Regeling vervallen per 26-02-2016

Ondermandaat (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie 2015

Geldend van 29-05-2015 t/m 25-02-2016

Intitulé

ONDERMANDAAT ONDERDEEL (GEBIEDSZAKEN) STADSDEELCOÖRDINATIE 2015

De gemeentesecretaris Groningen, lijnverantwoordelijk concerndirecteur van het onderdeel (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie,

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2015, zoals vastgesteld op 17 februari 2015;

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaatbesluit Gebiedszaken 2015, zoals vastgesteld op 17 februari 2015;

HEEFT BESLOTEN:

    • 1.

      vast te stellen het Ondermandaat (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie 2015 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat RO en EZ 2014, voorzover dit betrekking had op (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie;

    • 2.

      dit Ondermandaat (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie 2015 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;

    • 3.

      dit besluit bekend te maken door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

ALGEMENE BEPALINGEN

Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om het onderdeel (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie aan te sturen.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2015” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzengefühl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2015 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2015” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning.

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2015” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.

Plaatsvervanging directeur/afdelingshoofd/teamleider

Bij afwezigheid van de directeur kunnen andere directeuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger optreden. Overigens geldt, zoals ook is opgenomen in het Algemeen mandaatbesluit in artikel 7, lid 5, dat de in ondermandaat opgedragen bevoegdheden ook toekomen aan de hiërarchisch leidinggevenden van de functionarissen waaraan het ondermandaat is toegekend.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

Herverdeling afdelingen en/of taken

Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door het onderdeel Gebiedszaken worden genomen wordt geondermandateerd aan de directeur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen er ook meerdere zijn zoals in geval van het aanvragen van (Europese) subsidies.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door het onderdeel ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door het betreffende afdelingshoofd worden genomen.

Privaatrecht

Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaanvan privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “ burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, concerndirecteur Groningen, namens deze (onder)gemandateerde”.

Ten Boer

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur onderdeel/afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.

Typering en omschrijving bevoegdheid afdeling 1 tot en met afdeling 4

Typering en omschrijving bevoegdheid afdeling 1 tot en met afdeling 4

Bijlage 1 Overzicht voor Stadsdeelcoördinatie van budgethouders en -beheerders

Bijlage 1 Overzicht voor Stadsdeelcoördinatie van budgethouders en -beheerders

Ondertekening

De gemeentesecretaris,
Peter Teesink.