Regeling vervallen per 05-07-2013

Verordening Cliëntenparticipatie dienst Sociale Zaken en Werk

Geldend van 01-07-2010 t/m 04-07-2013

Intitulé

VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE DIENST SOCIALE ZAKEN EN WERK

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN:

(GR10.2247709);

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 april 2010;

gelet op artikel 147, eerste lid Gemeentewet, en artikel 12, eerste lid en onderdeel d van de Wet investeren in jongeren;

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop jongeren betrokken worden bij de uitvoering van de wet, bij verordening te regelen;

HEEFT BESLOTEN:

de Verordening Cliëntenparticipatie dienst Sociale Zaken en Werk vast te stellen

Artikel 1 Begripsbepaling

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1. Cliëntenraad : de Cliëntenraad als bedoeld in het gemeenteraadsbesluit van 2 juli 1998;

  • 2. het college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen;

  • 3. dienst : de dienst Sociale Zaken en Werk ( SOZAWE) van de gemeente Groningen;

  • 4. algemeen directeur : de algemeen directeur van de dienst SOZAWE;

  • 5. cliënt : degene die aanspraak maakt of kan maken op voorzieningen op grond van wet- en regelgeving, waarvan de uitvoering is opgedragen aan de dienst SOZAWE.

Artikel 2 Taken

  • 1. De Cliëntenraad heeft tot taak desgevraagd of uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college ten aanzien van:

    • 1.

      voorstellen tot beleidswijziging en;

    • 2.

      uitvoering van wet- en regelgeving; op het werkterrein van de dienst.

  • 2. Door het college wordt alle informatie verschaft, die de Cliëntenraad nodig heeft voor een goede uitoefening van zijn taak.

  • 3. De Cliëntenraad brengt de in het eerste lid bedoelde adviezen tevens ter kennis van de gemeenteraad.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit tenminste 12 en ten hoogste 15 leden en een onafhankelijk voorzitter. De leden dienen, al of niet op grond van hun eigen ervaring, deskundig te zijn op het werkterrein van de dienst.

  • 2. De Cliëntenraad bestaat uit:

    • 1.

      tenminste 11 en ten hoogste 15 leden die zelf cliënt zijn van de dienst;

    • 2.

      ten hoogste 3 leden die geen cliënt zijn van de dienst.

  • 3. De samenstelling van de Cliëntenraad is zodanig dat minimaal tweederde van de leden cliënt is van de dienst.

Artikel 4 Werving en benoeming

  • 1. De Cliëntenraad en de algemeen directeur zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het werven van de leden en de voorzitter.

  • 2. De voorzitter en de leden worden benoemd door het college op voordracht van de zittende leden van de Cliëntenraad en de algemeen directeur.

  • 3. Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de Cliëntenraad.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een tijdvak van drie jaar.

  • 2. De voorzitter en de leden kunnen éénmaal herbenoemd worden voor een tijdvak van twee jaar.

  • 3. Een lid kan te allen tijde op eigen verzoek ontslag nemen.

  • 4. Het lidmaatschap eindigt:

    • 1.

      door overlijden van het lid;

    • 2.

      door ontslag tengevolge van disfunctioneren;

    • 3.

      uiterlijk een half jaar nadat hij niet meer als cliënt kan worden beschouwd.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1. Het college stelt aan de Cliëntenraad zodanige middelen ter beschikking dat het redelijkerwijs in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige belanghebbenden.

  • 2. De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

  • 3. De Cliëntenraad heeft de beschikking over voldoende eigen ruimte binnen de huisvesting van de dienst.

Artikel 7 Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april brengt de Cliëntenraad aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 8 Secretariële ondersteuning

Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad de beschikking heeft over secretariële ondersteuning, gefinancierd uit de begroting van de dienst Sociale Zaken en Werk.

Artikel 9 Vergoedingen

  • 1. De leden van de Cliëntenraad hebben recht op een onkostenvergoeding.

  • 2. De voorzitter heeft recht op vacatiegeld.

Artikel 10 Geen nadeel

De gemeente Groningen en de directie van de dienst SOZAWE garanderen dat de leden van de Cliëntenraad, die cliënt zijn van de dienst, in geen enkel opzicht nadeel zullen ondervinden van hun werkzaamheden voor de Cliëntenraad.

Artikel 11 Werkwijze en overleg

  • 1. De Cliëntenraad vergadert tenminste acht keer per jaar of zoveel vaker als de voorzitter of minstens drie leden van de Cliëntenraad nodig achten.

  • 2. Ten minste twee keer per jaar vindt overleg plaats met de verantwoordelijke wethouder.

  • 3. De Cliëntenraad heeft één maal per zes weken overleg met de algemeen directeur of een door hem aangewezen vakdirecteur, behalve wanneer zij hiervan in gezamenlijk overleg willen afwijken.

  • 4. De Cliëntenraad onderhoudt contact met relevante zusterorganisaties.

Artikel 12 Overleg binnen de dienst

  • 1. De algemeen directeur is voor de Cliëntenraad bij voorkeur het eerste aanspreekpunt binnen de dienst.

  • 2. Voorafgaand aan het periodieke overleg kunnen onderwerpen van bespreking via de secretaris bij de algemeen directeur worden aangedragen.

  • 3. Tot de onderwerpen waarover geen overleg plaatsvindt, behoren:

    • 1.

      individuele klachten, individuele bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele klanten;

    • 2.

      verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;

    • 3.

      zaken die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van de dienst, tenzij het zaken zijn die cliënten direct of indirect aangaan.

Artikel 13 Advies

  • De Cliëntenraad wordt in elk geval door de algemeen directeur om advies gevraagd inzake:

  • 1. de beleidsplannen, de programmabegroting en de dienstbegroting, en de in de begroting opgenomen beleidsdoelstellingen;

  • 2. de evaluaties van de beleidsplannen;

  • 3. de verordeningen die op grond van door de dienst uit te voeren wetgeving moeten worden opgesteld;

  • 4. overige beleidsvoornemens die grote gevolgen hebben voor de positie en/of bejegening van cliënten.

Artikel 14 Besluitvorming

  • 1. De adviezen van de Cliëntenraad worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de Cliëntenraad. Op verzoek kan een minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 2. In de vergadering van de Cliëntenraad heeft ieder lid het recht om per onderwerp één stem uit te brengen, uitgezonderd de voorzitter, die geen stemrecht heeft.

Artikel 15 Afwijking van advies

Indien het college beslist in afwijking van het advies van de Cliëntenraad worden de redenen daarvan aan de Cliëntenraad meegedeeld. In het geval waarin het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Cliëntenraad wordt in het voorstel aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.

Artikel 16 Huishoudelijk reglement

De Cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement op met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. Een afschrift van het huishoudelijk reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college en aan de algemeen directeur.

Artikel 17 Verandering verordening

De Cliëntenraad wordt door het college in de gelegenheid gesteld advies te geven over elke aanvulling, wijziging of intrekking van deze verordening.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2. Deze verordening treedt in werking de dag volgend op haar bekendmaking.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Cliëntenparticipatie SOZAWE’

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de openbare raadsvergadering van 26 mei 2010.
De griffier,
D.H. Vrieling.
De voorzitter,
Dr. J.P. (Peter) Rehwinkel.

Algemeen toelichting en Artikelsgewijze toelichting

Toelichtingen