van inkomsten door het aangaan van overmatige risico's;
- d.
Het uitzetten van middelen kan alleen bij financiële instellingen met minimaal een A-rating (toegekend door een erkend rating-bureau) of bij andere Nederlandse overheden;
- e.
Het uitzetten van middelen kan alleen als de hoofdsom intact blijft, zoals bij daggeld, deposito's, hoofdsomgarantieproducten en uitzettingen in de vorm van vastrentende waarden zoals obligaties;
- f.
In afwijking van de Wet fido zijn uitzettingen in de vorm van derivaten niet toegestaan;
- g.
Uitzettingen in de vorm van aandelen zijn in principe niet toegestaan, tenzij dit uit hoofde van de publieke taak is toegestaan;
- h.
Uitzettingen bij instellingen met een A-rating kan voor maximaal f 11.018.550 (€ 5.000.000) per instelling en tot maximaal één jaar;
- i.
Uitzettingen bij instellingen met een double-A-rating kan voor maximaal f 55.092.750 (€ 25.000.000) per instelling en tot maximaal vijf jaar;
- j.
Uitzettingen bij instellingen met een triple-A-rating (of hoger) kan voor maximaal f 110.185.500 (€ 50.000.000) per instelling en tot maximaal 10 jaar;
- k.
Andere Nederlandse overheden worden qua solvabiliteit gelijk gesteld met financiële instellingen met een triple-A-rating tenzij uit de meest recente begroting en jaarrekening van de desbetreffende Nederlandse overheid anders blijkt;
- l.
Het aantrekken van langlopende leningen geschiedt door het opvragen van minimaal drie offertes;
- m.
De maximale omvang per langlopende lening is f 22.037.100 (€ 10.000.000)
- n.
Er mag maximaal f 5.510 (€ 2.500) in kas zitten, al het meerdere dient dezelfde dag afgestort te worden bij de (plaatselijke) bank;
- o.
Het betalingsverkeer dient zoveel mogelijk geautomatiseerd plaats te vinden;
- p.
Bancaire en financiële diensten dienen permanent beschikbaar te zijn tegen een vooraf overeengekomen kwaliteit en prijs.
Hoofdstuk 4 Organisatie treasury
Om de uitvoering van de treasuryfunctie te kunnen sturen en beheersen en om de interne organisatorische risico's te minimaliseren is een organisatorische infrastructuur nodig. De hiërarchische plaats van de treasuryfunctie is binnen bureau Bedrijfsvoering en Financiën en valt onder de portefeuille Financieel beheer en beleid. De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het treasurybeleid, het toezicht houden hierop en het eventueel bijstellen van het treasurybeleid. Het aangaan van kasgeldleningen en het uitzetten van overtollige kasgelden is toegekend aan het college van burgemeester en wethouders en gemandateerd aan bureau Bedrijfsvoering enFinanciën.
Hoofdstuk 5 Planning en control
De planning en control vindt zijn weerslag in de treasuryparagraaf van de begroting en de jaarrekening welke voor het eerst in de begroting en jaarrekening van 2002 zal worden opgenomen.
Hoofdstuk 6 Informatievoorziening
De informatievoorziening van de treasury valt uiteen in beleidsmatige, operationele en verantwoordingsinformatie.De beleidsmatige informatie bestaat vooral uit de beleidskaders zoals deze zijn opgenomen in dit treasurystatuut en uit de concrete beleidsplannen en uitvoering hiervan zoals deze vermeld worden in de treasuryparagraaf van de begroting en de jaarrekening.De informatievoorziening van de treasury valt uiteen in beleidsmatige, operationele en verantwoordingsinformatie. De beleidsmatige informatie bestaat vooral uit de beleidskaders zoals deze zijn opgenomen in dit treasurystatuut en uit de concrete beleidsplannen en uitvoering hiervan zoals deze vermeld worden in de treasuryparagraaf van de begroting en de jaarrekening. De operationele informatie is ter ondersteuning van de uitvoering van de treasury-activiteiten. De belangrijkste operationele informatiebronnen zijn:
- 1.
rentevisie lange termijn, online via de BNG-infodienst;
- 2.
de wekelijkse rente-tarieven;
- 3.
betalingen en ontvangsten in de pijplijn via BDS (Telebankieren);
- 4.
de financieringsstructuur eigen en vreemd vermogen en korte en lange schuld.
De verantwoordingsinformatie is met name de informatie die aangeeft of de gestelde doelen gerealiseerd zijn. De verantwoordingsinformatie voor de gemeenteraad zal zijn weerslag vinden in de treasuryparagraaf van de jaarrekening.
Hoofdstuk 7 Administratieve organisatie en interne controle
De administratieve organisatie dient zodanig ingericht te zijn dat zij adequate beleids-, operationele en verantwoordingsinformatie moeten kunnen leveren. Er dienen controles uitgevoerd te worden op juistheid, tijdigheid en volledigheid van de managementinformatie en de administratieve verwerking. Hiertoe zullen procedures worden opgesteld voor het aantrekken en uitzetten van kasgelden, voor het opstellen en verstrekken van informatie en voor de interne controles op de treasuryactiviteiten. Een en ander dient zoveel mogelijk geautomatiseerd te gebeuren.
Ondertekening
Dit treasurystatuut behoort bij het besluit van de raad van de gemeente Grave van 24 april 2001.Mij bekend,de secretaris van Grave.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl