Regeling vervallen per 08-02-2018

Ondermandaatbesluiten gemeente Groningen 2016

Geldend van 11-06-2016 t/m 07-02-2018

Intitulé

Ondermandaatbesluiten gemeente Groningen 2016

De gemeentesecretaris en de concerndirecteuren Groningen van de gemeente Groningen;

gelet op artikel 10:9 Awb;

BESLUITEN:

vast te stellen, ieder voor het onderdeel waarvoor hij lijnverantwoordelijkheid draagt,

De ondermandaatbesluiten 2016 voor de onderdelen Concernstaf, GGD, Stadsbeheer, Stadstoezicht, Centrum Beeldende Kunst, Oosterpoort/Stadsschouwburg, Werkmaatschappij Sport en Recreatie, Publieke Dienstverlening/ Klanten Contact Centrum, Shared Service Centrum, Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp, Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering, Economische Zaken, Inkomensdienstverlening, Maatschappelijke Ontwikkeling, Werk en Maatschappelijke Participatie en voor het programma Mobiliteit onder gelijktijdige intrekking van eerder vastgestelde ondermandaatbesluiten 2015;

1. Ondermandaatbesluiten 2016

In de Ondermandaatbesluiten 2016 verlenen de gemeentesecretaris en de concerndirecteuren ondermandaat aan functionarissen van de onderdelen/ het programma waaraan zij hiërarchisch leiding geven.

Inwerkingtreding

De Ondermandaatbesluiten 2016 treden in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Ondermandaatbesluiten 2016.

Aldus besloten op 9 februari 2016

Peter Teesink, 

gemeentesecretaris,

Bert Popken,

concerndirecteur,

Klaas van der Wal,

concerndirecteur.

Bijlage 1 Ondermandaatbesluit Concernstaf 2016

DE GEEENTESECRETARIS, LIJNVERANTWOORDELIJK CONCERNDIRECTEUR VAN DE CONCERNSTAF;

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016 zoals vastgesteld op 9 februari 2016;

HEEFT BESLOTEN:

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat Concernstaf 2016 ter vervanging van het Ondermandaat Concernstaf 2015 en het Ondermandaat (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaat Concernstaf 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Concernstaf van 9 februari 2016.

De gemeentesecretaris,

Peter Teesink.

Ondermandaat Concernstaf 2016

Mandaatregeling

Deel I: Algemene bepalingen

Artikel 1 Algemeen Mandaatbesluit

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende Algemeen mandaatbesluit 2016 (Amb) nadrukkelijk van toepassing.

Artikel 2 Terugleggen

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de concerndirecteur plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in ondermandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters- of collegebesluit dient te worden.

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Algemeen mandaatbesluit 2016

Deel II ondermandaten gebaseerd op Algemeen mandaatbesluit 2016

Bijlage 2 Ondermandaatbesluit Economische Zaken 2016

De gemeentesecretaris, lijnverantwoordelijk concerndirecteur van het onderdeel Economische Zaken;

- Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

- Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;

- Gelet op het Onderdeelsmandaatbesluit Economische Zaken 2016;

HEEFT BESLOTEN:

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat Economische Zaken 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Economische Zaken 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaat Economische Zaken 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Economische Zaken van 9 februari 2016.

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

ONDERMANDAAT ECONOMISCHE ZAKEN 2016

ALGEMENE BEPALINGEN ONDERMANDAAT EZ

Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om het onderdeel Economische Zaken aan te sturen.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzengefühl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

    Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning. 

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.

Plaatsvervanging afdelingshoofd/teamleider

Bij afwezigheid van het afdelingshoofd treedt de teamleider op als plaatsvervangend afdelingshoofd. Bij afwezigheid van de teamleider wordt opgeschaald en treedt het afdelingshoofd in de bevoegdheden van de teamleider. Overigens geldt, zoals ook is opgenomen in het Algemeen mandaatbesluit in artikel 7, lid 5, dat de in ondermandaat opgedragen bevoegdheden ook toekomen aan de hiërarchisch leidinggevenden van de functionarissen waaraan het ondermandaat is toegekend.

Bij afwezigheid van het afdelingshoofd is de teamleider gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van afdelingshoofd zijn verbonden.

Wanneer sprake is van ondertekening door het plaatsvervangend afdelingshoofd, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:

 ……………… (handtekening)

……………… (naam vervanger)

plaatsvervangend afdelingshoofd.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

Herverdeling afdelingen en/of taken

Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren of afdelingshoofden, verkrijgt de directeur of het afdelingshoofd die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur of het afdelingshoofd gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door het onderdeel ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.

HANDHAVING

Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van de ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling VT & H en zijn of haar directeur daartoe ondermandaat te verlenen.

Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling VT & H en zijn of haar directeur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen het onderdeel EZ uit te voeren, regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.

Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen APV.

Behalve ingeval van routinebesluiten dient de gemeentesecretaris op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.

PRIVAATRECHT

Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, de gemeentesecretaris, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, de gemeentesecretaris, namens deze (onder)gemandateerde”.

TEN BOER

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.

Typering en omschrijving bevoegdheid

Typering en omschrijving bevoegdheid

Bijlage 1

Bijlage 1

Bijlage 3 Ondermandaatbesluit GGD 2016

De concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het organisatie onderdeel GGD ;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht; 

  • -

    Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016; 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat GGD 2016; 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • I.

    tot vaststelling van het Ondermandaat GGD 2016 onder intrekking van het Ondermandaat GGD 2015 versie 2; 

  • II.

    het Ondermandaat GGD 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel GGD van 9 februari 2016.

De concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de GGD.

Peter Teesink,

gemeentesecretaris.

Ondermandaat GGD 2016

I. Vervangingsregeling

A.

1. Vervangingsregeling concerndirecteur als lijnverantwoordelijke voor het organisatieonderdeel GGD

  • a.

    Eerste vervanger is de directeur Publieke Gezondheid (PG) / directeur GGD.

Tijdens de periode, waarin de directeur PG/ directeur GGD de concerndirecteur vervangt, is deze gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van concerndirecteur zijn verbonden, uitsluitend voor zover het diens bevoegdheden als lijnverantwoordelijke voor het organisatieonderdeel GGD betreffen.

2. Vervangingsregeling directeur Publieke Gezondheid (PG) / directeur GGD

Bij afwezigheid van de directeur PG/ directeur GGD is de kwartiermaker/beoogd afdelingshoofd inhoudelijke staf vervanger en gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur PG/GGD zijn verbonden.

3. Vervangingsregeling directeur GHOR

  • a.

    Eerste vervanger is het afdelingshoofd GHOR/ FOR.

Tijdens de periode, waarin het afdelingshoofd GHOR/ FOR de directeur GHOR vervangt, is deze gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur GHOR zijn verbonden.

B.

Wanneer sprake is van ondertekening door een vervanger, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:

 ……………… (handtekening)

……………… (naam vervanger)

plaatsvervangend ……………… (functie).

II. Mandaatregeling

II. Mandaatregeling

Bijlage 4 Ondermandaatbesluit Inkomensdienstverlening 2016

De concerndirecteur Groningen;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht; 

  • -

    Gelet op het Organisatiebesluit 2014; 

  • -

    Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016; 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat Inkomensdienstverlening 2016; 

  • -

    Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006,

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat Inkomensdienstverlening 2016 ter vervanging van het Ondermandaat Inkomensdienstverlening 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaat Inkomensdienstverlening 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking; 

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Inkomensdienstverlening van 9 februari 2016.

De concerndirecteur Groningen,

Bert Popken.

 

I. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die niet specifiek verbonden zijn met Inkomensdienstverlening

I. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die niet specifiek verbonden zijn met Inkomensdienstverlening

II. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die wel specifiek verbonden zijn met inkomensdienstverlening

II. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die wel specifiek verbonden zijn met inkomensdienstverlening

III. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Inkomensdienstverlening 2016

III. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Inkomensdienstverlening 2016

Bijlage 5 Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016

DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;

 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat Maatschappelijke Ontwikkeling 2016;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2015 en het Ondermandaatbesluit Schakelunit 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking.

  

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Maatschappelijke Ontwikkeling van 9 februari 2016.

  

De concerndirecteur Groningen,

  

Bert Popken.

Ondermandaten aan medewerkers van Maatschappelijke Ontwikkeling

Ondermandaten aan medewerkers van Maatschappelijke Ontwikkeling

Bijlage 6 Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Participatie 2016

De concerndirecteur Groningen;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht; 

  • -

    Gelet op het Organisatiebesluit 2014; 

  • -

    Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016; 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat Maatschappelijke Participatie 2016; 

  • -

    Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006;

HEEFT BESLOTEN:

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaatbesluit

  • 2.

    dit Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Participatie 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.

     

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Maatschappelijke Participatie van 9 februari 2016.

 

De concerndirecteur Groningen,

   

Bert Popken.

I. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die niet specifiek verbonden zijn met participatie

I. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die niet specifiek verbonden zijn met participatie

II. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2015 met betrekking tot taken die wel specifiek verbonden zijn met Maatschappelijke participatie

II. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2015 met betrekking tot taken die wel specifiek verbonden zijn met Maatschappelijke participatie

III. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat 2016

III. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat 2016

Bijlage 7 Ondermandaatbesluit Oosterpoort/Stadsschouwburg 2016

DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;

 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat OPSB 2016;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaatbesluit OPSB 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit OPSB 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaatbesluit OPSB 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking.

  

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Oosterpoort en Stadsschouwburg van 9 februari 2016.

 

De concerndirecteur Groningen,

  

Klaas van der Wal.

Ondermandaten aan medewerkers van OPSB

Ondermandaten aan medewerkers van OPSB

Bijlage 8 Ondermandaatbesluit Publieke Dienstverlening/KCC 2016

De Concerndirecteur gemeente Groningen, lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Publieke Dienstverlening/Klant Contact Centrum;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaatbesluit Publieke dienstverlening/ Klant Contact Centrum 2016;

HEEFT BESLOTEN:

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat Publieke Dienstverlening / Klant Contact Centrum 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Publieke Dienstverlening/ Klant Contact Centrum 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaat Publieke Dienstverlening / Klant Contact Centrum 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking.

  

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Publieke dienstverlening/Klant Contact Centrum van 9 februari 2016.

 

De gemeentesecretaris,

Peter Teesink.

Waar in dit ondermandaatbesluit gesproken wordt van ‘directeur’ wordt daaronder verstaan de ‘vakdirecteur’ zoals genoemd in het Organisatiebesluit gemeente Groningen 2014.

Voor de in dit ondermandaatbesluit genoemde bevoegdheden zijn - naast de genoemde functionaris - de hiërarchisch leidinggevenden van de betreffende functionaris eveneens bevoegd.

1. Personeel en Organisatie

1. Personeel en Organisatie

2. Privaatrechtelijke Bevoegdheden

Uitgangspunt is de hoofdregel dat de concerndirecteur Bedrijfsvoering bevoegd is tot het aangaan van transacties tot een bedrag van € 50.000,-- (omdat het mandaat van het College aan de onderdelen niet verder reikt).

Dus transacties boven dit bedrag moeten aan het College worden voorgelegd (hierop bestaan enkele uitzonderingen, zie hierna).

Voor de Publieke Dienstverlening/KCC betekent dit het volgende:

Aan de hoofden wordt het aangaan van overeenkomsten tot en met € 24.999,--, door de concerndirecteur Bedrijfsvoering ondergemandateerd.

Voor overeenkomsten tussen € 25.000,-- en € 50.000,-- is de directeur ondergemandateerd (en bij diens afwezigheid is de concerndirecteur bevoegd).

Op de hoofdregel dat voor transacties boven € 50.000,-- uitsluitend het college bevoegd is bestaan twee uitzonderingen:

Als het een routine-investering of uitgave betreft.

N.B. de uitgave moeten wel gedekt zijn in de begroting van het betreffende onderdeel.

Als de aanwending van de middelen vooraf door de raad is bepaald (bijv. een investeringskrediet voor de inkoop/aanschaf van kantoormeubilair).

Voor alle transacties blijft de algemene “teruglegverplichting” gelden uit het concern mandaatbesluit: Indien er (aanmerkelijke) risico’s verbonden zijn aan de transactie moet deze vooraf worden teruggelegd (opgeschaald) naar de hogere functionaris (dit kunnen zowel financiële als publicitaire risico’s zijn). Dus het hoofd legt - voordat de transactie wordt aangegaan - terug bij de directeur en/of concerndirecteur Bedrijfsvoering en deze beslist of het moet worden teruggelegd bij portefeuillehouder of College.

3. Concerndirecteur Publieke Dienstverlening/Klant Contact Centrum

3. Concerndirecteur Publieke Dienstverlening/Klant Contact Centrum

4. Bestuursrechtelijke Bevoegdheden

4. Bestuursrechtelijke Bevoegdheden

5. Ondertekening

Ondertekening van brieven met een externe werking als volgt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen,

concerndirecteur Groningen, namens deze,

[NAAM ondergemandateerde,

[FUNCTIE EN AFDELING]

of:

Met vriendelijke groet,

burgemeester van Groningen,

namens hem,

concerndirecteur Groningen,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING] 

6. Ondermandatering ten Boer

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.

Bijlage 9 Ondermandaatbesluit Stadsbeheer 2016

DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN MET LIJNVERANTWOORDELIJKHEID VOOR HET ONDERDEEL STADSBEHEER;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • -

    Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;

 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat Stadsbeheer 2016;

 

  • -

    Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat Stadsbeheer 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Stadsbeheer 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaat Stadsbeheer 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.

   

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadsbeheer van 9 februari 2016.

 

De gemeentesecretaris,

   

Peter Teesink.

Register ondermandaten Stadsbeheer

Register ondermandaten Stadsbeheer

Deel 1 Algemeen

1. Uitgangspunten en randvoorwaarden ondermandaat

Onder concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om Stadsbeheer aan te sturen. Waar in dit ondermandaatbesluit gesproken wordt van ‘directeur’ wordt daaronder verstaan de ‘vakdirecteur’ zoals genoemd in het Organisatiebesluit gemeente Groningen 2014.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzengefühl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de Directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

Door de concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning

    Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

2. Vervangingsregelingen mandaat

De afspraak is dat bij afwezigheid van een afdelingshoofd een ander afdelingshoofd binnen het onderdeel Stadsbeheer vervanger is. Bij afwezigheid van alle afdelingshoofden binnen Stadsbeheer is de directeur vervanger; bij afwezigheid van de directeur is de plv directeur of concerndirecteur vervanger; bij afwezigheid van de concerndirecteur Groningen is zijn vervanger, vervanger. Als vervanger zijn zij gemachtigd om alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur zijn verbonden.

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door Stadsbeheer worden genomen wordt geondermandateerd aan die afdelingshoofden welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen er ook meerdere zijn.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

Kleine intern gerichte besluiten

Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefühl) is vervanging van een afdelingshoofd door een ander afdelingshoofd toegestaan.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door Stadsbeheer ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Het voeren van verweer

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in bezwaarschriftenprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet geondermandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.

3. Wob-verzoeken

Op 2 juli 2013 heeft het college besloten de afhandeling van Wob-verzoeken zonder politieke of beleidsmatige importantie te mandateren aan de concerndirecteuren met lijnverantwoordelijkheid. Wanneer er wel sprake is van politiek of beleidsmatige gevoelige documenten of documenten in een gevoelig dossier/over een gevoelig onderwerp, dan moet het college van B&W hierover besluiten. In dit ondermandaatbesluit wordt deze bevoegdheid ondergemandateerd aan de directeur, tenzij het besluiten van politieke of beleidsmatige importantie betreft.

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door het betreffende afdelingshoofd worden genomen.

Materieel

Naar aanleiding van een uitgevoerde audit geldt een ruimere ondermandatering voor wat betreft de inkoop van onderdelen bij de afdeling materieel. Het Afdelingshoofd Materieel heeft voor de aanschaf van materieel binnen het investeringsplan een inkoopbevoegdheid tot € 50.000,--. Daaraan is wel de voorwaarde verbonden dat voorafgaand tot de aanschaf is besloten in het MT-overleg van Stadsbeheer, en dat het inkoopproces verloopt conform het ISO-handboek.

PRIVAATRECHT

Koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening / wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)

Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “namens burgemeester en wethouders, de Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de gemeente Groningen, de burgemeester, namens hem, de concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

Ondermandatering Ten Boer

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Algemeen mandaatbesluit

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Algemeen mandaatbesluit

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Stadsbeheer 2016

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Stadsbeheer 2016

Bijlage I

Bijlage I

Bijlage II

Bijlage II

Bijlage 10 Ondermandaat onderdeel stadsontwikkeling ruimtelijk beleid en ontwerp 2016 versie 2.0

De concerndirecteur Groningen, lijnverantwoordelijk concerndirecteur van het onderdeel SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016, zoals vastgesteld op 9 februari 2016;

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaatbesluit Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2016, zoals vastgesteld op 9 februari 2016;

HEEFT BESLOTEN:

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2016 versie 2.0 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2016;

  • 2.

    dit Ondermandaat SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2016 versie 2.0 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;

  • 3.

    dit besluit bekend te maken door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadsontwikkeling ruimtelijk beleid en ontwerp van 8 juni 2016.

Datum bekendmaking: 10 juni 2016.

Datum inwerkingtreding: 11 juni 2016.

Gemeenteblad 2016-75980.

De concerndirecteur Groningen,

Klaas van der Wal.

Inhoudsopgave

Algemene bepalingen ondermandaat SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

  • 1.

    Fingerspitzengefühl

  • 2.

    Vervangingsregels

  • 3.

    Handhaving

  • 4.

    Privaatrecht

  • 5.

    Ten Boer

Ondermandaten

Afdeling

  • 1.

    Algemeen, straatnaamgeving en huisnummering, wet Basisregistratie, WKPB afdeling 1.  paragraaf 2 personeelsmanagement

  • 2.

    Privaat- en strafrechtelijke rechtshandelingen

  • 3.

    Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen

  • 4.

    Financiële uitvoeringsregelingen e.a.

  • 5.

    Subsidieregelingen

  • 6.

    Wet Ruimtelijke Ordening en aanverwanten

  • 7.

    Woningwet, Monumentenwet e.a.

  • 8.

    Huisvestingswet e.a.

  • 9.

    Algemene plaatselijke verordening Groningen (APVG)

  • 10.

    Omzetbelasting, Winkels, Horeca en Stadsbezittingen

  • 11.

    Watergerelateerde regelingen (o.a. Verordening openbaar vaarwater (VOV)

  • 12.

    Wet Kinderopvang; Verordening Kwaliteitsregels Peuterspeelwerk

  • 13.

    Verkeer

  • 14.

    In SO Beleid en ontwerp opgegane regelingen voormalige afdeling Milieubeheer

Ondermandaat onderdeel SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp versie 2.0

Algemene bepalingen ondermandaat stadsontwikkeling Ruimtelijk) Beleid en Ontwerp

Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om het onderdeel SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp aan te sturen.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzengefühl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning.

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2015” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.

Plaatsvervanging directeur/afdelingshoofd/teamleider

Bij afwezigheid van de directeur kunnen andere directeuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger optreden. Overigens geldt, zoals ook is opgenomen in het Algemeen mandaatbesluit in artikel 7, lid 5, dat de in ondermandaat opgedragen bevoegdheden ook toekomen aan de hiërarchisch leidinggevenden van de functionarissen waaraan het ondermandaat is toegekend.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

Herverdeling afdelingen en/of taken

Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door het onderdeel SO Beleid en Ontwerp worden genomen wordt geondermandateerd aan die directeur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn zoals in geval van het aanvragen van (Europese) subsidies.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.

Handhaving

Hoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur daartoe ondermandaat te verlenen.

Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen het onderdeel SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp uit te voeren, regelingen voor zover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.

Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Omgevingswet en APVG.

Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.

Privaatrecht

Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “ burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, concerndirecteur Groningen, namens deze de (onder)gemandateerde”.

Ondertekening in belastingzaken

Namens de Heffings- en Invorderingsambtenaar, de directeur SO Beleid en Ontwerp

Namens de heffings- en Invorderingsambtenaar, het hoofd van de afde­ling

Namens de Heffings- en Invorderingsambtenaar, de teamleider VTH

Namens de Heffings- en Invorderingsambtenaar, de teamleider Parkeren

TEN BOER

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:  

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur onderdeel/afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.

Typering en omschrijving bevoegdheid (Afdeling 1 tot en met 13)

Bijlage Typering en omschrijving bevoegdheid

AANVULLING betreffende Milieuwetgeving

Bijlage Aanvulling betreffende Milieuwetgeving

Bijlage 11  Ondermandaatbesluit Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering 2016

DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN ALS HOOFD VAN HET ONDERDEEL STADSONTWIKKELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING EN UITVOERING;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • -

    Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016, zoals vastgesteld op 9 februari 2016;

 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering 2016 zoals vastgesteld op 9 februari 2016;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

het ondermandaat onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering 2016 vast te stellen.

  

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering  van 9 februari 2016.

 

De concerndirecteur Groningen,

     

Klaas van der Wal.

Ondermandaten

Afdeling

  • 21.

    Algemeen, straatnaamgeving en huisnummering, wet Basisregistratie, WKPB afdeling 1. paragraaf 2 personeelsmanagement

  • 22.

    Privaat- en strafrechtelijke rechtshandelingen

  • 23.

    Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen

  • 24.

    Subsidieregelingen

  • 25.

    Wet Ruimtelijke Ordening e.a.

  • 26.

    Wabo, Woningwet, Monumentenwet e.a.

ALGEMENE BEPALINGEN

Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om het onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering aan te sturen. Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzengefûhl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning.

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke) randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.

Plaatsvervanging directeur/afdelingshoofd/teamleider

Bij afwezigheid van een directeur gelden de andere directeuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger. Overigens geldt voor alle ondergemandateerden dat bij afwezigheid zijn of haar leidinggevende als plaatsvervanger is aangewezen.

Herverdeling afdelingen en/of taken

Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door het onderdeel SO Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering worden genomen wordt geonder-mandateerd aan die directeur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn zoals in geval van het aanvragen van (Europese) subsidies.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

Kleine intern gerichte besluiten

Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefûhl) is vervanging van een afdelingshoofd door één van zijn of haar teamleiders toegestaan.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Het voeren van verweer

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke procedures. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet ondergemandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.

HANDHAVING

Hoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur daartoe ondermandaat te verlenen.

Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.

Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Woningwet en APV.

Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.

PRIVAATRECHT

Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant.

De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

TEN BOER

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur onderdeel/afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.

Typering en omschrijving bevoegdheid (afdeling 1 tot en met 6)

Typering en omschrijving bevoegdheid (afdeling 1 tot en met 6)

Bijlage 12 Ondermandaatbesluit Stadstoezicht 2016

DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • -

    Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;

 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat Stadstoezicht 2016;

 

  • -

    Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006,

 

Overwegende dat: het onderdeel Stadstoezicht een zelfstandige unit is die rechtstreeks onder het GMT valt;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat Stadstoezicht 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Stadstoezicht 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaat Stadstoezicht 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;

   

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadstoezicht van 9 februari 2016.

 

De lijnverantwoordelijk concerndirecteur Groningen,

   

Peter Teesink,

Gemeentesecretaris.

Register ondermandaten Stadstoezicht

Register ondermandaten Stadstoezicht

Deel I Algemeen

1. Uitgangspunten en randvoorwaarden ondermandaat

Onder concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om Stadstoezicht aan te sturen.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzengefühl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met het Afdelingshoofd Stadstoezicht of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

Door de concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Vervangingsregelingen mandaat

Bij afwezigheid van het afdelingshoofd Stadstoezicht is de teamleider vervanger; bij afwezigheid van alle teamleiders binnen Stadsbeheer is de concerndirecteur vervanger; bij afwezigheid van de concerndirecteur Groningen is zijn vervanger, vervanger. Als vervanger zijn zij gemachtigd om alle handelingen te verrichten die aan de functie van afdelingshoofd Stadstoezicht zijn verbonden.

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door Stadstoezicht worden genomen wordt geondermandateerd aan het afdelingshoofd.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende. Let op: de teamleider dient zich, in geval hij het afdelingshoofd vervangt, goed rekenschap te geven van de opschalingsplicht. 

Kleine intern gerichte besluiten

Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefühl) is vervanging van het afdelingshoofd door een teamleider toegestaan.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door Stadstoezicht ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Het voeren van verweer

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in bezwaarschriftenprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet geondermandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.

3. Wob-verzoeken

Op 2 juli 2013 heeft het college besloten de afhandeling van Wob-verzoeken zonder politieke of beleidsmatige importantie te mandateren aan de concerndirecteuren met lijnverantwoordelijkheid. Wanneer er wel sprake is van politiek of beleidsmatige gevoelige documenten of documenten in een gevoelig dossier/over een gevoelig onderwerp, dan moet het college van B&W hierover besluiten. In dit ondermandaatbesluit wordt deze bevoegdheid ondergemandateerd aan het afdelingshoofd Stadstoezicht, tenzij het besluiten van politieke of beleidsmatige importantie betreft.

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door het afdelingshoofd worden genomen.

HANDHAVING

Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten het afdelingshoofd Stadstoezicht daartoe ondermandaat te verlenen en de teamleiders slechts bij afwezigheid van het afdelingshoofd als plaatsvervangend afdelingshoofd.

Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen op grond van de APVG.

Stadstoezicht wordt aangestuurd door een afdelingshoofd dat niet alleen verantwoordelijk is voor de resultaten van de afdeling en het personeel, maar dat ook is gemandateerd om bindende afspraken te maken met portefeuillehouders veiligheid, verkeer en milieu en externe partijen zoals de politie en het OM. Hij draagt zorg voor de integrale voorbereiding van het handhavingsprogramma en is bevoegd om afspraken te maken over andere relevante handhavingstaken die buiten dit programma vallen. Zijn teken- en onderhandelingsbevoegdheid is hiermee in overeenstemming. Vanuit deze mandatering is hij rechtstreeks aanspreekbaar door de portefeuillehouder veiligheid en de externe partners en kan hij hen ook direct benaderen.

Waarborgen van functiescheiding is een belangrijk onderdeel. Er is gekozen voor een splitsing van bevoegdheden tussen vergunningverlening en handhaving. De bevoegdheden tot verlenen van de vergunningen zal op afdelingshoofdenniveau plaatsvinden. De bevoegdheden m.b.t. handhaving liggen op directieniveau, hetgeen bij Stadstoezicht samenvalt met het afdelingshoofdenniveau. In het handhavingsbeleid van Stadstoezicht wordt onderscheid gemaakt in een aantal handhavingsstappen: begeleiden, sturen en corrigeren.

De fase van begeleiden kent nog geen formele juridische stappen en kan worden ondergemandateerd naar teamleiderniveau. Bij de twee volgende stappen start het formeel juridische traject, hiervoor is het afdelingshoofd Stadstoezicht bevoegd en de teamleiders bij zijn afwezigheid.

Behalve ingeval van routinebesluiten dient de concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.

Op verschillende onderdelen zijn nog aanvullende controlemechanismes ingebouwd, bijvoorbeeld: jaarlijkse rapportage, voorafgaand overleg, voorafgaande paraaf.

Daarnaast wordt ook in het kader van control periodiek getoetst of overeenkomstig de mandateringsregels is gehandeld. Afspraken over rapporten zullen op afdelingsniveau worden gemaakt en worden gekoppeld aan kritische prestatie-indicatoren (KPI’s). In het kader van risicomanagement dienen er voor de risico producten beheersmaatregelen te worden genomen. Voor de risico producten staat er onder bijzonderheden een opmerking zoals paraaf van, of via BSO hierdoor worden er beheersmaatregelen genomen.

PRIVAATRECHT

Koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening / wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “namens burgemeester en wethouders, de Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de gemeente Groningen, de burgemeester, namens hem, de concerndirecteur Groningen, namens deze, de ondergemandateerde”.

TEN BOER

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur/ afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Algemeen mandaatbesluit

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Algemeen mandaatbesluit

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Stadstoezicht 2016

Deel II: ondermandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Stadstoezicht 2016

Bijlage I Budgethoudersregeling Stadstoezicht

Bijlage I Budgethoudersregeling Stadstoezicht

Bijlage II Overzicht per afdeling van budgethouders en –beheerders t.a.v. organisatiekosten en exploitatiebudgetten

Bijlage II Overzicht per afdeling van budgethouders en –beheerders t.a.v. organisatiekosten en exploitatiebudgetten

Bijlage 13 Ondermandaatbesluit Werk 2016

De concerndirecteur Groningen,

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op het Organisatiebesluit 2014;

gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;

gelet op het Onderdeelsmandaat Werk 2016;

gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006;

Besluit:

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaat Werk 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Werk 2015

  • 2.

    dit Ondermandaat Werk 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking;

   

Groningen, d.d. 9 februari 2016.

 

De concerndirecteur Groningen,

   

Bert Popken.

IV. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die niet specifiek verbonden zijn met werk

 

IV. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die niet specifiek verbonden zijn met werk

V. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die wel specifiek verbonden zijn met Werk

V. Mandaten over bevoegdheden genoemd in het Algemeen Mandaatbesluit 2016 met betrekking tot taken die wel specifiek verbonden zijn met Werk

VI. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Werk 2016

VI. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Werk 2016

Ondermandatering Ten Boer

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling. 

Bijlage 14 Ondermandaatbesluit Werkmaatschappij Sport en Recreatie 2016

DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;

 

  • Gelet op het Onderdeelsmandaat WSR 2016;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaatbesluit WSR 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit WSR 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaatbesluit WSR 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;   

    Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel WSR van 9 februari 2016.

     

    De concerndirecteur Groningen,

         

    Klaas van der Wal.

Typering en beschrijving bevoegdheid (1 tot en met 9)

Typering en beschrijving bevoegdheid (1 tot en met 9)

Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten formeel de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen enkele formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel de ondermandaten verleend voor het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget.

Bijlage 15 Ondermandaatbesluit Shared Service Center 2016

De concerndirecteur Groningen;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016; 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat SSC 2016;

 

HEEFT BESLOTEN:

het Ondermandaatbesluit SSC 2016 vast te stellen overeenkomstig de bijlage, die aan dit besluit is gehecht en in werking te laten treden de dag na bekendmaking.

  

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Shared Service Center van 9 februari 2016.

 

De gemeentesecretaris,

     

Peter Teesink.

Ondermandaatbesluit SSC 2016 (1 tot en met 12)

Ondermandaatbesluit SSC 2016 (1 tot en met 12)

13. Ondertekening

Ondertekening van brieven met een externe werking als volgt:

Met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen,

concerndirecteur Groningen,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING] 

of:

Met vriendelijke groet, burgemeester van Groningen,

namens hem,

concerndirecteur Groningen,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING].

14. Invordering belastingen (art. 5 Aanwijzingsbesluit belastingambtenaren gemeente Groningen)

Verrichten van invorderingshandelingen voor de gemeentelijke belastingen, zoals parkeerbelasting (voor parkeervergunningen), precariobelasting, havengeld, begrafenisrechten en leges.

Afdelingshoofden en teamleiders van het SSC-Financiën

Dit mandaat geldt niet voor de belastingen OZB, hondenbelasting, riool- en reinigingsheffing en logiesbelasting; de invordering van deze belastingen is opgedragen aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Publieke Dienstverlening

15. Geo-informatie

15. Geo-informatie

16. Ondermandatering Ten Boer

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.

17. Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

Uitvoering Wet openbaarheid van bestuur

 

Directeur

Het afhandelen van Wob-verzoeken, tenzij er sprake is van besluiten met politieke of beleidsmatige importantie. Verder zijn ook bij dit artikel de bepalingen van de artikelen 2 en 3 van het Algemeen mandaatbesluit 2016 onverkort van kracht.

Bijlage 16 Ondermandaatbesluit Centrum Beeldende Kunst 2016

DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • -

    Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;

 

  • -

    Gelet op het Onderdeelsmandaat Centrum Beeldende Kunst 2016;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    vast te stellen het Ondermandaatbesluit CBK 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit CBK 2015;

  • 2.

    dit Ondermandaatbesluit CBK 2015 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;

  

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Centrum Beeldende Kunst van 9 februari 2016.

  

De concerndirecteur Groningen,

     

Klaas van der Wal.

Ondermandaten aan medewerkers van het CBK (1 tot en met 9)

Ondermandaten aan medewerkers van het CBK (1 tot en met 9)

Bijlage 17 Ondermandaatbesluit Programma Mobiliteit 2016

De gemeentesecretaris

  • -

    Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht; 

  • -

    Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;

HEEFT BESLOTEN:

 

  • I.

    tot vaststelling van het Ondermandaat Programma mobiliteit 2016;

  • II.

    het Ondermandaat Programma mobiliteit 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.

  

Vastgesteld bij besluit van de gemeentesecretaris als verantwoordelijke van het Programma mobiliteit van 9 februari 2016.

        

De gemeentesecretaris,

    

Peter Teesink.

Ondermandaat Programma mobiliteit 2016

I. Vervangingsregeling

A

  • 1.

    Vervangingsregeling gemeentesecretaris als verantwoordelijke voor het Programma mobiliteit

Vervanger is een concerndirecteur.

Tijdens de periode, waarin de concerndirecteur de gemeentesecretaris vervangt, is deze gemachtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van gemeentesecretaris zijn verbonden, uitsluitend voor zover het diens bevoegdheden als verantwoordelijke voor het Programma mobiliteit betreffen.

  • 2.

    Vervangingsregeling programmamanager mobiliteit

Bij afwezigheid van de programmamanager mobiliteit wordt weer opgeschaald naar de gemeentesecretaris.

  • 3.

    Vervangingsregeling mobiliteitsmanager

Bij afwezigheid van een mobiliteitsmanager is een van de andere mobiliteitsmanagers vervanger.

B.

Wanneer sprake is van ondertekening door een vervanger, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:

 ……………… (handtekening)

……………… (naam vervanger)

plaatsvervangend ……………… (functie).

II. Mandaatregeling (1 tot en met 6)

II. Mandaatregeling (1 tot en met 6)

7. Ondertekening

Ondertekening van brieven met een externe werking als volgt:

Met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen,

gemeentesecretaris,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING] 

of:

Met vriendelijke groet,

burgemeester van Groningen,

namens hem,

gemeentesecretaris,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING] 

7. Ondertekening Ten Boer

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, gemeentesecretaris Groningen,

namens deze,

naam,

programmamanager mobiliteit/ mobiliteitsmanager.